Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

matage

Medlem
Plockade upp några av Sveriges sista Clos de Los Siete -19 på Magnum när jag var norröver för att ha till sommarens grillning.
Killen i kassan såg lite fundersam ut när jag stormade in och rycker 4 magnum av ett vin de haft i nästan ett år och sannolikt inte sålt många flaskor av :D
 

Per Stade

Lege artis
Hur tänkte de här?
IMG_1703.jpeg
 

Sonderlese

Medlem
Blev inköp av 2st Dönnhoff Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Auslese Goldkapsel vid senaste webblanseringen. Någon som har en aning om inom vilken tidshorisont någon sådan här flaska bör poppas?
Är ett stort fan av åldrad riesling från Mosel om det kan ge någon guideline.

Visa bifogad bild 31390
20+ år, med betoning på ”+” men lär leverera njutning vid varje tillfälle du väljer öppna en flaska oavsett flaskans ålder.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev inköp av 2st Dönnhoff Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Auslese Goldkapsel vid senaste webblanseringen. Någon som har en aning om inom vilken tidshorisont någon sådan här flaska bör poppas?
Är ett stort fan av åldrad riesling från Mosel om det kan ge någon guideline.

Visa bifogad bild 31390
40-50 år är förmodligen en riktigt bra ledstjärna.
 
Gjorde en liten beställning på bolaget. Några flaskor Alheit och ett bubbel från Jura som jag blev nyfiken på. Alheits viner är alltid värt att ha hemma
Skickade själv efter ett par flaskor häromdagen när jag såg att Cartology 2019 på något vänster fortfarande finns, måste fan ha legat på BS i nästan tre år. 2022 av Cartology (och Alheits vingårdsviner) kommer 8 Mars och kostar då alltså en tia mer än 2019
 

Bastardo

Medlem
Skickade själv efter ett par flaskor häromdagen när jag såg att Cartology 2019 på något vänster fortfarande finns, måste fan ha legat på BS i nästan tre år. 2022 av Cartology (och Alheits vingårdsviner) kommer 8 Mars och kostar då alltså en tia mer än 2019
Jag blir lite sugen att beställa, bara för att testa, när vinet har fått mycket bra omdömen på många håll. :D Men man kan nästan aldrig lita på årgångar på SB, det kan vara nästan vad som helst.
 
Jag blir lite sugen att beställa, bara för att testa, när vinet har fått mycket bra omdömen på många håll. :D Men man kan nästan aldrig lita på årgångar på SB, det kan vara nästan vad som helst.
Känns väl betryggande när en forumit har lagt ut bild på nyligen uthämtad beställning?

*kul ifall jag får en annan årgång nu bara för det
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Känns väl betryggande när en forumit har lagt ut bild på nyligen uthämtad beställning?
Sorry, jag såg inte originalposten alls … :)
Men det verkar så att det är lite variationer mellan årgångarna, så det gäller att veta vilken källa man tror mest på.
Munkis skriver så här:
Generös, fruktdriven, rökig doft av vått ylle, lime, citrus,
fernissa, mango och ett stänk tångvall. Ung, fyllig smak med
generös fruktighet, hög fruktsyra, generös kropp med bra
längd och tydlig ek i eftersmaken. 100% chenin blanc. 15 +
Men de är nästan alltid snåla med poäng … År 2021 kostade vinet 289 kronor.
Obs! Alternativet kunde vara det här viner:
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sorry, jag såg inte originalposten alls … :)
Men det verkar så att det är lite variationer mellan årgångarna, så det gäller att veta vilken källa man tror mest på.
Munkis skriver så här:
Generös, fruktdriven, rökig doft av vått ylle, lime, citrus,
fernissa, mango och ett stänk tångvall. Ung, fyllig smak med
generös fruktighet, hög fruktsyra, generös kropp med bra
längd och tydlig ek i eftersmaken. 100% chenin blanc. 15 +
Men de är nästan alltid snåla med poäng … År 2021 kostade vinet 289 kronor.
Obs! Alternativet kunde vara det här viner:
:) Hälsade på hos Catherine Marshall i december och hon var ganska tydlig med att man INTE skulle jämföra hennes Chenin med ekade Cheniner ;)
 

mackan92

Medlem
Har inte järnkoll på hela portfolion men så vitt jag vet så använder sig Alheit av stora gamla neutrala ekkärl och betong/ståltank för jäsning och lagring av alla sina viner, ingen ny ek

The grapes were hand sorted and whole bunch pressed. The juice was very lightly settled (we like very cloudy raw juice) with no additions to the raw juice, wild fermentation took place in cements eggs, clay pots, foudres, and old barrels (various sizes). Fermentation of various parcels lasted anywhere between 3 weeks and 11 months. The wine was kept on lees for around 12 months, then rested in tank on fine lees without fining for a further five months prior to bottling. Very simple, careful winemaking.
 

MartinBz

Medlem
Skickade själv efter ett par flaskor häromdagen när jag såg att Cartology 2019 på något vänster fortfarande finns, måste fan ha legat på BS i nästan tre år. 2022 av Cartology (och Alheits vingårdsviner) kommer 8 Mars och kostar då alltså en tia mer än 2019
Kommer alla deras vingårdsviner på webbsläppet den 8/3? Då blir det till att värma upp klick-fingret!
 

Dovberg

Medlem
Kommer alla deras vingårdsviner på webbsläppet den 8/3? Då blir det till att värma upp klick-fingret!
Tror alla kommer förutom Magnetic North som de valde att inte buteljera som en Magnetic North utan som en blank label ist. Tydligen misslyckades man vid plockningen och tog druvorna för sent så att de blev aningens övermogna enligt Chris. 2022 var ju en riktigt varm årgång och det var svårt för många producenter att plocka druvorna vid perfekt mognad. Sadie verkar ha lyckats bäst i Swartland vilket inte förvånar mig. Eben verkar vara riktigt grym som agro.
 
Toppen