Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

davve700

Medlem
89D8D431-6598-4F1E-A1D7-0D2E1E162CC0.jpeg


Fanns 3 st ornellaia kvar på systemet Odenplan så knyckte ett par :)
 

Elvis

Medlem
Var i Mall of Scandinavia för att köpa lego till barnens kusiner. Slank in på Systembolaget där och hittade en tom kartong Winston Churchill 2004 på hyllan. Det vore trevligt, tänkte jag, och bad personalen hämta flaskan. Den flaskan var försvunnen men på lagret hade de Winston Churchill 2008 (med rätt kartong). God jul till mig!
 

dow

Medlem
Första inlägget för mig,
Noterade när jag fyllde på 2012 Roederer Rose (från början köpt efter ett ovärderligt tips härifrån!) att det bara finns ett fåtal flaskor kvar i webbsaldot på SB. Kanske värt att fylla på för fler?
 

Trydebull

Medlem
Första inlägget för mig,
Noterade när jag fyllde på 2012 Roederer Rose (från början köpt efter ett ovärderligt tips härifrån!) att det bara finns ett fåtal flaskor kvar i webbsaldot på SB. Kanske värt att fylla på för fler?
Välkommen! Det var verkligen till att smyga sig in! Sex år:eek::)

Websaldon kan vara vanskliga att lita på helt generellt när det finns ett antågande eller pågående årgångsbyte. Positivt med SB å andra sidan i det fallet är ju dock att det aldrig är något problem att låta bli att köpa om det inte matchar ens egna årgångstankar!

Jag har köpt mina 2012 or men kommer att köpa ett gäng 2013 också.
 

Bastardo

Medlem
Jag undrar hur mycket är genomsnittet för medlemmarnas vinköp per månad. Gissar att det landar alla fall långt över två tusen kronor per månad. Så klart lite beroende på utbudet etc. Det fanns en tråd om det men jag kan inte hitta den just nu.
Vissa av oss handlar mer än 8000 kronor per månad! :D Och det är ganska rejält, fast i det fallet rör det sig nog om två människor som delar notan.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag undrar hur mycket är genomsnittet för medlemmarnas vinköp per månad. Gissar att det landar alla fall långt över två tusen kronor per månad. Så klart lite beroende på utbudet etc. Det fanns en tråd om det men jag kan inte hitta den just nu.
Vissa av oss handlar mer än 8000 kronor per månad! :D Och det är ganska rejält, fast i det fallet rör det sig nog om två människor som delar notan.

Med risk för att bli överröst av grabbar med way bigger wallets så brukar det endå landa på 4-5000 per månad. (Är ju många släpp under månaden).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag undrar hur mycket är genomsnittet för medlemmarnas vinköp per månad. Gissar att det landar alla fall långt över två tusen kronor per månad. Så klart lite beroende på utbudet etc. Det fanns en tråd om det men jag kan inte hitta den just nu.
Vissa av oss handlar mer än 8000 kronor per månad! :D Och det är ganska rejält, fast i det fallet rör det sig nog om två människor som delar notan.
Vissa saker vill man inte veta :cool:
 

Nyllet

Medlem
Välkommen! Det var verkligen till att smyga sig in! Sex år:eek::)

Websaldon kan vara vanskliga att lita på helt generellt när det finns ett antågande eller pågående årgångsbyte. Positivt med SB å andra sidan i det fallet är ju dock att det aldrig är något problem att låta bli att köpa om det inte matchar ens egna årgångstankar!

Jag har köpt mina 2012 or men kommer att köpa ett gäng 2013 också.

Är det årgångsbyte på gång för brut vintage också? Jag har planerat för att köpa på mig några men kanske behöver snabba mig lite nu?
 

Trydebull

Medlem
Är det årgångsbyte på gång för brut vintage också? Jag har planerat för att köpa på mig några men kanske behöver snabba mig lite nu?

När det gäller Pol Roger så brukar BdB ligga tre till nio månader före vintage. Så det dröjer nog en bit in på nästa år innan nästa vintage kommer. Det är ju 2009 av vanliga årgångsvinet som gäller där för närvarande.
 

FredrikC

Medlem
När det gäller Pol Roger så brukar BdB ligga tre till nio månader före vintage. Så det dröjer nog en bit in på nästa år innan nästa vintage kommer. Det är ju 2009 av vanliga årgångsvinet som gäller där för närvarande.
2008 av deras vintage har ju redan sålt slut å sen kom 2009 som finns nu.
 

Nyllet

Medlem
När det gäller Pol Roger så brukar BdB ligga tre till nio månader före vintage. Så det dröjer nog en bit in på nästa år innan nästa vintage kommer. Det är ju 2009 av vanliga årgångsvinet som gäller där för närvarande.

Tack för snabbt svar, men jag syftade på Roederer. Kanske blev lite galet när jag citerade ditt inlägg.

Byter Roederer rosé och brut årgång i samma veva?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Smått och gott från olika ställen.

2 x jaquesson 739
VC rosé 08
VC 08
Agarapart mineral
Agrapart Terroire
2 x Henriot 08
2x Bois-brincon-16
2x vasse Felix chardonnay-16
2x vasse Felix filius -16
3x trimbach riesling cuvée Fredric emile
2 x Miramar estate Chard -15
Tim Adams semillon -16
2x Paolo scavino Barolo -13
Fratelli alessandria SAN Lorenzo di verduno Barolo -13
2x cloudy bay PN
2 x Torre Mora scalunera Etna Rosso-13
Alain Graillot crozes-hermitage -16
2x la Colombina Brunello di M - 12

Borde klara sig till trettonhelgen... 2023
 

Elvis

Medlem
Första inlägget för mig,
Noterade när jag fyllde på 2012 Roederer Rose (från början köpt efter ett ovärderligt tips härifrån!) att det bara finns ett fåtal flaskor kvar i webbsaldot på SB. Kanske värt att fylla på för fler?

Absolut, det kommer du inte att ångra. Jag lämnade tillbaka en flaska Alfred Gratien Cuvée Paradis 2009 idag (gillade inte den jag korkade upp häromdagen) och passade då på att fylla på källaren med några Roederer Rosé 2012. Det är möjligt att 2013 kommer att vara lika bra men det går inte att ha för många Roederer Rosé 2012.

Byter Roederer rosé och brut årgång i samma veva?

Ja, de brukar ligga någorlunda i fas. Men det släpps fler årgångar av rosén än av vanliga vintage. Av rosén har de släppt 07, 08, 09, 10, 11, 12 och 13 medan de hoppade över 2010 och 2011 för vanliga vintage. Och av deras lite mer ovanliga Blanc de Blancs Vintage är 2010 fortfarande den senaste årgången.
 
Toppen