Första besöket på, för oss, ny spansk restaurang i Kamakura:
MI CASA
Vi hade beställt finaste menyn och det visade sig vara både gott och galet för mycket mat. Gick ej äta allt. Omöjligt. Och då vi var proppmätta så: tre desserter... I vår fantasi tänkte vi oss microserveringar men i verkligheten visade det sig vara tre normalstora serveringar: baskisk ostkaka, baskisk kladdkaka och fantastisk parfait. Ostkakan var magisk. Kladdkakan hade massor kanel: gott i mig, men för japaner registreras snarare 'kemikalier'...
Tvenne medhavda puteller som decanterades hemmavid under fyra timmar. Vi pratar status som ett av de mest historiska och prestigefyllda ikonerna i Rioja. Imperial produceras bara under de absolut bästa årgångarna och är känt för sin otroliga lagringsduglighet och aristokratiska elegans.
Om Rioja hade en kunglig tronföljd skulle CVNE Imperial Gran Reserva sitta säkert på den. Det här är ett levande monument över spansk vinhistoria och en av de mest konsekventa tolkningarna av Rioja Alta. Namnet 'Imperial' kommer ursprungligen från en särskild buteljering för den engelska marknaden i 'Imperial pint'-format. Idag är det synonymt med eleverat, traditionellt hantverk.
Kraften i detta vin hämtas från egna vingårdar i Rioja Alta runt byn Villalba. Det sägs att den järnrika leran och det svalare atlantiska inflytandet skapar vinets patenterade struktur. Blandningen domineras helt typiskt av Tempranillo med skvättar av Graciano och Mazuelo.
Efter minst 24 månader på både franska och amerikanska ekfat, följt av några års vila i källaren i Haro, möter vi ett således ett vin med en arkitektur av finkorniga tanniner och massiv frukt... Som behöver många år av vila innan dess storhet är till fullo utrullad. Att dra korken ur en Imperial är som att öppna dörren till en värld där tålamod alltid belönas med tidlös elegans.
2012 CVNE Imperial GR, 92p
Duktigt ung med drivande frukt och begynnande mognad. Bättre om 20 år.
2017 CVNE Imperial GR, 90p
Galet ung med bäbishull överallt. Känns rent av amerikanskt idag. Bättre om 25 år.
Vi lämnade mer än två sparvskänkar åt den fantastiskt trevliga kocken, en bask, vars förre chef var Catalan. (Det var lite jobbigt för dem båda.)
Några av de 12 tallrikarna:

Rökt rättika med pilgrimsmussla och räkor i sås på gröna äpplen och magi.
Gulstjärt (BURI på japanska) med vad vi trodde var rapsblomma, men visade sig vara sparrisblomster!
Gris.
Wagyu, sirloin, himmelriket nära!
Hemmavid ploppades en flaska helt okänt italienskt:
1999 Sangervasio "A Sirio", 95p
Kort: En trotsig tidsmaskin från Pisa. Tvungen lägga upp på CT. Tidigare ej refererad vinmakare på FW.
Vissa viner viskar ödmjukt om det förflutna, medan andra skriker ut sin närvaro med en auktoritet som trotsar decennierna. Detta kraftpaket tillhör definitivt den senare kategorin. Igår kväll fick vi alltså uppleva en flaska som verkar ha hittat källan till evig ungdom i de toskanska kustnära kullarna utanför Pisa,
Colline Pisane.
Detta vin är som sprunget ur sin geologi. Frukten växer i en jordmån av maritim lera med fossila snäckskal. Jag vill nog påstå att det återkommer i smaken. Vinet hade en distinkt mineralisk ryggrad som var mycket elegant.
Google berättar för mig att detta vin kom till under ledning av den legendariske öno-konsulten Luca D’Attoma. Han sägs vara känd för en kompromisslösa inställning till struktur och lagringspotential. Pang på korrekt, om vinet får säga sitt! Han skapades denna blend av cirka 95% Sangiovese och ett stänk CS.
Vinet fick vila 18 månader på franska barriques, men eken har nu helt smält in i den massiva fruktkoncentrationen. Jag kände absolut inte av ek öht. Att möta en 27 år gammal 'Super Tuscan' från appellationen
Colli Etruria Centrale DOC (som jag inte ens visste existerade i förrgår) med denna grad av ungdomlig spänst och nästan aggressiva, starka tanniner är för mig ett uppvaknande. Denna fula etikett följde med som ballast i en auktionslot. However, det är ett flytande bevis på att 1999 var en magisk årgång där kraft, extraktion och syra tilläts förena sig i perfekt, tidlös symbios. Ett otroligt vin som fortfarande vägrar att böja sig för tiden.
Makaren är helt ny för mig, liksom appellationen... Hittar ingen referens till vinet här på FW.
Men oj vad jag vill ha mer!