Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinE

Medlem
Var precis nere på den lokala Flaskutlämningen för att plocka upp min beställning, en flaska vardera av:

Veuve Fourny Cuvée du Clos Notre Dame 2006
Veuve Fourny Millésime 2009

... och i vanlig ordning är det ju lite av ett lotteri med årgångarna. Det blev fel årgång av den sistnämnda, men åt rätt håll så att säga, för det kom en 2008:a istället för den förväntade 2009:an. Så för den som trodde sig ha missat 08:an finns det ev fortfarande några flaskor kvar att beställa!

Jag passade även på att hugga två flaskor DP 2005 innan årgångsbytet.
 

matage

Medlem
Vinprovning i Wodinville utanför Seattle igår kväll som slutade med att jag plockade med mig en flaska Mark Ryan Long Haul 2013
(51% Merlot, 40% Cabernet Franc, 8% Cabernet Sauvignon, 1% Petit Verdot) som släpptes bara för nån vecka sen
Sannolikt lätt överprisad men den var god på plats med fin struktur men ska få ligga minst 5 år.

Tyvärr var Crazy Mary slutsåld redan - en intressant blend på 79% Mourvedre / 21% Syrah som bara gjordes i 225 lådor.
 
Idag kom det lite godsaker att prova på!

Chambolle Musigny - Hudelot/Noellat Bourgogne 2004 26€
Fuchs & Hase Vol 3 (spontanjäst, ofiltrerad och fått jäsa även på flaskan) 15€
Weingut Lorenz Pittnauer Riesling 1979 9€ (Blir spännande att se om den är drickbar, men för 80 kronor måste man chansa)
Barolo Vigna Madorlo - Giacosa Fratelli 2007 29€
I Tre Borri Chianti 2003 - Corzano e Paterno 23€
Lite viner.jpg
 

jrick

Medlem
Idag kom det lite godsaker att prova på!

Chambolle Musigny - Hudelot/Noellat Bourgogne 2004 26€
Fuchs & Hase Vol 3 (spontanjäst, ofiltrerad och fått jäsa även på flaskan) 15€
Weingut Lorenz Pittnauer Riesling 1979 9€ (Blir spännande att se om den är drickbar, men för 80 kronor måste man chansa)
Barolo Vigna Madorlo - Giacosa Fratelli 2007 29€
I Tre Borri Chianti 2003 - Corzano e Paterno 23€
Visa bifogad bild 5288
Det var verkligen en blandad kompott! Får man fråga var du hittat Hudelot-Noellat så billigt?
 

KimHartman

Medlem
2014 Dönnhoff Felsenberg
2014 Dönnhoff Hermannshöhle
2014 Dönnhoff Dellchen
2014 Wittmann Morstein
2014 Wittmann Kirchspiel
2012 Penfolds Shiraz St. Henri


För källaren. Allt köpt på systembolaget.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Mina föräldrar har precis varit i Köpenhamn och med sig hem, förutom 50 fl Mackmyra, kom även:
Deutz BdB -08
Deutz brut vintage -08
 
Råkade beställa lite trevliga vardagsviner idag på lunchen.

Oberbergener Bassgeige Spätburgunder 2013, Franz Keller 14€
Barbera d´Alba 2002, Fratelli Revello 10€
Chateau des Eyrins 2007 - Margaux 13,90€
Braunberger Riesling Kabinett 2012 - Fritz Haag 10€
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är skönt att bränna pengar ibland, men mest av allt så gillar jag att spontanköpa vin i butik som en ko på grönbete...

Det blev tydligen mycket Italien denna gång. Så kan det gå. Försökte välja vin med någon form av ålder och fick inhandlat lite ung Gevrey-Chambertin på rekommendation (ska vara rejält stöddig, vilket jag gillar). Hittade även lite annat som mer kändes kul. Il Frappato har jag ju ännu inte provat så varför inte ta chansen! CF från Friulien kan ju vara skoj också, vem vet om man inte har provat! Som vanligt så får jag aldrig tid över för att läsa på så jag skjuter mest från höften, men det är precis som jag vill ha det när jag shoppar loss i den fria världen. "Nu får det vara nog!", röt frun när Brunellon åkte ner i shoppingkorgen. :D

Köpenhamn rules!

image.jpg

2013 Arianna Occhipinti Sicilia Il Frappato

2013 Marco Sara Cabernet Franc Frank Venezia Giulia IGT

2007 Yangarra Estate Grenache High Sands

2012 Hubert Lignier Gevrey-Chambertin

2007 Bel Colle Barolo Monvigliero

2006 Bodega Benegas Benegas-Lynch Meritage Libertad Vineyards

2007 Il Poggione (Proprietá Franceschi) Brunello di Montalcino Riserva Vigna Paganelli
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
66 år och hipster. De vete f-n, Il Frappato från Occhipinti var kärlek vid första klunken (årgång 2010). Fyller på med nya årgångar hos Fabio(Cibi e Vini) varje år
:)
Ja, men nu är ju Arianna alla hipsters stora favvo fast mest då för hennes SP68 som förövrigt var mitt "månadens vin".
Ren Frapato är väl lite för traditionellt för den gemene hipstern även om det är ett naturvin? ;)

Jag inser för övrigt att jag kastar sten i glashus, detta är helt medvetet :)
 

gece

Man vänjer sig.
:)
Ja, men nu är ju Arianna alla hipsters stora favvo fast mest då för hennes SP68 som förövrigt var mitt "månadens vin".
Ren Frapato är väl lite för traditionellt för den gemene hipstern även om det är ett naturvin? ;)

Jag inser för övrigt att jag kastar sten i glashus, detta är helt medvetet :)
För traditionellt? Varandes (en av?) forumets utsända/kontakter i hipstersmeten runt Mariatorget undrar jag lite hur något skulle kunna vara för traditionellt. "Jag gillar klassiska viner... inte den här moderna skiten som spreds med romarriket. Etruskerna visste vad som gällde!"
 
Toppen