Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Hipshot

Medlem
AE444F01-F03E-464E-8226-1400F4916BFF.jpeg
Efter jul och nyårsresan i Algarve portugal. Bara utbudet på supermercado (typ Ica kvantum) får en att tappa hakan.

2015 Niepoort Douro Batuta
2015 Casa Ferreirinha Douro Quinta da Leda
2011 Brunheda Douro Vale da Corça
2011 Colinas de São Lourenço Bairrada Principal Grande Reserva
2013 Quinta do Monte d'Oiro ex aequo
2016 Prats and Symington Douro Chryseia
2007 Casal Sta. Maria Colares Ramisco
2014 Quinta do Zambujeiro Vinho Regional Alentejano Zambujeiro
2013 Pillitteri Estates Winery Vidal Reserve Icewine
 

MartinE

Medlem
Finn två fel:

IMG_1618.jpg

Övriga nämnvärda inköp den senaste tiden
2012 Agrapart Avizoise
2011 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Côte de Bechalin
2016 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Côte de Val Vilaine
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Creux d’Enfer
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Haute Lemblé
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Presle
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules
2005 Claude Cazals Clos Cazals
2015 Clandestin Les Grande Lignes
2015 Clandestin Les Semblables
2006 André Clouet Clos de Bouzy (magnum)
2008 André Clouet Clos de Bouzy (magnum)
2002 Dehours Lieu-dit Brisefer
2008 Dehours Lieu-dit Brisefer
2002 Dehours Lieu-dit Genevraux
2008 Dehours Lieu-dit Genevraux
2006 De Sousa Cuvée des Caudalies
2008 De Sousa Cuvée des Caudalies
2009 Egly-Ouriet Millésime
2010 Val Frison Lalore
2013 Laherte Frères Les Beaudiers
2012 Laherte Frères Les Empreintes
2016 Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines
2016 Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile
2014 Savart Expression
2015 Vouette & Sorbée Blanc d’Argile
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Finn två fel:


Övriga nämnvärda inköp den senaste tiden
2012 Agrapart Avizoise
2011 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Côte de Bechalin
2016 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Côte de Val Vilaine
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Creux d’Enfer
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Haute Lemblé
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Presle
2014 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules
2005 Claude Cazals Clos Cazals
2015 Clandestin Les Grande Lignes
2015 Clandestin Les Semblables
2006 André Clouet Clos de Bouzy (magnum)
2008 André Clouet Clos de Bouzy (magnum)
2002 Dehours Lieu-dit Brisefer
2008 Dehours Lieu-dit Brisefer
2002 Dehours Lieu-dit Genevraux
2008 Dehours Lieu-dit Genevraux
2006 De Sousa Cuvée des Caudalies
2008 De Sousa Cuvée des Caudalies
2009 Egly-Ouriet Millésime
2010 Val Frison Lalore
2013 Laherte Frères Les Beaudiers
2012 Laherte Frères Les Empreintes
2016 Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines
2016 Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile
2014 Savart Expression
2015 Vouette & Sorbée Blanc d’Argile

Wow :)
En fantastisk lista! Många spännande odlarchampagner här, många unika uttryck av platser.
Jag läser om Jérôme Prévost i boken ”Bursting bubbles” av Robert Walters att Prévost anser att efter ca 6 år börjar hans viner öppna upp sig och drickas bra.
Ett citat från Prévost som jag gillar är:
”The longer the wine rests after fermentation, the more it remembers its original sweetness.”
Som den romantiker jag är.
Får man fråga var du handlat Bouchards viner?
 

MartinE

Medlem
Jag läser om Jérôme Prévost i boken ”Bursting bubbles” av Robert Walters att Prévost anser att efter ca 6 år börjar hans viner öppna upp sig och drickas bra.
Ja, ca 6-7 år efter degorgering bör det optimala drickfönstret öppna sig.

Ett citat från Prévost som jag gillar är:
”The longer the wine rests after fermentation, the more it remembers its original sweetness.”
Som den romantiker jag är.
Vackert! Och pragmatiskt!

Får man fråga var du handlat Bouchards viner?
På Skål i Köpenhamn.
 

MartinE

Medlem
Skördade de druvorna i maj 2012?
1) Minéral 2012 indikerar ju att det skulle vara ett årgångsvin från 2012 men "LOT MAI 2012" tolkar ju jag som "Mis en Cave 2012" dvs det borde vara vin som skördats 2011.
Ja, de har stämplat dit fel datum! Både buteljeringsmånad och degorgeringsmånad indikerar att att det här vore årgång 2011. Men det är 2012 och korrekt information är maj 2013 resp maj 2018! :)

2) Du köpte ingen Yquem. :)
Ha-ha – good one! :D (långtida läsare av denna tråd förstår humorn i det här)

Men det vore i så fall ett tredje fel. Det har tyvärr varit dåligt med d'Yquem-köp den senaste tiden, men jag inhandlade faktiskt en "fattigmanssauternes" (möjligen viss överdrift) strax innan jul i form av 1999 Château Suduiraut! Med en prislapp på 399 kr för en helflaska torde den vara en het utmanare till titeln mest prisvärda vin.
 
Ja, de har stämplat dit fel datum! Både buteljeringsmånad och degorgeringsmånad indikerar att att det här vore årgång 2011. Men det är 2012 och korrekt information är maj 2013 resp maj 2018! :)


Ha-ha – good one! :D (långtida läsare av denna tråd förstår humorn i det här)

Men det vore i så fall ett tredje fel. Det har tyvärr varit dåligt med d'Yquem-köp den senaste tiden, men jag inhandlade faktiskt en "fattigmanssauternes" (möjligen viss överdrift) strax innan jul i form av 1999 Château Suduiraut! Med en prislapp på 399 kr för en helflaska torde den vara en het utmanare till titeln mest prisvärda vin.

Har du provat Suduirauten ännu? Tyckte den var i kantigaste laget (lite ostrukturerad och skarp), men klart prisvärd. Kanske behöver den vila sig några år till?
 

chambertin

Medlem
Hämtade ut några Pinot:er jag sökt efter en tid och till min förvåning så dök dom upp nu i Januari på SB via Lively Wines.
Vinerna var:
2016 Ignis Pinot Noir, Storm Wines
2016 Vrede Pinot Noir, Storm Wines
2016 Ridge Pinot Noir, Storm Wines

Hannes Storm var vinmakare på Hamilton Russel mellan 2004 och 2014 och lämnade sedan för att lägga all tid på sin egen egendom där Chardonnay och Pinot Noir dominerar. Rankorna planterades 2008 och första vinet gjordes 2012. Väldigt liten produktion (mellan 250-600 lådor av vardera vin) och stor efterfrågan.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
IMG_3024.JPG

Fyller på lite vardagsvin och även amerikansk påfyllning för källaren.
Provade Tobia på Grappe och föll för dess charmiga ekighet och den hissas ju också av @Skrutt , @gece och @Johan Blom
La Vizcaina Bierzo La Del Vivo Lomas de Valtuille efter tips från @Omar Khayyam
Spottswoode och Andremily nr 4 för källaren
Errazuriz, Rüdesheimer Berg Schlossberg och Craven (månadens vin) för terassen i sommar
 

MartinE

Medlem
Utöver ovan nämnda poster har jag ju även plockat hem några nämnvärda flaskor utan bubblor. Jag missade dessvärre både Sassicaia och Raveneau, men blev desto gladare för dessa:

2015 M. Chapoutier Barbe Rac
2015 M. Chapoutier Les Granits Rouge
2015 Domaine de la Côte La Côte (plural)
2015 Domaine de la Côte Memorious
2011 Churchill’s Vintage Port (plural)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Gled in på SB PK-huset för att hämta ut månadens vin när det helt plötsligt dyker upp ett gäng Dom Pérignon 2008 Legacy Edition som inte var inlagda i deras system. Jag hade inte tänkt haka på hypen men ser det som ett tecken så det blev en flaska tillsammans med Craven och den mycket omskrivna vita riojan.
upload_2019-1-14_12-47-34.png
 

Adamanko

Medlem
Gled in på SB PK-huset för att hämta ut månadens vin när det helt plötsligt dyker upp ett gäng Dom Pérignon 2008 Legacy Edition som inte var inlagda i deras system. Jag hade inte tänkt haka på hypen men ser det som ett tecken så det blev en flaska tillsammans med Craven och den mycket omskrivna vita riojan.
Visa bifogad bild 15472
Vad är det för omskriven vit rioja?
 

john b

Medlem
Vad är det för omskriven vit rioja?

Det första här:

Det här är både smakrikt och välbalanserat (du slipper känslan av jordnötsskal som fastnat i tänderna): https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/tobia-275601
Som rött matvin, inte smuttvin, tål det att upprepas: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/cotes-du-rhone-201101 (Guigal alltså)
Smuttvinsfavoriten är Enderle & Molls pinoter.
Till Thai och kyckling behöver jag något icke-strävt, kallt och halvtorrt: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/kloster-eberbach-625701 - har inte testat 2017 än men har inte stött på någon dålig årgång.

Jag gillade det. Ffa för en hundring.
Rieslingen av samma tipsare var också riktigt schysst. Halsade nästan i mig den till fredagssushin
 

Swedish

Medlem
gjorde en räd: några New Aussie Wines som jag ska försöka beta mig igenom under våren och rapportera om här. Först ut blir kanske en chardonnay battle i de mer rimliga prisnivåerna. Josef Chromy versus Langmeil. Fick också med mig någon flaska Ruggabellus, L.A.S. Vino, Clonakilla och Grosset.
Hoppas du gillar Ruggabellus! Verkligen en ögonöppnare för mig...
 
Toppen