Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Gårdagen bjöd på Cristal 2004. Andra gången vi dricker den nu och visst är den god men tar hellre än Krug för samma peng.
apelsin, citrus och nougat kände vi och det är en god champagne.
någon som är lite mer erfaren av cristal och kan säga om 04an är typisk cristal? Visa bifogad bild 16462

Citrus som du beskriver är ett utmärkande drag för Cristal. Brukar hänga med trots mognad. Jag skrev kakao istället för nougat men kände nougat i 99an. Ibland kan män känna vanilj med.

Så ja det låter som du druckit en typisk Cristal.:) 04an på magnum jag drack nyligen förvånade dock med att den redan var så utvecklad.

Cristal är dock en elegeant och kontemplativ skumpa. Kräver eftertanke och går aldrig på knock som Krug.
 

Trydebull

Medlem
1982 Guy Michel Tradition Brut

20190406_145131.jpg


Slänger med druvblandningen för den är inte helt vanlig - ca 30% Chard och ca 70 % PM

Härligt djupt mörkgul färg.

Den behöver luft så bry dig inte om att skriva ner någonting de första 60 minuterna. Då kommer du skriva "våt matta"...

Sen kommer dofterna - djupt och genomfullmogna citrustoner som går över i bokna röda äpplen. Ordentligt brödig - men tiden släpper de tonerna på näsan.

Smaken sen - djup, innerlig, komplex, fina bubblor trots nästan 40 år, perfekt mousse i munnen. Mogna röda äpplen, jäst, skorpan på ett välgräddat surdegsbröd, lite dillkryddade turkiska kräftor, rostade toner och sist lite kolgrillad citron. Bra bredd, och bra djup.

Frun behövde ett glas innan hon gick från bekymrad "ouehwew" efter första sippen till " det har lagt sig lite nu - det är faktiskt bra ". Fruns väninna valde Prosecco istället...

Inte för alla med andra ord.

Bra för mig. Jag tycker den är otroligt bra för pengen, 40 års lagring och med den spänst den visar. Jag sätter 91 streck i boken.

(Edit - rättat min autocomplete-funktions rättningar)
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Grannfejden börjar bra, till lammet Chateau Musar 01 som dekanteras och doftar Fantastiskt!!
En gåva från @Ekdahl, tack!
Nu till förrätt R&L Legras Cuvée St Vincent 00, underbar komplex doft som förändras ständigt i glaset, krutig. Smak torkade frukter, russin, mandel, brioche.
Livet är bra!
Skål!!!
Visa bifogad bild 16468
Härligt, hoppas du fick ut korken på Musaren utan den smulades sönder, något som jag inte lyckatas med på 01an tidigare
 

Christer J

Medlem
Härligt, hoppas du fick ut korken på Musaren utan den smulades sönder, något som jag inte lyckatas med på 01an tidigare
Det var knepigt men i försiktighetens anda gick det bra.
Och vilket vin!! Det var topp 3 i mitt liv.
Per och Kristina hälsar och tackar för vinet också (de var med på nybörjarprovningen på kontoret), de vill gärna dricka champagne igen med dig (oss)!
 

Ekdahl

Medlem
Det var knepigt men i försiktighetens anda gick det bra.
Och vilket vin!! Det var topp 3 i mitt liv.
Per och Kristina hälsar och tackar för vinet också (de var med på nybörjarprovningen på kontoret), de vill gärna dricka champagne igen med dig (oss)!
Kul att höra :). Kanske dags för bdx-provning med ålder nästa gång?
 

FredrikC

Medlem
Citrus som du beskriver är ett utmärkande drag för Cristal. Brukar hänga med trots mognad. Jag skrev kakao istället för nougat men kände nougat i 99an. Ibland kan män känna vanilj med.

Så ja det låter som du druckit en typisk Cristal.:) 04an på magnum jag drack nyligen förvånade dock med att den redan var så utvecklad.

Cristal är dock en elegeant och kontemplativ skumpa. Kräver eftertanke och går aldrig på knock som Krug.

Tack! Tycker du den är brödig?
Den fick flest första röster på Cristal vertikalen, om än på magnum. :)
Tack, tycker du den är brödig? Jag vet inte om jag använder men en krug exempelvis känns mer len och rund eller hur jag ska säga.
 

tobbe81

Medlem
Dagens top 3 från den alternativa champagnedagen på Rutabaga gillade den annorlunda druvblenden på Etienne Calsac Les Revenants
20190408_130237.jpg

20190408_130246.jpg

Clandestin 2016 var super snygga i sin ungdom och Vouette & Sorbee fidele 2015 var riktigt härlig och kommer att bli grym med några års flask lagring
20190408_135648.jpg

Thomas Perseval gör nu singel parcel med 2014 års skörd och endruvsviner min favorit La Masure 2014 100% PN
20190408_134101.jpg

Heders omnämnande går till Erik Rodez och då främst till Cuvee des Crayeres och Bdb trots Ambonnay
20190408_132042.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Dagens top 3 från den alternativa champagnedagen på Rutabaga gillade den annorlunda druvblenden på Etienne Calsac Les Revenants
Visa bifogad bild 16487
Visa bifogad bild 16488
Clandestin 2016 var super snygga i sin ungdom och Vouette & Sorbee fidele 2015 var riktigt härlig och kommer att bli grym med några års flask lagring
Visa bifogad bild 16489
Thomas Perseval gör nu singel parcel med 2014 års skörd och endruvsviner min favorit La Masure 2014 100% PN
Visa bifogad bild 16490
Heders omnämnande går till Erik Rodez och då främst till Cuvee des Crayeres och Bdb trots Ambonnay
Visa bifogad bild 16491

Ser härligt ut, tack för rapporten! Vad tyckte du om Rodez Rosé? Fick hem tre flaskor häromdagen och gillar hans lite annorlunda stil, men har inte testat just rosén tidigare!
 

tobbe81

Medlem
Ser härligt ut, tack för rapporten! Vad tyckte du om Rodez Rosé? Fick hem tre flaskor häromdagen och gillar hans lite annorlunda stil, men har inte testat just rosén tidigare!

Rose`n var drickbar men inte någon wow upplevelse köper då hellre Chartogne-Taillet eller Marguet inom den prisramen. Fick igår även pröva Laherte freres Les Beaudiers rose de saignee med nya årgången 2014 som gjorde starkt intryck på mig om man vill köpa på sig något nu till våren och sommaren.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dagens top 3 från den alternativa champagnedagen på Rutabaga gillade den annorlunda druvblenden på Etienne Calsac Les Revenants
Visa bifogad bild 16487
Visa bifogad bild 16488
Clandestin 2016 var super snygga i sin ungdom och Vouette & Sorbee fidele 2015 var riktigt härlig och kommer att bli grym med några års flask lagring
Visa bifogad bild 16489
Thomas Perseval gör nu singel parcel med 2014 års skörd och endruvsviner min favorit La Masure 2014 100% PN
Visa bifogad bild 16490
Heders omnämnande går till Erik Rodez och då främst till Cuvee des Crayeres och Bdb trots Ambonnay
Visa bifogad bild 16491

Låter kul! Var på alternativa champagnedagen i Göteborg för många år sedan med @Mattias Schyberg. Det lilla formatet och fokus på bra eller små odlare var underbart. Upplevde att det blev mer provning än fyllemingel.

Hoppas de vågar ta sig till Göteborg igen!

Var Cédric Bouchard representerad och av vem i så fall?

Ser härligt ut, tack för rapporten! Vad tyckte du om Rodez Rosé? Fick hem tre flaskor häromdagen och gillar hans lite annorlunda stil, men har inte testat just rosén tidigare!

Försök få tag på Rodez Les Beurys Maceration 2009. Fick den blint av @Christer J och gick igång ordentligt. Den bästa saignéen jag druckit borträknat Roederer.
 

tobbe81

Medlem
Låter kul! Var på alternativa champagnedagen i Göteborg för många år sedan med @Mattias Schyberg. Det lilla formatet och fokus på bra eller små odlare var underbart. Upplevde att det blev mer provning än fyllemingel.

Hoppas de vågar ta sig till Göteborg igen!

Var Cédric Bouchard representerad och av vem i så fall?
Det var inget "fyllemingel" vad jag kunde uppleva den första timmen jag var där det var ju endast för Branschfolk @Martin Berggren kan säkert redogöra hur det var senare under dagen. Yes Bouchard var på plats med en flaska utav Val vilaine V16 genom den svenska leverantören Grande Bouteille .
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack! Tycker du den är brödig?

Tack, tycker du den är brödig? Jag vet inte om jag använder men en krug exempelvis känns mer len och rund eller hur jag ska säga.

Kolla inlägg #3344 där jag skrev om 5 Cristaler. Skrev inte brödighet i någon not och tror inte någon annan gjorde det heller men där kan jag ha fel.

Svårt att veta vad du menar med brödighet men om jag förenklar så finns det två ytterligheter av champagne.
  1. Citrusdriven, mineral/kalk, gröna äpplen och frisk syra. Typexempel är ung BdB från Mesnil som Salon och Pierre Peters
  2. Bröd, röda äpplen, nötter, matiga och fylliga. Typexempel är Bollinger och Philipponnat
Cristal är elegant och tar en stor del av sitt druvmaterial från kåt dö blang. Därför ligger Cristal teoretiskt närmare typ 1 stilmässigt än 2. Roederer Vintage är däremot mer åt det brödigare hållet.

Samtidigt skriver du att du upplever Krug lenare och rundare, är det GC du menar? I så fall är det troligen för att den har en mer mogen och fyllig stil, pinot, ek, reservviner och viss oxidation. Nu kan ung Krug GC vara en j@v*lsk syrabomb som ung men blir ändå aldrig lika skarp och kantig som en ung Cristal med sina citrustoner.

Krug är därför enligt mig teoretiskt den mer "brödiga" även om jag inte associerar den med bröd i första hand. Sedan kan man krångla till det med brioche/smörbröd och då finns det BdB:er som är brödiga...:confused:

Vet inte om du blev klokare av svaret och det finns ingen garanti för att mina tankar stämmer på en blindprovning.:)
 

FredrikC

Medlem
Kolla inlägg #3344 där jag skrev om 5 Cristaler. Skrev inte brödighet i någon not och tror inte någon annan gjorde det heller men där kan jag ha fel.

Svårt att veta vad du menar med brödighet men om jag förenklar så finns det två ytterligheter av champagne.
  1. Citrusdriven, mineral/kalk, gröna äpplen och frisk syra. Typexempel är ung BdB från Mesnil som Salon och Pierre Peters
  2. Bröd, röda äpplen, nötter, matiga och fylliga. Typexempel är Bollinger och Philipponnat
Cristal är elegant och tar en stor del av sitt druvmaterial från kåt dö blang. Därför ligger Cristal teoretiskt närmare typ 1 stilmässigt än 2. Roederer Vintage är däremot mer åt det brödigare hållet.

Samtidigt skriver du att du upplever Krug lenare och rundare, är det GC du menar? I så fall är det troligen för att den har en mer mogen och fyllig stil, pinot, ek, reservviner och viss oxidation. Nu kan ung Krug GC vara en j@v*lsk syrabomb som ung men blir ändå aldrig lika skarp och kantig som en ung Cristal med sina citrustoner.

Krug är därför enligt mig teoretiskt den mer "brödiga" även om jag inte associerar den med bröd i första hand. Sedan kan man krångla till det med brioche/smörbröd och då finns det BdB:er som är brödiga...:confused:

Vet inte om du blev klokare av svaret och det finns ingen garanti för att mina tankar stämmer på en blindprovning.:)

Vilket jäkla inlägg! 10+ till dig! Ja då är det nog inte brödig jag menade hehe.

Aa exakt det är krug GC jag druckit och som äldst 161an.
 
Toppen