Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Känner plötsligt att jag behöver åka till Kalmar i höst.
-Skall vara lite 88-årig BDX för att forumsfolket ska kunna tänka sig att temporärt migrera till landsbygden :)
Låter som jag får skapa en alldeles egen tråd om detta när det börjar närma sig, 1928 och 1929 är årgångarna så det kommer garanterat bli det äldsta jag smakat med råge :)
 

MartinE

Medlem
Gatinois 2008 x12 får bli sommarens svalkande dryck tänkte jag.
Någon som provat -08?
Tänkte att om den är i närheten av 2002 så är det ett givet köp.
Det finns ett par sådana i källaren, men jag har inte vågat poppa någon än! Misstänker att de kan må bra av att få vila lite till. Men med dussinet inköpta tycker jag dock att du kan korka upp en snart och dela med dig av intrycken! ;)
 

rs14

Medlem
-Skall vara lite 88-årig BDX för att forumsfolket ska kunna tänka sig att temporärt migrera till landsbygden :)
Låter som jag får skapa en alldeles egen tråd om detta när det börjar närma sig, 1928 och 1929 är årgångarna så det kommer garanterat bli det äldsta jag smakat med råge :)

Jag kommer gärna till Kalmar om det blir någon form av BYOB i höst. Är en "Bleking" så det skulle passa mig utmärkt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag kommer gärna till Kalmar om det blir någon form av BYOB i höst. Är en "Bleking" så det skulle passa mig utmärkt.
Ah, kul, då har vi två blekingar och vi är växande litet sällskap av vinintresserade i Kalmar.
-Ska hålla dig uppdaterad, har en hel del kul uppslag för hösten!
 
Fick hem 6 st Bordeaux från chateau bel-air lagrave från 1995 idag, vet att åringen inte var den bästa men har hört att denna ska ha utvecklats bra med åren.
Någon som vet något om slottet eller årgången överlag?
Är det ett vin värt att prova?
 

gece

Man vänjer sig.
Fick hem 6 st Bordeaux från chateau bel-air lagrave från 1995 idag, vet att åringen inte var den bästa men har hört att denna ska ha utvecklats bra med åren.
Någon som vet något om slottet eller årgången överlag?
Är det ett vin värt att prova?
Drack några flaskor av -85an när den släpptes på bolaget för några år sen, de varierade mellan "OK men lite trött" till "sublim och nästintill perfekt". -85 var väl inte någon superårgång heller, så om inget stort skett i deras vinmakande borde nog -95orna kunna vara OK. Jag lämnade inga noter för omvärlden men sök på Lagrave här på forumet så hittar du några andra som skriver utlåtanden.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tre blekingar med mig då
Bra där, svenska guldkusten växer så det knakar på forumet, snart kan vi ha en egen sektion. :)
Vi får se till att dra ihop något i höst som passar alla så vi får ses i verkligheten, jag har ju en provningslokal och viss möjlighet att ordna boende så det är ju en bra början.
 

Sveprod

Medlem
Bra där, svenska guldkusten växer så det knakar på forumet, snart kan vi ha en egen sektion. :)
Vi får se till att dra ihop något i höst som passar alla så vi får ses i verkligheten, jag har ju en provningslokal och viss möjlighet att ordna boende så det är ju en bra början.
Nu bor ju jag i Karlshamn så till Kalmar är det väl ca 15 mil eller så.. Förmodligen lättare för mig att nästla mig in bland malmöiter med tanke på tågförbindelserna. Men någon slags aktivitet borde vi väl kunna få till nån gång i alla fall.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick hem 6 st Bordeaux från chateau bel-air lagrave från 1995 idag, vet att åringen inte var den bästa men har hört att denna ska ha utvecklats bra med åren.
Någon som vet något om slottet eller årgången överlag?
Är det ett vin värt att prova?
Självklart är det värt att prova! En rimligt bra årgång (men inte utan problem) och mest troligt ett helt ok vin – om inte annat lär det nog vara en bra introduktion till mogen bdx. De som har provat det i närtid på Cellartracker verkar inte direkt missnöjda heller. Det är bara att poppa en flaska snarast och dela med dig av dina egna intryck!

Jag kan dock hålla med @magnum här...

Intressanta frågeställningar, efter att du köpt 6 flaskor! ;)
Det är ju alltid bättre att kolla upp vinet innan köp istället för efteråt, speciellt om man väljer att plocka upp ett sexpack! ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Smartare... men fegare.
Att vara feg och skeptisk är en väldigt bra egenskap i vinvärlden med tanke på alla vägbulor och slukarhål därute. Att kallas feg är således smickrande! Köper max två viner (vanligtvis ett om jag är väldigt osäker) innan jag har provat vinet själv och vet att det är värt leverslitaget.

Och jag är inte ens särskilt smart, dessutom impulsiv till förbannelse! :p

Men visst kan det vara roligt att åka rullskridskor i ett minfält! Det är även lätt att förstå varför så många på forumet har köpstopp. ;)
 
Toppen