Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Champagne99

Medlem
Jag råkade ut för det samma ngr dagar sedan.
På mitt bolag var det inga som helst problem.
Fick två alternativ.
1: Betala det högre priset och få tillbaka mellanskillnaden i kontanter.
2: Annullera beställningen, sen skulle de göra en ny på ngt sätt med det gamla, lägre priset.
Då det var lång kö bakom mig valde jag alternativ 1 då det gick mycket fortare.
Mycket förstående och hjälpsam personal som beklagade att jag fått fel pris.

Edit: ska också sägas att personalen var frustrerande över att de inte kunde se det gamla priset automatiskt. Man var tvungen att leta fram den ursprungliga beställningen i historiken för att hitta priset.

Men personalen på mitt bolag är bra.
Aldrig några höjda ögonbryn eller annat när jag inte hämtar ut flaskor med fel årgång och dylikt.

Tack! Då hade jag rätt i.a.f. Jag önskar att personalen på mitt bolag hade samma koll och var lika trevliga. Så här gick det till för mig:

Jag beställde två flaskor Cattier Clos du Moulin från beställningssortimentet i slutet av augusti. Flaskorna kostade då 569:-/st. Första september höjdes priset till 919:-/flaska, en höjning med hela 350.-. Idag var jag på mitt lokala bolag en halvtimme innan stängning för att hämta ut flaskorna och det nya, mycket högra priset, kom upp i kassan. Jag påpekade givetvis detta, visade bekräftelsemailet vid beställningen och det stod även 569:- på följesedeln i butiken. Den unga killen i kassan var trevlig men visste inte hur man gjorde så han ringde dit en kollega och då började ståhejet som höll på i 20 minuter om vilket pris jag skulle betala.

Kollegan ville inte ge mig det lägre priset vid beställning, tyckte att höjningen på 350:- var för stor och ville gå och ringa kundtjänst för att fråga om hur de skulle hantera detta. Jag stod på mig och sa att det spelar väl ingen roll om prishöjningen är på fem kronor eller flera tusen, policy är policy och regler är regler. Han snäste åt mig och frågade vem av oss det var som jobbade där och försvann iväg. Samma person som när jag kom i butiken hörde säga till en tant att om han kunde trolla skulle han jobba på cirkus och inte på Systembolaget.

Efter en stund kom en annan kollega till kassan som på vägen frågade andra kollegor i kassorna vad som gällde. En av dem sade att kunden alltid ska få priset som gällde vid beställningen. Det gick ändå inte smidigt. Han var väldigt tveksam till om jag skulle få flaskorna till det tidigare priset. Jag började bli irriterad och stod på mig. Han sade att han ville prata med kundtjänst men att de inte svarade, att det var omöjligt att ändra priset i kassan o.s.v. Jag fortsatte att stå på mig och förklarade det orimliga i att de ska tjafsa om det här i en evighet när jag uppenbarligen har rätt i sak och dessutom har min dotter med och matvaror i påsen från handlingen innan. Sade till honom att priserna justeras fyra gånger per år så det här kan ju inte vara första gången som den här situationen uppstår. Han svarade att priserna bara kan justeras två gånger per år. Var tvungen att googla upp att det visst är fyra gånger och visa honom bara för att. Han började motargumentera om fasta sortimentet men hela den här situationen var ju just för att det var beställt från beställningssortimentet vid en prisjustering. Han undrade också hur jag kunde känna till att det skulle ske en sån stor prishöjning, vilket inte borde spela någon som helst roll och som jag också sade. Efter mycket om och men så frågade han om jag kunde tänka mig att komma tillbaka en annan dag för att hämta flaskorna så att de skulle kunna kolla upp hur det är så det blir rätt. Jag sade att jag var där nu och inte ville komma tillbaka.

Till slut så fick jag betala det nya, dyrare, priset med mitt kort och så fick jag mellanskillnaden tillbaka i kontanter, 700:-. Uppenbarligen visste han att man kunde göra så för det kom fram till slut att de hade gjort så förut men visste inte om det var så de skulle göra nu.

Gick därifrån med mina flaskor till rätt pris men jävligt irriterad som höll i sig ett tag. Kanske ställer jag orimligt höga krav men jag tycker att om man har ett monopol så ska man faktiskt veta vad som gäller och inte misstänkliggöra kunden. Att vara trevliga och serviceminded är ju inget specifikt för ett monopol men kan ju vara en bra sak det med.
 

Champagne99

Medlem
569 till 919 kr(!) En saftig höjning må jag säga. Har inte koll på vinet men man måste satt fel pris på det tidigare eller hur motiverar man denna prisökning?

Vad jag har fått höra så har vi länge legat alldeles för billigt i Sverige och priset borde ha höjts i etapper redan. Cattier har nu en ny marknadsavdelning som ville få upp priset och då höjdes det här rejält i ett steg nu istället.
 

LarsW

Medlem
Tack! Då hade jag rätt i.a.f. Jag önskar att personalen på mitt bolag hade samma koll och var lika trevliga. Så här gick det till för mig:

Jag beställde två flaskor Cattier Clos du Moulin från beställningssortimentet i slutet av augusti. Flaskorna kostade då 569:-/st. Första september höjdes priset till 919:-/flaska, en höjning med hela 350.-. Idag var jag på mitt lokala bolag en halvtimme innan stängning för att hämta ut flaskorna och det nya, mycket högra priset, kom upp i kassan. Jag påpekade givetvis detta, visade bekräftelsemailet vid beställningen och det stod även 569:- på följesedeln i butiken. Den unga killen i kassan var trevlig men visste inte hur man gjorde så han ringde dit en kollega och då började ståhejet som höll på i 20 minuter om vilket pris jag skulle betala.

Kollegan ville inte ge mig det lägre priset vid beställning, tyckte att höjningen på 350:- var för stor och ville gå och ringa kundtjänst för att fråga om hur de skulle hantera detta. Jag stod på mig och sa att det spelar väl ingen roll om prishöjningen är på fem kronor eller flera tusen, policy är policy och regler är regler. Han snäste åt mig och frågade vem av oss det var som jobbade där och försvann iväg. Samma person som när jag kom i butiken hörde säga till en tant att om han kunde trolla skulle han jobba på cirkus och inte på Systembolaget.

Efter en stund kom en annan kollega till kassan som på vägen frågade andra kollegor i kassorna vad som gällde. En av dem sade att kunden alltid ska få priset som gällde vid beställningen. Det gick ändå inte smidigt. Han var väldigt tveksam till om jag skulle få flaskorna till det tidigare priset. Jag började bli irriterad och stod på mig. Han sade att han ville prata med kundtjänst men att de inte svarade, att det var omöjligt att ändra priset i kassan o.s.v. Jag fortsatte att stå på mig och förklarade det orimliga i att de ska tjafsa om det här i en evighet när jag uppenbarligen har rätt i sak och dessutom har min dotter med och matvaror i påsen från handlingen innan. Sade till honom att priserna justeras fyra gånger per år så det här kan ju inte vara första gången som den här situationen uppstår. Han svarade att priserna bara kan justeras två gånger per år. Var tvungen att googla upp att det visst är fyra gånger och visa honom bara för att. Han började motargumentera om fasta sortimentet men hela den här situationen var ju just för att det var beställt från beställningssortimentet vid en prisjustering. Han undrade också hur jag kunde känna till att det skulle ske en sån stor prishöjning, vilket inte borde spela någon som helst roll och som jag också sade. Efter mycket om och men så frågade han om jag kunde tänka mig att komma tillbaka en annan dag för att hämta flaskorna så att de skulle kunna kolla upp hur det är så det blir rätt. Jag sade att jag var där nu och inte ville komma tillbaka.

Till slut så fick jag betala det nya, dyrare, priset med mitt kort och så fick jag mellanskillnaden tillbaka i kontanter, 700:-. Uppenbarligen visste han att man kunde göra så för det kom fram till slut att de hade gjort så förut men visste inte om det var så de skulle göra nu.

Gick därifrån med mina flaskor till rätt pris men jävligt irriterad som höll i sig ett tag. Kanske ställer jag orimligt höga krav men jag tycker att om man har ett monopol så ska man faktiskt veta vad som gäller och inte misstänkliggöra kunden. Att vara trevliga och serviceminded är ju inget specifikt för ett monopol men kan ju vara en bra sak det med.
Det där är ju bara oproffsigt och dåligt kundbemötande. :mad:
Personalen på mitt bolag sa att de fått mail innan prishöjningen att de skulle vara uppmärksamma på beställningar gjorda innan så att kunder inte betalade det högre priset.

Vilket låter bra men som personsonalen på mitt bolag påpekade så finns det ingen prishistorik så de på ett enkelt sätt kan se vad varan kostade tidigare. Nu var det ju inget jättejobb att bläddra fram beställningen i mobilen men ändå.
 

Johan L

Medlem
Tack! Då hade jag rätt i.a.f. Jag önskar att personalen på mitt bolag hade samma koll och var lika trevliga. Så här gick det till för mig:
...

I ditt läge hade jag hört av mig till Systembolaget (kundtjänst och/eller direkt till butikschef) och berättat vad som hänt. Du har ju redan beskrivit allt här så det är ju i princip bara att kopiera och klistra in i ett mail.
 

Martin F

Medlem
Hur får jag tag i Selosse rosé och V.O. i Sverige? Köpte initial och substance för knappt ett år sen på bolaget men minns inte om det fanns något mer då. Har ett vagt minne av att jag även sett V.O. fladdra förbi senare men aldrig rosén. Får en del äldre google-träffar om att de ska finnas på franska vinlistan på hösten. Någon som vet vad som gäller i år?
 

Robbes

Medlem
Till alla brunello älskare kan jag rekommendera Ciacci Piccolomini:s vingårdbetecknade Pianrosso 2015 som släpps idag på bolaget.
Tusan glömde beställa den i morse, innan jag gav mig ut på jakt efter Musar 1999. Slutade med 0 Musar och nu var Pianrosson också slut :( blev en billigare men tråkigare tisdag än vad jag tänkt mig... Fick trösta mig med några Jos Prum, Giacosa och A Lisa.
 
Last edited:

Tom436

Medlem
Köpte två flaskor Penfolds St Henri Shiraz 2017. Första inköp av vin i denna prisnivå. CellerTracker rekommenderar konsumtion 2024-41. Är dock väldigt nyfiken. Är det slöseri att prova en flaska redan nu? Bättre att hålla sig några år? Om konsumtion nu - luftning i flera timmar?
 

BallyJ

Medlem
Köpte två flaskor Penfolds St Henri Shiraz 2017. Första inköp av vin i denna prisnivå. CellerTracker rekommenderar konsumtion 2024-41. Är dock väldigt nyfiken. Är det slöseri att prova en flaska redan nu? Bättre att hålla sig några år? Om konsumtion nu - luftning i flera timmar?
Det är absolut inte slöseri att testa en flaska nu. Jag personligen tycker att se ett vins utveckling och ta reda på vad man troligtvis kan förvänta sig längre fram i tiden är det absolut mest intressanta.
Jag gillar att kyla ner Syrah(både nya- och gamla världen) i kylskåpet ett par timmar för att sedan lufta i rumstemperatur, jag luftar aldrig kortare tid än en timme, men testa dig fram. Alla har olika smak, och att just testa är det mest förmånliga med vin. Hoppas det ger en fantastisk upplevelse!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Köpte två flaskor Penfolds St Henri Shiraz 2017. Första inköp av vin i denna prisnivå. CellerTracker rekommenderar konsumtion 2024-41. Är dock väldigt nyfiken. Är det slöseri att prova en flaska redan nu? Bättre att hålla sig några år? Om konsumtion nu - luftning i flera timmar?

Det är absolut inte slöseri att testa en flaska nu. Jag personligen tycker att se ett vins utveckling och ta reda på vad man troligtvis kan förvänta sig längre fram i tiden är det absolut mest intressanta.
Jag gillar att kyla ner Syrah(både nya- och gamla världen) i kylskåpet ett par timmar för att sedan lufta i rumstemperatur, jag luftar aldrig kortare tid än en timme, men testa dig fram. Alla har olika smak, och att just testa är det mest förmånliga med vin. Hoppas det ger en fantastisk upplevelse!
Decanter har drickfönster 2022 - 2055! Det är dock inga större problem att öppna redan nu. Ger den bara minst 3-4 timmar i karaff innan. Blir säkert hur bra som helst? Om några år får du helt säkert en annan upplevelse, därmed inte sagt att den behöver bli bättre.
 

Stefan B

Medlem
Drive-by på PK-huset imorse resulterade i
1 låda Penfolds S:t Henri, 2017
4 x Clos des Papes, 2017
2 x Pontet-Canet, 2017
2 x Graacher Himmelreich Spätlese, 2012
samt... *drum roll*
2 x SQN Hated Hunter, 2017 (ja den finns fortfarande kvar)

In med allt på långlagring så får vi se när vi ses igen. :)

Screenshot 2020-09-18 at 15.28.20.png
 
2 Ciacci Piccolomini Brunello di Montalcino 2015.
2 Travaglini Gattinara 2016.
Galet förtjust i Travaglinis Gattinara från det underbara nebbioloåret 2016, och när Gårda hade fått in ytterligare Brunello från Piccolomini av den underbara årgången 2015 kunde jag inte hålla mig från att köpa fler av den
 
Last edited:
Toppen