Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sigdarve

Medlem
Till att börja med platsen och jordmånen men i högre utsträckning att en blanc de blanc har vid andra jäsningen på flaska legat en lång stund på jästen, dvs det finns jäst kvar i flaskan. Dessutom har ju en champagne ofta en dosage, dvs en dos tillsatt socker som inte jäst till alkohol.
Men om man skulle jämföra dem efter första jäsningen. Hur skulle de skilja sig då?
 

jrick

Medlem
Men om man skulle jämföra dem efter första jäsningen. Hur skulle de skilja sig då?
Du får leta upp en Coteaux Champenois Blanc och kolla, dvs vitt stilla vin från Champagne. Då är det gjort på i princip samma sätt som en Chablis men med andra druvor. (Finns så klart mycket val i vinmakningen, inte minst mellan ståltank och ekfat, som påverkar ändå).
 

FredrikC

Medlem
Nu tog jag samlingen till en ny nivå :D
20200819_184924.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ropade hem ett några Balthazar från Jean Berger (vinet inte flaskstorleken) på catawiki igår. Det är tydligen en Bourgogne, men jag kan inte hitta någon som helst om vare sig vinet eller producenten (finns dock en notering om en Morgon på cellartracker). Någon som vet något mer?
upload_2020-8-20_14-40-15.png
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ropade hem ett några Balthazar från Jean Berger (vinet inte flaskstorleken) på catawiki igår. Det är tydligen en Bourgogne, men jag kan inte hitta någon som helst om vare sig vinet eller producenten (finns dock en notering om en Morgon på cellartracker). Någon som vet något mer?
Visa bifogad bild 20627
Det finns en vinhandlare i Nederländerna med namn Jean Berger som sätter sitt namn på en hel del flaskor: https://www.jeanbergerwijn.nl/wijnen/botteling/berger-botteling.html
Står det något mer på etiketterna, svårt att se på sån liten bild?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Mycket intressant nykomling 2018 Oxer Bastiega Rioja Artillero (100% Tempranillo ca 1900 flaskor) och 2018 Oxer Bastiega Rioja Suzzane (100% grenache ca 3000 flaskor). Till det 2x 2017 Bernard Levet Côte-Rôtie Améthyste från senaste släppet. Först att öppnas blir nog en Suzzane.
IMG_4064.jpg
 

BallyJ

Medlem
Åkte lite båt i torsdags och fick med oss lite trevligheter.
17 x DP 2008
6 x Krug 168emé
2 Louis Roederer Vintage Rosé 2013

Från att ha gråtit över att jag missade LR Rose 2013, så har man nu 4 flaskor vilandes :D
17 x DP, då måste du ha haft bra bärhjälp;)
 
Toppen