Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du pratar lite förbi ämnet, StefanAkiko. Det handlar trots allt inte mest om just La Spinetta utan jag ville tipsa om en vindruva som inte är så välkänd här på forumet och inte ens på annat håll. Och druvan är vit, så det har kanske inte så värst mycket att göra med röda druvor som Nebbiolo och Barbera. De har gemensamt bara det att Timorasso kallas också för vit Nebbiolo:
”Timorasso är en historisk druvsort, men det är också en fantastiskt bra druvsort som har visat sig har en otrolig lagringskapacitet och det är lätt att förstå att dess vin har beskrivits som en vit version av Barolovinet”. Källa: Vinlegender – Andrea Farinetti från Borgogno.

Och det finns flera andra producenter som tillverkar vinet som var ganska nära att dö ut om det inte hade funnits en man som tog itu med problemet och började satsa på vindruvan.
Utan odlaren Walter Massa hade vi kanske inte haft kvar druvan Timorasso. Hans viner finns att köpa på flera ställen och man kan anta att han, som har så mångårig erfarenhet av den, har lite försprång gentemot andra vintillverkare för att producera vinet.
Spinetta är även långt ifrån den dyraste vintillverkaren i gamet, det finns väldigt många som är mycket dyrare.

Jag tycker att Giorgio Rivetti berättade mycket fint om druvan och dess potential och det är en gåta för mig att innan det här fanns det bara ett enda inlägg om Timorasso och då nämnde personen i fråga om vilka viner han hade köpt ett tag sen, det framkom inte vad vinet hette.
Vinlegender finns även en artikel om druvan som jag tycker är ganska bra och informativ.
Och här finns en link från Vinbanken:
Som en slags balans: Cabernet sauvignon åstadkommer också rejält med bra viner.
Vindruvor åstadkommer generellt fantastiskt mycket bra viner :cool:
Överexraktion åstadkommer oftast extraherade viner…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Italien med vänner får väl bli temat på dagens leveranser:

Ett 6-pack underbar Muscadet, ersättningsleverans av smashad låda:
2020 Michel Delhommeau Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Cuvée Harmonie

PXL_20231022_090540141.jpg



Blandade rödviner, mest från 2016 och mest Italien:
PXL_20231022_090704997.jpg

1997 Fattoria Le Pupille (Elisabetta Geppetti) Saffredi Toscana IGT
2016 Michele Chiarlo Barolo Tortoniano
2016 Tenuta Meraviglia Bolgheri Maestro di Cava
(fö deras 1a årgång)
2016 Quinta do Portal Douro Grande Reserva
2017 Penfold's RWT, Bin 795

Saffredi noterar jag skrivits väldigt lite om på FW. Teorier på det?

Resten är unga flaskor och är ssk glad åt att nu ha två flaskor 2017 RWT.
 

Bastardo

Medlem
Som en slags balans: Cabernet sauvignon åstadkommer också rejält med bra viner.
Vindruvor åstadkommer generellt fantastiskt mycket bra viner :cool:
Överexraktion åstadkommer oftast extraherade viner…
Jag tycker att jag syftade ändå mest till just druvan Timorasso, har du inga kommentarer om den? :D Eller om de andra druvorna som jag har nämnt tidigare: bland annat Carricante och Fiano.
Finns det ingen här som kan eller vill berätta om lite udda druvor? Annars kan jag själv ta reda lite mer om dem.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tycker att jag syftade ändå mest till just druvan Timorasso, har du inga kommentarer om den? :D Eller om de andra druvorna som jag har nämnt tidigare: bland annat Carricante och Fiano.
Finns det ingen här som kan eller vill berätta om lite udda druvor? Annars kan jag själv ta reda lite mer om dem.
Leta på bland de ca 2000 druvsorterna du. Personligen har jag mer än nog att stå i då det handlar om att bara fixa att begripa de typ 20 vanligaste druvorna. Behöver inte fler ockulta knäppskalledruvor. Ruché var sista udda druvan jag engagerade mig i. Den ger (min smak) förfärligt överparfymerade röda viner som jag inte ser någon vits med i mitt liv.

Blir Timorasso, C och F bra viner? Har ingen aning. Har fortfarande flera stora distrikt som jag knappt ens skrapat på ytan. Ett stort gäng som jag ännu inte ens börjat skrapa på. Personligen känns det lite som felfokus att ge mig i kast med marginaldruvor då jag fortfarande har stora kompetens- och erfarenhetsluckor...
 

Silex

Medlem
Jag tycker att jag syftade ändå mest till just druvan Timorasso, har du inga kommentarer om den? :D Eller om de andra druvorna som jag har nämnt tidigare: bland annat Carricante och Fiano.
Finns det ingen här som kan eller vill berätta om lite udda druvor? Annars kan jag själv ta reda lite mer om dem.
Jag kan väl säga några ord om Carricante, som jag druckit en del av i form av Etna Bianco. Syra- och mineraldrivna viner med citrus, äpple, omoget päron och kanske lite åt persika eller apelsin ibland. De bättre går bra att spara flera år om man vill. Viner som jag ofta tycker är riktigt bra och överkomligt prissatta, men har stött på en del bottennapp. Finns en del på SB, och t ex släpptes en i tillfälligt sortiment i början av september som Patrik gav 88-90p (deAetna Bianco 2021, 179kr). Just den var jag inte så imponerad av, men ändå helt ok för priset.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett 7-pack grekiska viner, helt utan Retsina.

PXL_20231023_143242996.jpg


2021 Mylonas Assyrtiko.
Riktigt bra och skönt prissatt i Japan.

Cyklopgroda?
Etiketten får mig iaf att associera till en barna-version (inte barn-aversion) av då Odysseus och hans män en dag landade de på den mystiska Cyclopsön. Där hittade de en stor grotta fylld med mat. De lät sig smaka, men de visste inte att grottan tillhörde den farliga cyklopen Polyfemos.

När Polyfemos kom hem blev han rasande. Han spärrade in Odysseus och hans män i grottan.

Varje middag åt cyklopen upp några av Odysseus' män. Men Odysseus var smart. Han kom på en plan för att rädda sina vänner. Han sa till cyklopen att hans namn var "Ingen". Sedan gav han cyklopen vin tills han somnade.

Medan Polyfemos sov, skärpte Odysseus en påle och stack den i cyklopens öga. När de andra cykloperna hörde skrik och kom springande för att hjälpa, frågade de vem som skadade honom. Polyfemos svarade "Ingen skadar mig!" och de andra cykloperna blev förvirrade och gick iväg.

Med hjälp av sin list kunde Odysseus och hans män fly från grottan. De band sig under bukarna på Polyfemos' får och smög ut när cyklopen öppnade dörren för att släppa ut fåren och kunde därefter fortsätta sin (långa) resa hem.

Vinet är iaf ruskigt gott!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kan väl säga några ord om Carricante, som jag druckit en del av i form av Etna Bianco. Syra- och mineraldrivna viner med citrus, äpple, omoget päron och kanske lite åt persika eller apelsin ibland. De bättre går bra att spara flera år om man vill. Viner som jag ofta tycker är riktigt bra och överkomligt prissatta, men har stött på en del bottennapp. Finns en del på SB, och t ex släpptes en i tillfälligt sortiment i början av september som Patrik gav 88-90p (deAetna Bianco 2021, 179kr). Just den var jag inte så imponerad av, men ändå helt ok för priset.
Låter mycket lovande som vin. Måste prova 🥂
 

Bastardo

Medlem
Jag kan väl säga några ord om Carricante, som jag druckit en del av i form av Etna Bianco. Syra- och mineraldrivna viner med citrus, äpple, omoget päron och kanske lite åt persika eller apelsin ibland. De bättre går bra att spara flera år om man vill. Viner som jag ofta tycker är riktigt bra och överkomligt prissatta, men har stött på en del bottennapp. Finns en del på SB, och t ex släpptes en i tillfälligt sortiment i början av september som Patrik gav 88-90p (deAetna Bianco 2021, 179kr). Just den var jag inte så imponerad av, men ändå helt ok för priset.
De Aetna Etna Bianco, (80% carricante, 15% catarratto och 5% minella) kostar hela 285 kr för årgång 2018 på Vivino! Hoppas att ingen har betalat så mycket för den … och en aning nyare årgång på bolis går bara på 179 spänn.
Har beställt två flaskor Planeta Etna Bianco Contrada Taccione 2021, (100% Carricante) från XW samt en flaska La Spinetta Timorasso 2022 från SB.
Det blir dyrt det här, när man får syn på ’nya’ obekanta druvor … ;) Men man måste stilla sin nyfikenhet.
P.S. Jag är inte säker att druvsammansättningen är exakt det samma för båda årgångarna, men det kan vara så.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
De Aetna Etna Bianco, (80% carricante, 15% catarratto och 5% minella) kostar hela 285 kr för årgång 2018 på Vivino! Hoppas att ingen har betalat så mycket för den … och en aning nyare årgång på bolis går bara på 179 spänn.
Har beställt två flaskor Planeta Etna Bianco Contrada Taccione 2021, (100% Carricante) från XW samt en flaska La Spinetta Timorasso 2022 från SB.
Det blir dyrt det här, när man får syn på ’nya’ obekanta druvor … ;) Men man måste stilla sin nyfikenhet.
P.S. Jag är inte säker att druvsammansättningen är exakt det samma för båda årgångarna, men det kan vara så.
Tycker du gör helt rätt som är nyfiken på för dig okända druvor och viner !
Själv hade jag nog inte ”upptäckt” Alvarinho, Greco, Fiano, Petit Manseng, Aglianico utan en rejäl dos nyfikenhet. Senaste aha-upplevelsen för min del var Assyrtiko som nu samplas in titt som tätt.

Skriv gärna lite om dom du köper efter att du provat också.

Och glöm inte att ett misslyckat försök inte betyder att vinet/druvan är kass utan kanske bara det vinet du just provade…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
5760 för ett sexpack (ex moms och alkoholskatt)
- Nästan gratis, sa Bill.
- Nästan gratis, sa Bull.

Jag är ett stort fan av alla dessa "nästan gratis" viner! Personligen har jag dem på Tilbury.
En rolig sak är att jag får tillbaka alla skatter då jag tar med mig dem ut ur UK, och sedan betalar ca 120kr per dussin då jag för in dem över gränsen in till Japan.

Extremt nära gratis :cool:
 

Bastardo

Medlem
Tycker du gör helt rätt som är nyfiken på för dig okända druvor och viner !
Själv hade jag nog inte ”upptäckt” Alvarinho, Greco, Fiano, Petit Manseng, Aglianico utan en rejäl dos nyfikenhet. Senaste aha-upplevelsen för min del var Assyrtiko som nu samplas in titt som tätt.

Skriv gärna lite om dom du köper efter att du provat också.

Och glöm inte att ett misslyckat försök inte betyder att vinet/druvan är kass utan kanske bara det vinet du just provade…
Tack, chambertin!
Man blir fast ganska fort när man börjar söka okända vindruvor och sorter. Vill veta mer och mer, oavsett att man kan inte riktigt ’översätta’ smakbeskrivningar till hur vinet sen smakar IRL.
Jag erkänner att jag är dålig på att berätta sen hur vinerna smakade. Lovar att försöka göra i alla fall några enkla noteringar om dem, när det är dags. :) Det är liksom inte riktig min gebit att ge sig i kast med vinrecensioner, ens i korta form.
P.S. Nu har det blivit så många köp på sistone, att jag är nog tvungen att äta burkmat resten av tiden …
Obs! Tillsammans med Etna Bianco, köpte jag också det här vinet till oss all tre vinkompisar:
Men inte från Vivino utan hos hovleverantören XW, där de har ett helt annat pris. Kanske någon känner till den?
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Tack, chambertin!
Man blir fast ganska fort när man börjar söka okända vindruvor och sorter. Vill veta mer och mer, oavsett att man kan inte riktigt ’översätta’ smakbeskrivningar till hur vinet sen smakar IRL.
Jag erkänner att jag är dålig på att berätta sen hur vinerna smakade. Lovar att försöka göra i alla fall några enkla noteringar om dem, när det är dags. :) Det är liksom inte riktig min gebit att ge sig i kast med vinrecensioner, ens i korta form.
P.S. Nu har det blivit så många köp på sistone, att jag är nog tvungen att äta burkmat resten av tiden …
Obs! Tillsammans med Etna Bianco, köpte jag också det här vinet till oss all tre vinkompisar:
Men inte från Vivino utan hos hovleverantören XW, där de har ett helt annat pris. Kanske någon känner till den?
Uppmärksamt iakttagande!
Vinet har bytt namn från och med årgång 2021 till Planeta Etna Bianco Contrada Taccione. Jag kommer inte ihåg orsaken, men så är det i alla fall. Den kostade 199 kr på beställningssortimentet i april 2021 och vi betalade cirka 216 riksdaler (på xtraWine), inklusive transporten till min hallmatta … Eurokursen var då ca. 11.82 kr. och den ändrar sig hela tiden när man befinner sig på nätbanken.
Finns det billigare att köpa någon annanstans, så berätta gärna. :D
 
Last edited:
Toppen