Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

The Wall

Medlem
Eftersom det numera går att befria en del butiker ute i landet från hyllvärmare var jag tvungen att rycka in och internbeställa två flaskor chilensk pinot. Kanske ingen överjordisk upplevelse (varken vinet eller möjligheten till internbeställning), men en trevlig vinbekantskap trots allt. Dubbla priset mot Montes Alpha men mer än dubbelt så bra.
atacama02.JPG
 

Poussard

Medlem
Jag skulle gärna ha lite tips på mat om man verkligen ogillar, rom, skaldjur, musslor, ostron. :D Min munhåla o svalg kommer verkligen inte överens med dessa smaker och konsistenser...

Olika sorters ostar känner jag redan till ;) Även Fisk med vitvinssås är sjukt gott med champagne till.
Du kan göra toast utan skaldjur/rom, t.ex. med stekt svamp och nån bättre riven ost, eller foie gras med tillbehör (om tillbehören är tillräckligt söta kanske du ska satsa på en Brut). Vit pizza funkar också jättebra.
 

Oscaro

Medlem
Fick hem en låda Michel Colin-Deléger & Fils Chassagne Montrachet 1er Cru En Remilly 02 samt en Domaine Font de Michelle Cuvée Etienne Gonnet 01
Blir spännande pröva CM och se om de fortfarande lever :)
B9843D80-2D20-4B2D-838B-85566E133CFB.jpeg
 

Poa

Medlem
20201002_144018.jpg
20201002_144145.jpg





Nöjd som få så kommer man hem med senaste inköpen. Och får till föskräckelsen se att vinkylen inte är på.....
Katastroooooffff .
Sätter på den fort och känner på flaskorna , de känns ganska svala.
18 grader står tempen på ,, fan
Igår kl 23 gick den.
Försöker luska med sambon om det varit ström avbrott, eller om barnen stängt av den.
Skit fredag hittills, jag öppnar en halva pol roger brut reserv,,,, sval men inte 10 grader
Snarare 15........
 

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 20982 Visa bifogad bild 20983




Nöjd som få så kommer man hem med senaste inköpen. Och får till föskräckelsen se att vinkylen inte är på.....
Katastroooooffff .
Sätter på den fort och känner på flaskorna , de känns ganska svala.
18 grader står tempen på ,, fan
Igår kl 23 gick den.
Försöker luska med sambon om det varit ström avbrott, eller om barnen stängt av den.
Skit fredag hittills, jag öppnar en halva pol roger brut reserv,,,, sval men inte 10 grader
Snarare 15........

Absolut ingen katastrof, en så pass liten temperaturhöjning under så kort tid påverkar inte det minsta.
 
Trådskapare
A
Visa bifogad bild 20982 Visa bifogad bild 20983




Nöjd som få så kommer man hem med senaste inköpen. Och får till föskräckelsen se att vinkylen inte är på.....
Katastroooooffff .
Sätter på den fort och känner på flaskorna , de känns ganska svala.
18 grader står tempen på ,, fan
Igår kl 23 gick den.
Försöker luska med sambon om det varit ström avbrott, eller om barnen stängt av den.
Skit fredag hittills, jag öppnar en halva pol roger brut reserv,,,, sval men inte 10 grader
Snarare 15........

Ingen panik. Om det varit +25 under längre period så hade jag provat nån flaska, men annars, ta det lugnt, inget har hänt.
 
Visa bifogad bild 20982 Visa bifogad bild 20983




Nöjd som få så kommer man hem med senaste inköpen. Och får till föskräckelsen se att vinkylen inte är på.....
Katastroooooffff .
Sätter på den fort och känner på flaskorna , de känns ganska svala.
18 grader står tempen på ,, fan
Igår kl 23 gick den.
Försöker luska med sambon om det varit ström avbrott, eller om barnen stängt av den.
Skit fredag hittills, jag öppnar en halva pol roger brut reserv,,,, sval men inte 10 grader
Snarare 15........
Har du provat Chateau Galius?
Funderar på att köpa en för att prova
 

Martin F

Medlem
Hur får jag tag i Selosse rosé och V.O. i Sverige? Köpte initial och substance för knappt ett år sen på bolaget men minns inte om det fanns något mer då. Har ett vagt minne av att jag även sett V.O. fladdra förbi senare men aldrig rosén. Får en del äldre google-träffar om att de ska finnas på franska vinlistan på hösten. Någon som vet vad som gäller i år?

Testar att lyfta den här frågan igen då den försvann i flödet fort.
 
Toppen