Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Toby

Medlem
Bolaget behöver åtminstone kunna uppdatera sidan snabbare.
Verkar vara 1-2 flaskor som har tagit slut vid en beställning av 4-6 flaskor.

Jag brukar få igenom beställningen, men sen efter den bör blivit levererad så får jag sms om att produkten är slut. :/
 

grappa

Medlem
Jag beställde 11:53 i torsdags men jag fick samma besked.
Har beställt och fått sms att de finns att hämta men på hemsidan (mina beställningar) står det att produkten utgått. Skall bli spännande att se vad som gäller. Återkommer med rapport efter denna cliff hanger :).
 

tobbe81

Medlem
Blev lite påfyllt till lagringsskåpet idag (och två nya producenter att bekanta sig med) efter sms från SB 3 flaskor Herbert Beaufort la favorite 2008
12122454_10156148305770008_3448046127645031780_n.jpg
och efter lovord på deras standard champange och tips från bla @Elvis här på FW så blev det även tre flaskor utav deras finaste champange cuvee clos notre dame 2006
12143271_10156148305900008_5165236116999830074_n.jpg
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Blev lite påfyllt till lagringsskåpet idag (och två nya producenter att bekanta sig med) efter sms från SB 3 flaskor Herbert Beaufort 2008 Visa bifogad bild 5177 och efter lovord på deras standard champange och tips från bla @Elvis här på FW så blev det även tre flaskor utav deras finaste champange cuvee clos notre dame 2006 Visa bifogad bild 5178

Vilket artnr. på SB är 2008:an? Jag hittar bara en 2004.
 

tobbe81

Medlem
Vilket artnr. på SB är 2008:an? Jag hittar bara en 2004.
74409-01 står 04 på sb sida men jag dubbelkollade med leverantören om den årgången och de har 08 istället fick jag som svar vet inget om denna producent men flaskor från 2008 för under 500kr flaskan är ett svårslaget fynd.
 

kayaker

Cyklist
Har beställt och fått sms att de finns att hämta men på hemsidan (mina beställningar) står det att produkten utgått. Skall bli spännande att se vad som gäller. Återkommer med rapport efter denna cliff hanger :).
SB är rätt otydliga med vad som gäller. Kesseler Pinot Noir N har utgått, men den verkar jag kunna få. 2 flaskor av den Erstes Gewächs det också var rea på har dock blivit makulerad.
Innan jag har flaskorna i handen kommer jag dock inte att tro på någonting.
 

Emvima

Medlem
Jag beställde den 9 oktober 09:12 och fick nyss SMS om att den fanns att hämta, beställde dock bara en flaska.
Eftersom min beställning blev registrerad innan deppodis så skrev jag till SB och frågade hur det kan komma sig att jag inte fick några flaskor. Jag fick detta svar:
Jag förstår att du undrar. När du gör en beställning ur beställningssortimentet är det importören/leverantören som tar emot beställningen. Här är det inte alla som har kapacitet att ta emot beställningarna i klockslagsordning. Alltså inte som vid beställningar från webblanseringar och tillfälligt sortiment/små partier där beställningarna läggs i turordning efter det klockslag som beställningen lades. Slut på citat.
Detta tycker jag låter väldigt märkligt, skulle inte importören kunna se i vilken ordning beställningarna kommer in? Är detta bara ett sätt att skylla ifrån sig på andra?
 

kayaker

Cyklist
Eftersom min beställning blev registrerad innan deppodis så skrev jag till SB och frågade hur det kan komma sig att jag inte fick några flaskor. Jag fick detta svar:
Jag förstår att du undrar. När du gör en beställning ur beställningssortimentet är det importören/leverantören som tar emot beställningen. Här är det inte alla som har kapacitet att ta emot beställningarna i klockslagsordning. Alltså inte som vid beställningar från webblanseringar och tillfälligt sortiment/små partier där beställningarna läggs i turordning efter det klockslag som beställningen lades. Slut på citat.
Detta tycker jag låter väldigt märkligt, skulle inte importören kunna se i vilken ordning beställningarna kommer in? Är detta bara ett sätt att skylla ifrån sig på andra?
Jag har bestämt för mig att importören faktiskt kan se detta. Gabriel på Bristly sa att han hade gått efter det en gång när de släppte några eftertraktade viner innan webblanseringarnas tid.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Men, går inte beställningarna fortfarande via den butik som man beställt till? Dvs. kundbeställningar bundlas ihop med övriga varubeställningar som butiken lägger. Sen kanske leverantören fortfarande kan se tidpunkt för kundbeställningen, men jag tror inte de får in alla samtidigt?
 

chambertin

Medlem
Men, går inte beställningarna fortfarande via den butik som man beställt till? Dvs. kundbeställningar bundlas ihop med övriga varubeställningar som butiken lägger. Sen kanske leverantören fortfarande kan se tidpunkt för kundbeställningen, men jag tror inte de får in alla samtidigt?
Precis !
Har du otur så dröjer det flera dagar innan "din" butik lägger ordern till leverantören.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det här har ju diskuterats tidigare, och är ju alltid lika frustrerande. Jag har vid två tillfällen planerat mina beställningar av varor till Passagen istället för min lokala butik av den här anledningen.

Ponera släpp en fredag. Du vill beställa vin X.
Du lägger en beställning på fredag 10:00.
Butiken du valt att beställa till får leverans av den leverantören/distributören en gång i veckan, på tisdagar. Detta innebär att butikens vanliga beställning går iväg på fredag, före klockan 10. Det betyder att din beställning av vin X riskerar att inte gå iväg till leverantören förrän fredag en vecka senare, och då är vinet redan slut. Beställer man istället till en butik som får leverans två dagar i veckan av den leverantörens så kan den som längst ligga två tre dagar.
 

Emvima

Medlem
Precis !
Har du otur så dröjer det flera dagar innan "din" butik lägger ordern till leverantören.
Men dom svarar ju att beställningen går till leverantören,nämner ingenting om att beställningen går via "min butik". Då skulle ju det framgå av deras hemsida vilka beställningstider butikerna har,så man kan välja butik därefter.
 

chambertin

Medlem
Men dom svarar ju att beställningen går till leverantören,nämner ingenting om att beställningen går via "min butik". Då skulle ju det framgå av deras hemsida vilka beställningstider butikerna har,så man kan välja butik därefter.
Kan man tycka men det är just precis som @Daniel B beskriver det i inlägget ovan som det fungerar.
Du måste veta när din butik beställer från den här specifika leverantören (beror på hos vem dom har sitt lager).
Ring din butik och fråga, dom är ju för det mesta ganska service-minded.

Har man monopol så kan man göra så här.
Finns inte varan så skyller dom på leverantören och för övrigt lovar dom bara 8 dagars lev-tid.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tja, det kan ju hända att det förändrats sedan jag själv stod i SB-butik för två år sedan och skickade iväg orderförslag, men vad jag hört från ex. @ChristianB är det precis likadant nu. Då ser man på orderförslaget vilka rader som tillhör KB (kundbeställningar), och i och med att de ligger med där så har ingen tidigare beställning lagts.
Men dom svarar ju att beställningen går till leverantören,nämner ingenting om att beställningen går via "min butik". Då skulle ju det framgå av deras hemsida vilka beställningstider butikerna har,så man kan välja butik därefter.

De påstår även att de räddar 38 liv i veckan på sin hemsida. De påstår mycket som inte stämmer.
 
Toppen