Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Förmodligen sålt dåligt? Kollar man på vininfo så ökade vinet kraftigt i pris med typ 200 kr 2020 jmfrt med tidigare utgåvor. 2016 kostade det 294 kr.
http://vininfo.org/query2.yaws?query=Jacquart+Brut+Ros%E9+Mosaique
Inte helt säkert om man väger in SB:s spöksaldon och returer som "återaktiverar" produktnummer; sådant gör det ibland lite rörigt att tolka vininfo när flera olika produktnummer används för ett vin som är NV eller bytt årgång.
Jag hittar en Jacquart Brut Rosé (står ej Mosaïque, men bör vara samma skumpa) lanserad 2012-01-02, och som kostade 369 kr när den försvann 2015-10-26: http://vininfo.org/info2.yaws?id=7756501X0
Den produkt du länkar till lanserades 2007-12-01 och försvann 2016-06-27, då till priset 294 kr (vilket förmodligen är 289 kr + några alkoholskattehöjningar). Jag gissar att det priset gällde 2011 och att 2012-2016 var rest- och spöksaldo parallellt med det nya produktnumret/nya priset.
 

Dovberg

Medlem
För den som är ute efter billigt sommarvin så säljs Jacquart Brut Rosé Mosaique ut för 149 kr flaskan nu på Systembolaget.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/jacquart-5120401/
Satan vilket bra tips. Tack för det! Jag med nära och kära beställde precis åtta lådor :cool:

Kommer ihåg när de sålde ut Tsar rose för 99 kr flaskan för flera år sen. Dum som man var köpte man bara tre stycken då man genast började ifrågasätta om vinet skulle vara bra eller ej. Hur gott som helst så nu fick det bli en rejäl satsning!
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
FVL har pommery 2008 för 599. Hur har den varit för er som druckit den senaste tiden?
Inte prövat men Premier Grand Cru har den för 40€. Verkar vara helt ok omdömen så kanske blir en låda.
Såhär skrev Grappe ”Lätt äppelskruttig och honungstonad. Klassisk något utvecklad champagne. Har årgångens strama syra och kan lagras ytterligare, men saknar komplexitet och intensitet jämfört med många tidigare lanserade viner från årgången.” Och gav 17 poäng
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Vivino har 2900 reviews och 3.9 så borde ändå betyda en hyfsat ok dryck.
Hmm. Budget skumpa brukar bli hypat av mindre intresserade som tycker att det är fantastiskt. Att Moet är den klart mest sålda skumpan är ett mysterium, rent smakmässigt. Därav hade det varit intressant om någon här hade testat den. Var inte så länge sedan det var nån galen hype om en budget skumpa rosé på sociala medier som folk köpte som galningar. Omdömena från de lite mer intresserade var väl senare en total sågning.

Aja, en låda beställda så vi får se om den dricks, bjuds bort eller lämnas tillbaka.
 

FredrikC

Medlem
Inte prövat men Premier Grand Cru har den för 40€. Verkar vara helt ok omdömen så kanske blir en låda.
Såhär skrev Grappe ”Lätt äppelskruttig och honungstonad. Klassisk något utvecklad champagne. Har årgångens strama syra och kan lagras ytterligare, men saknar komplexitet och intensitet jämfört med många tidigare lanserade viner från årgången.” Och gav 17 poäng
Tack för grymt svar!
 

buteljen

Medlem
Inte prövat men Premier Grand Cru har den för 40€. Verkar vara helt ok omdömen så kanske blir en låda.
Såhär skrev Grappe ”Lätt äppelskruttig och honungstonad. Klassisk något utvecklad champagne. Har årgångens strama syra och kan lagras ytterligare, men saknar komplexitet och intensitet jämfört med många tidigare lanserade viner från årgången.” Och gav 17 poäng
Hittar den inte på P G C ... länk?
Grappes recension låter grym men är det en årgångsskumpa? Trodde den var NV?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hmm. Budget skumpa brukar bli hypat av mindre intresserade som tycker att det är fantastiskt. Att Moet är den klart mest sålda skumpan är ett mysterium, rent smakmässigt. Därav hade det varit intressant om någon här hade testat den. Var inte så länge sedan det var nån galen hype om en budget skumpa rosé på sociala medier som folk köpte som galningar. Omdömena från de lite mer intresserade var väl senare en total sågning.

Aja, en låda beställda så vi får se om den dricks, bjuds bort eller lämnas tillbaka.
Håller med dig om det hade varit bdb skumpa.
Rosé har jag mycket mindre krav om det inte är prestige. Och ja hur fan kan folk ens dricka moet... :cool:
 

buteljen

Medlem
Inte prövat men Premier Grand Cru har den för 40€. Verkar vara helt ok omdömen så kanske blir en låda.
Såhär skrev Grappe ”Lätt äppelskruttig och honungstonad. Klassisk något utvecklad champagne. Har årgångens strama syra och kan lagras ytterligare, men saknar komplexitet och intensitet jämfört med många tidigare lanserade viner från årgången.” Och gav 17 poäng
Tror du har kollat på fel vin vad gäller Grappe ;)
92254
Helbutelj 2008 Grand Cru Royal Brut, Pommery
Champagne, Frankrike
Lätt äppelskruttig och honungstonad. Klassisk något utvecklad champagne. Har årgångens strama syra och kan lagras ytterligare, men saknar komplexitet och intensitet jämfört med många tidigare lanserade viner från årgången.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag ska inte ta mig åt äran själv utan blev informerad av en vän. Genom att söka på SB:s hemsida och ange Säljstart från ett framtida datum, går att hålla koll på vad som ska släppas i BS framöver.Tror det var på det viset skumpan hittades.

Okje, ingen revultionerande metod utan min standard. Har dock varit lite lat på senare tid med ett köpstopp hängandes över mig :usch:
 
Toppen