Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Bra pris på Charles Heidsieck och Henriot också om du jämför med Bolis.

Ofta är det ju dumt att jämföra med SB, men för mig kan det också vara lätt motiverande. Typ såhär: Aha, dem har det såhär mycket billigare än bolaget, då är det ju värt det!

Måste läsa mer om champagnerna imorgon, har ingen koll på om de är bra eller inte. Men visst är bollinger lite av en egen stil när det gäller Champagne? Iaf vad jag har hört..
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ofta är det ju dumt att jämföra med SB, men för mig kan det också vara lätt motiverande. Typ såhär: Aha, dem har det såhär mycket billigare än bolaget, då är det ju värt det!

Måste läsa mer om champagnerna imorgon, har ingen koll på om de är bra eller inte. Men visst är bollinger lite av en egen stil när det gäller Champagne? Iaf vad jag har hört..
Hellre Heidsieck än bolly alla dar i veckan. ( iaf för mig)
 

jrick

Medlem
Jag är inte särskilt bra på champagne själv, provar mig fortfarande fram. Har förhoppningar på Heidsieck som ska ha lite Krugstil och som har många olika äldre viner i sin blandning, inte bara tre som många NV. Savart L'Ouverture har jag druckit och gillat mycket, en krämig champagne med bara Pinot Noir. Franck Pascal är en naturlig, biodynamisk odlare som plogar med häst och inte använder bekämpningsmedel så ska bli kul att prova. Henriot tycker jag att jag ofta läser gott om och 25 eur per flaska är billigt oavsett om Bolis pris är "rätt".
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag är inte särskilt bra på champagne själv, provar mig fortfarande fram. Har förhoppningar på Heidsieck som ska ha lite Krugstil och som har många olika äldre viner i sin blandning, inte bara tre som många NV. Savart L'Ouverture har jag druckit och gillat mycket, en krämig champagne med bara Pinot Noir. Franck Pascal är en naturlig, biodynamisk odlare som plogar med häst och inte använder bekämpningsmedel så ska bli kul att prova. Henriot tycker jag att jag ofta läser gott om och 25 eur per flaska är billigt oavsett om Bolis pris är "rätt".
Personligen så tycker jag Francis Boulard är rätt schysst också även om priset bara är snäppet bättre än bolagets.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag är inte särskilt bra på champagne själv, provar mig fortfarande fram. Har förhoppningar på Heidsieck som ska ha lite Krugstil och som har många olika äldre viner i sin blandning, inte bara tre som många NV. Savart L'Ouverture har jag druckit och gillat mycket, en krämig champagne med bara Pinot Noir. Franck Pascal är en naturlig, biodynamisk odlare som plogar med häst och inte använder bekämpningsmedel så ska bli kul att prova. Henriot tycker jag att jag ofta läser gott om och 25 eur per flaska är billigt oavsett om Bolis pris är "rätt".
Då får vi utgå från att koppar är naturligt!! Trams med biodynamiskt!
 

jrick

Medlem
Då får vi utgå från att koppar är naturligt!! Trams med biodynamiskt!
Jag är ingen häxeriförespråkare. Jag läste en artikel om Franck Pascal och fick uppfattningen att han jobbade med så lite intervention som möjligt i vingården, i avseendet kemikalier osv.

Per definition är koppar ett grundämne och naturligt ja, även om det kanske inte naturligt sprids som ett pulver utblandat med vatten över en vingård ;-)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
@Innertällmo Bryggeri visst var det du som hade önskemål om att prisförändringarna hos systembolaget skulle uppdateras så att de exempelvis bara visade den senaste månaden?

Jag la den 24 februari som bas, och gjorde jämförelsen mot dagens priser.
Känns det lite mer aktuellt?
Mare Piccolo (463101) nedsatt med 61% till 29:- (iofs tillkommer 1:- pant) for 75 cl - 80% fiano och 20% falanghina - vad tror ni om den?
 

Wintermute

Medlem
Mare Piccolo (463101) nedsatt med 61% till 29:- (iofs tillkommer 1:- pant) for 75 cl - 80% fiano och 20% falanghina - vad tror ni om den?
Googlar man lite hittar man att den var hyggligt prisvärd för 76--77 kronor enligt två källor (munskänkarna och Röttorp...). Den springande frågan kanske är hur ett års extra lagring i PET-flaska påverkar vinet...
 

rs14

Medlem
För någon månad sedan såldes Josef Chromy Riesling för 59 kr men den har plötsligt gått tillbaka till sitt ursprungliga pris på 129 kr. Nu kan man istället fynda deras chablislika "Bohemia Chardonnay" 2013 för humana 69 kronor. Detta lanserades i det fasta sortimentent mars 2015 men sålde förmodligen inte så bra då det trillade in i BS redan efter tre månader. Vinet fyndstämplades (till sitt ordinarie pris på 149 kr) av Sune Liljevall så sent som i februarinumret av Dina Viner där han testar viner ur beställningssortimentet. Jag hämtade ut sex flaskor igår men ångrade att jag inte köpte fler så jag lade precis en beställning till.
 
Hm rieslingen var helt ok för 59 kr. Återkom med besked om deras chardonnay. Jag behöver stora kvantiteter med vitt till sommarens räkfrossor.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
För någon månad sedan såldes Josef Chromy Riesling för 59 kr men den har plötsligt gått tillbaka till sitt ursprungliga pris på 129 kr. Nu kan man istället fynda deras chablislika "Bohemia Chardonnay" 2013 för humana 69 kronor. Detta lanserades i det fasta sortimentent mars 2015 men sålde förmodligen inte så bra då det trillade in i BS redan efter tre månader. Vinet fyndstämplades (till sitt ordinarie pris på 149 kr) av Sune Liljevall så sent som i februarinumret av Dina Viner där han testar viner ur beställningssortimentet. Jag hämtade ut sex flaskor igår men ångrade att jag inte köpte fler så jag lade precis en beställning till.
Hämtade också ut några flaskor Bohemia - etiketten gör ingen människa glad - men vi får se hur vinet smakar
 

Per Stade

Lege artis
Hämtade också ut några flaskor Bohemia - etiketten gör ingen människa glad - men vi får se hur vinet smakar


I går kväll läste jag den här tråden så efter jobbet idag gick jag och köpte 2 flaskor.
Hann bli lagom kall för att öppnas i solnedgången.
image.jpeg


En stark jästdoft var det första, som slog emot näsan. Andra sniffen var mer av den kloakdoft, som jag ofta förnimmer från chardonnay. Medelhög syra i smaken, men en liten bitter och sur träsmak. Ganska diskret men påminner om den bedrövliga smak, som billiga boiserade viner har.
Det blir inga fler bohemer från Australien för mig.
 
Toppen