Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Castiglion del bosco, Brunello 2015. Såg att den nya årgången av detta vin som är en helt ok Brunello kostar 449 kr! Snacka om uppgång köpte en flaska förra sommaren för 289 kr. Trillade av stolen här hemma
 

LeChat

Medlem
77B798F7-6C4B-40A0-A775-0F4F842FDD55.jpeg

Lite auktionsköp från Frankrike:
-Louis Roederer Rose 2013 blev något billigare men ungefär samma pris som i Sverige.
-Louis Roederer BdB 2013 fick jag däremot för 630:- jämfört med 779:- på SB. :)
 

HerrDruva

Medlem
(Jag hoppas inlägget kommit rätt).

Förmodligen har liknande spörsmål diskuterats tidigare men varför inte utröna saken igen. Jag stötte på ett vin (El Esteco nr 2501) och fick inte ihop matematiken.
Vinet skördades mars 2019, jäst i 25 dagar, lagrat på fat i ett år och vilat i cementtank i "minst ett halvår". Hur kan flaskan finnas på mitt lokala bolag?
Om man t.o.m. räknar att skörden ägde rum 1 mars 00.00 så går det inte ihop.
Någon som kan belysa detta med sin kunskap?
 

buteljen

Medlem
(Jag hoppas inlägget kommit rätt).

Förmodligen har liknande spörsmål diskuterats tidigare men varför inte utröna saken igen. Jag stötte på ett vin (El Esteco nr 2501) och fick inte ihop matematiken.
Vinet skördades mars 2019, jäst i 25 dagar, lagrat på fat i ett år och vilat i cementtank i "minst ett halvår". Hur kan flaskan finnas på mitt lokala bolag?
Om man t.o.m. räknar att skörden ägde rum 1 mars 00.00 så går det inte ihop.
Någon som kan belysa detta med sin kunskap?
Det står ingenting om cementtank i ett halvår på producentens hemsida, utan enbart ett år på fat
 

Champagne99

Medlem
Jag beställde två flaskor Cattier Clos du Moulin från beställningssortimentet i slutet av augusti. Flaskorna kostade då 569:-/st. Första september höjdes priset till 919:-/flaska, en höjning med hela 350.-. Idag var jag på mitt lokala bolag en halvtimme innan stängning för att hämta ut flaskorna och det nya, mycket högra priset, kom upp i kassan. Jag påpekade givetvis detta, visade bekräftelsemailet vid beställningen och det stod även 569:- på följesedeln i butiken. Den unga killen i kassan var trevlig men visste inte hur man gjorde så han ringde dit en kollega och då började ståhejet som höll på i 20 minuter om vilket pris jag skulle betala. Jag kan dra den långa historian sen för det var mycket konstigt bemötande från personalen.

Jag hittar ingen information på Systembolagets hemsida men är 100% säker på att jag ska betala det lägre priset som gällde då jag lade beställningen och som jag också fått bekräftelse på via mail. Har jag rätt? Vad är det som gäller?

Om man ska betala det lägre priset, hur löser de då det i kassan? Ändrar priset manuellt i kassan? Ger mellanskillnaden tillbaka i kontanter? Annan lösning? Det borde vara ett gäng här på forumet som varit med om detta.

Tack!
 

LarsW

Medlem
Jag beställde två flaskor Cattier Clos du Moulin från beställningssortimentet i slutet av augusti. Flaskorna kostade då 569:-/st. Första september höjdes priset till 919:-/flaska, en höjning med hela 350.-. Idag var jag på mitt lokala bolag en halvtimme innan stängning för att hämta ut flaskorna och det nya, mycket högra priset, kom upp i kassan. Jag påpekade givetvis detta, visade bekräftelsemailet vid beställningen och det stod även 569:- på följesedeln i butiken. Den unga killen i kassan var trevlig men visste inte hur man gjorde så han ringde dit en kollega och då började ståhejet som höll på i 20 minuter om vilket pris jag skulle betala. Jag kan dra den långa historian sen för det var mycket konstigt bemötande från personalen.

Jag hittar ingen information på Systembolagets hemsida men är 100% säker på att jag ska betala det lägre priset som gällde då jag lade beställningen och som jag också fått bekräftelse på via mail. Har jag rätt? Vad är det som gäller?

Om man ska betala det lägre priset, hur löser de då det i kassan? Ändrar priset manuellt i kassan? Ger mellanskillnaden tillbaka i kontanter? Annan lösning? Det borde vara ett gäng här på forumet som varit med om detta.

Tack!
Jag råkade ut för det samma ngr dagar sedan.
På mitt bolag var det inga som helst problem.
Fick två alternativ.
1: Betala det högre priset och få tillbaka mellanskillnaden i kontanter.
2: Annullera beställningen, sen skulle de göra en ny på ngt sätt med det gamla, lägre priset.
Då det var lång kö bakom mig valde jag alternativ 1 då det gick mycket fortare.
Mycket förstående och hjälpsam personal som beklagade att jag fått fel pris.

Edit: ska också sägas att personalen var frustrerande över att de inte kunde se det gamla priset automatiskt. Man var tvungen att leta fram den ursprungliga beställningen i historiken för att hitta priset.

Men personalen på mitt bolag är bra.
Aldrig några höjda ögonbryn eller annat när jag inte hämtar ut flaskor med fel årgång och dylikt.
 
Last edited:

rs14

Medlem
569 till 919 kr(!) En saftig höjning må jag säga. Har inte koll på vinet men man måste satt fel pris på det tidigare eller hur motiverar man denna prisökning?
 

JonasBo

Medlem
Jag gjorde ytterligare beställning från il quadrifogliostore i veckan.
Kunde inte motstå PdB Barbaresco 2017 eller det då låga priset på La Ca Növa Barbaresco (Classico) - €16,11.
Lade på ett par LN från PdB också.

F ö levererades #CAV0122 i fredags och igår poppades en flaska Rosé upp. Härligt läcker färg och smak av små röda bär och rabarber.
 

The Wall

Medlem
Jag gjorde ytterligare beställning från il quadrifogliostore i veckan.
Kunde inte motstå PdB Barbaresco 2017 eller det då låga priset på La Ca Növa Barbaresco (Classico) - €16,11.
Lade på ett par LN från PdB också.
Är inne på att göra en identisk beställning. Oemotståndligt pris på saker och ting. Även Ca Növe Montestefano har bra pris noterade jag.
 
Toppen