Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jesper L

Medlem
Vann precis också en LOT på Catawiki. Någon som haft att göra med exclusive wine?
Har svårt att hitta kontaktuppgifter och hittar en italiensk sida som kanske är säljaren men är osäker.
Köpte två stycken Collet 2008 magnum för 100 euro inkl frakt + provision. Kändes överkomligt prismässigt men har aldrig testat producenten. :eek:
 

buteljen

Medlem
Detta inköp är @Elvis orsak till :rolleyes:. Köpte dessutom av någon anledning två blandlådor så hoppas jag gillar dem :oops: . Har nog aldrig druckit Vilmart tror jag, men det låter som min stil :).
2D14EC02-0160-47F1-A52E-E0B2C844D3C3.jpeg
 

Vera Wind

In vini veritas?
Det är lite stökigt med Systembolagets beställningar nu.
Jag fick min beställning bekräftad, sen såg jag att mina flaskor från Jura blivit makulerade.
Screenshot_20210601-204529.jpg

Men när jag hämtade ut beställningen så fanns det där!
IMG_20210601_201254.jpg


Är det nån som vet nåt om Charles Smiths sparkling wine Pop Up förresten? Jag gissar att den är menad att dricka ung med tanke på förpackningen.
 

LeChat

Medlem
D49428A3-7F97-4CDA-99F4-19B3430F8193.jpeg

Mer Brunello från 2016! Allt från Catawiki.
Fick hem en låda Pianrosso i måndags och idag kom ett gäng av Ciacci Piccolomini d'Aragonas ”enklare” Brunello.

Ropade även in en låda 2016 Canalicchio di Sopra Brunello di Montalcino. Aldrig provat tidigare så det kan ju bli spännande.
 

The Wall

Medlem
För 900 danska pengar dök DHL upp med en låda innehållandes 4 st 2019 Roagna Dolcetto d'Alba och 2 st 2018 La Ca' Növa Langhe Nebbiolo. Inga märkvärdigheter, men jag blev väldigt förtjust i Roagnas Dolcetto när vi drack den tidigare och Ca Növas Barbaresco brukar vara trevlig så då blev jag nyfiken på hur det lite enklare alstret ter sig.
I ärlighetens namn dök paketet upp igår och hustrun tog emot paketet. Jag har inte vågat mig hem sedan dess. :rolleyes:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är lite stökigt med Systembolagets beställningar nu.
Jag fick min beställning bekräftad, sen såg jag att mina flaskor från Jura blivit makulerade. Visa bifogad bild 23452
Men när jag hämtade ut beställningen så fanns det där! Visa bifogad bild 23453

Är det nån som vet nåt om Charles Smiths sparkling wine Pop Up förresten? Jag gissar att den är menad att dricka ung med tanke på förpackningen.
Vilken årgång är det på Gerard Bertrands Rivesaltes?

Vad gäller kronkapsyler är de avsevärt bättre än kork på att hålla tätt mot gasläckage över åren :)

SB är magiskt duktiga på logistik.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För 900 danska pengar dök DHL upp med en låda innehållandes 4 st 2019 Roagna Dolcetto d'Alba och 2 st 2018 La Ca' Növa Langhe Nebbiolo. Inga märkvärdigheter, men jag blev väldigt förtjust i Roagnas Dolcetto när vi drack den tidigare och Ca Növas Barbaresco brukar vara trevlig så då blev jag nyfiken på hur det lite enklare alstret ter sig.
I ärlighetens namn dök paketet upp igår och hustrun tog emot paketet. Jag har inte vågat mig hem sedan dess. :rolleyes:
Du har det säkert lika trevligt hos älskarinnan :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur skulle du göra om:
...du spontanråkade gå in på ditt Boa och såg en ensam, sista flaska av en (för dig) okänd odlares 1953 Rivesaltes för 499kr ståendes på "Små Tillfälliga Sortiment" (eller vad hyllan nu heter).
Skulle ett köpstopp göra skillnad på ditt agerande?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Årgången på Bertrand's Rivesaltes är 1985. Sannolikt buteljerad för inte så länge sen dock.
Jo, Rivesaltes, Banyuls och Maury buteljeras ju lite allt eftersom. Är ju enkelt att göra så då vinerna bara ligger där och väntar i damejeanner av glas. Underbara viner!!! Åh vad sugen jag blir på att sprätta en ny. Men, måste vänta några veckor till…

Tips: de kan vara helt magiska till halvsöta efterrätter och… OST :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den här lyckades jag smyga in, utan att den noterades av min självutnämnda vinförmyndare:
PXL_20210610_014713962.jpg


Skoj med auktioner :)
Utan att veta hur detta smakar, föreslår jag ultrafyndstämpeln iaf förberedd. Börjar kännas tryggt i hörnskåpet med Rivesaltes nu. Nästa flaska att ploppas blir... Kräver lite planering och tankeverksamhet.
Det blir helt enkelt vad det blir.
 
Toppen