Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Carlsson

Medlem
Jag ligger efter när det kommer till vininköp ser jag. Detta var det enda roliga jag kunde köpa på mitt nya lokala bolag i Leksand.
IMG_0455.JPG
3 Roland Champion Bdb 2008
 

LeChat

Medlem
5BAD0C50-F861-4E17-BC37-0BFD490E8679.jpeg

Fem flaskor i en påse, vad köper man då? Pinot Noir är ju sällan fel och när merparten av källarens röda viner är av kategorin biffviner så kompletterar PN med en stil som gör den ohyggligt användbar i många sammanhang, vardag som fest. Så tre 2014 Cristom och två 2014 Marimar blev det i gottepåsen. :)
 

Fredrik L

Medlem
Har köpt sjukt mycket vin sen i våras. Dags att bikta sig. De intressanta köpen:

2013 Bartolo Mascarello Barolo
2013 Brovia Brea Vigna Ca'mia
2010 Cappellano Piè Rupestris
2012 Cappellano Piè Rupestris
2015 Giuseppe Rinaldi Barbera d'Alba
2015 Giuseppe Rinaldi Nebbiolo
2013 Giuseppe Rinaldi Tre Tine
2013 Giuseppe Rinaldi Brunate
2013 Elio Grasso Gavarini Chiniera
2013 Elio Grasso Ginestra Casa Maté
2011 Roagna Langhe Rosso
2013 Sandrone Le Vigne
2013 Vajra Bricco delle Viole
2015 Terre Nere Don Peppino
2015 Terre Nere Santo Spirito
2013 Cerbaiona RdM
2011 Montevertine
2013 Montevertine
2007 Poggio di Sotto RdM
2011 Poggio di Sotto RdM
2014 Poggio di Sotto RdM

Var får du tag på alla dessa bra italienska viner? Någon speciell handlare, eller är det från många olika källor?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Puh, då var årets allokering av Savart säkrad så nu vågar man äntligen prata om det på forumet :)

Funkade bra i år utan krasch och lagg på sidan, trist att det bara är en rosé i lådan mot tidigare två :(

-Så, nu känner jag att vi måste tala om när man ska dricka sin Savart?

Min första låda Savart hamnade i källaren för fyra år sedan och den dricks ju fint nu även om alla flaskorna fortfarande kan och kanske bör ligga ett bra tag till. Drack en rosé från den äldsta batchen i sommras som var helt galet bra men fortfarande väldigt ungdomlig.

Tar därför i akt att upphäva den tidigare 1-2-3 regeln och inför 2-4-6 istället.
Det vill säga minst 2 år för L'ouverture, 4 år för l'Accompile och 6 år för Bulle de Rosé.

Med mitt "track record" på Selosse som fick fyra timmar i källaren istället för fyra år så får vi se hur det går... Det är förstås enklare att låta bli att nalla när man har äldre årgångar att plocka av som tur är.
 

Skaggs

Medlem
Puh, då var årets allokering av Savart säkrad så nu vågar man äntligen prata om det på forumet :)

Funkade bra i år utan krasch och lagg på sidan, trist att det bara är en rosé i lådan mot tidigare två :(

-Så, nu känner jag att vi måste tala om när man ska dricka sin Savart?

Min första låda Savart hamnade i källaren för fyra år sedan och den dricks ju fint nu även om alla flaskorna fortfarande kan och kanske bör ligga ett bra tag till. Drack en rosé från den äldsta batchen i sommras som var helt galet bra men fortfarande väldigt ungdomlig.

Tar därför i akt att upphäva den tidigare 1-2-3 regeln och inför 2-4-6 istället.
Det vill säga minst 2 år för L'ouverture, 4 år för l'Accompile och 6 år för Bulle de Rosé.

Med mitt "track record" på Selosse som fick fyra timmar i källaren istället för fyra år så får vi se hur det går... Det är förstås enklare att låta bli att nalla när man har äldre årgångar att plocka av som tur är.

Ja, det känns bra, ska bli kul att se med 2014/2015-blandningen vad den kan komma med.
Mycket tråkigt med rosén, hade gärna sett 3 av den i lådan. Tror nog jag försöker hänga på din 2-4-6-regel!
 

J.Lidman

Medlem
Puh, då var årets allokering av Savart säkrad så nu vågar man äntligen prata om det på forumet :)

Funkade bra i år utan krasch och lagg på sidan, trist att det bara är en rosé i lådan mot tidigare två :(

-Så, nu känner jag att vi måste tala om när man ska dricka sin Savart?

Min första låda Savart hamnade i källaren för fyra år sedan och den dricks ju fint nu även om alla flaskorna fortfarande kan och kanske bör ligga ett bra tag till. Drack en rosé från den äldsta batchen i sommras som var helt galet bra men fortfarande väldigt ungdomlig.

Tar därför i akt att upphäva den tidigare 1-2-3 regeln och inför 2-4-6 istället.
Det vill säga minst 2 år för L'ouverture, 4 år för l'Accompile och 6 år för Bulle de Rosé.

Med mitt "track record" på Selosse som fick fyra timmar i källaren istället för fyra år så får vi se hur det går... Det är förstås enklare att låta bli att nalla när man har äldre årgångar att plocka av som tur är.

Hej,

Spontan handlade en låda nyss, ditt inlägg var väldigt säljande :) Vad har jag handlat???

Sprängde även min budget inför imorgon, men en budget är väl bara en gissning?
 

Vian

Medlem
Hade verkligen sett fram emot Savart. Men bara därför glömde jag helt bort släppet när det väl var dags och nu är de slutsålda. Mycket trist, men jag får väl trösta mig med att jag har några flaskor kvar från tidigare släpp.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej,

Spontan handlade en låda nyss, ditt inlägg var väldigt säljande :) Vad har jag handlat???

Sprängde även min budget inför imorgon, men en budget är väl bara en gissning?
-Ja, vad har du handlat :)
Ska man väl kanske fråga @Martin Berggren om men hantverksmässig småodlarchampagne som gör precis det småodlare gör bäst nämligen levererar otrolig kvalité i förhållande till pris.

Vad gäller drickfönster så kände jag att jag kanske skrämdes lite när jag läste vad @danryd skrev, det här är även gott redan från start om man inte är rädd för lite syra även om jag tycker flaskorna förtjänar att vila lite.
Utan att ha provat årets batch så tror jag du kommer vara nöjd med ditt köp :)
 

J.Lidman

Medlem
-Ja, vad har du handlat :)
Ska man väl kanske fråga @Martin Berggren om men hantverksmässig småodlarchampagne som gör precis det småodlare gör bäst nämligen levererar otrolig kvalité i förhållande till pris.

Vad gäller drickfönster så kände jag att jag kanske skrämdes lite när jag läste vad @danryd skrev, det här är även gott redan från start om man inte är rädd för lite syra även om jag tycker flaskorna förtjänar att vila lite.
Utan att ha provat årets batch så tror jag du kommer vara nöjd med ditt köp :)

Tack för förklaringen :)

Jag har även läst på nu, handla först, fråga sen. Kommer att följa ditt råd om 2-4-6 så gott som det går. Hämtar du/ni direkt från Caviste eller bussgods. Känner mig lite orolig över mitt val med bussgods, hoppas att det kommer fram 6 flaskor med innehåll.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack för förklaringen :)

Jag har även läst på nu, handla först, fråga sen. Kommer att följa ditt råd om 2-4-6 så gott som det går. Hämtar du/ni direkt från Caviste eller bussgods. Känner mig lite orolig över mitt val med bussgods, hoppas att det kommer fram 6 flaskor med innehåll.
Jag har alltid använt busgods och köpt en rätt ansenlig mängd Cavistelådor de senaste åren utan att någonsin haft problem.
Skulle det mot förmodan ske något så är jag säker på att det aldrig det skulle vara något problem, är ju ganska snälla och lösningsorienterade farbröder som ligger bakom Caviste :D
 

Skaggs

Medlem
Tack för förklaringen :)

Jag har även läst på nu, handla först, fråga sen. Kommer att följa ditt råd om 2-4-6 så gott som det går. Hämtar du/ni direkt från Caviste eller bussgods. Känner mig lite orolig över mitt val med bussgods, hoppas att det kommer fram 6 flaskor med innehåll.

Tror nog du kan vara helt lugn! Jag har aldrig haft några problem med bussgods från Caviste. Vid ett tillfälle tog flaskorna dock lite längre tid på sig att komma fram, men ett mail till Martin Caviste så löste det sig finfint!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Givetvis missade jag släppet och nu är allt slut. Satte upp mig på väntelistan, får hoppas att några ångrar sig.

-Den långsamma kossan får inget gräs :p

-Kollade faktiskt efter 45 minuter och då gick det fortfarande att beställa så det fanns en rätt rimlig chans att hinna få sig en låda även om man inte slängde sig på knappen...
 

Silex

Medlem
Nu, 4 timmar för sent, insåg jag att Savart släpptes idag :( Fast i möten hela eftermiddagen. Tur att det finns lite flaskor från tidigare år kvar hemma. Till er som köpte och inte provat innan är det bara att gratulera till ett bra köp!
 

Silex

Medlem
Puh, då var årets allokering av Savart säkrad så nu vågar man äntligen prata om det på forumet :)

Funkade bra i år utan krasch och lagg på sidan, trist att det bara är en rosé i lådan mot tidigare två :(

-Så, nu känner jag att vi måste tala om när man ska dricka sin Savart?

Min första låda Savart hamnade i källaren för fyra år sedan och den dricks ju fint nu även om alla flaskorna fortfarande kan och kanske bör ligga ett bra tag till. Drack en rosé från den äldsta batchen i sommras som var helt galet bra men fortfarande väldigt ungdomlig.

Tar därför i akt att upphäva den tidigare 1-2-3 regeln och inför 2-4-6 istället.
Det vill säga minst 2 år för L'ouverture, 4 år för l'Accompile och 6 år för Bulle de Rosé.

Med mitt "track record" på Selosse som fick fyra timmar i källaren istället för fyra år så får vi se hur det går... Det är förstås enklare att låta bli att nalla när man har äldre årgångar att plocka av som tur är.

Och hur skall man tänka kring prestigerna från Savart? Jag har några Dame de Coeur 2008 jag inte vågat öppna än och någon Expression Brut Nature 2010. När skall man dricka dem? Jag bara förutsätter att @Emanuel redan öppnat några Dame de Coeur -08 och kan avge en rapport :)?
 

Uncle_Bob

Medlem
Nu, 4 timmar för sent, insåg jag att Savart släpptes idag :( Fast i möten hela eftermiddagen. Tur att det finns lite flaskor från tidigare år kvar hemma. Till er som köpte och inte provat innan är det bara att gratulera till ett bra köp!
Jag är extremt motvillig när det kommer till att acceptera möten runt 14 på torsdagar och 10 på fredagar, annars är jag väldigt flexibel ;-)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag bara förutsätter att @Emanuel redan öppnat några Dame de Coeur -08 och kan avge en rapport :)?
Nehedu, det har jag inte, men om vi gemensamt öppnar en av dina kan vi ta reda på det? :ängel:

-Skämt å sido, missade själv tyvärr det tåget så källare gapar tom på DDC 08 :neej:
 
Toppen