Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magnus L

urydhtfilgukj
Jaha nu är det någon klaktskalle i Tyskland som antingen tappat lådan i marken eller vält lastbilen - mitt paket med delvis utsålda viner är på väg tillbaka till Frankrike för damage control...
Fick min låda efter ca 1 vecka utan några problem. Förutom att dom inte hade fått en bokstav rätt på adressen. Tur att budfirman hade huvudet på skaft. Bra butik, roliga viner och hyfsad frakt. Kommer definitivt att handla därifrån igen. Tack för tipset!
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Oi! 2010 Domaine Macle, Côtes du Jura har hittat till beställningssortimentet. Missat detta i en hel månad, tydligen. Any Jura-takers? @gece @jrick ?
Köpte på mig två flaskor.
Samt en mindre uppsättning av mitt nya husvin, 2014 Margan, Semillon - Hunter Valley. Sjukt ung, men ack så gott! Hunter Valley är riktigt grymt område, och tycker att 119 kr pavan är fint pris för vätskan i glaset.

voGcGKn.jpg
 

Martin Berggren

Bad santa
2010 Domaine Macle, Côtes du Jura har hittat till beställningssortimentet.
Alltid kul när bra viner hittar till Sverige. Köper Macles CdJ (runt 17€) samt Château-Chalon (runt 45€) varje år och stoppar undan. C-C behöver massor med tid men även CdJ tycker jag behöver minst fem år, gärna mer. Undantaget är 2008 som är i en kanondrickfas nu!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Oi! 2010 Domaine Macle, Côtes du Jura har hittat till beställningssortimentet. Missat detta i en hel månad, tydligen. Any Jura-takers? @gece @jrick ?
Köpte på mig två flaskor.
Samt en mindre uppsättning av mitt nya husvin, 2014 Margan, Semillon - Hunter Valley. Sjukt ung, men ack så gott! Hunter Valley är riktigt grymt område, och tycker att 119 kr pavan är fint pris för vätskan i glaset.

voGcGKn.jpg
Plockade upp min beställning på Macle idag :)
 

jrick

Medlem
Fick min låda efter ca 1 vecka utan några problem. Förutom att dom inte hade fått en bokstav rätt på adressen. Tur att budfirman hade huvudet på skaft. Bra butik, roliga viner och hyfsad frakt. Kommer definitivt att handla därifrån igen. Tack för tipset!
Det konstiga med min sändning är att den kommit till Sverige nu utan att vända tillbaka till Frankrike först. Får se i veckan när jag hämtar den på posten om det är något som är trasigt. Vad köpte du för något?
 

jrick

Medlem
Oi! 2010 Domaine Macle, Côtes du Jura har hittat till beställningssortimentet. Missat detta i en hel månad, tydligen. Any Jura-takers? @gece @jrick ?
Köpte på mig två flaskor.
Samt en mindre uppsättning av mitt nya husvin, 2014 Margan, Semillon - Hunter Valley. Sjukt ung, men ack så gott! Hunter Valley är riktigt grymt område, och tycker att 119 kr pavan är fint pris för vätskan i glaset.

voGcGKn.jpg
Macle är lite dyr i BS tycker jag men det får man väl leva med, skulle definitivt köpt omedelbart om jag inte hade köpt så mycket nyligen. Har bara hört gott om och det är en blandning av Chardonnay och Savagnin och jag har gillat allt som jag har smakat av sådana blandningar.
 

jrick

Medlem
Har precis handlat på butiken Part des Anges i Nice:

Dard & Ribo Saint-Joseph les champs 2011
Jacques Lassaigne vignes de montgeux NV
P U R pouilly Fuissé en chatenay 2013
Guy Breton Morgon P'tit Max 2013
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det konstiga med min sändning är att den kommit till Sverige nu utan att vända tillbaka till Frankrike först. Får se i veckan när jag hämtar den på posten om det är något som är trasigt. Vad köpte du för något?
Lite blandat. Bojo, Loire, St-Joseph och Jura.
Håller på de specifika prodducenterna då jag inte vill avslöja något inför framtida BYOBer :)
 

gece

Man vänjer sig.
Oi! 2010 Domaine Macle, Côtes du Jura har hittat till beställningssortimentet. Missat detta i en hel månad, tydligen. Any Jura-takers? @gece @jrick ?
Köpte på mig två flaskor.
Samt en mindre uppsättning av mitt nya husvin, 2014 Margan, Semillon - Hunter Valley. Sjukt ung, men ack så gott! Hunter Valley är riktigt grymt område, och tycker att 119 kr pavan är fint pris för vätskan i glaset.

voGcGKn.jpg
Tack för tipset! Provat den?
 

Toby

Medlem
Veckans köp blev:

Côte-Rôtie (99188) 2011
Pommard Premier Cru Les Epenots (92186) 2012
Château Potensac (99138) 2005
Macán, Benjamin de Rothschild &Vega Sicilia (90321) 2010
Barolo Marcenasco (90106) 2011

Château Figeac (73300) 2011 är också beställd men den har inte kommit än, och på bolagets sida så står det att den är slut. :(
Hoppas att jag fick tag i en när jag beställde!

Mvh,
Toby

Då fick jag äntligen ett officiellt svar från Systemet och det är att Figeac´en är slut :(
Får leta runt och se om det finns något annat sätt att hitta en flaska.
 

gece

Man vänjer sig.
Uppsamlingsheat från tidigare småsläpp idag, med 2005 Château Potensac och 2013 Jean Foillard Morgon Côte du Py. Två stycken som helt seglade under min radar och som jag inte insåg hade släppts förrän de börjat sina på hyllorna.
 

Alter Ego

Medlem
1 x 2013 Château de Saint Cosme Le Poste
1x 2013 Chateau Saint Cosme Hominis Fides

Plockade hem dessa på dagens weblansering, floppade tyvärr helt Markus Molitor-släppet, såg att det finns ett gäng Hominis Fides kvar om någon känner sig sugen.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Blev påmind av webbsläppet av en kompis för en stund sedan, tyvärr var Le Poste slut... blev en Le Claux istället som kompensation :)

2013 Chateau Saint Cosme Hominis Fides
2013 Chateau Saint Cosme Le Claux
 

Silex

Medlem
En låda från nya Caviste-släppet beställd! Champagne (Huré Frères) den här gången för de som gillar sånt. Fick också precis notis att min flaska av "månadens vin" här på FW finns att hämta ut.
 
Toppen