Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LarsW

Medlem
Jag har bara en flaska. Vet du om den fortfarande finns att få tag i?
Jag köpte Roederer Rosé 2008 på PGC i början av året tillsammans med deras vintage och BdB från samma år.
Kan vara värt att hålla lite koll där om du är ute efter Rosé'n, de har tagit in nya små partier med dessa viner ett par gånger under detta år. Just nu har de Vintage 2008 som ju inte heller är dållig...

Kan löna sig att dra iväg ett mail till dem och säga att man är intresserad.;)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag köpte Roederer Rosé 2008 på PGC i början av året tillsammans med deras vintage och BdB från samma år.
Kan vara värt att hålla lite koll där om du är ute efter Rosé'n, de har tagit in nya små partier med dessa viner ett par gånger under detta år. Just nu har de Vintage 2008 som ju inte heller är dållig...

Kan löna sig att dra iväg ett mail till dem och säga att man är intresserad.;)
Jag litar fullt på PdB så det var en strålande idé!
Köpte mina vintage därifrån förra året. :)
 

Jesper L

Medlem
215kr för en magnum Bordeaux kan väl inte vara något att ha? :eek:

upload_2020-11-3_19-21-5.jpeg
 

jeps

Medlem
Här har blivit lite Nebbiolo på senaste tiden:

Massolino -16
Alberto Voerzio La Serra -16
Giovanni Rosso Serralunga -16
PdB -16
Cigliuti Vie Erte -16
Cigliuti Serraboella -16
Cavallotto Bricco Boschis -16
Chiara Boschis Via Nuova -16

Nu är det bara att invänta Elio Sandri så kan vi stänga 2020 sen..
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hustrun hävdar: KÖPSTOPP!
Med viss rätt kan väl tilläggas...
Bra karl reder sig själv: städade ur en garderob och ... simsalabim ... plats för en till låda vin :)
Vad skulle vara roligt att stoppa in dit?
Jo, varför inte en låda viner som man kan förmoda är bra men som inte finns upplagda på Cellartracker? Då gör man ju en stro tjänst för världens wine community samtidigt som man vidgar sina vyer en gnutta.
Det är just nu 11 st eftersom jag råkade dricka upp den mogna Muscadet de S&M:en som ingick i racet. Den liksom bara försvann...
Fuskar inte med gamla japanbuteljerade Madeiror (magiska!), för då är det väldigt enkelt att köpa in flera lådor utan hemläxa. I rättvisans namn har några legat hemmavid ett tag utan att jag riktigt katalogiserat dem tidigare...

En av varje inköpt på auktion för spottstyvrar:
PXL_20201108_142608928.jpg

Mogen Koshu kan man inte få för mycket av! Definitivt Japans stolthet och en grön druva som funkar till lika många stilar som Chenin blanc.

PXL_20201108_142538792.jpg

Lite Rivesaltes är ju aldrig fel. Låg sorterad som "vitt vin" då vinet är lätt se genom flaskan.
Denna kommer få gå i helgen, med ett litet ostbord :)

PXL_20201108_142457617.jpg

Älskar ju Camus alla bättre buteljeringar av Cognac, så en halvputell mogen vit Bdx i lyxig glasflaska kan ju aldrig vara fel. Vinets färg är så vacker att man baxnar och dånar.

PXL_20201108_142346110.jpg

En Bgn utan några större förväntningar annat än att den är god.

PXL_20201108_131410824.jpg

Portugal. Stämplad årgång. Lackad kork. Etiketten som kork (papperet i relief och med struktur)... Hela flaskan bara skrek: "KÖP MIG!" Och det gjorde jag.

PXL_20201108_131440359.jpg

Var och nosade på ett gäng olika från Alsac, men de var antingen onödigt unga eller redan upplagda. Detta är dock inget substitut ur ett slags "nöden-har-ingen-lag-strategi", åh nej, detta är ett vin jag hoppas på. Med lite tur så har skruvkorken hållit tätt på ett bra sätt och vinet blivit gudomligt.

2003.jpg

Meritage i 1 kg lyxflaska och 500 gram de luxe box. Hoppas vinet är minst lika överdådigt som förpackningen.

PXL_20201108_130140812.jpg

Hoppas på mignad, och kommer knäppa den inom kort.
Samma som ovan: Meritage i 1 kg lyxflaska och 500 gram de luxe box.
Kastade boxarna.

PXL_20201108_105521209.jpg

Nämen! Deras gran luxe cuvée som jag aldrig sett live tidigare i hela mitt liv, bara läst om. Några årgångar fanns upplagta på CT, men inte denna årgången. Denna sparas tills jag fyller 80. Hyser stor tilltro till dess ras, förfining och urval. Hur kan man inte bara älska mogen torr vit Bdx?

PXL_20201108_104819065.jpg

Min lilla erfarenhet av tre st BdM:er från '95 är mycket positiv. Till skillnad mot 96:eek:rna har alla 95:eek:r varit mogna i år och bra att dricka medan man väntar på BdM från 80-talet att komma i form. Enda problemet är att hustrun inte begriper dem... Blint skulle jag aldrig kunna ta skillnaden mellan BdM och VNdM.

PXL_20201108_103745672.jpg

Är ingen större anhängare av Eiswein, då de generellt har syranivåer som gör dem svåra (för mig) att tycka om. Men, ibland behöver man en käftsmäll och näsblod för att känna att man lever. Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin druckit ett Österrikiskt Eiswein. ...och det är ju, redan det, skäl nog!

Can't wait to go a-ploppin' :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här har blivit lite Nebbiolo på senaste tiden:

Massolino -16
Alberto Voerzio La Serra -16
Giovanni Rosso Serralunga -16
PdB -16
Cigliuti Vie Erte -16
Cigliuti Serraboella -16
Cavallotto Bricco Boschis -16
Chiara Boschis Via Nuova -16

Nu är det bara att invänta Elio Sandri så kan vi stänga 2020 sen..
Inget är som väntans tider.
Wow! Några riktigt fina buteljer där!
 

lukastollig

Pudelfantast
Är ingen större anhängare av Eiswein, då de generellt har syranivåer som gör dem svåra (för mig) att tycka om. Men, ibland behöver man en käftsmäll och näsblod för att känna att man lever. Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin druckit ett Österrikiskt Eiswein. ...och det är ju, redan det, skäl nog!

Can't wait to go a-ploppin' :)

Hold your horses! Eiswein är absolut inget käftsmällsvin i min värld! Rena rama godiset! Visst finns det syra men det måste det finnas för att linda in sötman. Som kategori en av mina absoluta favoriter (liksom BA och TBA)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hold your horses! Eiswein är absolut inget käftsmällsvin i min värld! Rena rama godiset! Visst finns det syra men det måste det finnas för att linda in sötman. Som kategori en av mina absoluta favoriter (liksom BA och TBA)
Smaken är ju så olika :rolleyes:
I eiswein upplever jag det som att syran separeras från vinet och lever sitt eget liv, medan frukten dalar över åren. TBA, Ausbruch mfl blir aldrig på DET sättet.

Men, jag blir ju självfallet lycklig över om denna österrikare skänker stor njutning.

På tal om... Brännlands Iscider är ett helt annat djur, det gillar jag skarpt!
 
Toppen