Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Vino fino

Medlem
Kanske är denna variant bra också? Dessutom påminner namnet om kork och uppfinningen är ny. ;)

Intressant och ganska trevlig att se på. Kollar man tekniska data så rekommenderas den för upp till 5 års lagring vilket diskvalificerar den för vissa ändamål. Men på kort sikt, absolut.

Intressant är också att de i sin tekniska spec framhäver att skruvkapsylen är stötkänslig. Hmmm....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hon skyllde mycket på korkförslutningen och sa bl. a att sydamerikanerna generellt förhandlar ner priserna på kork pga dålig ekonomi så de får sämre produkter.
Här har vi ett lysande exempel på varför skruvkorken behöver bli mer utbredd. I detta fall av ekonomiska skäl. De extra kronor som man sparar på en billigare förslutning kan helt enkelt översättas till vinbondens tjocklek på sin plånbok i vissa fall (i alla fall så tolkar jag det så). När det gäller prestigevin så spelar säkerligen inte några kronor extra någon roll, men när marginalerna blir lägre så kan det vara avgörande för lönsamheten (är dock inte ekonom, så kanske är det feltänk).

Sen angående syre och vin: I dag så har vi "bra koll" på vinets kemi och hur syret påverkar. Det vi behöver få bättre koll på är vad som händer med syrebalansen under lagring (oxidation kontra reduktion). Kontrollerad permeabilitet känns som en viktig nyckelfaktor på sikt, detta oavsett förslutningsmetod. I den bästa av världar så kanske man kan få en förslutning med inbyggd "syremätare" som varnar när vinet fått för mycket syre (eller liknande, you get the point). Lite som Norrlands Guld som hade en älg-ikon på sina flaskor som indikerar när ölet har rätt dricktemperatur. ;)

wv_2011-09-19_NomaSense.jpg


http://www.winesandvines.com/template.cfm?section=news&content=92523
 

vininfo.nu

Medlem
Jag var på en heldags masterclass om Sydamerika förra veckan med Madeleine Stenwreth - fantastiskt inspirerande :).

Hon skyllde mycket på korkförslutningen och sa bl. a att sydamerikanerna generellt förhandlar ner priserna på kork pga dålig ekonomi så de får sämre produkter. “Så här kan det inte fortsätta”. Vi hade dock även ett vin med skruvkork som hade tba.

Några av vinerna hade tydlig källardoft, några var oxiderade men flera var bara “prematurely oxidised” vilket ju är jättesvårt att veta. Har man inte druckit andra flaskor av samma årgång eller andra årgångar så vet man ju inte hur vinet skall/kan smaka. Flera av oss hade kanske bara satt ner poängen rejält men Madeleine kan ju dessa viner utan och innan och enligt henne var flera av dem gamla och trötta trots bara något/några år på nacken . Hon stöter ofta på flaskvariation. Oftast såg man på korken att den inte var helt ok när man undersökte den efteråt.

Märkligt! Både att man, och kanske då en person som Madeleine Stenwreth, pratar om just "premature oxidation" och skyller på korkarna, och även att det skulle synas på korkarna att dom var dåliga. Förtida oxidation, har inte korkar som orsak, utan felet finns redan i vinerna vid buteljering. Man vet vad den beror på och varför svaveldioxidtillsats inte hjälper. Sedan vet man dock att buteljera "infekterade viner" (ja, man vet vad man skall leta efter för ämnen i vinet) med helt tätsittande, första generationens, skruvkapsyler gör att man undviker ytterligare oxidation, men vinerna kommer ändå inte utvecklas på normalt sätt (långsam oxidativ mognad). Man kan alltså inte se på korkarna om man har förtida oxidation. Vet inte vad som skrivits om s.k. "premature oxidation" tidigare i forumet för jag har varken läst det eller varit med i debatten. Dock så har problemet även upptäckts i röda viner och beror på - i princip - samma faktorer där, vilka är övermogna druvor med lågt innehåll av antioxidanter, högre pH så att svaveldioxid inte fungerar optimalt, och vintillverkningsprocesser som tillför för mycket syre, vilket inkluderar överanvändande av nya ekfat. Ja, även mikrooxygenering är misstänkt.

Nedanstående artikel från Decanter är en bra läsning...
http://www.decanter.com/people-and-...87711/premox-has-the-crisis-moved-to-red-wine
Och när det gäller vita viner rapporten från professor Denis Dubourdieu vid universitetet i Bordeaux.
http://www.bcwgc.org/media/2011/premature-aging-white-wines

Sedan var säkert det fel på vinerna av någon orsak. Var det naturviner så har dom ju nästan en "naturlig" förtida oxidation genom att man snålat, eller undvikit, att skydda vinerna...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Märkligt! Både att man, och kanske då en person som Madeleine Stenwreth, pratar om just "premature oxidation" och skyller på korkarna, och även att det skulle synas på korkarna att dom var dåliga. Förtida oxidation, har inte korkar som orsak, utan felet finns redan i vinerna vid buteljering. Man vet vad den beror på och varför svaveldioxidtillsats inte hjälper. Sedan vet man dock att buteljera "infekterade viner" (ja, man vet vad man skall leta efter för ämnen i vinet) med helt tätsittande, första generationens, skruvkapsyler gör att man undviker ytterligare oxidation, men vinerna kommer ändå inte utvecklas på normalt sätt (långsam oxidativ mognad). Man kan alltså inte se på korkarna om man har förtida oxidation. Vet inte vad som skrivits om s.k. "premature oxidation" tidigare i forumet för jag har varken läst det eller varit med i debatten. Dock så har problemet även upptäckts i röda viner och beror på - i princip - samma faktorer där, vilka är övermogna druvor med lågt innehåll av antioxidanter, högre pH så att svaveldioxid inte fungerar optimalt, och vintillverkningsprocesser som tillför för mycket syre, vilket inkluderar överanvändande av nya ekfat. Ja, även mikrooxygenering är misstänkt.

Nedanstående artikel från Decanter är en bra läsning...
http://www.decanter.com/people-and-...87711/premox-has-the-crisis-moved-to-red-wine
Och när det gäller vita viner rapporten från professor Denis Dubourdieu vid universitetet i Bordeaux.
http://www.bcwgc.org/media/2011/premature-aging-white-wines

Sedan var säkert det fel på vinerna av någon orsak. Var det naturviner så har dom ju nästan en "naturlig" förtida oxidation genom att man snålat, eller undvikit, att skydda vinerna...
Nu verkar det dock som begreppet "premature oxidation" har använts utan att indikera just det problem som det har pratats om i Bourgogne, utan snarare att just de korkar som använts ansågs vara av undermålig kvalitet, vilket i sin tur har lett till en för tidig oxidation eller närmare bestämt - oxidationströtta viner orsakad av brist på täthet (om det nu är sant, men så tolkade jag inlägget). Men, det är ju svårt att veta vad som var fallet i just detta exempel. Enligt begreppet "PO" som du länkar till så drabbar ju detta främst viner med högt pH, vilket inte brukar vara fallet med höghöjdsviner från Sydamerika vanligtvis (där syran brukar bevaras pga av kalla nätter). Så den käre Madeleine har nog uttryckt sig aningen fel misstänker jag eller så har hon citerats fel. Hon hänvisar ju dessutom till någon form av flaskvariation, vilket inte borde vara fallet med "PO", då det orsakas av vinmakningen och inte förslutningen.

Sen är det ju såklart förbryllande om kvalitetsproducenter i Sydamerika inte har råd med adekvata naturkorkar, för inte borde väl en masterclass ledd av en MW använda sig av enkla viner utan snarare vin av toppkvalitet kan man tycka. Lite märkligt är det helt klart.
 

vininfo.nu

Medlem
Sen är det ju såklart förbryllande om kvalitetsproducenter i Sydamerika inte har råd med adekvata naturkorkar, för inte borde väl en masterclass ledd av en MW använda sig av enkla viner utan snarare vin av toppkvalitet kan man tycka. Lite märkligt är det helt klart.

Ja, det är märkligt!!! Vet inte om jag någonsin hört om en liknande samling defekta viner på samma provning. Ja, det skulle vara den enda gång jag varit på just en defektvinsprovning, men då var det enbart 6 viner varav 1 vin - en Retsina - inte var defekt...
 

vininfo.nu

Medlem
David Forsythe, Hogue Cellars, Washington State. Som dessutom har gått mellan naturkork och skruvkapsyl några gånger...
"As Forsythe points out, the exact percentage of bad corks is hard to pinpoint. The term itself - corky - is imprecise. The adjectives used to describe corkiness can also describe other wine defects, making TCA a scapegoat for other problems, such as an unsanitary winery. Tasters accustomed to the ripe fruit flavors of wines from California, Chile and Australia may call a wine with a microbial whiff, corked."

Alltså, alltid bra att ha något annat (läs förslutningen) att skylla på än att det är ens eget fel...

Dessutom så är det kanske mindre nogräknade producenter har en dålig buteljeringskontroll.

"In reality, air does get into the wine either during bottling and/or through the cork during bottle aging. Evidence for this is the commonly held belief that half bottles age more rapidly than full bottles, since a given inflow of air would have twice the impact on a half bottle. In addition, mistakes during the bottling process can be responsible for leaks and premature aging. For example, after the bottle is filled with wine, a modern corker will pull a vacuum in the bottleneck, which removes oxygen from the headspace as well as preventing the headspace from being pressurized when the cork is inserted. With an insufficient vacuum, inserting a cork compresses that chamber of air so that with the bottle on its side or upside down, wine is forced to leak out between the glass and cork. Too strong a vacuum on the other hand, removes the oxygen but creates a negative pressure in that headspace which will be equalized by pulling air in alongside the cork. Either way, the seal is compromised and the wine suffers.

One cork supplier commented that winemakers pay less attention to bottling than winemaking, “We’re finding that winery owners will spend a tremendous amount of money on vineyards, a winery, machines, corkers, but they don’t check to see if they have developed head pressure in the bottle. They will look at the vacuum pump to see if it’s pulling a vacuum and if that gauge is moving they assume it’s pulling a vacuum but the lines could be stopped up with dust and it was not actually pulling a vacuum.”

In addition to an improper vacuum, overfilling the bottle can cause wine to leak beyond the cork. During bottling, winemakers leave a headspace between the cork and the wine to allow for the wine to expand if its temperature increases after it has left the winery. If the fill level is too high then the headspace will be too small to accommodate even a minor increase in temperature and will cause a leak. When the wine cools back down the volume contracts. Since the cork is not sucked in, air is “inhaled” into the headspace."

- Jordan P. Ross, Enology International - Natural Cork, corkiness, synthetics & screw caps.
 

merlotsmile

Medlem
Jag tycker Mattias har uppfattat det jag skrev korrekt :). Allt var inte kork utan även problem i vinmakningen nämndes som orsak. Många korkar var dock av undermålig kvalitet. Vinerna som var med täckte hela spannet från 59 kr till typ 300. Syftet med dagen var inte att i första hand dricka kvalitetsviner utan gå igenom sydamerikas olika vinstilar !
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Detta med att ha ångest inför att öppna swulloflaskor och att ha sunkat flera 10.000-tals kronor.

Inför idag hade jag plockat fram ur kylen, min sista flaska 1995 Pichon Lalande som inköptes i antalet fyra för några år sedan med perfekt proveniens, perfekta nivåer osv. Drygt 1500 pix flaskan. Efter plopp och liten sniff, skrek jag FAN INTE IGEN ! ! !
image.jpg



Årets 8:e flaska som varit odrickbar och korken definitivt är att skylla på. Oxiderad, TCA (och förmodligen också TCB) samt äckliga bitoner av sjuk biologi. Ersattes med en flaska 2007 Andrew Will Champoux Vineyards och en blind Tempranillo, den sistnämnda fö med tilltugget Humble Pie.

Ser nog gärna Stelvin som ett halmstrå ut ur detta trista träsk med bra vin som blir dåligt pga den undermåliga naturkorksförslutningen. Det är inte Medeltiden längre. Människan har listat ut hur flyga till månen, hur DNA fungerar, att liv uppstått minst två ggr på denna planeten, att Higgs Boson finns i både teori och verklighet, hur virus fungerar osv... Jag menar: hur svårt skall det vara att förbjuda kork som inte uppfyller kvalitetskrav - man kan ju klassificera både gurkor och bananer in i minsta detalj...

Kanske man kan acceptera att godkänna kvalitetsgranskad kork som kokats i koldioxid, men inte fan kan man godkänna TCA-substrat och inte kan man godkänna kork som riskerar att inom 50 år släppa genom en rännil vin...

Fö vill jag, för dialogens skull, nämna att en svetsfog på ett trycksatt dricksvattenrör som är 50%-ig vanligtvis är mer än väl godkänd. Implikationen blir: att eftersom en skruvkork är gängad, så krävs väldigt mckt våld mot åtskilliga delar av skruvkorken för att åstadkomma en värre än 50%-ig förslutningsstörning. Ett hack på skruvkorkens topp påverkar på intet vis skruvkorkens förseglingsförmåga. (Konfirmerat i teorin med två konstruktörer, dvs mekaniska ingenjörer.)

Visst är jag ledsen i ögat, efter att ha berövats ett fett gäng pengar och en vinupplevelse under min födelsedagsvecka. Tycker faktiskt lite synd om mig själv.

8e8f9eb235d661cd41c7ba5d3f1f8f01.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Meh? Vad menar du med citatet av Wayne Dyer? Hur kan man förhålla sig till korkskade viner som en "opportunity to grow?"

Jag menar: det är ju en massa mikrober som redan gjort det. Vuxit alltså...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var inte så tjockskallig nu!

Öööh?

Kanske du skall börja sjunga gospel istället för att dricka vin?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har alltid föredragit fördjupande nattvarder framför allt annat som kyrkan predikat.

funny-church-signs-2.jpg
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Jag är kritisk till att Sydamerika pekas ut som ett problemområde. Möjligen har något hänt de senaste tre månaderna som jag har missat, men under min vinkarriär har södra konen snarare utmärkt sig för att ha givit mig förhållandevis få korkskadade viner. Däremot har jag druckit värmeskadade viner p.g.a. dålig förvaring, men sannerligen inte fler än från andra regioner.

Jag skulle vilja se proveniensen på de flaskor som prövades innan jag börjar orera om att producenterna (eller i det här fallet en hel folkgrupp) snålar med korkarna.

(Detta inlägg är inte ett försvar för naturkork utan kritik mot svepande slutsatser och spekulationer från en MW. De fel som beskrivs kan lika gärna vara slarv från importör/transportör.)
 

merlotsmile

Medlem
Inna
Jag är kritisk till att Sydamerika pekas ut som ett problemområde. Möjligen har något hänt de senaste tre månaderna som jag har missat, men under min vinkarriär har södra konen snarare utmärkt sig för att ha givit mig förhållandevis få korkskadade viner. Däremot har jag druckit värmeskadade viner p.g.a. dålig förvaring, men sannerligen inte fler än från andra regioner.

Jag skulle vilja se proveniensen på de flaskor som prövades innan jag börjar orera om att producenterna (eller i det här fallet en hel folkgrupp) snålar med korkarna.

(Detta inlägg är inte ett försvar för naturkork utan kritik mot svepande slutsatser och spekulationer från en MW. De fel som beskrivs kan lika gärna vara slarv från importör/transportör.)
Innan du eldar upp dig för mycket - det kan lika gärna vara slutsatser dragna av en student/novis ( dvs moi). Faktum kvarstår dock att massor med viner var defekta!
 

vininfo.nu

Medlem
Detta med att ha ångest inför att öppna swulloflaskor och att ha sunkat flera 10.000-tals kronor.
Inför idag hade jag plockat fram ur kylen, min sista flaska 1995 Pichon Lalande som inköptes i antalet fyra för några år sedan med perfekt proveniens, perfekta nivåer osv. Drygt 1500 pix flaskan. Efter plopp och liten sniff, skrek jag FAN INTE IGEN ! ! ![

Tråkigt, du skulle ha köpt vinet på bolaget som vanliga dödliga svenskar, då kan man lämna tillbaka vinerna... Blir ju lite av ett lyxproblem. Tur att man numera har bättre förslutningar (både natrukorkar, tekniska korkar och skruvkapsyler), om nu inte vinerna, pga ändrade sätt att göra dom på, då istället blir förtida oxiderade... Jag har ju runt 200 flaskor franska röda viner från första hälften av 2000-talet, årgångar där man nu upptäcker just förtida oxideringar...
 
Toppen