Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jrick

Medlem
Tack för tips. Hur klurar man ut vilka som är traditionella jämfört med moderna?
Om du letar upp information om vinifieringen så kan du utgå från att lång macerering (typ 25 dagar och mer) och stora "botti" (2500 liter och uppåt typ) för lagringen betyder traditionalist, kortare macerering och små ekfat (klassiska barrique 228 litet) är modernalister. Dock är det många som inte så enkelt låter sig delas upp så här och som är hybrider.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite billiga kap på Viking Line. Minns inte de exakta priserna och det var REA på någon flaska, men billigt var det i jämförelse med marknadsvärde utan tvekan. Jag är nöjd i alla fall. :)

image.jpeg
 
Besökte oaxen krog förra veckan och de bjöd då på Fleury 2002 Extra Brut
http://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/fleury-7742901

Tyckte det var riktigt intressant. Kollade upp den och går på 501:- Vad tycker damerna och herrarna om vinet själva? Jag beställde en flaska och ska testa en gång till. Om jag gillar bunkrar jag nog upp
Verkligen en bra skumpa! Fullt utvecklad och fantastisk näsa med toast, mogna sprödbakade äpplen, litet oxiderade toner, men sen en härligt torr och fin och lång. 93p.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Slog till på 8 st Taittinger Vintage 2008 på Bromma Blocks igår. ligger i källaren nu

Vad tycker du om personalen i Bromma Blocks? Har du träffat någon vinbörd där?
Jag tycker inte att dem har så bra koll på detaljer när man frågar.. Kanske beror på vem man pratar med.
 

gece

Man vänjer sig.
Lite billiga kap på Viking Line. Minns inte de exakta priserna och det var REA på någon flaska, men billigt var det i jämförelse med marknadsvärde utan tvekan. Jag är nöjd i alla fall. :)

Visa bifogad bild 6600
Ser man på, även jag var ute på böljan den blå häromdagen (dock med Silja) och kom hem med nästan misstänkt billig Mas la Plana, nästan en hundring billigare än på SB...
 

Jerobaum

Medlem
Vad tycker du om personalen i Bromma Blocks? Har du träffat någon vinbörd där?
Jag tycker inte att dem har så bra koll på detaljer när man frågar.. Kanske beror på vem man pratar med.

Nej tyvärr var det inte så mycket intresse denna gång i alla fall. Handlar normalt i Sundbyberg. Solna C brukar vara intresserade. MOS också ganska på. Bäst tycker jag Liljeholmen eller Torsplan av de jag besökt
 

kayaker

Cyklist
Vad tycker du om personalen i Bromma Blocks? Har du träffat någon vinbörd där?
Jag tycker inte att dem har så bra koll på detaljer när man frågar.. Kanske beror på vem man pratar med.
Jag har hittat en med bra koll, men har bara sett honom där två gånger så jag misstänker att det är en "riktig vinnörd" som jobbar lite extra.
 
Toppen