Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

sunqan

Vinös
Systembolaget har väl bara ett ansvar - att lämna en tillräckligt stor avkastning till sin ägare. Sedan har de fått pålagt sig diverse alkoholpolitiska beting. De har inget krav att vara serviceinriktade.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det här argumentet med BS håller inte, hur många gånger det än upprepas från Bolaget.

Även uppdateringar av årgång i standardsortimentet hanteras på samma nochalanta vis. Du beställer en ny årgång i standardsortimentet till en butik (som inte har artikeln i sitt sortiment) och många gånger får du den gamla årgången.

Samma problem gäller vid webblanseringar / tillfälliga nyheter. Vinerna överbokas och alla kunder får inte det som de beställt. Varför? Därför att lagersystemet inte synkas mot webbsidan.

Så att det skulle ha med importörer och beställningssortiment att göra är en löjlig bortförklaring. Problemet ligger hos SB:s logistiksystem. Monopolet ansvarar för SITT lagersaldo, oavsett om vinerna tillhör beställningssortiment, webblanseringar, tillfälliga nyheter, eller standardsortiment.
Även om ping @Matlen inte tycker detta är ett viktigt samtalsämne, så tycker jag det. Det finns Systembolagare med oss, det finns varande och blivande managementpersoner på/i SB här. Och de hör vad som sägs, även om de kanske inte vill ta till sig eller hålla emot.

SB:s argumentation är så fantastisk att ja kommer använda mig av väl valda delar under resten av mitt yrkesverksamma liv. Artikelnumren håller på att ta slut är min favorit till dags dato. Har flera ggr hört beskyllningar på att underleverantörer inte har koll på olika årgpngar. Njuter varje gång :cigarr:

Viktig naturlag:
Idioti gräver egna gravar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även om ping @Matlen inte tycker detta är ett viktigt samtalsämne, så tycker jag det. Det finns Systembolagare med oss, det finns varande och blivande managementpersoner på/i SB här. Och de hör vad som sägs, även om de kanske inte vill ta till sig eller hålla emot.

SB:s argumentation är så fantastisk att ja kommer använda mig av väl valda delar under resten av mitt yrkesverksamma liv. Artikelnumren håller på att ta slut är min favorit till dags dato. Har flera ggr hört beskyllningar på att underleverantörer inte har koll på olika årgpngar. Njuter varje gång :cigarr:

Viktig naturlag:
Idioti gräver egna gravar.
Klart det är viktigt, tycker bara att det är en hel del upprepningar utan mothugg. Hade gärna sett lite dynamik eller nyhetsvärde. Thats all! Men för all del, kör på. :)
 
Även om ping @Matlen inte tycker detta är ett viktigt samtalsämne, så tycker jag det. Det finns Systembolagare med oss, det finns varande och blivande managementpersoner på/i SB här. Och de hör vad som sägs, även om de kanske inte vill ta till sig eller hålla emot.

SB:s argumentation är så fantastisk att ja kommer använda mig av väl valda delar under resten av mitt yrkesverksamma liv. Artikelnumren håller på att ta slut är min favorit till dags dato. Har flera ggr hört beskyllningar på att underleverantörer inte har koll på olika årgpngar. Njuter varje gång :cigarr:

Viktig naturlag:
Idioti gräver egna gravar.
fast en viktig sak att veta också är att underleverantörer ansvarar faktiskt för att uppdatera sin information i BS. Om underleverantörer inte bryr sig mycket om att publicera rätt information får du fel information om årgång eller något annat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En spy galla på Systembolaget-tråd hade varit ett steg framåt. o_O

Blir lättare för lurkare att hitta gnället och på så vis lära sig och bli bättre!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
fast en viktig sak att veta också är att underleverantörer ansvarar faktiskt för att uppdatera sin information i BS. Om underleverantörer inte bryr sig mycket om att publicera rätt information får du fel information om årgång eller något annat.
Sälvklart!
Men, hur uppdaterar du din information som underleverantör om du ständigt har samma varunummer men tre olika årgångar att hantera?
SB anser ju att ett vin är ett vin är ett vin...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
En objektiv tråd är bättre. Svårare att värja sig mot.
Någon Mod kanske kan flytta de inlägg som rör diskussionen till en egen tråd.

Tycker diskussionen om hur systemet hanterar årgångar och i förlängningen sina kunder är väldigt viktig! Och även om det kanske inte blir så mycket mothugg just här så är vi trots allt i det "offentliga" internet. Viktigt att klaga direkt till systemet, men också viktigt att driva opinion.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude

Dexter

Medlem
Sälvklart!
Men, hur uppdaterar du din information som underleverantör om du ständigt har samma varunummer men tre olika årgångar att hantera?
SB anser ju att ett vin är ett vin är ett vin...

Det finns inget som hindrar leverantören att lägga in flera årgångar i BS med olika artikel nummer. Eller att de själva har olika artikelnummer hos sin distributör så de vet när ena årgången är slut (men det kostar att ha olika artikelnummer hos distributören) och kan då meddela SB. Det är till och med så enkelt att de gör det i leverantörsportalen och då uppdateras SB hemsida efter en nattkörning.... men det kräver ju att de som äger vinet bryr sig... och det är ju inte alla som gör!

Det borde väl vara många här som jobbar eller jobbat hos en importör som kan bekräfta...
 

Vino fino

Medlem
Det finns inget som hindrar leverantören att lägga in flera årgångar i BS med olika artikel nummer. Eller att de själva har olika artikelnummer hos sin distributör så de vet när ena årgången är slut (men det kostar att ha olika artikelnummer hos distributören) och kan då meddela SB. Det är till och med så enkelt att de gör det i leverantörsportalen och då uppdateras SB hemsida efter en nattkörning.... men det kräver ju att de som äger vinet bryr sig... och det är ju inte alla som gör!

Det borde väl vara många här som jobbar eller jobbat hos en importör som kan bekräfta...
Briljant. Fantastiskt. Det är alltså leverantörernas fel.

Det var också leverantörernas fel under den tiden V&S var den enda leverantören. Det är därför artikelnumrena är desamma, fortfarande.

Lata leverantörer, alltså.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det finns inget som hindrar leverantören att lägga in flera årgångar i BS med olika artikel nummer. Eller att de själva har olika artikelnummer hos sin distributör så de vet när ena årgången är slut (men det kostar att ha olika artikelnummer hos distributören) och kan då meddela SB. Det är till och med så enkelt att de gör det i leverantörsportalen och då uppdateras SB hemsida efter en nattkörning.... men det kräver ju att de som äger vinet bryr sig... och det är ju inte alla som gör!

Det borde väl vara många här som jobbar eller jobbat hos en importör som kan bekräfta...
image.jpg

Muah-ha-ha.
Farstufödda som sitter på vinden och läser Västerbottens Folkblad har också ett sorts globalt perspektiv.
...och SB är bolaget som säger att artikelnumren börjar ta slut. Det borde ju du gilla.
 
Last edited:

Dexter

Medlem
Sälvklart!
Men, hur uppdaterar du din information som underleverantör om du ständigt har samma varunummer men tre olika årgångar att hantera?
SB anser ju att ett vin är ett vin är ett vin...

Hmm någon som har svårt att förstå...när det gäller viner i BS..
 
Toppen