Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Alter Ego

Medlem
Upptäckte att det fanns St Henri kvar på mitt lokala pang-pang, så nu är man törstig ägare till en sådan butelj. En Ojai Solomon Hills PN slank också med av bara farten.
 

MartinE

Medlem
Gårdagens utflykt till Köpenhamn, med tydligt fokus på Cédric Bouchard, resulterade i följande byten:

Roses de Jeanne Côte de Val Vilaine 2013
Roses de Jeanne Côte de Bechalin 2008
Roses de Jeanne La Bolorée 2011
Roses de Jeanne Creux d'Enfer 2011
Roses de Jeanne La Haute Lemblé 2011
Roses de Jeanne Presle 2011
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Min första beställning från Flaskposten gick att hämta idag. Det blev 2 st Malartic Lagraviere 2010 och 4 st Chateau de Pibarnon 2010. Inga viner som är lönt att provsmaka i nutid. Tidigast 2020 tror jag blir bra.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Gårdagens utflykt till Köpenhamn, med tydligt fokus på Cédric Bouchard, resulterade i följande byten:

Roses de Jeanne Côte de Val Vilaine 2013
Roses de Jeanne Côte de Bechalin 2008
Roses de Jeanne La Bolorée 2011
Roses de Jeanne Creux d'Enfer 2011
Roses de Jeanne La Haute Lemblé 2011
Roses de Jeanne Presle 2011
Vad hände med Les Ursules?
 

Dexter

Medlem
@Deppodi, mjae, jag ska inte säga att det händer jätteofta, men det är ett återkommande problem med leverantörer som slarvar. I veckan skickade jag tillbaka två lådor av vin som kommit i fel årgång. Det står 2009 på nätet, men i verkligheten är aktuell årgång 2013... Sådana tillfällen vill jag egentligen ringa upp leverantören och ställa frågan "Vad fan är problemet?!", men det är inte riktigt mitt jobb att göra. ;)

Så du gjorde en incident? För det är väl ditt jobb...
 

MartinE

Medlem
Vad hände med Les Ursules?
Mycket berättigad fråga! Det fanns tre flaskor kvar på hyllan när jag kom in i butiken, men mannen framför mig "i kön" högg alla tre... :neej:

Så nära, men ändå så långt ifrån... Fast jag kännner mig mycket nöjd ändå med mina inköp. Det är inte varje dag man får möjlighet att köpa dessa flaskor! :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Mycket berättigad fråga! Det fanns tre flaskor kvar på hyllan när jag kom in i butiken, men mannen framför mig "i kön" högg alla tre... :neej:

Så nära, men ändå så långt ifrån... Fast jag kännner mig mycket nöjd ändå med mina inköp. Det är inte varje dag man får möjlighet att köpa dessa flaskor! :)
Speciellt inte Creux d'Enfer, som jag en aning omdömeslöst valde som bröllopsvin.
Så nu måste jag leverera en flaska om året, svettigt med ett vin som görs i 350-500 flaskor/årgång.

Alternativt skilja mej och ha Chapel Hill som skumpa på nästa bröllop.
Alternativt skilja mej och dricka upp all Creux d'Enfer själv.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Idag släpptes min absoluta favoritproducent av BDN på Franska Vinlistan nämligen Paul Dethune och jag slog till på deras NV Blanc De Noirs såväl som lite halvflaskor (för ensamma tisdagar) av deras NV Extra Brut Grand Cru som jag gillade skarp när jag provade den med Sophie i våras.

Deras L'ancienne och Cuvee Prestige har jag redan på hyllan sedan jag besökte dem men jag önskar att vinbudgeten hade tillåtit inköp av några fler L'ancienne, den kan man inte få för mycket av i källaren tänker jag...

EDIT: Ping @grappa , nu har du chansen på deras BDN som du undrade om tidigare.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Idag släpptes min absoluta favoritproducent av BDN på Franska Vinlistan nämligen Paul Dethune och jag slog till på deras NV Blanc De Noirs såväl som lite halvflaskor (för ensamma tisdagar) av deras NV Extra Brut Grand Cru som jag gillade skarp när jag provade den med Sophie i våras.

Deras L'ancienne och Cuvee Prestige har jag redan på hyllan sedan jag besökte dem men jag önskar att vinbudgeten hade tillåtit inköp av några fler L'ancienne, den kan man inte få för mycket av i källaren tänker jag...
Ändra vinbudgeten du har ju kapital!;)
 

MartinE

Medlem
Speciellt inte Creux d'Enfer, som jag en aning omdömeslöst valde som bröllopsvin.
Så nu måste jag leverera en flaska om året, svettigt med ett vin som görs i 350-500 flaskor/årgång.

Alternativt skilja mej och ha Chapel Hill som skumpa på nästa bröllop.
Alternativt skilja mej och dricka upp all Creux d'Enfer själv.

Jag tycker i alla fall att du ska avstå från alternativ två! ;)

Men som man bäddar får man ligga! Vem har du som leverantör av flaskorna ifråga?
 
Toppen