Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

ChristianB

DipWSET
Thor Norström, Ted Miller, Harold Holder, Esa Österberg, Mats Ramstedt,
Ingeborg Rossow och Tim Stockwell... Norström och Ramstedt är svenskar från Sthlms Uni.

Jag kan förstås ha fel men jag är rätt säker på att det är rätt studie som jag tänker på. Jag har den på PDF och kan skicka den till dig om du vill!
 

jocke

Medlem
DSC_0748.jpg

Igår fick jag möjligheten att köpa 6 flaskor JL Vergnon BdB NV. Jag visste att de hade några år bakom sig men inte mer än så. Fast det är ju klart, behöver man veta något mer när man får betala 700 kr för dom, tillsammans :). Givetvis öppnade jag en igår, på korken stod det 0908. Kan det tolkas som september 2008?
 

grappa

Medlem
Snabbfråga:
  • Paul Déthune Blanc de Noir Grand Cru (92487)
eller
  • Gosset Grand Millésime (90458) Brut , 2004
(Tyvärr är båda inte ett alternativ i dagsläget, ingendera är en möjlighet men gärna med ett tips i liknande prisklass.)
Tacksam för alla tips, råd och svar.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Snabbfråga:
  • Paul Déthune Blanc de Noir Grand Cru (92487)
eller
  • Gosset Grand Millésime (90458) Brut , 2004
(Tyvärr är båda inte ett alternativ i dagsläget, ingendera är en möjlighet men gärna med ett tips i liknande prisklass.)
Tacksam för alla tips, råd och svar.
Jag älskar Paul Dethunes BDN och om du kan vänta några veckor kommer årets upplaga av vinerna från Paul Dethune släppas hos Franska Vinlistan till ett lägre pris än vad du betalar på bolaget.
 

gece

Man vänjer sig.
2 x 2011 Fleurie Chapelle des Bois, Jules Desjourneys på dagens weblansering. Finns fortfarande kvar.
Jag blev också lite klicknödig och drog hem denna och de två andra, Chassignol och Les Moriers. Sen råkade det av farten hänga med några Penfolds Reserve Bin 14A Chardonnay...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hämtade precis ut lite viner, det blev mestadels sydafrikanska för den kommande månaden. Jag har blivit inspirerad av framförallt @mnor i den sydafrikanska tråden, men också att @Bearman och @Silex sagt att Paul Sauer varit bra producent. För att inte glömma @jrick kommentar om att Kanonkop Estate brukar leverera på en jämn nivå underlättade när man tryckte på köpknappen.

  • 2009, Waterford Estate (71007).
  • 2009, Paracombe Cabernet S (70364).
  • 2010, Beringer Founders Estate (72535).
  • 2011, Tokara Director's Reserve (99315).
  • 2011, Kanonkop Paul Sauer (74911).
  • 2011, Salentein Plot 21 (73819).
  • 2011, August Kesseler "N" Pinot Noir (Artikelnumret borttaget från SB's hemsida).
  • 2012, Kanonkop Pinotage (76522).
  • 2013, Spioenkop (72145).
Försökte även att få med mig hem 2012, Birichino Saint Georges (72539). @Larseman drack denna på 19 glas och sa att det var ett bra Pinot Noir. Tyvärr hade producenten glömt att skicka just denna flaskan till butiken vid två olika tillfällen, så dina kollegor skulle skriva en incidentrapport. Händer det ofta @ChristianB? Jag hade hoppats på att springa på dig, men men. Nästa gång ;).
 

ChristianB

DipWSET
@Deppodi, mjae, jag ska inte säga att det händer jätteofta, men det är ett återkommande problem med leverantörer som slarvar. I veckan skickade jag tillbaka två lådor av vin som kommit i fel årgång. Det står 2009 på nätet, men i verkligheten är aktuell årgång 2013... Sådana tillfällen vill jag egentligen ringa upp leverantören och ställa frågan "Vad fan är problemet?!", men det är inte riktigt mitt jobb att göra. ;)

Nu var kunden väldigt förstående och insåg att det inte är mycket att göra för oss i butiken, men det berodde ju på att det inte var första gången för just honom. Det är ju lite av ett dubbelt problem det här; å ena sidan tycks leverantörerna ta det hela med en klackspark och uppdaterar inte ordentligt, å andra sidan tar inte Systembolaget det här med olika årgångar riktigt på allvar. o_O
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Deppodi, mjae, jag ska inte säga att det händer jätteofta, men det är ett återkommande problem med leverantörer som slarvar. I veckan skickade jag tillbaka två lådor av vin som kommit i fel årgång. Det står 2009 på nätet, men i verkligheten är aktuell årgång 2013... Sådana tillfällen vill jag egentligen ringa upp leverantören och ställa frågan "Vad fan är problemet?!", men det är inte riktigt mitt jobb att göra. ;)

Nu var kunden väldigt förstående och insåg att det inte är mycket att göra för oss i butiken, men det berodde ju på att det inte var första gången för just honom. Det är ju lite av ett dubbelt problem det här; å ena sidan tycks leverantörerna ta det hela med en klackspark och uppdaterar inte ordentligt, å andra sidan tar inte Systembolaget det här med olika årgångar riktigt på allvar. o_O

Ja det där beror nog väldigt mycket på vem man får som kund, men rent generellt så har man som kund inte så mycket att säga till om. Bara att gilla läget! Oftast är det inte personalens fel, så då finns det inget att göra. Men fullt förståeligt om han ville skicka tillbaka flaskorna.

Men hur tror du att det blir i butiken, kommer jag att få ett sms om flaskan kommer in? Eftersom att ordern borde ligga som delvis levererad?
 

ChristianB

DipWSET
Men hur tror du att det blir i butiken, kommer jag att få ett sms om flaskan kommer in? Eftersom att ordern borde ligga som delvis levererad?
Så länge de beställde flaskorna på nytt eller om de ligger kvar i originalet så ska det ju komma förr eller senare. :p Jag ska försöka komma ihåg att kika imorgon! Måste ändå beställa lite grejer vid 10.00! ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Så länge de beställde flaskorna på nytt eller om de ligger kvar i originalet så ska det ju komma förr eller senare. :p Jag ska försöka komma ihåg att kika imorgon! Måste ändå beställa lite grejer vid 10.00! ;)

Ja okej, jag förstod det iaf som så att tjejen skulle smsa mig. Men om du kommer ihåg att kolla så får du gärna göra det!
 

gece

Man vänjer sig.
Jag blev också lite klicknödig och drog hem denna och de två andra, Chassignol och Les Moriers. Sen råkade det av farten hänga med några Penfolds Reserve Bin 14A Chardonnay...
Usch, en dyr dag idag... blev visst ett sexpack Philipponnat BdN -08 från FVL också. Och mer lär det väl bli imorgon, om nu inte det där mötet som håller på till 11 sätter käppar i hjulen :nagelbitare:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, en hemsk månad helt enkelt, även jag föll ju för grupptrycket och beställde en kasse Philipponat -08
-Vem vill riskera att sitta där som ett fån om 15 år när någon annan forummedlem skriver sig lyrisk över den där nollåttan som de köpte för nästan ingenting långt tillbaka på nolltiotalet.
Så kunde man ju inte heller låta bli lite ettiketsonani med ett trepack Comtes och Selossen är man ju en rutten fisk om man inte nappar på så den kom ju också med i denna månads totala bankrutt.
Jag skulle ha satsat på kottarna...
 

matage

Medlem
Jag har verkligen ingen konsekvensanalys i mina försök till att bibehålla karaktär eller köpstopp!

Imorse klappade jag mig stolt på axeln för att jag motstog suget att beställa en låda Philipponat -08 från FVL eftersom det gått lite mycket pengar på både vin och annat på sistone...

... bara för att efter lunch belöna mig för min starka karaktär med att plocka upp två flaskor Heidseck BdM -95.

Fan! ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag har verkligen ingen konsekvensanalys i mina försök till att bibehålla karaktär eller köpstopp!

Imorse klappade jag mig stolt på axeln för att jag motstog suget att beställa en låda Philipponat -08 från FVL eftersom det gått lite mycket pengar på både vin och annat på sistone...

... bara för att efter lunch belöna mig för min starka karaktär med att plocka upp två flaskor Heidseck BdM -95.

Fan! ;)
Visst är det märkligt hur det fungerar? :p Men så länge alla är glada gör det ju inget att man lurar sig själv lite!
 

gece

Man vänjer sig.
Usch, en dyr dag idag... blev visst ett sexpack Philipponnat BdN -08 från FVL också. Och mer lär det väl bli imorgon, om nu inte det där mötet som håller på till 11 sätter käppar i hjulen :nagelbitare:
Mötet drog över tiden men det var inga problem att plocka några stycken vardera av de tvenne Montus. Livet deluxe!
 
Toppen