Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Nyllet

Medlem
20200804_202358.jpg

Första veckan åter på arbetet efter semester kräver lite uppmuntran. Fint då att en efterlängtad Fanwine-leverens sammanfaller med en BS-uthämtning.
 

matage

Medlem
Hoppade på Tryffelsvinets utskick och köpte 2 flaskor Château Couhins-Lurton Blanc -90.
Mogen vit Bdx är vansinnigt underskattat!
Sen fick en flaska Cartology -16 och två André Péalat St Joseph -13 följa med av bara farten
 

Vingubben

Medlem
E2C68C70-D020-4846-A4F9-B12083EA8EA1.jpeg


Första inköpet på bolaget på väldigt länge. CH BdB, basår 2012 och sex år på jästen. Borde kunna bli hur bra som helst och kanske läge att bunkra upp med CH så länge det går att få tag på flaskor där man inte snålat på lagringstiden. Charles Smith, The Boy, Grenache 2016. Syltbomb eller balanserat kraftpaket? Blir spännande. Assyrtiko brukar aldrig bli fel och skall bli intressant att se vad man får när man går upp lite i pris från vad jag normalt brukar betala. Slutligen lite Etna från Benanti för att testa om det skall bunkras lite vardagsvin.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 20564

Första inköpet på bolaget på väldigt länge. CH BdB, basår 2012 och sex år på jästen. Borde kunna bli hur bra som helst och kanske läge att bunkra upp med CH så länge det går att få tag på flaskor där man inte snålat på lagringstiden. Charles Smith, The Boy, Grenache 2016. Syltbomb eller balanserat kraftpaket? Blir spännande. Assyrtiko brukar aldrig bli fel och skall bli intressant att se vad man får när man går upp lite i pris från vad jag normalt brukar betala. Slutligen lite Etna från Benanti för att testa om det skall bunkras lite vardagsvin.
2016 K Vintners The Boy 100% grenache. Bottennapp! Totalbesviken :(. Det här vinet har fått bra kritik på CT vilket jag inte fattar. Blaskigt. Superungt (vingården planterades 2012) och supertorrt! Första gången jag var i San Francisco såg jag en man blanda ut sin Millers Light med hälften vatten. Det kändes som att de hade gjort detsamma med det här vinet... :confused:
Hoppas att du får en bättre upplevelse!
 
Bodega Noemia, Magnum - 2016

Spanade på den i måndags men eftersom jag var där på annat ärende och egentligen har ”köpstopp” (vet, det går inte ihop) åkte jag tillbaka till PK-huset i eftermiddags för att slå till men då fick jag höra att en hjälte från Norrköping kommit in på förmiddagen och köpt de två ”sista” flaskorna..:vägg: så fick snällt sätta mig på tuben och fattigmanslimousinen ut till bromma och plocka hem sista flaskan!
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inhandlade en '79 Montrose som ramlade in idag. Nivå: på halsen. Från en välrenommerad säljare och en prislapp inkl hemleverans i cool-delivery som slutade på facila ~700 pistepirko. Köpstopp sedan Vikingatiden, men då jag bad om lov att få buda på hustruns nästa födelsedagsvin var det plötsligen inga som helst hinder.
Bjud på du bara :kyss: sade den väna underbara.
 

Sigdarve

Medlem
Dagens. 159 vs 349, vem vinner idag vid ett test? Undrar om nåt av glasen duger eller om jag måste köpa speciella chablisglas?
Visa bifogad bild 20579
Tyckte Brocard var väldigt god. Förmodligen mitt godaste chablisvin hittills. Älskar den där rökiga flintastenmineraliteten som jag inte upplever lika mycket i en blanc de blancskumpa från Champagne. Förutom kolsyran, vad skiljer ett chablisvin från champagne blanc de blanc?
 

grondahl

Medlem
Tyckte Brocard var väldigt god. Förmodligen mitt godaste chablisvin hittills. Älskar den där rökiga flintastenmineraliteten som jag inte upplever lika mycket i en blanc de blancskumpa från Champagne. Förutom kolsyran, vad skiljer ett chablisvin från champagne blanc de blanc?
Vad tyckte du om Montée de Tonnerre?
 

jrick

Medlem
Tyckte Brocard var väldigt god. Förmodligen mitt godaste chablisvin hittills. Älskar den där rökiga flintastenmineraliteten som jag inte upplever lika mycket i en blanc de blancskumpa från Champagne. Förutom kolsyran, vad skiljer ett chablisvin från champagne blanc de blanc?
Till att börja med platsen och jordmånen men i högre utsträckning att en blanc de blanc har vid andra jäsningen på flaska legat en lång stund på jästen, dvs det finns jäst kvar i flaskan. Dessutom har ju en champagne ofta en dosage, dvs en dos tillsatt socker som inte jäst till alkohol.
 
Toppen