Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
45EEEE1A-496B-4382-B33B-AA54D23B6AA4.jpeg

Ledig tid spenderades idag på vininköp. Trevligt! Det blev följande:

2015 Albert Morot Beaune 1er Cru Les Aigrots.
Bourgogne 2015 på premier cru nivå till bra pris, kan ju inte vara helt fel? Känner inte till producenten sen tidigare men kan herr Gurka dansa så kan väl herr Morot göra vin.

2016 Les Cailloux.
Detta var ett spontanköp. Denna kan kvala in i kategorin bra & billig CndP i bra årgångar. 95-97p och kanske bästa årgången någonsin, enligt Hr Gurka, förlåt, Mr Parker ska det vara.

2016 Bosquet des Papes.
Även denna CndP i samma kategori brukar leverera bra i vissa årgångar. Att köpa några flaskor 2016 känns rätt.

2015 Monteraponi Chianti Classico
Kvällens pizzavin. Kategorin pasta/pizza-vin hoppas jag kunna fylla med några riktiga guldkorn under 2019. Gärna lite billigare varianter men priset är inte det viktigaste, mellan 150-300 känns rimligt. Kom gärna med bra sådana tips!

Nu är det köpstopp hela året ut! :D
 

Swedy

Medlem
Ställer samma fråga @Thomas ! Hoppas det inte är från den svenska leverantören (som uppenbarligen valt att bete sig som ett svin mot många av oss)...:mad:
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Nu har jag snöat in på rosé gjord på saignée metoden. Laddar för en provning i vår.
Se här senaste leveransen:
IMG_5400.JPG

Inkommande viner är:
Duval-Leroy Femme Rose de saignee 2006
Laherte Rose de saignee Les Beaudiers
Leclerc Briant Rubis de noirs 2009 bio
Benoit Lahay Rose de maceration
Eric Rodez Les Beurys Rose maceration 2009
George Laval Cumieres Rose

Sedan tidigare har jag fantastiska Vouette & Sorbee Saignee 12 och Vilmart & Cie Grand Cellier Rubis Rosé 11

Letar efter:
U. Collins Les Maillons
Elaine Delanot
Fleury
Roses de Jeanne Le Creux d'enfer Rose saignee

Skål :)
 
Last edited:

JonasBo

Medlem
  • 2 st Voerzio Roberto 2015 Barbera d'Alba Il Cerreto
  • 2 st Vietti 2011 Barbera d'Asti
  • 2 st Vietti 2015 Langhe Nebbiolo Perbacco
  • 2 st Altare Elio 2016 Langhe Nebbiolo
  • 2 st Altare Elio 2012 Dolcetto d'Alba
  • 2 st Marengo Mario 2015 Nebbiolo d'Alba Valmaggiore
Senaste beställningen som gjordes hos Töpler. Lite goda husviner. I sommar blir det nog lite Barolos för lagring och sedan får jag se. Kanske undersöka pinos från Australien och NZ
 
Toppen