Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

lukastollig

Pudelfantast
Jag gjorde lite sökningar på forumet för nöjes skull och insåg att denna tråd gravt saknades. Bourgogne är dels mitt eget favorithörn i vinvärlden, dels en komplex region som är svår att överblicka och ofta genererar frågor. På senare tid även förfäran över prisutvecklingen. I alla fall, det finns ett gäng trådar med en hel del bra info på forumet, de flesta startade av någon som vill ha hjälp på ett eller annat sätt. Jag har samlat några av dem nedan. Ni är välkomna att länka till andra matnyttiga trådar om ämnet. Jag tänker också att man gärna får lägga upp nytt material här. Frågor, tips, med mera matnyttigt, så får vi se om den här tråden blir livskraftig.

https://www.finewines.se/threads/bourgogne.6307/
Tråd med köpråd och diskussion om lagringspotential/optimalt drickfönster.

https://www.finewines.se/threads/bo...oedmjukt-kommer-tacka-er-foer-om-tio-ar.2494/
Tråd startad av @Emanuel som kanske kan ses som en beginners guide till att börja köpa vin från regionen.

https://www.finewines.se/threads/oxidation-i-vit-bourgogne.1656/
Det förhatliga fenomenet premox diskuteras här.

https://www.finewines.se/threads/resa-till-bourgogne.1188/
https://www.finewines.se/threads/tips-infoer-bourgogne.3761/
Tips om man vill resa till Bourgogne.

https://www.finewines.se/threads/priser-foer-bourgogne-upp-som-en-sol.2587/
Diskussion om prisutvecklingen.

https://www.finewines.se/threads/producenter-i-bourgogne-som-vill-upp.2054/
Ett försök att hitta "rising stars" i regionen.

https://www.finewines.se/threads/soeker-tips-champagne-och-roed-bourgogne.1645/
Tråd där @Gurto söker tips på Bourgogne och bubbelvatten.

https://www.finewines.se/threads/bourgogne-2002.3010/
Årgång 2002 diskuteras.
 

Håkan

Medlem
Våga gå utanför Gevrey Chambertin, Chambolle Musigny och Vosne Romanee. Bestäm vad du har råd med och snegla inte uppåt ("the sky is not the limit"). Det finns massor av ambitiösa vinbönder i andra byar. Köper fortfarande Nuits St Georges, Pommard och Volnay och tycker att Morey St Denis är lite bortglömt (om du går utanför Grand Cruerna). Irancy, Maranges, Mercurey, Beaune, Sauvigny-les Beaune, Givry mfl är mina nya jaktmarker. Fast det blir rätt mycket Nyavärldenpinot för min del.
 
Våga gå utanför Gevrey Chambertin, Chambolle Musigny och Vosne Romanee. Bestäm vad du har råd med och snegla inte uppåt ("the sky is not the limit"). Det finns massor av ambitiösa vinbönder i andra byar. Köper fortfarande Nuits St Georges, Pommard och Volnay och tycker att Morey St Denis är lite bortglömt (om du går utanför Grand Cruerna). Irancy, Maranges, Mercurey, Beaune, Sauvigny-les Beaune, Givry mfl är mina nya jaktmarker. Fast det blir rätt mycket Nyavärldenpinot för min del.
Amen.
Som exempel drack jag en fantastiskt fin Sylvain Pataille Clos du Roy Marsannay 2017 nu i sommar.

Marsannay, inklusive de bästa vingårdarna som t ex Clos du Roy har jag ofta tyckt varit litet monotona, som Gevrey på steroider, men detta var riktigt komplext och elegant, utan att tappa struktur, även om strukturen bärs upp mer av syra än tanniner just här. Uppenbart att det finns höga ambitioner på många ställen nu.

Clive Coates skrev väl sin bok The Wines of Burgundy 2007, baserat på vad han provat under perioden 2000-2006, där de yngsta vinerna är från årgång 2003. Så vissa saker kan ha hänt sen dess, även i Bourgogne... Having said that så ger Coates Pataille en stjärna och fina omdömen.... #inteuteåcyklar #bourgogneärenmaterialsport #gammaläräldst
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Våga gå utanför Gevrey Chambertin, Chambolle Musigny och Vosne Romanee. Bestäm vad du har råd med och snegla inte uppåt ("the sky is not the limit"). Det finns massor av ambitiösa vinbönder i andra byar. Köper fortfarande Nuits St Georges, Pommard och Volnay och tycker att Morey St Denis är lite bortglömt (om du går utanför Grand Cruerna). Irancy, Maranges, Mercurey, Beaune, Sauvigny-les Beaune, Givry mfl är mina nya jaktmarker. Fast det blir rätt mycket Nyavärldenpinot för min del.
Helt rätt! För mig har speciellt Savigny-les-Beaune och Givry levererat riktigt fina viner på senare år. Samtidigt förstår jag nyfikenheten på de klassiska kommunerna och producenterna. En strategi är att köpa sina vardagsviner och större inköp för källaren från de mindre hypade kommunerna och någon enstaka flaska 1er och Grand Cru från de tre stora. Man måste inte köpa vin per låda (även om det är att föredra :D)
 

Daniel A

Administratör
Har gått ner mig rätt djupt i Bourgogne-träsket på sistone (vitt som rött), men till min skam känner jag att min utforskarlusta kanske är som mest begränsad just här. Det grundar sig i två saker: för det första att regionen för mig är extremt svårnavigerad och för det andra att det generellt är hög prisnivå och då tar jag (i alla fall just nu) färre risker. Tycker inte alltid att det är lätt att få tag i intressanta producenters enklare viner, som jag gärna vill smutta lite på innan jag eventuellt går på tyngre grejer. På den röda sidan är det rätt mycket "hit 'n' miss" om jag gillar en producent eller inte, vilket har spätt på min feghet. Positivt är att jag relativt ofta får ut rätt mycket även av enklare röd Bourgogne; det behöver inte vara 1er cru+ (eller ens byvin). Hoppas på att kunna hitta några nya roliga producenter i och med årgång 2018.

På vita sidan är det ofta för jävla gott alltså, och där känner jag mig lite mer hemma. Tycker jag får en rejäl utväxling för pengarna genom att skippa de enklare flaskorna och hoppa in på 1er cru-nivå direkt (alternativt byviner från vissa dyrare producenter). Håller mig mest i Chassagne-Montrachet och Meaursault, men vandrar gärna "längre ut" också (bindestrecks-Pouilly brukar leverera fint). Domaine Fontaine-Gagnard har blivit en stor favorit! Andra grenar på Gagnard-trädet har också gett bra utdelning (hade varit kul att köra en horisontal på 1er Cru Morgeot-buteljeringar från alla Gagnarder!).

Några övergripande tankar från mig. Hoppas tråden tar fart!

Kan avsluta med en fråga: har forumet någon åsikt om Domaine Derain?
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
.... Domaine Fontaine-Gagnard har blivit en stor favorit! Andra grenar på Gagnard-trädet har också gett bra utdelning (hade varit kul att köra en horisontal på 1er Cru Morgeot-buteljeringar från alla Gagnarder!).
...
Kan avsluta med en fråga: har forumet någon åsikt om Domaine Derain?

Domaine Fontaine-Gagnard tycker jag också levererar fint i en rätt generös stil. Dock ska man vara försiktig med att spara dem för länge. De brukar utvecklas fort och det är inte för inte som Fontaine-Gagnard fått det föga smickrande epitetet ”king of premox”.

Tyvärr ingen erfarenhet eller åsikt om Domaine Derain.

På den röda sidan: om du gillar elegant, traditionell stil, försök få tag på några Simon Bize Savigny-Les-Beaune 1er Cru med lite ålder. Aux Vergelesses brukar anses bäst men Les Talmettes och Aux Fournaux levererar också fint. Brukar gå att hitta under femhundringen.
 

Håkan

Medlem
Jag har som sagt varit i Bourgogneträsket lääääänge. Jag har med åren försökt hitta några favoritproducenter, tyvärr tenderar jag att förlora dem lika fort då de försvunnit från min plånbok. Dessa är favoritproducenter som fortfarande är möjliga att köpa (jag skulle kunna säga Jean Grivot, Robert Groffier eller Anne Gros men det är inga producenter jag längre följer). Henri Gouges. En Nuits St Georgesproducent som gör rustika kompromisslösa viner gjorda för lång lagring. Väldigt klassisk. Mongeard Mugneret. Också väldigt klassiska viner, håller till i Vosne Romanee. En annan producent jag vill rekommendera är Domaine de Tilleuls i Gevrey Chambertin. Producenter jag snart förlorar är Marquise Angerville, Henri Boillot, Michel Lafarge och Robert Chevillon. Den jag nog mest kommer sörja här är Henri Boillot, har följt hans viner länge men nu går det snart inte längre. Självklart har mycket hänt och producenter som jag aldrig skulle köpt när jag började har idag spottat upp sig betänkligt. Jag tänker framförallt på Albert Bichot (Clos Fantin är deras egenägda viner), Jean Claude Boisset och Bouchard. Jag brukar undvika hypade negocianter typ Lucien le Moine, Maison Ilan, Oliver Bernstein eller Dominique Laurent, den senare blev jag rejält bränd på, var kul när de kom men sjönk som en sten. Försök undersöka producenterna om de har något track record eller om de varit med länge. Många viner skjuter iväg i pris för att sen rekylera ner till mer vänligt nivåer när hypen lagt sig. räkna med att gå på nitar i Bourgogne. Inge producenter kan leva på sina lagrar. Många är rejält överreklamerade, undvik tex Perrot Minot, en producent jag aldrig förstått mig på. Många är också rätt bra på att eka typ Claude Dugat eller Dugat Py.
Självklart är detta mina egna preferenser och många kanske tycker jag har fel, då får de gärna göra det.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
... (jag skulle kunna säga Jean Grivot, Robert Groffier eller Anne Gros men det är inga producenter jag längre följer)..

Får jag fråga: om det inte är priset som avskräcker dig, varför har du slutat följa dessa?

Prisutvecklingen på Henri Boillot är trist. Fantastiska viner, speciellt de vita. Clos de la Mouchere....

Albert Bichot (Clos Frantin) har jag också hört bra om men inte testat ännu. Vad har du för erfarenhet? Stil, ek etc.
 
Jag har som sagt varit i Bourgogneträsket lääääänge. Jag har med åren försökt hitta några favoritproducenter, tyvärr tenderar jag att förlora dem lika fort då de försvunnit från min plånbok. Dessa är favoritproducenter som fortfarande är möjliga att köpa (jag skulle kunna säga Jean Grivot, Robert Groffier eller Anne Gros men det är inga producenter jag längre följer). Henri Gouges. En Nuits St Georgesproducent som gör rustika kompromisslösa viner gjorda för lång lagring. Väldigt klassisk. Mongeard Mugneret. Också väldigt klassiska viner, håller till i Vosne Romanee. En annan producent jag vill rekommendera är Domaine de Tilleuls i Gevrey Chambertin. Producenter jag snart förlorar är Marquise Angerville, Henri Boillot, Michel Lafarge och Robert Chevillon. Den jag nog mest kommer sörja här är Henri Boillot, har följt hans viner länge men nu går det snart inte längre. Självklart har mycket hänt och producenter som jag aldrig skulle köpt när jag började har idag spottat upp sig betänkligt. Jag tänker framförallt på Albert Bichot (Clos Fantin är deras egenägda viner), Jean Claude Boisset och Bouchard. Jag brukar undvika hypade negocianter typ Lucien le Moine, Maison Ilan, Oliver Bernstein eller Dominique Laurent, den senare blev jag rejält bränd på, var kul när de kom men sjönk som en sten. Försök undersöka producenterna om de har något track record eller om de varit med länge. Många viner skjuter iväg i pris för att sen rekylera ner till mer vänligt nivåer när hypen lagt sig. räkna med att gå på nitar i Bourgogne. Inge producenter kan leva på sina lagrar. Många är rejält överreklamerade, undvik tex Perrot Minot, en producent jag aldrig förstått mig på. Många är också rätt bra på att eka typ Claude Dugat eller Dugat Py.
Självklart är detta mina egna preferenser och många kanske tycker jag har fel, då får de gärna göra det.
Väldigt bra inlägg! Summerar situationen bra. Saknar också Henri Boillots vita. Och tycker att Perrot-Minot är överreklamerad.
 

Håkan

Medlem
Får jag fråga: om det inte är priset som avskräcker dig, varför har du slutat följa dessa?
Det är nog dessvärre en prisfråga, även om byte från akademin till näringslivet medförde en något större vinbudget känns det fortfarande rätt tufft att betala mer än dubbla jag betalade för 2009/2010 or. Sedan har jag numera fått upp ögonen för nyavärldenpinot, du får väldigt mycket mer för pengarna där. Tyler, Chanin, the Hilt ligger alla runt 500, det får du inte mycket i Bourgogne för.
Prisutvecklingen på Henri Boillot är trist. Fantastiska viner, speciellt de vita. Clos de la Mouchere....

Albert Bichot (Clos Frantin) har jag också hört bra om men inte testat ännu. Vad har du för erfarenhet? Stil, ek etc.
Har inte provat så mycket Clos Fantin, bara en Vosne Romanee Malconsorts 2012, var rätt tuff sak, en del ek men mycket sval frukt och stram. Just Malconsorts provar jag inte varje dag, den andra jag provat var Sylvien Cathiard 2005, dock inte vid samma tillfälle men vid ungefär samma ålder, och jag tycker nog att Clos Fantin var nog så bra, sen vart det leder är självklart en mycket svårare fråga. Jag har köpt deras Pommard 2015 Clos des Urselines men inte provat.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Det är nog dessvärre en prisfråga, även om byte från akademin till näringslivet medförde en något större vinbudget känns det fortfarande rätt tufft att betala mer än dubbla jag betalade för 2009/2010 or. Sedan har jag numera fått upp ögonen för nyavärldenpinot, du får väldigt mycket mer för pengarna där. Tyler, Chanin, the Hilt ligger alla runt 500, det får du inte mycket i Bourgogne för.

Har inte provat så mycket Clos Fantin, bara en Vosne Romanee Malconsorts 2012, var rätt tuff sak, en del ek men mycket sval frukt och stram. Just Malconsorts provar jag inte varje dag, den andra jag provat var Sylvien Cathiard 2005, dock inte vid samma tillfälle men vid ungefär samma ålder, och jag tycker nog att Clos Fantin var nog så bra, sen vart det leder är självklart en mycket svårare fråga. Jag har köpt deras Pommard 2015 Clos des Urselines men inte provat.

Det finns många som gör bra Pinot utanför Bourgogne även om jag inte alltid tycker de helt kan ersätta originalet. The Hilt som du nämner har jag bara provat en gång, då 2010 Vanguard. För tung och söt för min smak. Däremot uppskattar jag vinerna från Crystallum, Storm, Radio Coteau, Evening Land, Günther Steinmetz och Enderle und Moll mycket. Även en flaska bättre pinot från Littorai var mycket fin men då är vi uppe på samma prisnivå som många bra 1er cru bourgogne. Tyler och Chanin får jag försöka få tag på. Låter som jag borde prova någon flaska Clos Frantin också.

Tack för tips!
 

Daniel A

Administratör
Domaine Fontaine-Gagnard tycker jag också levererar fint i en rätt generös stil. Dock ska man vara försiktig med att spara dem för länge. De brukar utvecklas fort och det är inte för inte som Fontaine-Gagnard fått det föga smickrande epitetet ”king of premox”.
Kände inte till det här; tack för upplysning! Ska ta det i beaktning framgent; bunkrade 2017 rätt ordentligt. Men är redan nere på den sista flaskan av Chassagne-Montrachet (drygt ett år gammal not här), så resterande flaskor kanske inte blir så långlivade.

Många är rejält överreklamerade, undvik tex Perrot Minot, en producent jag aldrig förstått mig på.
Och tycker att Perrot-Minot är överreklamerad.

Kul hur olika smaken är ändå. Just Perrot-Minot har jag druckit med stort välbehag, och således köpt på mig ett helt gäng av både 2015 och 2016. Ska bli intressant att följa.

Drack Derain Saint Aubin i Paris för något år sedan. Mycket bra! Om jag inte missminner mig var det en lite fylligare/tuggigare stil än Lamys mer krispiga.

Trevligt! Ska nog slå till på några flaskor för att testa då. Brukar gilla de Bourgogne-producenter som Vin & Natur importerar.
 

Håkan

Medlem
Det finns många som gör bra Pinot utanför Bourgogne även om jag inte alltid tycker de helt kan ersätta originalet. The Hilt som du nämner har jag bara provat en gång, då 2010 Vanguard. För tung och söt för min smak. Däremot uppskattar jag vinerna från Crystallum, Storm, Radio Coteau, Evening Land, Günther Steinmetz och Enderle und Moll mycket. Även en flaska bättre pinot från Littorai var mycket fin men då är vi uppe på samma prisnivå som många bra 1er cru bourgogne. Tyler och Chanin får jag försöka få tag på. Låter som jag borde prova någon flaska Clos Frantin också.

Tack för tips!
Huvudet på spiken, varför söka utanför Bourgogne om alternativen kostar lika mycket eller mer. Jag har inte så mycket erfarenhet av Littorai mfl men när de kostar runt 1000lappen skall de vara väldigt bra för att vara alternativ till Bourgogne. Kan hålla med om the Hilt, balanserar på gränsen till för mycket.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Kände inte till det här; tack för upplysning! Ska ta det i beaktning framgent; bunkrade 2017 rätt ordentligt. Men är redan nere på den sista flaskan av Chassagne-Montrachet (drygt ett år gammal not här), så resterande flaskor kanske inte blir så långlivade.

Den infon är några år gammal så kanske har de skärpt till sig. Skulle ändå testa en flaska då och då från lagret så du inte blir negativt överraskad om 6-7 år.
 

Håkan

Medlem
Inte 2015 men 2014 Duvarita. Lätt och elegant, ganska söt frukt och en del vanilj. Gillade. Provade inte mot Bourgogne och förbryllande nog så viner jag anser Burgundiska brukar näppeligen vara det när det provas mot originalet.
 

Pnilsson76

Medlem
Chanin Durvarita 2014 hade vi på en BYOB förra året ( min flaska ) och tyckte den levererade riktigt bra. En av de bättre Nya Världen Pinotér jag testat. Noter från BYOB @David Nilsson

#10 2014 Chanin, Duvarita Vineyard, Pinot Noir (delad flightvinnare med 3 röster)
Påminner väldigt mycket i både doft och smak om by Farr's Tout Pres. Härlig doft av mogna röda bär och i bakgrunden en rökighet som drar lite åt rökt korv. En nya världen pinne som inte bara är en jordgubbsbomb utan med ett bra djup jag ibland kan sakna hos denna typen av viner. 91P
 
Toppen