Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

The Wall

Medlem
2017 Casanuova di Nittardi, Chianti Classico, 199 kr.
Poliziano Vino Nobile di Montepulciano (218 kr), men förra årets omgång är slutsåld, det borde komma en ny nu i oktober/november. Man behöver heller inte oroa sig för att konsumera alla flaskor på en gång, vinet gillar lagring.
 

FredrikC

Medlem
Fick hem dessa godingar idag! Hade bara en i vinlagringsskåpet som ska provas snart och är den god blir det några lådor till :D
20200925_143757.jpg
 

Poa

Medlem
Dagen raid på system bolaget
2 st Comtes de champagne 2008
1 st Chassange Montrachet 1er cru Morgeot
3 st Guy Michel 2006
Lättare i plånboken , men lyckligare i själen ......(ett tag Comtes får läggas långt in i vinkylen och glömmas bort ett tag)
1 st Nicolas Feuillatte vintage 2012
 

Attachments

  • 20200925_151856.jpg
    20200925_151856.jpg
    64,6 KB · Visningar: 159
Last edited:

The Wall

Medlem
Hm, inte riktigt lika imponerande som andra forummedlemmars inlägg tidigare i tråden. o_O
RJ.jpg

Jag skyller på att en av morgondagens middagsgäster planerar att köra hem i sin bil på kvällen efter middagen. Dock, till vinets försvar kan sägas att det faktiskt är rätt ok ändå.
 

Stefan B

Medlem
Hm, inte riktigt lika imponerande som andra forummedlemmars inlägg tidigare i tråden. o_O
Visa bifogad bild 20922
Jag skyller på att en av morgondagens middagsgäster planerar att köra hem i sin bil på kvällen efter middagen. Dock, till vinets försvar kan sägas att det faktiskt är rätt ok ändå.
Nu har jag inte provat rosé (som tydligen "bara" har 38g socker per liter) men den andra BdB flaskan (med 53g/l) har jag druckit en gång av nyfikenhet för att se om det verkligen levde upp till allt som skrivs om det och jag kan bara säga att det var som att en socker-bomb exploderade i munnen. Så i min bok är den inte "ok".:neej: :usch:

Men du kanske menar relativt andra alkoholfria mousserande viner som är ännu värre (?) Då kanske rosén är det bästa av två onda ting. :död::)
 

The Wall

Medlem
Nu har jag inte provat rosé (som tydligen "bara" har 38g socker per liter) men den andra BdB flaskan (med 53g/l) har jag druckit en gång av nyfikenhet för att se om det verkligen levde upp till allt som skrivs om det och jag kan bara säga att det var som att en socker-bomb exploderade i munnen. Så i min bok är den inte "ok".:neej: :usch:

Men du kanske menar relativt andra alkoholfria mousserande viner som är ännu värre (?) Då kanske rosén är det bästa av två onda ting. :död::)
Korrekt. Det skadar inte om man lyckas få vinet att ha en temperatur i närheten av 0 K när det serveras för att "förhöja smakupplevelsen".
 

BallyJ

Medlem
Trevligt att vissa bolag lyckades leverera Comtes redan i onsdags, väntar fortfarande på mina från Gårda, tror att de fördröjer leverans medvetet endast till mig:mad:
 

FredrikC

Medlem
Hämtade ut 2 st Comtes igår, såg till min förvåning en massa fällning i båda flaskorna.
Fällning i sig har jag inget emot, är väl bara ett sunt tecken om vinet är lite äldre, men blev lite orolig då vinet är så pass ungt ändå? någon annan som ser fällning i sina flaskor? är det något man bör vara orolig för?
Va?! Det ska det väll verkligen inte vara i en så ung flaska?
 
Toppen