Bumpar tidigare fråga från
@Nyllet och undrar om någon provat Henriot -15 ännu.
Edit: Drack nämligen nyligen min sista Henriot-08, och den mådde alldeles utmärkt. Där skulle man ju uppenbart laddat in betydligt fler. Har några -12 och köpte ju som många andra här -14 som vore det toapapper under Covid (ping
@Lennart 
) när priset sänktes. Men man vill ju för den skull inte missa -15 att lägga undan även den om den verkar lovande.
Henriot 2015
Min flaska är deggad hösten 2024 med 2,5g dosage.
Parfymen är ung o somrig o flädrig med bjussig frukt, apelsin och mogen citron och gula äpplen och blomsteräng, men kommer lixom aldrig igång, är helatiden rätt tillbakadraget knutet uttryck.
Attacken är ung fruktig och generöst fruktig.
Kroppen är mediumlätt med pigg energisk frukt, men inte jättemycket syra, men torr stram o välbalanserad i gommen i lätt stil. med fokus på frukt, blommor och stenig mineralité i frisk och lättsamt rostad stil utan att svänga iväg åt något håll.
Toner av rostat bröd, fläder, gula o gröna äpplen, gula päron, gråsten o metallflisa.
Anmärkningsvärt låg syra somsagt.
Jag saknar längd och intensitet i detta vin, den lämnar en bara kort och neutralt.
Dehär är hursomhelst gott o välgjort, men det är just detta med personlighet jag saknar så mycket i husskumpor som detta