Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Låter mer avancerat än vad det är. Men tre är svaret:)
Har också bara tre, hemmakällaren, sommarstugan och båt-källaren...
Om man inte räknar gästkällaren i källaren då... Då blir det ju fyra... Finns för övrigt några fack lediga där om @Daniel A känner att han behöver några fler geografiskt spridda ekorrgömmor :)
 

rs14

Medlem
Smyger igång vinåret lite försiktigt med ett par producenter som släpptes i höstas som jag missade då, några Kirschgarten GG från Kuhn och en låda CAV0096.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    81,1 KB · Visningar: 182

MartinE

Medlem
Det var någon som berättade att barnbidraget kom idag... Hoppas mina pojkar är stolta över pappa! (bild på vagn med några flaskor)
Det är ju fusk att använda vagn!

Tips för den som vill slippa dricka BIBs eller annat undermåligt vin hos mindre vinintresserade vänner; förvara lite vin hos dem.
Så det är alltså därför – du tror att jag ska servera BIB när du kommer och hälsar på! :eek:
 

Daniel A

Administratör
Har också bara tre, hemmakällaren, sommarstugan och båt-källaren...
Om man inte räknar gästkällaren i källaren då... Då blir det ju fyra... Finns för övrigt några fack lediga där om @Daniel A känner att han behöver några fler geografiskt spridda ekorrgömmor :)

Mycket frestande! :ängel:

Så det är alltså därför – du tror att jag ska servera BIB när du kommer och hälsar på! :eek:

Haha! För det första så har jag väldigt svårt att få in dig i kategorin "mindre vinintresserad" och för det andra så finns inte Champagne på BiB. :cigarr:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 15604
Köpte en låda Clos Puy Arnaud av Caviste. Har inte druckit producenten tidigare men när den nu innehåller årgångarna 2015 och 2016 så är det ju ett ypperligt tillfälle att prova.
Riktigt bra! Missade förra åtet men köpte året innan. 2012 på huvudvinet. Sista gick i december. Gillade mycket. De andra är mer berså - grill - charkbricke vänliga. Drick dem i sommar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Plockade upp beställningen från senaste släppet. Har verkligen på tok för lite vitt (stilla) vin i källaren så det blev mest vitt.
Visa bifogad bild 15616
Tyrrells provade jag i måndags. Klassisk ”hunter-valley-riesling” i oerhört slank och syrastinn stil. Plockade det faktiskt blint. Skerpioen njut jag av i helgen. Bra skit, men ungt och oförlöst.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu vill jag inte vara den som är den men är det en felskrivning på riesling istället för sémillon eller plockade du en sémillon som en Riesling? :D
Hunter valley-riesling är väl en egen, unik druva? ;)

Skämt åsido. På FW-nivå förutsätter jag att ett begrepp som ”hunter-valley-riesling” inom citationstecken är allmänt känt och inte behöver förklaras om inte någon med liten erfarenhet om vin frågar. Skulle bli otroligt förvånad om just DU (som jag bedömer är oerhört kunnig) behöver en sådan förklaring. :D

(Hunter Valley Riesling är en synonym för sémillon från Hunter Valley som brukar ha en säregen stil, men som lätt kan misstas för riesling enligt skolboken. Stilen utvecklar ofta petroleum- och gummiliknande aromer, samt har hög syra och låg alkoholhalt.)

Edit: Svarade innan jag läst efterföljande inlägg. Mea Culpa! ;)
 

Swedish

Medlem
@Mattias Schyberg
Och jag har lärt mig att jag inte ska skriva utan att fundera innan när jag är små lyrisk/lullig efter att ha provat en av de bättre "champagner" jag har fått erfara...

Kunnig är ett ord som väldigt sällan passar in på mig. Idiot är helt klart mer passande...:D

Vi får mea culpa över en flaska eller två vid tillfälle...:oops:
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
@Mattias Schyberg
Och jag har lärt mig att jag inte ska skriva utan att fundera innan när jag är små lyrisk/lullig efter att ha provat en av de bättre "champagner" jag har fått erfara...

Kunnig är ett ord som väldigt sällan passar in på mig. Idiot är helt klart mer passande...:D

Vi får mea culpa över en flaska eller två vid tillfälle...:oops:
Den viktigaste följdfrågan och den mest relevanta fortsättningen på diskussionen blir således:

Vad hade du i glaset? :)
 
Toppen