Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
En öppen fråga:
Är det någon som testat någon utav Frédéric Savart's vingårdsviner?
(förutom la dame de couer såklart)
 

Jos

Medlem
En öppen fråga:
Är det någon som testat någon utav Frédéric Savart's vingårdsviner?
(förutom la dame de couer såklart)
Poppade en magnum Le Mont Des Chretiens -13 med ett gäng vinnördar i oktober förra året men varken jag eller nån annan var imponerad. Har även druckit Le Mont Benoit samma år men tyvärr inget jag minns som särskilt kul.
 

LeChat

Medlem
6B3CCABF-7543-471E-A206-495F287C04DC.jpeg

2008 Pol Roger Brut Rosé


Förväntningarna är ganska lågt ställda eftersom några här på forumet har tyckt att Pol Roger gör en riktigt usel rosé. Har själv aldrig provat någon så det blir intressant att se vad jag själv tycker.

Redan på doften så överraskar den. Déjà vu! Det är ju sån här rosé jag gillar!
Upplever den som komplex, både i doft och smak med bl.a. blodapelsin, grape, röda bär, salmiak, mentol (lite Mariannekarameller) och lite kafferost.
I eftersmaken sticker mentolen ut på ett snyggt sätt. Lyfter och bidrar med lite extra fräschör. Den är nog lite egen i sin stil. Men. Det här ÄR gott! Tycker jag.

Den hade förmodligen inte fått så många år på korken när den blev totalsågad.
Såg nu att jag köpte denna, den 4 juni(!) 2016, vilket betyder att den nu hunnit få några år att växa till sig, vilket den troligtvis behövt. Vilket jag också tycker gäller generellt för champagner varför jag också varit kritisk till andra sågningar av nyligen degorgerade flaskor.

För nu är den faktiskt uppe och fightas med de lite bättre namnen av roséchampagner. Alternativt är jag bara överdrivet sugen på champagne och tycker att allt är fantastiskt:D
Men det tror jag inte.:)

Champagne+havskräftor+kvällssol= Bra fredag! Skål Finewines!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bröllopsdag igår o det firades med kärlekens champagne amour de deutz 2008.

Underbar doft av vanilj,apelsinblomma,lilja,smör
Härlig hög syra i munnen som följs av grillad citron,aprikos och en härlig komplexitet.

Toppen bra idag men har långt liv framför sig
Grattis och bra matchat vinmässigt, är väl bara rosén som kan toppa i det avseendet.:)

Jag tycker nästan alltid Amour levererar. Oavsett om det är blint, oblint, ungt eller moget.
 
Sommarens ultimata livsfråga: Hur fuktar man en cigarr?
Gillar punsch, whisky, rom, gin & tonic. Isade. Testade nyss champagne. Men trots kvalitén skar det sig med torrheten. Alla halvtorra champagner jag testat är dessvärre trista, vulgo.
Ödmjuk fråga till forumets champagnenördar: Finns det nån kvalificerad halvtorr champagne?
 

Wintermute

Medlem
Sommarens ultimata livsfråga: Hur fuktar man en cigarr?
Gillar punsch, whisky, rom, gin & tonic. Isade. Testade nyss champagne. Men trots kvalitén skar det sig med torrheten. Alla halvtorra champagner jag testat är dessvärre trista, vulgo.
Ödmjuk fråga till forumets champagnenördar: Finns det nån kvalificerad halvtorr champagne?
Jacques Selosse Exquise Demi-Sec. Sägs vara bra i sitt segment.
 

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 23481
2008 Pol Roger Brut Rosé


Förväntningarna är ganska lågt ställda eftersom några här på forumet har tyckt att Pol Roger gör en riktigt usel rosé. Har själv aldrig provat någon så det blir intressant att se vad jag själv tycker.

Redan på doften så överraskar den. Déjà vu! Det är ju sån här rosé jag gillar!
Upplever den som komplex, både i doft och smak med bl.a. blodapelsin, grape, röda bär, salmiak, mentol (lite Mariannekarameller) och lite kafferost.
I eftersmaken sticker mentolen ut på ett snyggt sätt. Lyfter och bidrar med lite extra fräschör. Den är nog lite egen i sin stil. Men. Det här ÄR gott! Tycker jag.

Den hade förmodligen inte fått så många år på korken när den blev totalsågad.
Såg nu att jag köpte denna, den 4 juni(!) 2016, vilket betyder att den nu hunnit få några år att växa till sig, vilket den troligtvis behövt. Vilket jag också tycker gäller generellt för champagner varför jag också varit kritisk till andra sågningar av nyligen degorgerade flaskor.

För nu är den faktiskt uppe och fightas med de lite bättre namnen av roséchampagner. Alternativt är jag bara överdrivet sugen på champagne och tycker att allt är fantastiskt:D
Men det tror jag inte.:)

Champagne+havskräftor+kvällssol= Bra fredag! Skål Finewines!
Tack för den rapporten! Jag har misstänkt att den kanske är en mer ”matig” rosé.
Jag skall ha den i åtanke, särskilt på bra pinot-årgångar.
 

Thirsty

Smygnykterist
BOYB: By provning: Avize vs Ambonnay
Lite noteringar från en BYOB i april på teamet Avize vs Ambonnay. Helblind provning i två flighter uppdelat på två fligheter, en per by. Således gick det galant att pricka full pott på i vart fall by! :rolleyes:


Första flightens line-up med tema Avize:
Glas - Flight 1.jpeg



1) Första flaskan med gyllengul färg tillskillnad från övriga som var betydligt ljusare.Hyacint, källar citron, grön äng, honung men ändå torr, torde ha låg dossage.
Många gissningar på Selosse. Letade efter skumbananerna men kunde inte finna det. Hyasinten torde dock ha räckt. Druvorna från två odlingar. Den första i söderläge (Le Mount de Cramant) och en i österläge (Les Chantereines).
Flightens och kvällens solklara vinnare. 100 % Chardonnay.
- Jaques Selosse Subastance. Deg 9 mars 2016.

2) Citrus och diskmedel – Ajax. Finstämd och försiktig. Besk. Unken och torr i munnen med citrus som hänger kvar. Kort i smaken. En vattendelare då vissa tycker att den var riktigt bra. Själv tillhör jag det andra lägret som ställer mig mycket frågande till den.
Singel terroier. 2 g/l. 100 % Chardonnay.
- Larmandier-Bernier, Les Chemins Dávize, Grand Cru 2013

3) Grillad citron med lite vanilj och gröna äpplen som blir gula, blyerts. Torr och sur i munnen och lätt i doften. Den visade sig inte vara mer spännande än 2008 som dracks tidigare i år och även då var det ingen favorit. 1,5 g/l. 100 % Chardonnay.
- Jacquesson, Champ Cain – Avize, 2009. Deg April 2019

4) Vanilj, gula äpplen, sommaräng, grapefrukt, lite lätta mognadstoner, torr, balanserad. Klart trevlig men inte storslagen. Visade sig vara min egen flaska som jag inte hade druckit tidigare. Förvånad att den inte visar mer mognadstoner efter 10 år från deg. Även förvånad att det är en ”häst-skumpa”. Singel vanyard om 12 ha. 100 % Chardonnay.
- Agrapart & Fils, Venus, 2004. Deg januari 2010.


Omröstning efter första flighten:
upload_2021-6-5_17-33-49.png



Andra flightens line-up med tema Ambonnay
Glas - Flight 2.jpeg

5) Lätt syrad gräddeighet med äppelskott, beska, citroner och lite vanilj. Kraftig stil. Hänger kvar i munnen. Trevlig.
Görs på 50 % PN och 50 % Chardonnay.
- Paul Déthune, Cuvee a L'Ancienne Millésime 2012. Botterling date April 2013. Deg juni 2020.

6) Honung, röda äpplen, citrus, kattkiss, mognadstoner. Balanserad. Kraftig smak men lite knuten.
Den är god! 3 g/l. 100 % PN.
- Egly-Ouriet, Blanc De Noirs Grand Cru, Vieille Vigne Les Crayeres. Till källaren januari 2012 och deg Juli 2020.

7) Urinoar med grön citrus. Kort i smaken. Funky. Kraftig smak. Obegriplig, vaskade delar av glaset.
Extra brut (0 g/l dossage). Tillverkas i 5 348 flaskor. Blandning 53 % PN och 47 % Chardonnay.
- Marguet Ambonnay 2015. Deg oktober 2016.

8) Vanilj, sött, honung, röda äpplen, härlig doft. Balanserad, integrerad med syra kvar. Kraftig. Riktigt gott!
Visade sig vara Egly men årgång. Noterar att jag vid Egly provningen i november 2019 då VV Les Crayere ställdes mot Millésime i tre årgångar från respektive sort hade Millésime som favorit. Många har tvärtemor VV som favorit. Även denna gång blev min favorit Millésime men båda är fantastiska. Millésime må möjligen vara lite dopad då den var deggad 2012 jämfört med VV som var deggad 2020. 70 % PN och 30 % Chardonnay.
- Egly-Ouriet, Millésime 2002. Deg januari 2012

Omröstning efter andra flighten:
upload_2021-6-5_17-26-48.png



Alla flaskor:
Alla flaskor.jpeg


Total sammanstälning av röster:
upload_2021-6-5_17-31-58.png


Fördelat på poäng:
upload_2021-6-5_17-33-5.png


Sammanfattning

De olika byarna skilljer sig såklart åt då Avize står för Chardonnay medan Ambonnay har PN om än ibland blandat med Chardonnay. Vad som är bäst - beror på. När den ska drickas, till vad etc. Utifrån kvällens provning går det i vart fall att Selosse Substance var överlägsen vinnare. Tackar @Bubbelgubben för kvällens WOTN. Vidare inte helt oväntat att Egly skulle vara i topp där VV tog andra platsen tack vare fler förstaröster. Övriga spridda poäng. Konstaterar att tidigare inköpsstrategy kvarstår av dessa, köp Selosse och Egly.

 

Attachments

  • upload_2021-6-5_17-25-27.png
    upload_2021-6-5_17-25-27.png
    25,8 KB · Visningar: 69
  • upload_2021-6-5_17-27-22.png
    upload_2021-6-5_17-27-22.png
    49,7 KB · Visningar: 61
  • upload_2021-6-5_17-27-39.png
    upload_2021-6-5_17-27-39.png
    51,3 KB · Visningar: 70
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sommarens ultimata livsfråga: Hur fuktar man en cigarr?
Gillar punsch, whisky, rom, gin & tonic. Isade. Testade nyss champagne. Men trots kvalitén skar det sig med torrheten. Alla halvtorra champagner jag testat är dessvärre trista, vulgo.
Ödmjuk fråga till forumets champagnenördar: Finns det nån kvalificerad halvtorr champagne?
Otacksam gengre för producenterna att satsa på eftersom sockermängden ofta sammankopplas med kvalitet. Framförallt allt idag.

Veuve Clicquot och Philipponnat gör båda halvtorr årgångschampagne. Har fått Veuve 96 & 99 blint och har inte klagat. Minns att jag tyckte 99an var balanserad snarare än söt, åminstone fram till avtäckning.:rolleyes:

Har ringa erfarenhet men det är mina tips. Mest nyfiken är jag på Doyards Libertine, men den är söt (doux).

Jacques Selosse Exquise Demi-Sec. Sägs vara bra i sitt segment.
Inte bara sägs, Exquise är bra! Förutsatt att man gillar den oxiderade Selossestilen. Sedan har vi det där med priset också...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 23481
2008 Pol Roger Brut Rosé


Förväntningarna är ganska lågt ställda eftersom några här på forumet har tyckt att Pol Roger gör en riktigt usel rosé. Har själv aldrig provat någon så det blir intressant att se vad jag själv tycker.

Redan på doften så överraskar den. Déjà vu! Det är ju sån här rosé jag gillar!
Upplever den som komplex, både i doft och smak med bl.a. blodapelsin, grape, röda bär, salmiak, mentol (lite Mariannekarameller) och lite kafferost.
I eftersmaken sticker mentolen ut på ett snyggt sätt. Lyfter och bidrar med lite extra fräschör. Den är nog lite egen i sin stil. Men. Det här ÄR gott! Tycker jag.

Den hade förmodligen inte fått så många år på korken när den blev totalsågad.
Såg nu att jag köpte denna, den 4 juni(!) 2016, vilket betyder att den nu hunnit få några år att växa till sig, vilket den troligtvis behövt. Vilket jag också tycker gäller generellt för champagner varför jag också varit kritisk till andra sågningar av nyligen degorgerade flaskor.

För nu är den faktiskt uppe och fightas med de lite bättre namnen av roséchampagner. Alternativt är jag bara överdrivet sugen på champagne och tycker att allt är fantastiskt:D
Men det tror jag inte.:)

Champagne+havskräftor+kvällssol= Bra fredag! Skål Finewines!
Alltid kul med vattendelare eller ska man säga vindelare inom vinvärlden?

Hittade två noteringar från 2016 & 2017 som stödjer din tes.
Korkade upp en Pol Roger Rosé 2008 igår kväll. Överraskande röd i färgen och lite för kraftig "rödvinssmak" dominerade i munnen. Kändes nästan som om att dricka två helt olika viner samtidigt. Jag fick inga positiva smakassociationer direkt. Kanske lite övermogen blodapelsin i munnen och en svag beska åt grapefrukthållet i eftersmaken. Inte särskilt bra alls.

Eftersom Pol Roger är ett av mina absoluta favorithus var det här en stor besvikelse. Det är möjligt att den med många år i källaren kan bli bra men jag kommer inte att köpa några fler.

...
Polle Rosé 08
Ingen speciell doft och tunn i munnen med lite bittra tranbär och viss beska. Rena dyngan och sämsta champagnen jag druckit blint sedan jag fick Polle Rosé 04 blint hos @Sörplarn. Gav absolut ingenting vare sig doft eller smakmässigt och den var inte defekt utan bara kass. 3/4 vaskades och det har jag aldrig varit med om på en provning då slattarna brukar gå ner efter att alkoholintaget får verka.

Kommer aldrig köpa Polles rosé...
...

Själv bedömer jag viner utifrån när de dricks i första hand. Carpe diem. Blir ett vin som man vaskar vid köp drickbart om 5 år så får det vara så.:p

Fast i den prunkande trädgården och solen strålandes hade jag kunnat njuta av det mesta.:cool:
 

LeChat

Medlem
BC113454-D909-48B4-97C1-7C8249A767A8.jpeg

2008 Louis Roederer Brut Rosé


Förra gången som jag drack denna var i augusti 2017. Redan då var den fantastisk så mina flaskor tog slut fort. Så när @Sonderlese lyckades hitta ett parti flaskor till försäljning så ville en ju gärna köpa några för att även få smaka den med lite mognadstoner.

Doften lovar mycket! Harmonisk, med passionsfrukt, röda bär, kolabönor och lite kafferost. I munnen är den till en början lite avvaktande men med en hög tydlig syra som skär igenom. Smaken är väldigt elegant och finstämd med bl.a. grillad citron, fin sötlakrits, röda bär och blir mer komplex med lite tid i glaset.

Känns faktiskt ganska ung fortfarande så ska nog försöka vänta några år innan nästa. CTs drickfönster till 2024 känns lite för nära i tid kan jag tycka.

Igår drack jag 2008 Pol Roger rosé och idag denna. De är inte lika, även om här finns dofter och smaker som förenar. Men jag gillar definitivt båda. PR har skruvat upp reglagen rejält medans LR är mer subtil i sina uttryck. Jag kan med detta sagt, absolut tänka mig att PR var i en knepig fas för 4-5 år sedan, och kanske lite ”all over the place”. Men igår var den jäkligt bra!
 

Thirsty

Smygnykterist
BOYB: En bra flaska (eller två!)
En av maj månads första soliga dagar var det dags för BYOB med teamet ”en bra flaska (eller två!)”. Således öppet för tolkning om vad som komma skall samt att det skulle serveras helblint.

Då några deltagare var sena och solen värmt fint poppades en föråkare (öppet). Eric Taillet L’Autentique (BDB, extra brut, vintage 2012-2013, 1,5 g/l, tillverkat 2 095 flaskor, deg: maj 2019, bio bla, bla). Tog inga anteckningar på föråkarna, minns den som tämligen citurs driven och inte så mycket mer. Gjorde sitt jobb i solen.
Var tämligt behagligt att bara sitta i solen och snacka så in kom en till föråkare men blint i form av De Sousa Mycorhize (deg: december 2019, 3 g/l, häst bla bla). Ett klart snäpp upp och mer karaktär. Även lite mer socker var gott. Rätt trevlig om än att jag fortfarande inte är helt övertygad om De Sousas storhet (som har serverats blind några gånger i år).
Suget efter sol och bara njuta var stort för nu kördes det på och in med kanapéer innan själva provningen och ytterligare en flaska kom in (blint). Hallonsaft röda färgen o_O, funky doften och inte helt angenäma smaken fick alla som var med på "by provningen" tidigare i år att gissa på Marie Courtin Indulgence 2009 Rosé extra brut (biodynamisk jada, jada). Den blev då sågad och en av de två flaskorna vid det tillfället poppades aldrig. Denna hipster skumpa var inte bättre denna gång, även om vissa deltagare tycker att den funkade bättre tillsammans med kanapéerna.

image0.jpeg

Den suspekta rosén..

Föråkare.jpeg

Föråkarna


Huvudflighten om 6 flaskor
Glas med dryck.jpeg


1) Först ut slumpade sig en rosé. Till skillnad från dagens tidigare rosé var denna tämligen angenäm. Laxrosa i färgen. Ganska sluten och behövde tid på sig (dracks över ca 6 h). Påtaglig syra, hallon, smultron i dold nyans. Gott var det och fler köp blir det av denna om än att de kommer få vila sig i form. Mitt eget bidrag så enkel att spika då det var den ända rosén. Bara druckit Elisabeth Salmon i årgång 1996 tidigare på Billcart-Salmon 1996 horisontalprovning (februari 2020). Den var lite över piken och jag tror att jag var den enda som hade den på topp tre. Måste vara ett tecken på att jag ska köpa mer av Bettan. Denna hade vid prövningstillfället släppts någon vecka innan internationellt och kommer till bolaget under hösten.
Deg: juli 2019. 55 % PN och 45 % Chardonnay. <10 % från rödvin. 7 g/l. Malolactic fermentation.
Billecart-Salmon, Elisabeth Salmon, Brut rosé 2008

2) Ljus i färgen med lätt brytning mot en mer fyllig gul nyans. Mognadstoner i doften. Vanilj, mogna äpplen, citrus söt. I munnen var det påtaglig citrus, kartig och ung. Tog lång tid på sig att öppna upp sig och vinner mycket på tid. Blir stor och kraftig med tiden.
Det luskades ut att det var @champagneperse som hade denna flaska med sig. Direkt ställer sig smaklökarna in sig på att det då är en odlare. Jomen visst är det typisk odlarstil. Men det är ju riktigt gott och det här kan jag tänka mig köpa, vilket inte alltid är fallet med odlare. Ännu en gång så visar det sig att man ska lite på sina initiala intryck då denna flaska var en fint för att lura oss med fördomar mot förväntad typ av flaska. Blir inte mycket mer storhus än Bollinger LGA 1999! Bara att äta ödmjukhetspaj.. :oops: Tämligen förvånad över hur ung och pigg den var. Drack LGA 1999 för ca två år sedan som var betydligt mer utvecklad som inte hade uppenbart mycket mer att hämta på lagring, medan denna har ett långt liv framför sig. Self note, rör inte LGA 2008 och 2012 förrän på 2030 talet. Deg: juni 2006. Blandning 63 % PN och 37 % Chardonnay.
Bollinger La Grande Année 1999

3) Ljusgul med grön brytning, såg nästa kartig ut i färgen. Knuten. Lite fynky, finns lite citron. Nån ger omdömet ”lök” om doften :confused:, kanske inte en klassisk doft för champagne och ett positivt omdöme. I munnen är den mer mogen och rund. Med tiden grönt gräs med citron droppar på. Kunde ha mer syra för att nå högre. Ok men inget att köpa blev noteringen. Kvällens (från huvudflighten) mest sågade flaska och besvikelse. Visade sig vara Charles Heidsick Blanc de Milliners 2006, tämligen oväntat. Några i sällskapet hade druckit den någon vecka tidigare och haft en helt annan, positiv, minnesbild av den. Om det var den specifika flaskan som var svag eller om den är svag blint alternativt att den behöver många år till för att vila sig i form är oklart. Den lär dyka upp fler gånger – blint!
Värt att notera är att Charles själva skriver på baksidan ”A masterpice from the Cote des blancs in a legendary vintage”…:D
Charles Heidsieck, Blanc Des Millénaires 2006

4) Gyllengul. Små långsamma bubblor. Vilken doft! Mogen utvecklad doft där honungstoner blandas med en pigg fräschör. Äppelmos. Tryck i doften. Lent och integrerat i munnen med kraft där vanilj och honung balanseras med den dämpade syran. Helt fantastisk att bara sitta och dofta på och ta små klunkar av. Att det var ålder var givet men hur gammal var svårare att säga. Kom i vart fall till prestige, storhus och 80-talet. Kvällens vin utan konkurrens.
62 % PN och 38 % Chardonnay. 9 g/l (sött och gott!).
Veuve Clicquot Ponsardin, La Grande Dame 1988

5) Det femte vinet visade också på en härlig utvecklad doft och färg med dess djupa gyllengula ton. Påminner initalt om flaska 4 men det kanske främst är ålderstonerna. Tyvärr var det något i doften som störde och diskussion om den kunde ha någon lättare form av korkskada. Oklart. Den var i vart fall njutbar om än att den störande doften inte tog den till högre höjder. Lite avslagen i munnen och avsaknad av syra och friskhet, mer sherry stil på den även om det fanns bubblor. Känns som att den är över piken och inget att spara längre på. Gott var det iaf.
Bonnair, Brut Grand Cru Collection (1990?)

6) En till flaska med gulgrön färg. Känns ung och lite stängd. Citron och gula äpplen. Finns något i smaken som stör vilket inte gör mig helt övertygad. Upplever den som sur men inte så hög syra. Sälta. Dör lite snabbt i smaken. Känns lite enkel. Inte helt övertygad. Kanske kan bli något med ålder?
60 & Chardonnay och 40 % PN. 5 g/l.
Pommery, Louise 2002

Huvudflight.jpeg

Huvudflighten


Efteråkarna
Efter maten och några timmar senare var det dags för övriga bonusar, som inte druckits innan provningen.

- Inga anteckningar. Minns att den hade det tufft att stå sig mot de tidigare flaskorna.
P. Louis Martin Millésime 2012

- Magisk på doften. Mogen delux med sherry, honung etc. men ändå pigg så länge bubblorna var kvar. Mysdofta och mysdricka. Har inget ytterligare att vinna på lagring men mycket bra. Svårt att gissa på årtionde då den ändå var så pigg men att den var tämligen gammal råder ingen tvekan om.
Blev diskussion om ålder och etiketten. Enligt uppgift torde den vara från nån gång mellan 50-70 talet. Volym 77 cl. Om det är någon som har mer info så vore det intressant att höra.
Moët & Chandon, 50-70 talet?

- Sista flaskan ut nån gång efter midnatt var min egen bonus som jag var intresserad av att smaka av. Svårt att få ut något vettigt så sent efter så många flaskor och lång kväll. Kändes typiskt korrekt storhus och ungt. Något som många borde gilla men inget som sticker ut. Oklart om det är värt att prioritera att köpa fler av. Behöver nog testa igen under andra omständigheter.
62 % PN, 34 % Chardonny och 4 % Meunier. 8,8 g/l.
William Deutz, Millésime 2008

Eftersläckare.jpeg

Efteråkarna


Sammanställning i turordning:
upload_2021-6-6_1-31-36.png


Sammanställning i poängordning
upload_2021-6-6_1-31-53.png



Stort tack till alla deltagare för en mycket trevlig kväll. Extra tack till @champagne_per_se som värd för denna kväll och till @Bubbelgubben för att andra gången i rad ta hem WOTN.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
BOYB: En bra flaska (eller två!)
En av maj månads första soliga dagar var det dags för BYOB med teamet ”en bra flaska (eller två!)”. Således öppet för tolkning om vad som komma skall samt att det skulle serveras helblint.

Då några deltagare var sena och solen värmt fint poppades en föråkare (öppet). Eric Taillet L’Autentique (BDB, extra brut, vintage 2012-2013, 1,5 g/l, tillverkat 2 095 flaskor, deg: maj 2019, bio bla, bla). Tog inga anteckningar på föråkarna, minns den som tämligen citurs driven och inte så mycket mer. Gjorde sitt jobb i solen.
Var tämligt behagligt att bara sitta i solen och snacka så in kom en till föråkare men blint i form av De Sousa Mycorhize (deg: december 2019, 3 g/l, häst bla bla). Ett klart snäpp upp och mer karaktär. Även lite mer socker var gott. Rätt trevlig om än att jag fortfarande inte är helt övertygad om De Sousas storhet (som har serverats blind några gånger i år).
Suget efter sol och bara njuta var stort för nu kördes det på och in med kanapéer innan själva provningen och ytterligare en flaska kom in (blint). Hallonsaft röda färgen o_O, funky doften och inte helt angenäma smaken fick alla som var med på "by provningen" tidigare i år att gissa på Marie Courtin Indulgence 2009 Rosé extra brut (biodynamisk jada, jada). Den blev då sågad och en av de två flaskorna vid det tillfället poppades aldrig. Denna hipster skumpa var inte bättre denna gång, även om vissa deltagare tycker att den funkade bättre tillsammans med kanapéerna.

Visa bifogad bild 23506
Den suspekta rosén..

Visa bifogad bild 23509
Föråkarna


Huvudflighten om 6 flaskor
Visa bifogad bild 23507

1) Först ut slumpade sig en rosé. Till skillnad från dagens tidigare rosé var denna tämligen angenäm. Laxrosa i färgen. Ganska sluten och behövde tid på sig (dracks över ca 6 h). Påtaglig syra, hallon, smultron i dold nyans. Gott var det och fler köp blir det av denna om än att de kommer få vila sig i form. Mitt eget bidrag så enkel att spika då det var den ända rosén. Bara druckit Elisabeth Salmon i årgång 1996 tidigare på Billcart-Salmon 1996 horisontalprovning (februari 2020). Den var lite över piken och jag tror att jag var den enda som hade den på topp tre. Måste vara ett tecken på att jag ska köpa mer av Bettan. Denna hade vid prövningstillfället släppts någon vecka innan internationellt och kommer till bolaget under hösten.
Deg: juli 2019. 55 % PN och 45 % Chardonnay. <10 % från rödvin. 7 g/l. Malolactic fermentation.
Billecart-Salmon, Elisabeth Salmon, Brut rosé 2008

2) Ljus i färgen med lätt brytning mot en mer fyllig gul nyans. Mognadstoner i doften. Vanilj, mogna äpplen, citrus söt. I munnen var det påtaglig citrus, kartig och ung. Tog lång tid på sig att öppna upp sig och vinner mycket på tid. Blir stor och kraftig med tiden.
Det luskades ut att det var @champagneperse som hade denna flaska med sig. Direkt ställer sig smaklökarna in sig på att det då är en odlare. Jomen visst är det typisk odlarstil. Men det är ju riktigt gott och det här kan jag tänka mig köpa, vilket inte alltid är fallet med odlare. Ännu en gång så visar det sig att man ska lite på sina initiala intryck då denna flaska var en fint för att lura oss med fördomar mot förväntad typ av flaska. Blir inte mycket mer storhus än Bollinger LGA 1999! Bara att äta ödmjukhetspaj.. :oops: Tämligen förvånad över hur ung och pigg den var. Drack LGA 1999 för ca två år sedan som var betydligt mer utvecklad som inte hade uppenbart mycket mer att hämta på lagring, medan denna har ett långt liv framför sig. Self note, rör inte LGA 2008 och 2012 förrän på 2030 talet. Deg: juni 2006. Blandning 63 % PN och 37 % Chardonnay.
Bollinger La Grande Année 1999

3) Ljusgul med grön brytning, såg nästa kartig ut i färgen. Knuten. Lite fynky, finns lite citron. Nån ger omdömet ”lök” om doften :confused:, kanske inte en klassisk doft för champagne och ett positivt omdöme. I munnen är den mer mogen och rund. Med tiden grönt gräs med citron droppar på. Kunde ha mer syra för att nå högre. Ok men inget att köpa blev noteringen. Kvällens (från huvudflighten) mest sågade flaska och besvikelse. Visade sig vara Charles Heidsick Blanc de Milliners 2006, tämligen oväntat. Några i sällskapet hade druckit den någon vecka tidigare och haft en helt annan, positiv, minnesbild av den. Om det var den specifika flaskan som var svag eller om den är svag blint alternativt att den behöver många år till för att vila sig i form är oklart. Den lär dyka upp fler gånger – blint!
Värt att notera är att Charles själva skriver på baksidan ”A masterpice from the Cote des blancs in a legendary vintage”…:D
Charles Heidsieck, Blanc Des Millénaires 2006

4) Gyllengul. Små långsamma bubblor. Vilken doft! Mogen utvecklad doft där honungstoner blandas med en pigg fräschör. Äppelmos. Tryck i doften. Lent och integrerat i munnen med kraft där vanilj och honung balanseras med den dämpade syran. Helt fantastisk att bara sitta och dofta på och ta små klunkar av. Att det var ålder var givet men hur gammal var svårare att säga. Kom i vart fall till prestige, storhus och 80-talet. Kvällens vin utan konkurrens.
62 % PN och 38 % Chardonnay. 9 g/l (sött och gott!).
Veuve Clicquot Ponsardin, La Grande Dame 1988

5) Det femte vinet visade också på en härlig utvecklad doft och färg med dess djupa gyllengula ton. Påminner initalt om flaska 4 men det kanske främst är ålderstonerna. Tyvärr var det något i doften som störde och diskussion om den kunde ha någon lättare form av korkskada. Oklart. Den var i vart fall njutbar om än att den störande doften inte tog den till högre höjder. Lite avslagen i munnen och avsaknad av syra och friskhet, mer sherry stil på den även om det fanns bubblor. Känns som att den är över piken och inget att spara längre på. Gott var det iaf.
Bonnair, Brut Grand Cru Collection (1990?)

6) En till flaska med gulgrön färg. Känns ung och lite stängd. Citron och gula äpplen. Finns något i smaken som stör vilket inte gör mig helt övertygad. Upplever den som sur men inte så hög syra. Sälta. Dör lite snabbt i smaken. Känns lite enkel. Inte helt övertygad. Kanske kan bli något med ålder?
60 & Chardonnay och 40 % PN. 5 g/l.
Pommery, Louise 2002

Visa bifogad bild 23510
Huvudflighten


Efteråkarna
Efter maten och några timmar senare var det dags för övriga bonusar, som inte druckits innan provningen.

- Inga anteckningar. Minns att den hade det tufft att stå sig mot de tidigare flaskorna.
P. Louis Martin Millésime 2012

- Magisk på doften. Mogen delux med sherry, honung etc. men ändå pigg så länge bubblorna var kvar. Mysdofta och mysdricka. Har inget ytterligare att vinna på lagring men mycket bra. Svårt att gissa på årtionde då den ändå var så pigg men att den var tämligen gammal råder ingen tvekan om.
Blev diskussion om ålder och etiketten. Enligt uppgift torde den vara från nån gång mellan 50-70 talet. Volym 77 cl. Om det är någon som har mer info så vore det intressant att höra.
Moët & Chandon, 50-70 talet?

- Sista flaskan ut nån gång efter midnatt var min egen bonus som jag var intresserad av att smaka av. Svårt att få ut något vettigt så sent efter så många flaskor och lång kväll. Kändes typiskt korrekt storhus och ungt. Något som många borde gilla men inget som sticker ut. Oklart om det är värt att prioritera att köpa fler av. Behöver nog testa igen under andra omständigheter.
62 % PN, 34 % Chardonny och 4 % Meunier. 8,8 g/l.
William Deutz, Millésime 2008

Visa bifogad bild 23508
Efteråkarna


Sammanställning i turordning:
Visa bifogad bild 23504

Sammanställning i poängordning
Visa bifogad bild 23505


Stort tack till alla deltagare för en mycket trevlig kväll. Extra tack till @champagne_per_se som värd för denna kväll och till @Bubbelgubben för att andra gången i rad ta hem WOTN.
Vi drack Elisabeth 98 på Billecart 96-horisontalen.

Stämmer degdatumet, juli 2019? Låter märkligt att de skulle legat så länge i källaren och mina som jag fick i veckan är deggade oktober 2020.

Förkunskaper om flaskform eller flaskägare kan ge ledtrådar men kan onekligen även lura en åt helt fel håll. Håller med @Mattias Schyberg, bäst är att inte veta något alls.

Heidsieck går från klarhet till oklarhet. Kvaliteten har en nedåtgående trend medan priset går upp. Jag har slutat köpa. Dessutom 2006...

Flaskor med 77 eller 78 cl gjordes endast fram till 70-talet mig veterligen. Tror @vintomas har skrivit om det här innan. Sent 50-tal till tidigt 70-tal är min gissning. Förvånansvärt bra kondition på flaskan till det yttre. Ser nästan ny ut om man bortser från typsnittet.
 

Thirsty

Smygnykterist
Vi drack Elisabeth 98 på Billecart 96-horisontalen.

Stämmer degdatumet, juli 2019? Låter märkligt att de skulle legat så länge i källaren och mina som jag fick i veckan är deggade oktober 2020.

Förkunskaper om flaskform eller flaskägare kan ge ledtrådar men kan onekligen även lura en åt helt fel håll. Håller med @Mattias Schyberg, bäst är att inte veta något alls.

Heidsieck går från klarhet till oklarhet. Kvaliteten har en nedåtgående trend medan priset går upp. Jag har slutat köpa. Dessutom 2006...

Flaskor med 77 eller 78 cl gjordes endast fram till 70-talet mig veterligen. Tror @vintomas har skrivit om det här innan. Sent 50-tal till tidigt 70-tal är min gissning. Förvånansvärt bra kondition på flaskan till det yttre. Ser nästan ny ut om man bortser från typsnittet.
Va, var det 98 på 96 provning!? Kränkt. :D

Hyfsat säker på att det står deg 07/2019.
250459B1-0975-4378-96BB-082E90D3A556.png


status på Charles utveckling är oklar. Denna flaska var som sagt inte övertygande.:sluta:

Det var en del hets om flaskans kondition och om den var köpt av Rudy :D (OBS ingen som var seriös). Vet inte om de klistrar på lappen senare?
 
Snygg write-up som vanligt @Thirsty . Bonnaire var 1989 och riktigt bra imho, take away en eller annan första näsa ;), men eftersom alla andra röstade på LGD så lägger jag mig - båda var mycket bra. Kul att kunna luras lite, började trots allt min bubbelbana med Bollinger i alla dess former för länge sedan :)
 
Toppen