Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jocke

Medlem
Har möjligheten att köpa en låda Paul Dethune l'Ancienne 1999. Håller på att fördjupa mig lite i Dethunes champagner. Verkar vara ett intressant hus med trevliga champagner. Någon som har en åsikt, tanke eller provat den? Eller ska jag bara slå till :)
 
Trådskapare
A
Har möjligheten att köpa en låda Paul Dethune l'Ancienne 1999. Håller på att fördjupa mig lite i Dethunes champagner. Verkar vara ett intressant hus med trevliga champagner. Någon som har en åsikt, tanke eller provat den? Eller ska jag bara slå till :)
Vet inte priset men slå till generellt. Blir det en flaska över så varför inte. Min första årgång var 2000 så inte provat 1999an
 
Trådskapare
A
Beställt två flaskor bara för att prova. Någon intresserad av att hänga på?
Fick precis ett SMS från Systembolaget och mina varor har kommit. Tänkte köra en snabbprovning den här veckan och skriva lite på forumet. Eventuellt kan man ju ta med en annan Barbaresco som jämförelseobjekt. Någon som vill ta ett snabbprov?
 

Per Stade

Lege artis
Har möjligheten att köpa en låda Paul Dethune l'Ancienne 1999. Håller på att fördjupa mig lite i Dethunes champagner. Verkar vara ett intressant hus med trevliga champagner. Någon som har en åsikt, tanke eller provat den? Eller ska jag bara slå till :)

Köp en eller två lådor till mig också!
 

jocke

Medlem
Han har en del årgångsflaskor av Paul Dethune oxå, 1998 (väldigt få) och 1999 (lite fler). Tyvärr inga Princesse des Thunes. Tyckte jag var synd. Intressant? Ligger på knappt typ max 350 kr/st :)
 

Per Stade

Lege artis
Vill väldigt gärna prova! Har bara goda erfarenheter av -99 även om jag på rak
arm bara kan erinra mig att jag druckit Pol Roger och Grand Année från det året.
Tar gärna en låda av varje! :p
 

Silenos

Medlem
Införskaffat är två 6-pack av Le Grappins 2012:eek:r, en ny producent för mig. Blandlådor med lite röda och vita by-savignyer och lite Beaune, b.la. en vit Grèves, är det inte gott så är det åtminstonde konstigt! Det är trevligt att se nystartade smånegocianter som inte bara är intresserade av att sälja snordyrt från flott mark. Samt Digioia-Royer 'Groseilles', 08, 09 och 11. Jag försöker unvika att starta horisontaler, men just med det här vinet kan jag nog inte hålla mig. Och Faiveley Bouzeron aligoté 2012, tian var läskande och god, jag hoppas på något liknande här, billigt var det också. Tillsist en halvflaska Fonseca VP 11, att jag aldrig druckit ett portvin är det dags att göra något åt.

Jo, 6 fl. Marc Morey Chassagne 1er 2007 från Flaskposten blev det ju också. Någon som testat? För billigt för att vara sant?
 
Last edited:
Trådskapare
A
Införskaffat är två 6-pack av Le Grappins 2012:eek:r, en ny producent för mig. Blandlådor med lite röda och vita by-savignyer och lite Beaune, b.la. en vit Grèves, är det inte gott så är det åtminstonde konstigt! Det är trevligt att se nystartade smånegocianter som inte bara är intresserade av att sälja snordyrt från flott mark. Samt Digioia-Royer 'Groseilles', 08, 09 och 11. Jag försöker unvika att starta horisontaler, men just med det här vinet kan jag nog inte hålla mig. Och Faiveley Bouzeron aligoté 2012, tian var läskande och god, jag hoppas på något liknande här, billigt var det också. Tillsist en halvflaska Fonseca VP 11, att jag aldrig druckit ett portvin är det dags att göra något åt.

Jo, 6 fl. Marc Morey Chassagne 1er 2007 från Flaskposten blev det ju också. Någon som testat? För billigt för att vara sant?

Trevliga inköp. Uppskattar dina inlägg då de oftast är lite nya intressanta odlare att söka efter.

Vad gäller port och just 2011. Pratade med lite "hard-core" portfantaster och enligt dem så är 2011 med några undantag inte ett vin för långlagring utan snarare en årgång som kommer bli tillgänglig relativt snabbt. Nu pratar vi ju 10 år eller så men i sammanhanget är det ju kort.
 

Silenos

Medlem
Trevliga inköp. Uppskattar dina inlägg då de oftast är lite nya intressanta odlare att söka efter.
Kul att inläggen kan hjälpa, det är ju det som är meningen med tråden. Bourgogneproducenterna som ingår i kultsfären blir ju fler för varje dag som går, man får chansa lite för att hitta rimligt prissatta grejer. Det är inte så ofta man stöter på fullständiga bottennapp trots gamla nötta deviser om minfält.

Vad gäller port och just 2011. Pratade med lite "hard-core" portfantaster och enligt dem så är 2011 med några undantag inte ett vin för långlagring utan snarare en årgång som kommer bli tillgänglig relativt snabbt. Nu pratar vi ju 10 år eller så men i sammanhanget är det ju kort.

Den där lilla rackaren ryker inom ett halvår, forhoppningsvis ger det något. Att helt blint lägga flaskor på lagring känns segt.
 
Trådskapare
A
Den där lilla rackaren ryker inom ett halvår, forhoppningsvis ger det något. Att helt blint lägga flaskor på lagring känns segt.

Fick precis ett tips av Niklas Jörgensen (som ju är en mycket kunnig person inom området port) om en liten mer mogen port som finns på BS, 2000 Niepoort, Till jul eller så.

Ett Maderiatips följde också med:
Köp hellre Blandy's 1996 Bual Colheita. 50 cl. 399,- Bankar skiten ur allt portvin i samma prisklass.
 
Last edited:

ae

Medlem
Jo, 6 fl. Marc Morey Chassagne 1er 2007 från Flaskposten blev det ju också. Någon som testat? För billigt för att vara sant?

Har druckit det en gång. Absolut gott och definitivt värt pengarna. I våras var det fortfarande ganska stramt och gav ett relativt ungt intryck för att vara en 2007:a. Lätt att bli misstänksam mot ett vin från en producent vars premier cru:er i de senaste årgångarna kostar ca det dubbla. Vinet ifråga finns även hos Roberson och kostar där 355, vilket inte heller det är något rövarpris. Marc Moreys 07:eek:r får generellt bra betyg från Meadows. Just detta vinet är dock inte betygsatt.
 

kayaker

Cyklist
Kul att inläggen kan hjälpa, det är ju det som är meningen med tråden. Bourgogneproducenterna som ingår i kultsfären blir ju fler för varje dag som går, man får chansa lite för att hitta rimligt prissatta grejer. Det är inte så ofta man stöter på fullständiga bottennapp trots gamla nötta deviser om minfält.
Små producenter brukar sällan ligga bakom de riktiga bottennappen. Dels har de oftast en vision och goda ambitioner och dels har de sällan råd att producera skräp.
De riktiga bottennappen à la Labouré-Roi hamnar snarare i standardsortimentet på SB. :rolleyes:

F.ö. så antar jag att du menade vertikal (flera årgångar av "samma" vin) och inte horisontal (flera olika viner från samma årgång) tidigare, eller?
 

Silenos

Medlem
@Anders Landström, ja det verkar som om det överhuvudtaget är lite onödigt att lagra starkviner själv. Bleve jag förtjust i vintypen så kommer jag nog köpa färdiga saker direkt, premien för mogna saker verkar högst rimlig.

@ae tack för infon, det låter bra. Är det en habil Chassagne så är priset strålande, nu är väl rubbet premoxat bara för det...

@kayaker, jovisst antar du rätt.
 

gbgpatrik

Medlem
Present till dotterns 30-årsdag 2041, check
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    55,7 KB · Visningar: 295
Toppen