Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fick tilldelning DRC från Vinunic precis, någon annan än jag som också helt plötsligt fick sämre flaskor? Än de föregående åren dvs...
Samma här. Bara en RSV som var sista valet.:(

Ah ok... Kanske ändå är så att det kommer in "viktigare" kunder när det är en het årgång som 2015 som får de flaskor jag/vi fått tidigare år.

Det misstänker jag med plus alla "kompisar" som dyker upp.

Tror att trycket varit hårt. Enligt vad jag har förstått är det lottning som gäller. Detta är första året jag inte fått La Tache. Gråter en skvätt. o_O

De skriver uttryckligen att det är medlemstid och hur mycket andra viner man köper som avgör. Det har jag även hört från en Claes själv på en middag. Jag har fått bättre tilldelning för varje år fram tills nu så jag ser inget slumpmässigt i tilldelningen.

Kan tänka mig att de lottar som sista utväg.

Ja alltså man får listan på vad som släpps och sedan får man välja av vingårdslägena vilka man önskas (max 1per) tilldelas, så man kan ju önska 1 utav varje och se vad man blir tilldelad.
Detta året var det dessutom max 4 önskemål som gällde totalt.
 

Pontus

Medlem
Kan tänka mig att de lottar som sista utväg.
Precis så. Men många är nog med typ nästan bara för DRC eller handlar ungefär samma mängd, så vad jag menar är att mycket avgörs via lotten ändå. Dessutom går det ju inte för dem att hålla reda på hur mycket någon handlar ur deras sortiment då knappast allt köps via privatimport.
 

Jos

Medlem
Tror inte att det lottas alls. Det finns "bra kunder" och som @Crist(al)ian 77 säger, kompisar som får först. Alltifrån folk som är bra kunder på restaurangsidan till polare och olika typer av branschkollegor. Har extremt svårt att tro de skulle sitta och lotta ut grejerna.

Jag var bara nyfiken på om det var som jag trodde att 2015 gjorde att fler sprang före oss dödliga i kön vilket jag tycker är bekräftat nu. Förstår att de gör så och tycker inte alls att det är konstigt. Jag hade sålt på samma sätt.
 

henrikh

Medlem
Trevligt besök hos en stor leverantör. Torres grans muralles. Riktigt bra.
 

Attachments

  • 7D5AB11B-DB7F-4AE9-974C-F1A0CCAD0805.jpeg
    7D5AB11B-DB7F-4AE9-974C-F1A0CCAD0805.jpeg
    44,9 KB · Visningar: 235

Swedy

Medlem
Tror inte att det lottas alls. Det finns "bra kunder" och som @Crist(al)ian 77 säger, kompisar som får först. Alltifrån folk som är bra kunder på restaurangsidan till polare och olika typer av branschkollegor. Har extremt svårt att tro de skulle sitta och lotta ut grejerna.

Jag var bara nyfiken på om det var som jag trodde att 2015 gjorde att fler sprang före oss dödliga i kön vilket jag tycker är bekräftat nu. Förstår att de gör så och tycker inte alls att det är konstigt. Jag hade sålt på samma sätt.
Intressant tanke som säkert stämmer till viss del. Nu kan ju jag bara tala för mig själv, men jag ”känner ingen” eller så. Ändå ”lyckades” jag knipa ett par fina flaskor.

Jag tippar på delvis lotteri :)
 

Pontus

Medlem
Tror inte att det lottas alls. Det finns "bra kunder" och som @Crist(al)ian 77 säger, kompisar som får först. Alltifrån folk som är bra kunder på restaurangsidan till polare och olika typer av branschkollegor. Har extremt svårt att tro de skulle sitta och lotta ut grejerna.

Jag var bara nyfiken på om det var som jag trodde att 2015 gjorde att fler sprang före oss dödliga i kön vilket jag tycker är bekräftat nu. Förstår att de gör så och tycker inte alls att det är konstigt. Jag hade sålt på samma sätt.
Det var vad de sa till mig. Sen om det stämmer eller inte vet jag inte. Oavsett bör det vara ett stort mått av slump då många har liknande eller samma förutsättningar.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Intressant tanke som säkert stämmer till viss del. Nu kan ju jag bara tala för mig själv, men jag ”känner ingen” eller så. Ändå ”lyckades” jag knipa ett par fina flaskor.

Jag tippar på delvis lotteri :)

Då blir följdfrågorna; vilka flaskor fick du, hur länge har du varit medlem och hur mycket har du privatimporterat för?
 

Pontus

Medlem
Jag fick köpa La Tache och Grands Échézeaux. Medlem i ett par år. Osäker, troligtvis inte några summor (från dom) att tala om.
Jag har varit medlem i 6-7 år. Handlade mer förr, inte så mycket nu (men då och då). Fick ingen La Tache, som var mitt förstaalternativ. Fick 1 Romanée Saint Vivant och 1 Richebourg. Känner mig ok med detta.
 

perpro

Medlem
Mm. Bor i Göteborg och är inte intresserad av vip provningar I Stockholm. Är det fler viner än DRC som gör det värt att bli guldmedlem? Undrar Per
 

Pontus

Medlem
Mm. Bor i Göteborg och är inte intresserad av vip provningar I Stockholm. Är det fler viner än DRC som gör det värt att bli guldmedlem? Undrar Per
Det kommer erbjudanden då och då, en del riktigt intressanta. Ofta handlar det om viner som annars är svåra att få tag på.
 

Håkan

Medlem
Mm. Bor i Göteborg och är inte intresserad av vip provningar I Stockholm. Är det fler viner än DRC som gör det värt att bli guldmedlem? Undrar Per
Du kan härja i princip fritt i deras restauranglista. Annars tillkommer en plockavgift per artikel. Windgap och Pax är kul producenter tex som inte dyker upp. Rätt okej priser.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Påfyllning av tysk riesling och en trotjänare i ny årgång som måste testas inom kort.

2016 Weingut Wechsler Riesling "K" trocken
2016 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Riesling Schiefergestein trocken
2016 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling Kabinett
2014 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Alte Reben
2016 Weingut Josef Leitz Rüdesheim Riesling Magic Mountain
2010 Château Bonnet Cuvée Divinus


IMG_0490.jpg
 

matage

Medlem
Jag är en svag svag människa...
En låda Comtes -07 och en Chartogne-Taillet Cve Sainte Anne från FVL
Använde det faktum att jag äntligen stängde ett försäkringsärende (avbokad resa i Mars i år pga skada) som ursäkt men jag hade nog köpt åtminstone Comtes ändå... ;) ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I ett fritt land som tex Japan, så handlar man på Yahoo Auctions. Denna vecka blev det typ fem års behov av kvalitets-cognac/brandy/armagnac för knappt 700 spänn ZUZAMMEN (inkl frakt):
2D796DB7-07DA-4AB6-B7C7-EDB770F5B8B1.jpeg


Nappe är alltid spännande!
Mest spännande är flasknivåerna, vilket betyder att Dorvillen lagrats under väldigt många år!

4B1F47EB-2560-41C3-8CBB-CF1124B2ED50.jpeg


Samma Brandy men buteljerade med ca 40 års mellanrum. Även om hussmaken hos Suntory inte ändrats, så gissar jag att den som Änglarna smuttat på kommer vara extra outstanding.

82F2F723-9F61-4920-885C-F62C5279E27A.jpeg


Kvalitetsarmagnac klår sååå ofta Cognac vid blindprovningar. Och, man får ju oftast avsevärt mer för pengarna i A jmf C. Ena flaskan dessutom på litern :)

Erbjudande!
Kom t Tokyo å assistera mig i att analysera skillnaderna mellan de två olika brandysarna. Torde vara avsevärd! (Av oförhappad egen erfarenhet av överlagrad Jhonnie Walker Red Label).

Vi kan absolut analysera massor med annat, då vi ändå håller på :)
Sake / Nihonshu eller olika former av Shouchu. Eller annat :)
...eller de andra flaskorna?
Kanske vi skall ge dem en "prisvärdhetsmatch" där Systembolaget får motsvara Benchmark?

Investeringen
Knappt 700 kr *pft*

@Mats Något du längtar efter?
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Blev en halv-dyr semester med ett små partier släpp och när man sitter här och läser allas trevliga vinupplevelser och tänker "DET vinet vill jag också prova..." :rolleyes: Hämtade sammanlagt fem beställningar på mitt lilla lokala SB i Gamlestan idag. :)

Blev tre Divinus, två Clinet, två La Pointe, två Comte de M och en vardera av De Toren fusion V , Cuvee St Vincent och Grünhaus Kabinett.

thumbnail_20180524_182621.jpg
 
Last edited:
Toppen