Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jrick

Medlem
Det finns många argument för och emot, men i de fall som jag testat SB som privatimportör så har de gått direkt på vingården. Jag tycker att det är väldigt bra service :)! Om jag har förstått saken rätt så är de i detta fallet tvungna att bara ta betalt för faktiska kostnader och skattepåslag.
Jag håller helt med om att det är mysigt att gå och botanisera i mindre butiker men har tyvärr ingen bättre erfarenhet av utbudet om man söker något specifikt. Min poäng är nog mest att ser man till möjligheterna geografiskt över Sverige och ett snittutbud så har vi det fördelaktigt. Jag har nästan dåligt samvete att jag bor nära en bra SB butik och samtidigt kan åka till Köpenhamn vid behov :).
Med fraktkostnader på minimum 639 kr och 1065 kr beroende på ursprungsland och en administrationskostnad på 334 kr har jag svårt att se att det någonsin kan löna sig att köra systembolagets service?
 

grappa

Medlem
Med fraktkostnader på minimum 639 kr och 1065 kr beroende på ursprungsland och en administrationskostnad på 334 kr har jag svårt att se att det någonsin kan löna sig att köra systembolagets service?
Lätt att räkna på faktiskt. Om det skall löna sig att köra bil till exvis Alsace för att köpa på vingård istället för via privatimport på SB så måste jag köpa 96 flaskor på vingården. Inte helt fel men tuff förhandling med frun. Givetvis finns mer ekonomiskt lönsamma fraktmetoder men kanske inte lika roliga? :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det finns många argument för och emot, men i de fall som jag testat SB som privatimportör så har de gått direkt på vingården. Jag tycker att det är väldigt bra service :)! Om jag har förstått saken rätt så är de i detta fallet tvungna att bara ta betalt för faktiska kostnader och skattepåslag.
Jag håller helt med om att det är mysigt att gå och botanisera i mindre butiker men har tyvärr ingen bättre erfarenhet av utbudet om man söker något specifikt. Min poäng är nog mest att ser man till möjligheterna geografiskt över Sverige och ett snittutbud så har vi det fördelaktigt. Jag har nästan dåligt samvete att jag bor nära en bra SB butik och samtidigt kan åka till Köpenhamn vid behov :).
Lätt att räkna på faktiskt. Om det skall löna sig att köra bil till exvis Alsace för att köpa på vingård istället för via privatimport på SB så måste jag köpa 96 flaskor på vingården. Inte helt fel men tuff förhandling med frun. Givetvis finns mer ekonomiskt lönsamma fraktmetoder men kanske inte lika roliga? :)
Eller så fanns det andra lagliga alternativ i Sverige!
 

Peder

Medlem
Lätt att räkna på faktiskt. Om det skall löna sig att köra bil till exvis Alsace för att köpa på vingård istället för via privatimport på SB så måste jag köpa 96 flaskor på vingården. Inte helt fel men tuff förhandling med frun. Givetvis finns mer ekonomiskt lönsamma fraktmetoder men kanske inte lika roliga?

Egentligen borde denna diskussion kanske ligga under övrigt, men jag tog en snabb koll om det skulle löna sig att handa genom Systembolagets privatimport från en av mina gamla vingårdar artisanwines.at 12 flaskor rosé.

Om jag skulle handla 12 flaskor genom Systembolaget så skulle det hamna på totalt cirka 2200 kronor. Skulle jag däremot handla direkt från gården dessa 12 flaskor skulle det kosta 868 kronor inklusive transport och vinet har jag inom en vecka i Sverige. Jag kan dessutom handla fritt från hans webbshop och blanda hur jag vill i kartongen.
 

Silex

Medlem
Hämtade precis upp två flaskor Etna Rosso, 2013 Tenuta delle Terre Nere Prephylloxera La Vigna di Don Peppino från senaste websläppet. Av någon anledning tycker jag alltid det lockar lite extra med europeiska viner från stockar som lusen inte kommit åt.
 

Magikern

Medlem
Hämtade precis upp två flaskor Etna Rosso, 2013 Tenuta delle Terre Nere Prephylloxera La Vigna di Don Peppino från senaste websläppet. Av någon anledning tycker jag alltid det lockar lite extra med europeiska viner från stockar som lusen inte kommit åt.

Funderade också på detta vinet, men är lite otålig när det gäller lagring och detta lär ju kräva ett antal år innan det blommar upp. Vore kul med feedback om du provar en flaska. :)
 

JakobS

Medlem
Vad tror vi om Taittinger 2008 till nyår? Är de trevliga att dricka redan nu? Ska ta en tur med Cinderella och vill fylla på, men vill vet om den är redo för uppkorkning först!

Vill inte upprepa förra årets nyårsmisstag när vi drack Roederer 2008, något som behöver några mer år för att komma till sin rätt i min mening.

Tyvärr så har de ju slutat sålt Winston Churchill på Cinderella. Förra sommaren var det riktigt bra pris på 00an. :(
Istället får det bli Charles Heidsieck 1995 denna gång!
 

chambertin

Medlem
6 st Bonnaire BdB
6 st Bonnaire 2006
3 st Paul Clouet 2004
6 st Paul Clouet Prestige 1996
1 st Special Club Bonnaire 1989
1 st Bonnaire BdB Extra brut 1995 Magnum
åkte ner i källaren igår. Fast 4 flaskor hann aldrig ner i källaren, de dracks upp :)
Inköpt på plats antar jag ?
 

Elvis

Medlem
Vad tror vi om Taittinger 2008 till nyår? Är de trevliga att dricka redan nu? Ska ta en tur med Cinderella och vill fylla på, men vill vet om den är redo för uppkorkning först!

Den har 9 gram dosage och jag tycker generellt att Taittingers årgångsviner behöver några år för att dosagen inte ska bli så påtaglig. Jag har exempelvis ett par lådor Taittinger 2002 på magnum i källaren som jag inte rört än.
 

JakobS

Medlem
Den har 9 gram dosage och jag tycker generellt att Taittingers årgångsviner behöver några år för att dosagen inte ska bli så påtaglig. Jag har exempelvis ett par lådor Taittinger 2002 på magnum i källaren som jag inte rört än.

Aj då, skippar den till nyår med andra ord. Kanske borde satsa på att köpa en låda och lägga in på långlagring?

Det säljs också Taittinger Prelude till bra pris ombord på båten. Den verkar lämpa sig mer för direkt konsumtion, någon som har prövat? Annars så verkar det ju också vara ett väldigt bra pris på både vanlig Pol Roger och Charles Heidsieck brut.
 

Alter Ego

Medlem
Ropade in en Beaune Vignes Franches, Louis Latour från mitt födelseår 1971 på dryckesauktionen. Lämplig att klämma när det är dags för bemärkelsedag. Vad tror ni, kan det finnas en tillstymmelse av liv i en sådan butelj?
 
Toppen