Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trydebull

Medlem
Det var någon som berättade att barnbidraget kom idag... Hoppas mina pojkar är stolta över pappa!
20190118_102848.jpg


Brukar inte skriva i den här tråden så ofta men för den nyfikne är det mest beställningsvaror.
Winston 08
Dompa LE 08
Ett antal olika Morlet (fantastisk producent av både röda (Sh + Cab S) och vita (jag gillar främst Chard) för den som vill vidga sina vyer utanför Fr-It)
Månadens vin (som jag ser fram emot att testa (med lätt skräckblandad förtjusning))
Några Produttori
Några Scavino
Och ett gäng vita Sadie från dagens släpp (främst Mev. Kirsten och Palladius men även några av de andra vita samt någon Treinspoor och Soldaat)
Sen blev det några unga och några gamla Wachau också.
Och sen tog jag några Vat 1 också (@Daniel A hålls ansvarig där) och några Sixtine mest för att hålla vertikalen...
 

Trydebull

Medlem
@Trydebull du verkar ha missat att traditionen bjuder att du ska avsluta ett sådant inlägg med ”så nu är det köpstopp”. Därefter förväntar vi oss att du är tillbaka i tråden och berättar om fler köp inom den närmaste veckan.

Hahaha, jo, jag borde nog åtminstone ha köpstopp tills jag organiserat om mina källare - och fått in flaskorna i CT... Har fortfarande en källare som inte finns med i CT - tre år efter att jag började digitalisera... Obotlig tidsoptimist där.

Men, förutom en låda Dompa till som jag ska hämta i em så är det köpstopp från och med nu!


(Åtminstone fram tills det dyker upp något nytt kul... Med min självdisciplin blir det väl nästa torsdag eller någonting ditåt...)
 

Daniel A

Administratör
Tycker antalet vinlagringsplatser dyker upp alldeles för sällan här! Låter definitivt mer avancerat än det är för mig också, men jag sitter med vin i tre olika källare, en vinkyl och en garderob (allt på olika platser). Håller på att tömma en av källarna (lite för varmt), men tänkte fixa en ny längre norrut i landet istället. Fördel: svårt att råka öppna saker som borde ligga. Nackdel: spontanBYOBs är ett logistiskt helvete. :D
 

Trydebull

Medlem
Tycker antalet vinlagringsplatser dyker upp alldeles för sällan här! Låter definitivt mer avancerat än det är för mig också, men jag sitter med vin i tre olika källare, en vinkyl och en garderob (allt på olika platser). Håller på att tömma en av källarna (lite för varmt), men tänkte fixa en ny längre norrut i landet istället. Fördel: svårt att råka öppna saker som borde ligga. Nackdel: spontanBYOBs är ett logistiskt helvete. :D

Du har ju faktiskt någon flaska liggande hos mig också så du borde ligga bra till när det gäller forumets riskspridningsratio för förvaring!
 

Daniel A

Administratör
Du har ju faktiskt någon flaska liggande hos mig också så du borde ligga bra till när det gäller forumets riskspridningsratio för förvaring!

Sant! Har ju ytterligare en mellanlagringsplats där enstaka flaskor legat 1+ år. ;)

Tycker väl inte att situationen är optimal, men det är ändå ganska roligt. "En källare i varje hamn" är ett nytt uttryck jag försöker sprida. Jag reser runt en del i vårt avlånga land, men ogillar att släpa runt på flaskor. Alltid härligt när jag tagit mig över halva landet med en liten väska på ryggen, för att sedan gå ner i en källare/garage och plocka fram en av mina magnumflaskor till middagen. Tips för den som vill slippa dricka BIBs eller annat undermåligt vin hos mindre vinintresserade vänner; förvara lite vin hos dem.
 

LarsW

Medlem
@Trydebull du verkar ha missat att traditionen bjuder att du ska avsluta ett sådant inlägg med ”så nu är det köpstopp”. Därefter förväntar vi oss att du är tillbaka i tråden och berättar om fler köp inom den närmaste veckan.
Har personligen gett upp köpstopp. Det är det löfte man garanterat bryter!
Efter det försökte jag med "köpdisciplin" skulle bara köpa viner jag verkligen tänkt genom att jag behövde.... funkade sådär.:oops:
Numera hoppas jag att jag glömmer eller missar några släpp och på så sätt håller inköpen nere...:p
Tycker antalet vinlagringsplatser dyker upp alldeles för sällan här! Låter definitivt mer avancerat än det är för mig också, men jag sitter med vin i tre olika källare, en vinkyl och en garderob (allt på olika platser). Håller på att tömma en av källarna (lite för varmt), men tänkte fixa en ny längre norrut i landet istället. Fördel: svårt att råka öppna saker som borde ligga. Nackdel: spontanBYOBs är ett logistiskt helvete. :D
Känner igen mig helt och hållet till 100%. Har viner i Göteborg, Stockholm, Uppsala och Östersund. :D Fast det är ju verkligen en fördel att vissa flaskor nog får ligga många extra år i källaren.
 

FredrikC

Medlem
Det var någon som berättade att barnbidraget kom idag... Hoppas mina pojkar är stolta över pappa!
Visa bifogad bild 15517


Brukar inte skriva i den här tråden så ofta men för den nyfikne är det mest beställningsvaror.
Winston 08
Dompa LE 08
Ett antal olika Morlet (fantastisk producent av både röda (Sh + Cab S) och vita (jag gillar främst Chard) för den som vill vidga sina vyer utanför Fr-It)
Månadens vin (som jag ser fram emot att testa (med lätt skräckblandad förtjusning))
Några Produttori
Några Scavino
Och ett gäng vita Sadie från dagens släpp (främst Mev. Kirsten och Palladius men även några av de andra vita samt någon Treinspoor och Soldaat)
Sen blev det några unga och några gamla Wachau också.
Och sen tog jag några Vat 1 också (@Daniel A hålls ansvarig där) och några Sixtine mest för att hålla vertikalen...

Fan du måste legat i för å få ihop så mycket barnbidrag för den där vagnen ;):D
 
Toppen