Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Per Stade

Lege artis
Till julbordet dricker man snaps!
Och det ska vara klassisk akvavit, kryddad med kummin.
När jag fick se att O.P. Andersson hade gjorts i en liten kvantitet, som lagrats 21 år på fat, så måste jag bara ha en flaska.
Naturligtvis var de slutsålda, men en dag fick jag se att det dykt upp en flaska på depån.
Skål!

AFC79D03-DE04-4AC4-A752-A21DD43D434E.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Till julbordet dricker man snaps!
Och det ska vara klassisk akvavit, kryddad med kummin.
När jag fick se att O.P. Andersson hade gjorts i en liten kvantitet, som lagrats 21 år på fat, så måste jag bara ha en flaska.
Naturligtvis var de slutsålda, men en dag fick jag se att det dykt upp en flaska på depån.
Skål!

Visa bifogad bild 27835
Den önskar jag mig en fingerborg av…
Vilket underbart projekt och idé :p
 

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 28057
Kände att jag ville fylla på med bordeaux från St. Emilion så beställde några flaskor Château Fleur Cardinale 2015 & 2016 från CdM.
Var lite av en personlig favorit för drygt ett årtionde sen då den levererade väldigt bra ung och dessutom var väldigt bra valuta för pengarna. Sen var 2013 så usel (sämst av alla jag tog hem från årgången) att jag raderade den mentalt. Vore intressant att höra hur den står sig i förmodat bättre årgångar, 2015 bör väl gå att dricka med behållning nu.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var lite av en personlig favorit för drygt ett årtionde sen då den levererade väldigt bra ung och dessutom var väldigt bra valuta för pengarna. Sen var 2013 så usel (sämst av alla jag tog hem från årgången) att jag raderade den mentalt. Vore intressant att höra hur den står sig i förmodat bättre årgångar, 2015 bör väl gå att dricka med behållning nu.
2013 och 2021 är rent generellt inga årgångar att ha rött från Bordeaux…
 

LeChat

Medlem
8B15472C-D1B0-4267-8A59-4F0437E8CD2C.jpeg

2020 Famille Isabel Ferrando Châteauneuf-du-Pape St-Préfert

Om jag fattat det rätt så kommer inte Saint Prefert producera chateauneufer på samma sätt som tidigare. Isabel Ferrando kommer nu istället producera sina viner under namnet Famille Isabel Ferrando och den nya cuveen av standard chateauneuf kommer att ersätta de tre tidigare vinerna classic, august favier och collection charles giraud.

Även Colombis, som tidigare, (100% grenache)och F601 (100% cinsault) kommer att finnas under hennes etikett.

Har alltid gillat Saint Prefert men prislappen för denna nya standardchateauneuf är tämligen hög, särskilt hos SB. Där kostar Famille Isabel Ferrando Chateauneuf Du Pape 2020 1100:- flaskan och den säljs bara i kollin om tre flaskor. Har dock för mig att CdM sålde den för 72€ plus frakt.
Eller så provar man catawiki om man är nyfiken på dessa. Jag lyckades knipa dessa för under 500:- flaskan allt inkluderat.
 

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 28093
2020 Famille Isabel Ferrando Châteauneuf-du-Pape St-Préfert

Om jag fattat det rätt så kommer inte Saint Prefert producera chateauneufer på samma sätt som tidigare. Isabel Ferrando kommer nu istället producera sina viner under namnet Famille Isabel Ferrando och den nya cuveen av standard chateauneuf kommer att ersätta de tre tidigare vinerna classic, august favier och collection charles giraud.

Även Colombis, som tidigare, (100% grenache)och F601 (100% cinsault) kommer att finnas under hennes etikett.

Har alltid gillat Saint Prefert men prislappen för denna nya standardchateauneuf är tämligen hög, särskilt hos SB. Där kostar Famille Isabel Ferrando Chateauneuf Du Pape 2020 1100:- flaskan och den säljs bara i kollin om tre flaskor. Har dock för mig att CdM sålde den för 72€ plus frakt.
Eller så provar man catawiki om man är nyfiken på dessa. Jag lyckades knipa dessa för under 500:- flaskan allt inkluderat.
Också jag gillar Saint Prefert men det har nog rusat iväg lite för mycket. Redan årg 2019 gick upp rejält, antagligen förjustering av prisnivån. Köpte standardcuveen årg 2016 för 27€ plus frakt och den är helt underbar nu, men så kul får man väl inte igen. Men får jaga 2020 på Catawiki.
 
IMG_20230111_145429.jpg
Triss i spanjoner! Två röda, en vit.
Barón de Chirel Reserva 2015
Marqués de Riscal Gran Reserva 2010
Baron de Chirel Verdejo Viñas Centenarias 2018

Tips! På systemet säljs detta trepack (art. 53233) för 1002 kr. Samma viner (undantag årgång 2016 för den vita) säljs enskilt för 741 kr, 571 kr och 551 kr - totalt 1863. Bra deal
 

Mathias

Medlem
Triss i spanjoner! Två röda, en vit.
Barón de Chirel Reserva 2015
Marqués de Riscal Gran Reserva 2010
Baron de Chirel Verdejo Viñas Centenarias 2018

Tips! På systemet säljs detta trepack (art. 53233) för 1002 kr. Samma viner (undantag årgång 2016 för den vita) säljs enskilt för 741 kr, 571 kr och 551 kr - totalt 1863. Bra deal
Och nu är dom redan slut hos leverantör.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 28105Triss i spanjoner! Två röda, en vit.
Barón de Chirel Reserva 2015
Marqués de Riscal Gran Reserva 2010
Baron de Chirel Verdejo Viñas Centenarias 2018

Tips! På systemet säljs detta trepack (art. 53233) för 1002 kr. Samma viner (undantag årgång 2016 för den vita) säljs enskilt för 741 kr, 571 kr och 551 kr - totalt 1863. Bra deal
Drack en mycket spänstig och fullkomligt magnifik 1994 Chirel i decembras. Den hade mått bra av ytterligare 10 års väntan. Gissningsvis bör din alltså kunna vara på topp redan ~2050.

Stort grattis till dina spanska fynd!
 

Johan L

Medlem
Plockade ihop en låda på Terroirviners mellandagsrea som dök upp häromveckan:

Domaine l'Entre Deux Mondes "Cuvée Lise" Bordeaux Supérieur 2012
Domaine l'Entre Deux Mondes Cuvée des Mille et une Nuits Bordeaux Supérieur 2005
Château de Rivière "Petite Loge" Chinon 2020
Château de Rivière "Renaissance" Chinon 2020
Château de Rivière "Révérence" Chinon 2020
Domaine des Barres Savennières "Les Bastes" 2019
Jean-Claude Koehler "Cuvée des 400 ans" Alsace
Jean-Claude Koehler Riesling Cuvée Particulière Alsace 2017
Domaine de l'Evêché "Reviller" Bourgogne Côte Chalonnaise Blanc 2019
Domaine Doreau Monthélie "Vieilles Vignes" 2018
Georges et Cyril Després "Cuvée Joseph" Beaujolais Villages Rouge 2020
Champagne Michel Tixier Blanc de Blancs Brut Premier Cru


Drack Beaujolaisen i helgen och det var en mycket trevlig bekantskap för sin prisklass.
 

LeChat

Medlem
83CB596C-A5A3-4948-8B6B-11EF84D39978.jpeg

Privatimport 1: 2018 Lucien Le Moine Bourgogne Rouge
Köpte först tre flaskor och efter första flaskan lyckades jag köpa ytterligare tre. Efter andra flaskan privatimporterade jag dessa sex. God nu och med fin framtid!

Privatimport 2: 2019 Faiveley Nuits St. Georges
Denna har varit en riktig njutning de gånger som jag druckit den i årgång 2016. Tror därför att den kan leverera bra även 2019. Dock är alkoholen på 14% lite oroväckande, men det kan funka.
 

LeChat

Medlem
A5214BB6-EA68-44B7-B3A6-EA1579327EB2.jpeg

2020 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Blev i helgen åter igen imponerad av 2019 Thalabert vilket skapade ett sug att försöka införskaffa ett gäng flaskor av årgång 2020 som släpptes förra året. Hade egentligen tänkt att hoppa den årgången men, men. Hittar man riktigt bra viner för under 300:- då får man skita i hittepå som köpstopp och köpfokus.:)
 
Toppen