Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vera Wind

In vini veritas?
Brännland iscider 2015, 35 brix.
Välbalanserat och med lång eftersmak. Koncentrerad äppelmust, plastdunk, hallongodis och ännu mer äpplen. Kanske toner av citron i den torra eftersmaken. Riktigt smarrigt. Förmodligen ännu bättre till roquefort eller gåslever.
Kul! Jag drack den fatlagrade för några dagar sen och den föll mig inte alls i smaken. Jag ska kanske ge den "vanliga" en chans ändå.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jag har några barrique i källaren, men har inte provat ännu. Vad var det som skavde med dem?
Jag hade nog lite för höga förväntningar. Jag förväntade mig att det skulle vara fruktiga och friskt och sött, men friskheten försvann lite bakom eken. Frukten hade mer drag av gammal brun, jäst fallfrukt som legat i gräset för länge på hösten. Det fanns också nån slags spritkaraktär, som i brandy, som jag inte gillade.
 

Oscaro

Medlem
Negretti Barolo Bricco Ambrogio 2006
Första flaskan hade var inte på topp utan hade lite för mycket soja och oxiderade toner men andra flaskan levererade bra!
Doftar rosor, körsbär, läder och mint.
Fortfarande riktigt tuffa tanniner men i övrigt lek och strukturerad med mycket körsbär, lakrits. svamp och en härlig kryddighet som avslutar. Väldigt gott men behöver mer tid för att blomma och slipa ned tanninerna ytterligare, den här var betydligt tuffare än de flesta 06 jag prövat i närtid.
91p
555F6D29-960E-4844-9024-C84E66136BF8.jpeg
 

The Wall

Medlem
Negretti Barolo Bricco Ambrogio 2006
Första flaskan hade var inte på topp utan hade lite för mycket soja och oxiderade toner men andra flaskan levererade bra!
Doftar rosor, körsbär, läder och mint.
Fortfarande riktigt tuffa tanniner men i övrigt lek och strukturerad med mycket körsbär, lakrits. svamp och en härlig kryddighet som avslutar. Väldigt gott men behöver mer tid för att blomma och slipa ned tanninerna ytterligare, den här var betydligt tuffare än de flesta 06 jag prövat i närtid.
91p
Visa bifogad bild 22891
10 år till i källaren?
 

Pontus

Medlem
2009 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling GG. Doft av äpplen, tändsticksplån, krut och citrus. Stram, frisk smak med inslag av gröna äpplen, citrus och ananas. Extremt intensiv eftersmak - mineralisk, syrlig och knastertorr. Fin balans rakt igenom. Färdiglagrad? 95.

2009 Dönnhoff Felsenberg Riesling GG. Ett helt annat djur. Generös doft av päron, ananas och persika. Intensiv och fyllig smak av tropiska frukter, lime och örter. Även eftersmaken är generös med en gnutta restsocker och fin längd. Färdiglagrad. 95.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Brännland iscider 2015, 35 brix.
Välbalanserat och med lång eftersmak. Koncentrerad äppelmust, plastdunk, hallongodis och ännu mer äpplen. Kanske toner av citron i den torra eftersmaken. Riktigt smarrigt. Förmodligen ännu bättre till roquefort eller gåslever.
Vet du om att BLINT är det extremt få som tar detta för ngt makat av äpplen?

Har testkört flera årgångar av denna gudagivna äppledryck på horder av sommelierer, vinnördar och kända vinprofiler. Färre än 1 på 50 har ens ifrågasatt att det varit icke-druvor.

Har också testat att köra det på vininsatta med instruktionen: detta är inte gjort på druvor, vad tror du det är gjort av?

Ingen prickar äpple.

Kanske du druckit etikett?

Oavsett har jag ännu inte givit mig på just denna årgång. Kanske den är äpplig. Alla övriga har varit mer åt vin med mer eller mindre stora hintar av vällagrad bättre Calvados. Ung vit Bdx smakar generellt sett mer av äpple än Brännlands Iscider.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2009 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling GG. Doft av äpplen, tändsticksplån, krut och citrus. Stram, frisk smak med inslag av gröna äpplen, citrus och ananas. Extremt intensiv eftersmak - mineralisk, syrlig och knastertorr. Fin balans rakt igenom. Färdiglagrad? 95.

2009 Dönnhoff Felsenberg Riesling GG. Ett helt annat djur. Generös doft av päron, ananas och persika. Intensiv och fyllig smak av tropiska frukter, lime och örter. Även eftersmaken är generös med en gnutta restsocker och fin längd. Färdiglagrad. 95.
Åhhh... Så magiskt vackert gott!!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsmys på Pecorella, övervakade av moder Maria och Jesusbarnet:
PXL_20210409_103832627.jpg


2003 Mitolo G.A.M., 93p
9 april 2021 - What a gem of a wine!
Dark, brooding and massive without being dull, cloying nor hefty. Utterly balanced and great!

I would wish for some more tannic backbone. As it is, I had emptied this btl almost before the start of the 2nd starter plate. Superbly delicious and easy drinking, a mere, unnoticeable 14,5%... Wow!

Low acids, close to no tannins, yet balanced and fantastic!
 

Wintermute

Medlem
Vet du om att BLINT är det extremt få som tar detta för ngt makat av äpplen?

Har testkört flera årgångar av denna gudagivna äppledryck på horder av sommelierer, vinnördar och kända vinprofiler. Färre än 1 på 50 har ens ifrågasatt att det varit icke-druvor.

Har också testat att köra det på vininsatta med instruktionen: detta är inte gjort på druvor, vad tror du det är gjort av?

Ingen prickar äpple.

Kanske du druckit etikett?

Oavsett har jag ännu inte givit mig på just denna årgång. Kanske den är äpplig. Alla övriga har varit mer åt vin med mer eller mindre stora hintar av vällagrad bättre Calvados. Ung vit Bdx smakar generellt sett mer av äpple än Brännlands Iscider.
Jag har tveklöst etikettdruckit den. Däremot är inte smaknoten "äpple" speciellt uppseendeväckande, den dyker ju upp lite överallt. :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2009 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling GG. Doft av äpplen, tändsticksplån, krut och citrus. Stram, frisk smak med inslag av gröna äpplen, citrus och ananas. Extremt intensiv eftersmak - mineralisk, syrlig och knastertorr. Fin balans rakt igenom. Färdiglagrad? 95.
Trodde de där tändsticksplånen och krutet mattades av med tiden? Gillar detta i chardonnay men har betydlig svårare att acceptera det i riesling. Därav är jag ingen konkurrent till Schäfer-Fröhlich :)
 

The Wall

Medlem
2009 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling GG. Doft av äpplen, tändsticksplån, krut och citrus. Stram, frisk smak med inslag av gröna äpplen, citrus och ananas. Extremt intensiv eftersmak - mineralisk, syrlig och knastertorr. Fin balans rakt igenom. Färdiglagrad? 95.

2009 Dönnhoff Felsenberg Riesling GG. Ett helt annat djur. Generös doft av päron, ananas och persika. Intensiv och fyllig smak av tropiska frukter, lime och örter. Även eftersmaken är generös med en gnutta restsocker och fin längd. Färdiglagrad. 95.
Tropiska frukter i en lite äldre GG Dönnhoff känns lite otippat.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har tveklöst etikettdruckit den. Däremot är inte smaknoten "äpple" speciellt uppseendeväckande, den dyker ju upp lite överallt. :)
Absolut.
Det roliga är bara att dem som etikettsdruckit ALLTID säger "äpple" medan dem som inte etikettsdruckit den inte ens använder den vokabulären.
#iakttagelse
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul! Jag drack den fatlagrade för några dagar sen och den föll mig inte alls i smaken. Jag ska kanske ge den "vanliga" en chans ändå.
Har några puteller på sparning, men har ännu inte öppnat ngn av Andreas fatlagrade.
Har själv misstänkt att de gör bättre ifrån sig "rena" av den enkla anledningen att de är helt jäwwla magiska!
Tänker attt jag skall öppna en fatlagrad efter det att jag smuttat i mig den "förflaska" jag fick av honom innan han hade buteljerat sin första årgång. Ett slags "prequel" av en underbart passionerad framgångssaga av rang! :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom jag precis fick veta att jag skall bli morfar igen (om ett tag) så noterade jag att det enda bubblande vi hade i kylen råkade vara en Champis. Tyvärr inte någon underbar Cava. Oavsett.
Ptjae, man tager hwad man hafwer.
Att fira är viktigt!
Huvudsaken man firar!
Hur man firar är sekundärt.

PXL_20210409_142035495.jpg


NV Claude Cazals Champagne Grand Cru Blanc de Blancs, 87p
Cork showed at least one, possibly two, accidents.
(Leakage word I always used for my children as they were growing up and soiled themselves. Natural.) As I pulled the cork, it broke and I needed to use the corkscrew. I felt absolutely no "support" from underneath as I tried to liberate the wine...

I was expecting a completely flat, possibly über-oxidised wine. But, lo and behold, sometimes life is beautiful and Murphy's Law suddenly doesn't apply.

Out poured a beautifully mature style golden liquid with some tiny bubbles in it. No oxidised flavours (some minor aromas on the nose, but nothing on the tongue/palate) but a lot of appley Pommac (Swedish soda pop made from apples matured in Champagne barrels).

Came as part of the crap-tail in a 10 btl auction lot of mature red Bdx, Loire and Spain.


Längtar mer efter mitt Grandchild än en till flaska av detta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En del Barolo från 2004 börjar ordna upp sig har vi märkt och börjar fresta vårt tålamod med att vänta, vänta, vänta...
Precis!
Därför som vi kloka, för att mildra plågan, dricker 60-talare samtidigt som vi väntar på andra årgångar...
Nästa vecka drar jag i mig minst två 60-talare (iaf så länge inte korkarna blubbar på oss).
(Födelsedagsvecka)
I ärlighetens namn börjar de flesta Barolos från 60-talet tappa gnistan. Men, fantastiskt många vårdar den där underbara gnistan!

Jag gav fö upp Borgognos vanliga standardbarolo från 1937 vid 30,000 JPY (lite drygt 2200 SEK) vid det senaste bjudkriget jag gav mig in i. Hade redan våldtagit mina principer då jag passerade 1500 kr. Men, ibland är principen att ÄGA LIVET större än övriga principer. Mitt bankkonto har inga principer. Trots det besegrade bankkontot min budgivning. Tror det kallas för "verkligheten".

Gott så, men jag hade gärna haft en av deras überklassiska '37:eek:r...
---för, vad är väl en bal på slottet?
 

The Wall

Medlem
Precis!
Därför som vi kloka, för att mildra plågan, dricker 60-talare samtidigt som vi väntar på andra årgångar...
Nästa vecka drar jag i mig minst två 60-talare (iaf så länge inte korkarna blubbar på oss).
(Födelsedagsvecka)
I ärlighetens namn börjar de flesta Barolos från 60-talet tappa gnistan. Men, fantastiskt många vårdar den där underbara gnistan!

Jag gav fö upp Borgognos vanliga standardbarolo från 1937 vid 30,000 JPY (lite drygt 2200 SEK) vid det senaste bjudkriget jag gav mig in i. Hade redan våldtagit mina principer då jag passerade 1500 kr. Men, ibland är principen att ÄGA LIVET större än övriga principer. Mitt bankkonto har inga principer. Trots det besegrade bankkontot min budgivning. Tror det kallas för "verkligheten".

Gott så, men jag hade gärna haft en av deras überklassiska '37:eek:r...
---för, vad är väl en bal på slottet?
Just Borgogno förefaller ofta ha näst intill evigt liv, men oavsett hur bra vinet är finns det trots allt något av en plånboksmässig smärtgräns om man har för avsikt att köpa och prova lite fler viner lite oftare.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Just Borgogno förefaller ofta ha näst intill evigt liv, men oavsett hur bra vinet är finns det trots allt något av en plånboksmässig smärtgräns om man har för avsikt att köpa och prova lite fler viner lite oftare.
Precis så!
Plånboken sätter ett slags verklighetens skrank runt drömmarna.
Hade gärna druckit en massa 30-40-50-tals Borgogno medan jag väntar på att mina 2018 Beaujolais Nouveau skall mogna till sig...
Men, vad är väl en bal på slottet??? :vägg:

Livet som miljardär är förmodligen bättre på (inte bara) vinfronten . . .


- Nej, James, den här årgången av Petrus är lika förfärligt odrickbar som den du serverade av Romanée Conti igår. Har du inget förstånd arma krake!
- Ursäkta mig ers lord, men jag hade fått för mig att det var bra val. Vi vaskar återstoden så ers Lord inte skall behöva utsättas för fler vresiga droppar. Vad önskas till middagen i afton? Må jag påminna om att Lady Cuniiling med make Mr Fellati kommer på besök i afton...
- Tack James. Jag förstår. Ähumm... Låt oss öppna 10 av de bästa '61-orna och en port från kometåret 188---ääh nånting. Och taga det från där?
- Jag är med Sire.
- Yes, Sire, jag ordnar med det...
 
Last edited:
Toppen