Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Wintermute

Medlem
Min quota för januari är hämtad (det relativa köpstoppet om två per månad är inlett).

En Maury Tuile -96 och en Ridge Lytton Springs -22 från TS förra veckan blev det.

Visa bifogad bild 33663

Möjligen kommer det även att rationaliseras ett klickförsök på någon Sadie nästa v med hänvisning till:

a) försökte ju köpa Maury redan förra året men den gick inte igenom då så "räknas inte"
b) Förstärkta viner räknas inte i köpstopp, bara vanliga
c) annat bättre själv-lur?
😇
I juni sänktes priset för Maury Tuile 1996 med drygt 30% till 395. Om någon vill fylla på.

LeChat

Medlem
IMG_7295.jpeg

2019 Domaine Charles Audoin Marsannay Clos du Roy

Har njutit Audoin från -16, -17 och -20 så 2019 bör ju vara bra den med tycker jag. Nappade på erbjudande från Philipson.

katho27

Medlem
På tal om att priset är fortsatt lågt så såg jag precis att årgången har bytts till 2015. Någon som testat?
Bumpar tidigare fråga från @Nyllet och undrar om någon provat Henriot -15 ännu.

Edit: Drack nämligen nyligen min sista Henriot-08, och den mådde alldeles utmärkt. Där skulle man ju uppenbart laddat in betydligt fler. Har några -12 och köpte ju som många andra här -14 som vore det toapapper under Covid (ping @Lennart ;)) när priset sänktes. Men man vill ju för den skull inte missa -15 att lägga undan även den om den verkar lovande.

Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör

Edit: Drack nämligen nyligen min sista Henriot-08, och den mådde alldeles utmärkt. Där skulle man ju uppenbart laddat in betydligt fler. Har några -12 och köpte ju som många andra här -14 som vore det toapapper under Covid (ping @Lennart ;)) när priset sänktes. Men man vill ju för den skull inte missa -15 att lägga undan även den om den verkar lovande.
Ja, lite ung för min smak och tycker att 2014 var betydligt charmigare vid motsvarande ålder. Annars typisk Henriot med rena äpplen och lite krut.

Finns ingen anledning att avråda från köp med det priset. Spontant känns 15 som lite svagare av de senare årgångarna men det brukar man som oftast kunna kompensera för genom att pricka drickfönstret och för det behöver man ju en låda.🥳

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör

Henriot 2015
Min flaska är deggad hösten 2024 med 2,5g dosage.

Parfymen är ung o somrig o flädrig med bjussig frukt, apelsin och mogen citron och gula äpplen och blomsteräng, men kommer lixom aldrig igång, är helatiden rätt tillbakadraget knutet uttryck.
Attacken är ung fruktig och generöst fruktig.
Kroppen är mediumlätt med pigg energisk frukt, men inte jättemycket syra, men torr stram o välbalanserad i gommen i lätt stil. med fokus på frukt, blommor och stenig mineralité i frisk och lättsamt rostad stil utan att svänga iväg åt något håll.
Toner av rostat bröd, fläder, gula o gröna äpplen, gula päron, gråsten o metallflisa.
Anmärkningsvärt låg syra somsagt.
Jag saknar längd och intensitet i detta vin, den lämnar en bara kort och neutralt.
Dehär är hursomhelst gott o välgjort, men det är just detta med personlighet jag saknar så mycket i husskumpor som detta

Attachments

• 20250605_141911.jpg
    20250605_141911.jpg
    58,3 KB · Visningar: 12

katho27

Medlem
Henriot 2015
Min flaska är deggad hösten 2024 med 2,5g dosage.

Parfymen är ung o somrig o flädrig med bjussig frukt, apelsin och mogen citron och gula äpplen och blomsteräng, men kommer lixom aldrig igång, är helatiden rätt tillbakadraget knutet uttryck.
Attacken är ung fruktig och generöst fruktig.
Kroppen är mediumlätt med pigg energisk frukt, men inte jättemycket syra, men torr stram o välbalanserad i gommen i lätt stil. med fokus på frukt, blommor och stenig mineralité i frisk och lättsamt rostad stil utan att svänga iväg åt något håll.
Toner av rostat bröd, fläder, gula o gröna äpplen, gula päron, gråsten o metallflisa.
Anmärkningsvärt låg syra somsagt.
Jag saknar längd och intensitet i detta vin, den lämnar en bara kort och neutralt.
Dehär är hursomhelst gott o välgjort, men det är just detta med personlighet jag saknar så mycket i husskumpor som detta
Stort tack till @KockJohan vars generösa svar då möjligen trumfar årgång -15 av Henriot i bjussighet?
Blir nog trots detta några flaskor till källaren med förhoppning att om en 5-10 år få förnimma de toner av lite sötare vit frukt och pain au chocolat som började skymta i sista 08:an nyligen.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Stort tack till @KockJohan vars generösa svar då möjligen trumfar årgång -15 av Henriot i bjussighet?
Blir nog trots detta några flaskor till källaren med förhoppning att om en 5-10 år få förnimma de toner av lite sötare vit frukt och pain au chocolat som började skymta i sista 08:an nyligen.
Fruktig o bjussig ja men markant ung oxå, 14 är lite stramare och har mer syra. Ja drack oxå en 2008 nyligen tror den var degg2021 som dricker helt fantastiskt just nu ,helt klart ett väldigt mycket större vin.

Toppen