Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

tobbe81

Medlem
Två lådor champagne hämtades ut idag på sb
IMG_20200710_111359_851.jpg
IMG_20200710_164136_201.jpg

IMG_20200710_164136_193.jpg
 

Waruda

Medlem
Kom in på PK-huset och hade helt glömt bort vad jag skulle dit å göra...
Eftersom minnet inte kom tillbaka så landade följande i påsen på ren impuls:
- Alain Voge Saint-Peray Ongrie 2017
- Kershaw Clonal Selection Elgin Pinot Noir 2018
- Heredia Vina Tondonia -07 (Magnum)
- The Butcher White Cuvee (ren nyfikenhet)

Jag hoppas att det var nåt av ovanstående jag tänkte köpa för jag vet fortfarande inte varför jag åkte in dit...

Jag kan bekräfta att Alain Voge Saint-Peray Ongrie är bra.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Blir spännande att se. Hoppas att 2015 dyker upp. Hade lite kontakt med deras säljare via Instagram igår som bekräftade det, samt att lagret förväntas räcka till december ungefär. Något jag som student uppskattar.
Fick min order makulerad av bolaget.. Hur gick det för dina flaskor?
 

LeChat

Medlem
F5A884C0-0772-47B3-B8BD-B5C1A497DB9F.jpeg

Idag blev det några flaskor ekad chardonnay från ”cool climate” nya världen, och enklare bourgogne från Macon som var väldigt trevlig i årgång 2017.
Art Series Leeuwin Estate 2016
Kershaw Elgin 2018
Mâcon-Milly Lamartine 2018
Leeuwin blir det nog att prova en flaska ganska snart och förhoppningsvis låt en flaska mogna ca 3-4 år.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
@jrick @LeChat Enligt WSET är det warm maritime climate vid Margaret River.
Jag har för mig från min WSET att Margaret River kan räknas som så nära "cool-climate" man kan komma down under?
Från Wikipedia:
"The climate of Margaret River is more strongly maritime-influenced than any other major Australian region. It has the lowest mean annual temperature range, of only 7.6 °C, and as well as the most marked Mediterranean climate in terms of rainfall, with only 200 millimetres of the annual 1160 millimetres falling between October and April. The low diurnal and seasonal temperature range means an unusually even accumulation of warmth. Overall the climate is similar to that of Bordeaux in a dry vintage."
 
Intressant fråga om cool climate wines i Australien som @Poussard ställer!

Tänker att det finns olika sätt att svara på frågan:
1) Margaret River är som @petterkalle och @LeChat skriver mer "cool climate" än många andra mikro och mesoklimat "down under". [Edit: Jag är mycket imponerad av t ex Vasse Felix Tom Cullity Cabernet, Kevin John Chardonnay från Cullen, Leeuwin Art Series Chardonnay. L.A.S. Vino Pirate Blend. men finns många riktigt habila producenter därutöver]
2) Även litet svalare klimat i Australien känns ju som de ger fruktiga viner så inte riktigt Bohuslän eller Storbritannien någonstans (kanske södra Tasmanien?)
3) hur mycket handlar det om vad naturen ger, dvs vingårdslägen, versus en vald stil där man binder upp rankorna för att maximera solexponering, skördar sent, extraherar mer, väljer jäst som ger mer fruktighet och högre alkohol etc etc? jag tolkar Jon Bonné som försökt hitta och beskriva denna typ av sval-odlade viner i både Kalifornien och Australien som att det är litet av bådadera (se artiklar nedan)

https://punchdrink.com/articles/the-new-australian-wine-producers-adelaide-hills/

https://punchdrink.com/articles/searching-new-australian-wine-producers-barossa-shiraz-country/
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Jag har för mig från min WSET att Margaret River kan räknas som så nära "cool-climate" man kan komma down under?
Från Wikipedia:
"The climate of Margaret River is more strongly maritime-influenced than any other major Australian region. It has the lowest mean annual temperature range, of only 7.6 °C, and as well as the most marked Mediterranean climate in terms of rainfall, with only 200 millimetres of the annual 1160 millimetres falling between October and April. The low diurnal and seasonal temperature range means an unusually even accumulation of warmth. Overall the climate is similar to that of Bordeaux in a dry vintage."
Då står det olika i WSET och på Wikipedia. Nu är jag inte hemma så kan inte komma med nåt citat, inte heller kolla upp nån alternativ källa. Kan tänka mig att det är en komplex fråga som har flera svar.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vet att man är dålig på att lägga upp det man köper. Åker rakt in i källaren det mesta.
Plockade upp lite gott idag dock. Drack Tondonian igår och för 169 pix så kommer den leverera bra kommande år. Så fyllde på med 2 till som stod ensamma och dammade på hyllan.
20200723_152007.jpg
 
Toppen