Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Silenos

Medlem
Jag försöker att navigera runt de firmor och namn där priserna skjutits i höjden, även i viss mån vissa byar/områden,
för att hitta "value" i Bourgogne. Det är ju faktiskt inte alltid helt enkelt.

En sund strategi.

Men det kan vara värt att påpeka att prishysterin inte alltid slagit över hela uppställningar. Det gäller även hos mycket besjungna producenter. Gubben Dujac brukade tydligen klaga över att alla bara var ute efter hans by-MStD, medan CdlR, CSD osv. gick trögt att sälja. Nu är läget det omvända. Nämnda by-vin kostar faktiskt rätt rimliga pengar, medan allt med ett vingårdsnamn på har stuckit. Lafarges by-volnayer, de Montilles och Hubert Ligniers ”mitt emellan”-cuvéer är andra exempel på viner ifrån ansedda producenter som ofta kan hittas för ok pris.

Vad har du för favoritbyar och producenter?


Jag har ganska få favoriter, utan köper främst viner ifrån någon av alla de ”kompetenta”, men inte haussade, producenterna som finns i regionen. Att ge sig ut på jakt efter ett exakt vin, har för många gånger lett till att jag till slut hittar det hos någon liten handlare, som sedan visar sig ha världsfrånvända priser. Så numera letar jag oftast brett. Ibland, men rätt sällan, så struntar jag i om det är rimligt, och bara betalar vad det kostar. Det kan man unna sig någon gång då och då.

Favoritbyar är Volnay och Gevrey. Jag hade gärna druckit mer Chambolle om priserna var lägre. Jag köper gärna vinerna ifrån Cote de beaunes småbyar (Pernand osv), såvida priserna är korrekta, en Savigny-les-beaune är sällan värd 500 kr. Jag har relativt nyligen börjat utforska vischan söder om hjärtlandet, med viss framgång. Marsannay, Fixin och Nuits skippar jag.

Några pålitliga producenter vars namn du kanske inte stött på förut:

Berthaut-Gerbet (Fixin och Gevrey)
Georges Glantenay (Volnay)
Bernard & Thierry Glantenay (Volnay)
Jean Vaudoisey (Volnay)
Jean-Marc & Hugues Pavelot (Savigny)
Luc & Lise Pavelot (Pernand)
Dubreuil-Fontaine (Pernand)
Jean-Marc Vincent (Santenay)
Rossignol-Trapet (Gevrey)
Dominique Laurent
Billard-Gonnet (Pommard)
Henri Magnien (Gevrey)
Patrice Rion (Nuits & Chambolle)
Jean-Marc Bouley (Volnay)
Fontaine-Gagnard (vitvinsdomän med bra röda)
Confuron-Gindre (Vosne)
Jean-Michell Guillon (Gevrey)
Marc Roy (Gevrey)
Arlaud (Morey)
Cellier aux Moines (Givry)
Bruno Lorenzon (Givry)

Det finns många fler, och jag testar ofta nya firmor (efter en snabb due diligence). Det är inte alltid man gillar stilen, men det är sällan dåligt.
 
Last edited:

Michael_M0!

Medlem
En sund strategi.

Men det kan vara värt att påpeka att prishysterin inte alltid slagit över hela uppställningar. Det gäller även hos mycket besjungna producenter.

Tack för ett jättebra inlägg!

Att ge sig ut på jakt efter ett exakt vin, har för många gånger lett till att jag till slut hittar det hos någon liten handlare, som sedan visar sig ha världsfrånvända priser.

Känner igen detta.

Favoritbyar är Volnay och Gevrey. Jag hade gärna druckit mer Chambolle om priserna var lägre. Jag köper gärna vinerna ifrån Cote de beaunes småbyar (Pernand osv), såvida priserna är korrekta, en Savigny-les-beaune är sällan värd 500 kr. Jag har relativt nyligen börjat utforska vischan söder om hjärtlandet, med viss framgång. Marsannay, Fixin och Nuits skippar jag.

Kul. Volnay köper jag gärna. Det är jobbiga instegspriser på vissa av de andra byarna.
Vischan - Côte Chalonnaise? Eller pratar vi några hundra meter söderut från din favoritby?
Jag gillar också Beaune. Är inne mest på det just nu.

Några pålitliga producenter vars namn du kanske inte stött på förut:

Tack för listan! Den tar jag med mig också.
Vaudoisey har jag en del av, både rött och vitt.
 

Silenos

Medlem
Ryms en hel del stilskillnader inom den listan misstänker jag?


Definitivt. Vissa, som Guillon och Arlaud är åt det lyxigare, mjuka, medhårs-hållet; mer sammet än silke. Andra, som JM Bouley, eller JM Vincent, är minst lika, eller förmodligen mer koncentrerade än de förra; men utan samma polerade krockkudde. Billard-Gonnet eller Dubreuil-Fontaine känns som ärligt vin, rakt upp och ner. J Vaudoisey tar slut först om man öppnar andra flaskor jämte; hög användarvänlighet. Jämför man de båda Glantenay’erna så är George snyggare, men B&T kanske mindre sminkade. Etc. Dessutom skiljer sig ju terroiren firmorna emellan markant. Rions Chambolle Charmes har inte så mycket gemensamt med J-M&H Pavelots by-savigny.


Det är jobbiga instegspriser på vissa av de andra byarna.


Jodå, det drar iväg ibland. Men här tycker jag ofta Gevrey utmärker sig bland prestige-kommunerna. Inte sällan springer jag på byviner som kostar högst rimliga pengar. Det kanske är kommunens storlek som dämpar något. Det görs en hel del mer vin här jämfört med, t.ex Chambolle.

Vischan - Côte Chalonnaise? Eller pratar vi några hundra meter söderut från din favoritby?
Jag gillar också Beaune. Är inne mest på det just nu.


Just det, jag menade Chalonnaise. Och jag håller absolut med dig om om Beaune! Om vi pratar om kommunen, inte Côte’en generellt alltså (jag håller nog med dig ändå…). Det finns en hel del riktigt fina viner här, och de är nästan alltid bra prissatta. Jag köpte Jadots Beaune celebration 15' (1er-cuvée) en masse för ett par år sedan. Den har presterat med den äran, och kommer förmodligen göra så länge till.

Vaudoisey har jag en del av, både rött och vitt.


Du menar inte Christophe Vaudoisey nu? Jag tror inte Jean gör något vitt. C är också bra, om än lite ojämn enligt min erfarenhet. Deras Caillerets 17’ var kalas för några veckor sedan, Mitans klart mindre så.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Pröva bra producenter söderifrån också. Dureuil-Janthial t.ex. gör väldigt seriösa viner. Drack deras La Fosse 2018 nyss och den hade jag blint gissat 3-4 ggr högre pris på, - minst! Grym om man gillar lite lyxig ek, mer tryck i frukten och hög koncentration men med elegansen i behåll.
 

Michael_M0!

Medlem
Just det, jag menade Chalonnaise. Och jag håller absolut med dig om om Beaune! Om vi pratar om kommunen, inte Côte’en generellt alltså (jag håller nog med dig ändå…). Det finns en hel del riktigt fina viner här, och de är nästan alltid bra prissatta. Jag köpte Jadots Beaune celebration 15' (1er-cuvée) en masse för ett par år sedan. Den har presterat med den äran, och kommer förmodligen göra så länge till..

Vad tycker du om Chalonnaise? Har du några tips?
Jag har inte druckit så mycket viner därifrån.

Nej, jag menade Beaune som i CdB :). Jag var lite otydlig.
Men jag håller med dig om kommunen Beaune. Verkar finnas en hel del intressant där - Men samtidigt inte jättelätt att komma över
flaskor därifrån heller.

CdB tycker jag är spännande. Så stor spännvidd av byar och viner, och både rött och vitt.

Du menar inte Christophe Vaudoisey nu? Jag tror inte Jean gör något vitt. C är också bra, om än lite ojämn enligt min erfarenhet. Deras Caillerets 17’ var kalas för några veckor sedan, Mitans klart mindre så.

Jo precis. Visste inte att det fanns flera. Jag har Caillerets 18' och köpte på mig lite Mersault
från samma producent.
 

Jos

Medlem
Kanske ska nämna att Dureuil-Janthial ligger i Rully som ligger i just Cote Challonaise. Sen är de iofs mest kända för deras vita viner men röda är som sagt också riktigt bra.

Sen gör Fabien Duperray riktigt grymma viner för i sammanhanget småpengar också!
 

Oscaro

Medlem
Drack ett väldigt trevligt vin från en av mina favoritproducenter igår, Guffens-Heynen Macon-Pierreclos 1er jus de Chavigne 2017
F8340EE9-19C3-43FF-B069-68B2693F11F9.jpeg

Bred doft av lyxiga fat, aprikos, äpplen, citron, vita blommor och en fin mineralitet. Smörig, med lite bakade äpplen och citronzest. Väldigt linjär och fyllig och dricker fint nu men kommer bli bättre när eken integrerats mer om något år. Långt avslut med en härlig sälta i avslutet som jag älskar. Blint hade jag inte hamnat i macon och vinet slår verkligen över sin vikt. Lätt 91p nu men kommer få något poäng till om något år.
 

chambertin

Medlem
Har någon här erfarenhet med Domaine Duroché?

Har läst bra saker och ser att deras village Gevrey-Chambertin finns på bolaget från 16 och 17.
Lite sen på bollen och inlägget är 8 år gammalt....
https://www.finewines.se/threads/de...diskussioner-och-tips.2034/page-21#post-51772
Sedan dess har jag faktiskt druckit sagda Charmes-Ch -10 som hamnade mot en Crystallum Cuvée Cinema (tror det var -15) vilket inte utföll till Durochés fördel den kvällen.
 

Silenos

Medlem
Köp 2018 Lavaut S-J från Drouhin Laroze istället då, drygt 50 euro för ett kanonvin!
Ja, är det en habil firma det här? Jag har aldrig testat något, trots att jag sett dem lite här och var. En imponerande portfölj har de onekligen.
 

Håkan

Medlem
Ja, är det en habil firma det här? Jag har aldrig testat något, trots att jag sett dem lite här och var. En imponerande portfölj har de onekligen.
För ett antal år sen var detta en av de mest underpresterande vinproducenterna som gick att uppbringa i Bourgogne, nu har de lyft sig men priserna har inte lyft sig lika mycket. Tycker numera att de stora negociantfirmorna som för var usla nu är rätt bra exempelvis Boisset, Bichot, Bouchard etc... Sen är de självklart inte bäst men i klubben bäst finns det idag inget jag idag har råd med.
 

Jos

Medlem
Ja, är det en habil firma det här? Jag har aldrig testat något, trots att jag sett dem lite här och var. En imponerande portfölj har de onekligen.
Ja de har gjort ett seriöst kvalitetslyft på senare år, barnen har tagit över och vad jag förstår kör sonen vinmakningen och dottern fokuserar på övrigt. Har bara druckit viner från -16, -17 och -18 men de är absolut riktigt bra. Finns måååånga dubbelt och tredubbelt så dyra som inte är i närheten skulle jag vilja säga. Speciellt -17 tycker jag är grymma men har inte prövat lika många -18 ännu.

Som jag förstår det är just -17 Nicolas första egna årgång
 
Last edited:

Michael_M0!

Medlem
Provade Denis Berthaut Fixin Les Clos 2000 på en provning med finewines för 7 år sedan. Ett fynd utan dess like. Det kunde ha varit en fullmogen Gevrey-Chambertin Cazetiers från toppårgång utan vidare.

Aha, vad spännande! Har varit inne och nosat på den producenten tidigare, men aldrig slagit till.
 

Silenos

Medlem
Ny firma för mig. Bas i Maranges – som av någon märklig anledning, åtminstone i mitt sinne, inte känns som Cote de Beaune (Santenay sista anhalt), utan något bonnigare – och därifrån är också flaskan. Domaine Chevrot, Maranges 1er cru ”Les Clos Roussots”, 2019. Förutom att vinmakaren är en nyhet, så är det också min första titt på årgången, och den verkar ju spännande.

upload_2021-6-4_20-38-59.png


Ganska neon-lila, vilket brukar betyda kallakning (vet ej om så är fallet), och kraftig uppsyn; dock inte opakt på något vis. Lite blyg – som på de flesta unga viner – snok, men trevlig och seriös (edit: värme väckte den). Troligtvis avstjälkad. Jämfört med de många 2018 jag testat det senaste året, en välkommen återgång till något mer bekant. En bouché, rejält koncentrerat och långt, rätt brett också; men som vanligt när man rör sig i de här trakterna, inte speciellt fett eller fylligt. Frukten är färgmässigt varken tydligt svart eller röd. Mycket bra! Och med tanke på senare tidens prisdiskussion, sympatiskt prissatt (27€).
 

Joakim

Medlem
Hej!
Ropade in dessa på auktion idag. Är det någon som vet något om producenten, bra eller dålig, och vinet i sig och årgången?
Kanske är det någon som provat vinet och årgången?


Föremålstitel: 2007 Mazis Chambertin, Newman (Magnum).

Ditt vinnande bud: 3 200 SEK
Summa att betala: 3 890 SEK


CAD72F6E-FBC4-410A-9F32-67C5BA782BFA.jpeg

 
Last edited:
Toppen