Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pontus

Medlem
Trodde de där tändsticksplånen och krutet mattades av med tiden? Gillar detta i chardonnay men har betydlig svårare att acceptera det i riesling. Därav är jag ingen konkurrent till Schäfer-Fröhlich :)
Normalt sett minskar det väl med tiden, det här var nog något av ett undantag tror jag. Har druckit flera flaskor av just denna årgång tidigare och aldrig tyckt att tändsticksplånen varit så närvarande som nu. Skumt. Andra årgångar som t ex 2011 har nästan inget av detta. Jag gillar det om det om frukten har tillräcklig tyngd, dvs det mest märks i eftersmaken.
 

Pontus

Medlem
2010 d'Arenberg The Dead Arm Shiraz. En påminnelse om the power of lagring. Vinet görs iofs inte i en extremt fruktig stil, men ändå är det svårt, för mig iallafall, att med någon större njutning inta ett sånt här vin som ungt. Syran är då liksom dold i den massiva frukten och därmed är komplexiteten och djupet inte där. 14% alkohol skvallrar ändå om att detta är gjort i en lite stramare stil än de "värsta" fruktbomberna från down under.
Underbar doft av mörk frukt, plommon, blåbär, eukalyptus, vitpeppar och björnklister. Smaken är fyllig och intensiv med inslag av mörk frukt, mandelmassa, örter, vitpeppar och viss stjälkighet. Avslutet är torrt, pepprigt och kryddigt. Hög syra, ovanligt hög syra med tanke på ursprunget, ger balans, komplexitet och klunkabilitet. Chockerande bra. 96.
 

Mina Vinare

Medlem
Nja, nä, inte direkt. Men en förlust mot regerande och förmodligen blivande svenska mästarna går ändå att tåla.

Den tackar vi för. Har inte känts helt bra på försäsongen och cupfiaskot har ju förmörkat tillvaron en hel del. Nu är ju säsongen lång men den här straten behövde vi.
 

Mina Vinare

Medlem
2010 d'Arenberg The Dead Arm Shiraz. En påminnelse om the power of lagring. Vinet görs iofs inte i en extremt fruktig stil, men ändå är det svårt, för mig iallafall, att med någon större njutning inta ett sånt här vin som ungt. Syran är då liksom dold i den massiva frukten och därmed är komplexiteten och djupet inte där. 14% alkohol skvallrar ändå om att detta är gjort i en lite stramare stil än de "värsta" fruktbomberna från down under.
Underbar doft av mörk frukt, plommon, blåbär, eukalyptus, vitpeppar och björnklister. Smaken är fyllig och intensiv med inslag av mörk frukt, mandelmassa, örter, vitpeppar och viss stjälkighet. Avslutet är torrt, pepprigt och kryddigt. Hög syra, ovanligt hög syra med tanke på ursprunget, ger balans, komplexitet och klunkabilitet. Chockerande bra. 96.

En gammal favoritproducent som jag inte provat på länge men kul att den levererade så. Fler borde prova!
 

Mina Vinare

Medlem
negly (3).jpg


2013 Larkmead Vineyards, Napa Valley ”LMV Salon”
har en tät och blårödfärg. Doften är stor med massor av örter och grönhet - men mogen sådan. Paprika, peppar och nästan chili. Kryddighet åt det exotiska hållet med kanel och kardemumma. Lite höstlöv och skogighet med ljus tobak och vinbärsblad. Bläckighet typ plåtburk och kaffe. Skokräm och humle. Riktigt läcker och komplex doft.

Smaken är fruktig och koncentrerad med rejält malda tanniner som tydligt ger karaktär av lakrits, våt tobak och lite malört. Stramt och ganska tufft avslut. Inledningsvis lite rödare frukt typ vinbär och körsbär som efterhand ändrar karaktär åt det betydligt mörkare hållet. Blåbär och lite drag av korinter. Ett svårtolkat men riktigt bra vin (94/95p).

Inköpt på plats 2016 och lyckades få med mig sex flaskor hem. Blev en del övervikt (inte bara på grund av den här) men det var det värt. Måste vara andra flaskan sedan inköp och precis som första lämnar den mig lite fundersam. Smakprovet på plats var ljuvligt och anledningen till inköpet. Men varken den första eller denna butelj levererar i paritet med det smakprovet.

Nu är ju 2013 i Napa Valley inte gjord för att drickas ungt rent generellt men så här tjurigt har jag inte upplevt andra viner från årgången. Känns ordentligt kärvt och tillknäppt i smaken men doften är ganska generös. Tidigare erfarenheter av Larkmeads viner är väl att de är ganska strukturerade och tuffa jämfört med mycket annat men med tanke på den höga andelen Cabernet Franc känns det överraskande. Blir till att spara i många år innan nästa smakprov.

Så en favorit och belöning med tanke på segerns sötma!

2009 Château de la Négly, Coteaux du Languedoc ”Clos des Truffiers” har en närmast bläcksvart färg med purpurröda kanter. Doften är oerhört inbjudande med massor av smort läder, grillkol, oliver och tapenade. Rått kött, rosmarin och örtighet i allmänhet med blodiga och charkiga inslag. Sötmogen fruktighet efterhand med inslag av aprikoser och drottningsylt. Kaffe, järn och allmän mineralitet. Underbart!

Smaken är härligt koncentrerad och frisk med en kompakt fruktighet av riktigt solmogna körsbär och jordgubbar. Chokladdragerade körsbär och närmast tropiskt exotisk fruktighet. Hallon och kryddighet av vaniljstång och bakpulver men som aldrig i min smak blir kladdigt eller torkat. Ren och fräsch eftersmak som sitter i rejält länge. Så gott som det kan bli men ändå med hopp om framtiden (98p).

När det sitter som den här buteljen tycker jag att Neglys viner är världsbäst. Allt är inte så här klockrent men det kan man kanske inte begära. Normalt sett anser jag att Port du Ciel oftast är min favorit men i årgång 2009 är det nog tvärtom. Friskheten och fräschören i kombination med fruktkoncentrationen och djupet är världsklass. Skulle vara så kul att sätta in detta vin i en blindprovning med prestigeviner från hela världen och se resultatet. Göttmos som göteborgarna brukar säga – men kanske inte ikväll…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2010 d'Arenberg The Dead Arm Shiraz. En påminnelse om the power of lagring. Vinet görs iofs inte i en extremt fruktig stil, men ändå är det svårt, för mig iallafall, att med någon större njutning inta ett sånt här vin som ungt. Syran är då liksom dold i den massiva frukten och därmed är komplexiteten och djupet inte där. 14% alkohol skvallrar ändå om att detta är gjort i en lite stramare stil än de "värsta" fruktbomberna från down under.
Underbar doft av mörk frukt, plommon, blåbär, eukalyptus, vitpeppar och björnklister. Smaken är fyllig och intensiv med inslag av mörk frukt, mandelmassa, örter, vitpeppar och viss stjälkighet. Avslutet är torrt, pepprigt och kryddigt. Hög syra, ovanligt hög syra med tanke på ursprunget, ger balans, komplexitet och klunkabilitet. Chockerande bra. 96.
Drack deras klassiska 2001:a härförleden och var även denna gång oimponerad av den. Alla övriga årgångar har jag tyckt bättre om...
Du gör mig oändligt sugen på fler Döda Armar.
 
Drack deras klassiska 2001:a härförleden och var även denna gång oimponerad av den. Alla övriga årgångar har jag tyckt bättre om...
Du gör mig oändligt sugen på fler Döda Armar.
Är inte helt övertygad om Dead Arm - de första 10 åren kan det vara litet för mycket av det goda - alkohol, tanniner och ekfatskraft. och frågan är hur balanserat det hela blir efter 10-20 år när frukten är uttorkad?

Just denna typ av extraherade jättar brukar trots allt vara mer drickbara när det finns söt frukt kvar som mjukar upp det hela, och till en t-bensstejk till exempel (tänk söndagsmiddag på Peter Luger i Brooklyn).

Jag drack en hel del D'Aremberg tidigare - både vita och röda - men känns som de har snöat in på kraft. Litet som diskussionen om GSM-viner i södra Frankrike på steroider. Eller? @Mina Vinare @petterkalle @Bearman @Håkan @LeChat @Franska Vinkompaniet

- och då är södra Rhône (och södra Frankrike samt Priorat) min första vin-kärlek och viner på just Syrah, Grenache, Mourvedre, Cinsault, Carignan och allehanda blandningar av dessa druvsorter fortsatt en inte obetydande del av källaren och av vad jag dricker (tillsammans med vita druvsorter från dessa områden), även om jag blivit mer känslig med åren för just de mest extraherade och alkoholstarka pjäserna.
 
Last edited:

MHilv

Medlem
2018 Guímaro camino real (senaste ts-släpp)
Drack det svalt utan mat, de sa bara slurp så var det slut. Som tur var hade frun somnat i soffan så jag drack upp flaskan i stort sett själv. Det här kommer att bli en favorit i sommar som kommer gå hem hos alla här. Beställde genast fler och blev nyfiken på mer från producenten så en finca meixeman slank också med.
 
Tack för bra not! Jag har inte varit helt kompatibel med Faiveley genom åren.

Tydligt stilbyte hos denna producent cirkus 2006 när Erwan tagit över efter pappa Francois (2005).
Innan: strama, torra och fruktlösa viner som kanske belönade den tålmodige.
Efter: mjuka, vaniljiga och fruktiga som kanske ibland blir för snälla (karaktärslösa). Nu pratar jag om de vanliga vinerna i deras sortiment, inte Clos de Corton.

Intressant att höra om det är äldre viner ni inte gillat eller de nyare? @Vingubben och @The Wall

För egen del tycker jag bara att det blivit litet för dyrt för vad det är. Faiveley Mercurey 1er Cru Clos des Myglands t ex som kanske i bra årgångar känts som ett trevligt alternativ till Bourgogne Rouge men inte för typ 400 kr. Då köper jag hellre t ex Domaine Rewa Pinot Noir från Nya Zeeland för 100 kr mindre. Med ursäkt för att jag inte minns exakt vad dessa viner kostar, men det är i alla fall känslan när man står på flygplats i Paris eller Bryssel och funderar om man ska köpa en flaska Faiveley, pre-covid alltså.
 

The Wall

Medlem
Tydligt stilbyte hos denna producent cirkus 2006 när Erwan tagit över efter pappa Francois (2005).
Innan: strama, torra och fruktlösa viner som kanske belönade den tålmodige.
Efter: mjuka, vaniljiga och fruktiga som kanske ibland blir för snälla (karaktärslösa). Nu pratar jag om de vanliga vinerna i deras sortiment, inte Clos de Corton.

Intressant att höra om det är äldre viner ni inte gillat eller de nyare? @Vingubben och @The Wall

För egen del tycker jag bara att det blivit litet för dyrt för vad det är. Faiveley Mercurey 1er Cru Clos des Myglands t ex som kanske i bra årgångar känts som ett trevligt alternativ till Bourgogne Rouge men inte för typ 400 kr. Då köper jag hellre t ex Domaine Rewa Pinot Noir från Nya Zeeland för 100 kr mindre. Med ursäkt för att jag inte minns exakt vad dessa viner kostar, men det är i alla fall känslan när man står på flygplats i Paris eller Bryssel och funderar om man ska köpa en flaska Faiveley, pre-covid alltså.
Det är de ”gamla” vinerna som jag hade lite svårt för, särskilt när faktorn ”pris” vägdes in.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fredagens vinmiddag presenterar:
20210410_121423.jpg

Först ut är efter mycket snack här på forumet...
Krug Rosé 24éme (12-bas).
Vi konstaterar genast att Krug Rosé skall drickas med ålder... Loka Hallon med extra fizz.. Väldigt vinös sa vi alla kring bordet. Sätter ingen rating på denna då den förtjänar den tid som behövs först. Så som @Anders Landström föreslog: vi kan köra Krug provning sen när covid lugnar sig.. men hoppas på att det blir lite äldre årgångar iblandat också..

LGD Rosé 08 - 4.2/5
Fantastiskt trevlig. Fruktig, komplex, rostade toner men elegant. Byggde på sig med tid i glaset. Dricker perfekt nu, men klarar bra många fler år i källaren.

Selosse Exquise 19-deg - 4.5/5
23g dosage...hmm.. Klart att det var sött men Anselme gör det så bra! Först kom det sötma, sen kom det syra och sist kom det bitterhet.. Selosse är verkligen mer och mer intressant ju fler flaskor man provar. Kraftfull.

Domaine Henri Gouges NSG 1er Cru 2010 - 4.3/5
Här snackar vi sammetslent, mineralisk men med en otrolig kraft. Perfekt just nu och bjöd på röd frukt och mineral. Hade jag fått den blint hade jag utan tvekan sagt Vosne-Romanée. För den både kryddig men elegant.

Tenuta San Guidalberto 2001 - 3.8/5
Mellanakten blev det en rolig flaska från Wein-Diehl 47.80€. Hade inga höga förhoppningar om denna 20-åring.. CT sa over the top.
Men vilket vin! Precis i rättan tid öppnades den. Väldigt lätt vin till skillnad mot Sassicaia. Läder, jord, tobak, ek och hintar av .
Det är roligt att få dricka ett vin som har båda primära frukten och sekundära noterna i sig.

Sassicaia 2006 - 4.7/5
Har lite Sassicaia som ligger i källaren och undrade om jag skulle sålt.. För jag har druckit 2014 och 2015 och trots timtals av dekantering, så var jag inte alls imponerad.. Visar sig dock att tålamod är en dygd.. Jag säger nog att 15 år är en bra start för dessa giganter.
WOW vilket vin.. I nästan virvlar det runt massor av mörk, ripe frukt och cigarrer och ek..
Första sippen av detta visar verkligen vilken gigant Sassicaia är. Kraftig, fyllig, krallig allt på samma gång som den är len, balanserad och välintegrerade tanniner som precis börjat lugna ner sig. Kommer vara kung i många fler år.

The Hilt Pinot Noir 2015 - 2.9/5
Sist ut blev ett vin som kanske inte gör sig helt rättvist efter Sassi. Noterna blev lite luddiga här.. Men röd fruktsylt, gott att skölja munnen med, solid pinot noir från US.

Sist ut till desserten blev Chateau Grillion 2011. Gott. Sött. Härligt avslut på en trevlig kväll. :cool:
 

Oscaro

Medlem
En oförglömlig kväll hos @Jos med @Keen @Thirsty och @vintomas. Adam/Albin stod för maten som matchade vinerna perfekt.
Vi försökte utse en WOTN men det var för svårt när alla levererade så bra, men om jag var tvungen att välja så var mina topp 3 utan inbördes ordning: Krug 96, Dancer Chevalier-Montrachet 08 & Haut-Brion 90.
Nu till lite korta noter.

Salon 96
38ADD899-10A2-4428-B171-EB7F2C28FB4C.jpeg

Frisk doft av citrus, lite kola, krita, knäck och brioche.
Oerhört pigg och frisk i munnen, börjar få mognadstoner men känns fortfarande ung. Väldigt linjär och precis, och växer mycket efter tid i glaset och när temperaturen stigit. Verkligen en champagne som inte är för alla, men för mig som gillar mogen bdb är den otrolig.
95p

Cristal 96
B552CFDF-1AF3-4FC9-8E55-7B19BA1FD432.jpeg

Doftar kola, knäck, röda äpplen och betydligt mer mogen doft än Salon.
Lite oxiderad med en fantastiskt härlig utvecklad smak. Efter att ha värmts upp lite i glaset kommer pinot-noiren fram mer röda äpplen, vårblommor, hasselnötter. Avslutningen är underbar med grädde och knäck som ligger kvar i gommen i minuter.
I en väldigt fin fas nu, elegant och strukturerad, fantastiskt bra!
94p

Krug 96
823D2E18-C566-438B-B6FC-9710E1ABA997.jpeg

Lite blygare i doften initialt men efter tid i glaset visar sig till slut ett kraftpaket, verkligen en smäll på käften.
Krugparfymen växer mer och mer och dofter av krut, röda äpplen, karamell, grädde och citronskal är fantastisk. I munnen är den stor, kraftig och fyllig och efter några timmar i glaset växer den ytterligare och har elegansen och smakprofilen av en GC bourgogne.
96p

Vincent Dancer Chevalier Montrachet 2008
20EA4132-40BF-4DF3-90E5-621B42A74A64.jpeg

När vinet först hälls upp konstaterar vi att det doftar initialt klassisk sauvignon blanc, men efter ett tag börjar mer typiska bourgogne-karaktärer framträda. Doften är väldigt djup och mineralrik med limeskal och en fin kryddighet.
I munnen är det fylligt med lite skalbeska. Med tid i glaset växer vinet verkligen, den är otroligt fet och kraftfull men så elegant. Efter ytterligare någon timme kommer någon form av ljus mögelost fram, som verkligen inte är oangenäm. Oerhört precis med en fantastisk struktur och längd.
95p

Louis Jadot Bienvenues Batard-Montrachet 1996
C443F8AD-1D98-4AF3-AB7E-E91CAC13AC00.jpeg

Bärnstensfärgad, doftar aprikos och karamell initialt, sedan kommer mer stenfrukter och ananas.
I början är inte syran så framträdande vilket gör att balansen känns lite off, men efter 20 min i glaset så kommer den fram och visar balansen i vinet. Utrypisk mogen chard och en längd som sitter i minuter.
Kola, persika, vårblommor, vitpeppar och citronzest slåss i munnen. Finns lite skalbeska i den här också men inte lika framträdande som i Vincent Dancer.
94p

Domaine de la Romanée Conti Echezeaux 2017
C385F69B-6686-4A6D-B65F-08104FDF2DDF.jpeg

Otrolig doft! Körsbär, omogna jordgubbar, mineral, gröna toner, en drös av kryddor och lite lingon. Kan dofta på det här i dagar!
Oerhört pepprig och koncentrerad, som en bomb i munnen. Syran är hög och tanninerna är tydliga, men strukturen vittnar om att något väldigt bra ligger där under. Öppnar upp sig mer och mer under kvällen men behöver sannolikt minst ett årtionde innan den börjar bli redo.
94p

Armand Rousseau Gevrey Chambertin 1er cru Clos st. Jacques 2006
F84FA642-476D-424E-B78D-1ADB0C3944D3.jpeg

Fantastisk doft även här. Doften är fyllig med lite söta jordgubbar och mörk frukt och känns typisk gevrey. Även om det märks att vinet är mer moget än Echezeaux i samma flight så är den här också tight och knuten. Det är tydliga tanniner, fin balanserad syra och fyllig mörk frukt som avslutas med en fantastisk sälta. Tror den här skulle behöva ligga 5-10 år till för att öppna upp sig mer, men verkligen fantastisk nu också.
94p

Efter att vi konstaterat att vi endast hade 2 flaskor per person började det bli lite oroligt att vi inte skulle få tillräckligt av det goda så @Jos, som den goda värd han är, plockade fram den här också så vi slapp gå törstiga.
Domaine Drouhin-Laroze Chambertin Clos de Beze 2017
4782C131-FAF7-4DE5-AE3B-5FFAD59437EE.jpeg

Doftar solmogna jordgubbar och mörka bär. Efter tid i glaset börjar den bli mer kryddig och lite vanilj dyker upp.
Även det här vinet är knutet, men oerhört strukturerat med mycket körsbär, lingon och skogshallon. Har verkligen potential att bli väldigt bra om 10+ år.
93p
Latour 1983
09DBB2CC-638E-4B5F-8E9E-0BEF97BC06CE.jpeg

Dekanterades i 3h.
Mörkröd färg, fantastisk mogen bdx-doft, lite sårskorpa, svamp, läder och ceder.
Otroligt balanserad, fortfarande rätt mycket tanniner men väldigt behagligt. Körsbär, svamp, skog med en elegans som skiner över HB 90. Underbart bra och har många år framför sig och är ett bra bevis för att man inte ska bortse 83. Känns som att denna kommer utvecklas positivt i många år till.
94p
Haut-Brion 1990
696E33E6-ECBE-4CC9-A168-9F38F4BC62AF.jpeg

Luftades i flaskan i 3h och sedan in i karaff. Doftar våta löv, stall (inte brett), läder, svartpeppar, cigarr och björnbär.
Syran är hög men balanserad, det är pepprigt, kraftigt med en fantastisk kraft. Johan sa det bäst, det smakar verkligen dyr bordeaux. Vinet dricker fantastiskt nu men kommer hålla många år till.
Vinet håller upp fantastiskt under 7h och ligger långt fram i loppet om WOTY och bland de bästa bdx jag druckit.
96p

E. Guigal La Landonne 1998
20825F97-0774-4D7F-ACBF-05A2D456C11C.jpeg

Dekanterades i ca 3h. Kraftbomb! Massor av chark, rosmarin, mörka bär men samtidigt känns doften elegant.
I munnen är det kraftigt, köttigt, men oerhört strukturerat och elegant. Vinet skriker tyst, med en avslutning mot mörk jordig karamell.
Dricker bra nu men ingen stress att dricka upp de här och vore intressant att återkomma om 10 år.
95p
Chateau d'Yquem 2001
3D67005C-A0DE-42D6-88A1-C0F5804B3737.jpeg

Sista vinet under en helt fantastisk kväll. Mörk bärnstensfärgad med en otrolig doft. Det är varm saffran, kryddigt och moget. Enormt expansiv doft som efter ett tag påminner lite om calvados.
Den smakar mindre mogen än färgen och doften ger intryck av.
Mycket saffran i munnen också, fylligt och kraftigt och samtidigt extremt välbalanserat. Massor av persika, krämigt med mycket honung. Ett nästintill perfekt vin som kan få ytterligare något poäng om något årtionde.
96p

Slutligen en bild på hela uppställningen
3FA1E594-E108-44D5-AB8C-BCF4628A6524.jpeg

Stort tack till alla inblandade!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
En oförglömlig kväll hos @Jos med @Keen @Thirsty och @vintomas. Adam/Albin stod för maten som matchade vinerna perfekt.
Vi försökte utse en WOTN men det var för svårt när alla levererade så bra, men om jag var tvungen att välja så var mina topp 3 utan inbördes ordning: Krug 96, Dancer Chevalier-Montrachet 08 & Haut-Brion 90.
Nu till lite korta noter.

Salon 96
Visa bifogad bild 22921
Frisk doft av citrus, lite kola, krita, knäck och brioche.
Oerhört pigg och frisk i munnen, börjar få mognadstoner men känns fortfarande ung. Väldigt linjär och precis, och växer mycket efter tid i glaset och när temperaturen stigit. Verkligen en champagne som inte är för alla, men för mig som gillar mogen bdb är den otrolig.
95p

Cristal 96
Visa bifogad bild 22922
Doftar kola, knäck, röda äpplen och betydligt mer mogen doft än Salon.
Lite oxiderad med en fantastiskt härlig utvecklad smak. Efter att ha värmts upp lite i glaset kommer pinot-noiren fram mer röda äpplen, vårblommor, hasselnötter. Avslutningen är underbar med grädde och knäck som ligger kvar i gommen i minuter.
I en väldigt fin fas nu, elegant och strukturerad, fantastiskt bra!
94p

Krug 96
Visa bifogad bild 22925
Lite blygare i doften initialt men efter tid i glaset visar sig till slut ett kraftpaket, verkligen en smäll på käften.
Krugparfymen växer mer och mer och dofter av krut, röda äpplen, karamell, grädde och citronskal är fantastisk. I munnen är den stor, kraftig och fyllig och efter några timmar i glaset växer den ytterligare och har elegansen och smakprofilen av en GC bourgogne.
96p

Vincent Dancer Chevalier Montrachet 2008
Visa bifogad bild 22926
När vinet först hälls upp konstaterar vi att det doftar initialt klassisk sauvignon blanc, men efter ett tag börjar mer typiska bourgogne-karaktärer framträda. Doften är väldigt djup och mineralrik med limeskal och en fin kryddighet.
I munnen är det fylligt med lite skalbeska. Med tid i glaset växer vinet verkligen, den är otroligt fet och kraftfull men så elegant. Efter ytterligare någon timme kommer någon form av ljus mögelost fram, som verkligen inte är oangenäm. Oerhört precis med en fantastisk struktur och längd.
95p

Louis Jadot Bienvenues Batard-Montrachet 1996
Visa bifogad bild 22928
Bärnstensfärgad, doftar aprikos och karamell initialt, sedan kommer mer stenfrukter och ananas.
I början är inte syran så framträdande vilket gör att balansen känns lite off, men efter 20 min i glaset så kommer den fram och visar balansen i vinet. Utrypisk mogen chard och en längd som sitter i minuter.
Kola, persika, vårblommor, vitpeppar och citronzest slåss i munnen. Finns lite skalbeska i den här också men inte lika framträdande som i Vincent Dancer.
94p

Domaine de la Romanée Conti Echezeaux 2017
Visa bifogad bild 22923
Otrolig doft! Körsbär, omogna jordgubbar, mineral, gröna toner, en drös av kryddor och lite lingon. Kan dofta på det här i dagar!
Oerhört pepprig och koncentrerad, som en bomb i munnen. Syran är hög och tanninerna är tydliga, men strukturen vittnar om att något väldigt bra ligger där under. Öppnar upp sig mer och mer under kvällen men behöver sannolikt minst ett årtionde innan den börjar bli redo.
94p

Armand Rousseau Gevrey Chambertin 1er cru Clos st. Jacques 2006
Visa bifogad bild 22924
Fantastisk doft även här. Doften är fyllig med lite söta jordgubbar och mörk frukt och känns typisk gevrey. Även om det märks att vinet är mer moget än Echezeaux i samma flight så är den här också tight och knuten. Det är tydliga tanniner, fin balanserad syra och fyllig mörk frukt som avslutas med en fantastisk sälta. Tror den här skulle behöva ligga 5-10 år till för att öppna upp sig mer, men verkligen fantastisk nu också.
94p

Efter att vi konstaterat att vi endast hade 2 flaskor per person började det bli lite oroligt att vi inte skulle få tillräckligt av det goda så @Jos, som den goda värd han är, plockade fram den här också så vi slapp gå törstiga.
Domaine Drouhin-Laroze Chambertin Clos de Beze 2017
Visa bifogad bild 22931
Doftar solmogna jordgubbar och mörka bär. Efter tid i glaset börjar den bli mer kryddig och lite vanilj dyker upp.
Även det här vinet är knutet, men oerhört strukturerat med mycket körsbär, lingon och skogshallon. Har verkligen potential att bli väldigt bra om 10+ år.
93p
Latour 1983
Visa bifogad bild 22927
Dekanterades i 3h.
Mörkröd färg, fantastisk mogen bdx-doft, lite sårskorpa, svamp, läder och ceder.
Otroligt balanserad, fortfarande rätt mycket tanniner men väldigt behagligt. Körsbär, svamp, skog med en elegans som skiner över HB 90. Underbart bra och har många år framför sig och är ett bra bevis för att man inte ska bortse 83. Känns som att denna kommer utvecklas positivt i många år till.
94p
Haut-Brion 1990
Visa bifogad bild 22929
Luftades i flaskan i 3h och sedan in i karaff. Doftar våta löv, stall (inte brett), läder, svartpeppar, cigarr och björnbär.
Syran är hög men balanserad, det är pepprigt, kraftigt med en fantastisk kraft. Johan sa det bäst, det smakar verkligen dyr bordeaux. Vinet dricker fantastiskt nu men kommer hålla många år till.
Vinet håller upp fantastiskt under 7h och ligger långt fram i loppet om WOTY och bland de bästa bdx jag druckit.
96p

E. Guigal La Landonne 1998
Visa bifogad bild 22930
Dekanterades i ca 3h. Kraftbomb! Massor av chark, rosmarin, mörka bär men samtidigt känns doften elegant.
I munnen är det kraftigt, köttigt, men oerhört strukturerat och elegant. Vinet skriker tyst, med en avslutning mot mörk jordig karamell.
Dricker bra nu men ingen stress att dricka upp de här och vore intressant att återkomma om 10 år.
95p
Chateau d'Yquem 2001
Visa bifogad bild 22933
Sista vinet under en helt fantastisk kväll. Mörk bärnstensfärgad med en otrolig doft. Det är varm saffran, kryddigt och moget. Enormt expansiv doft som efter ett tag påminner lite om calvados.
Den smakar mindre mogen än färgen och doften ger intryck av.
Mycket saffran i munnen också, fylligt och kraftigt och samtidigt extremt välbalanserat. Massor av persika, krämigt med mycket honung. Ett nästintill perfekt vin som kan få ytterligare något poäng om något årtionde.
96p

Slutligen en bild på hela uppställningen
Visa bifogad bild 22932
Stort tack till alla inblandade!
Denna provning var du tvungen att lägga precis under min provning :oops:..
Ser helt magiskt ut! Vilka viner och champagner..
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Påskens viner.
Första gången på 8 månader sedan sist jag träffade familjen. Men nu när alla är dubbelvaccienrade sedan drygt 2 månader tillbaka kändes det ändå okej. Mycket fokus på mat och vin som sig bör...:)

Château La Croix Pomerol 2012
Svarta vinbär, söt lakrits och blåbär i näsan. Vaniljglass och furu.
I munnen Mjuk och nästan mogen (liten aning sval) frukt, samma svarta vinbär och syrliga blåbär som i doften. Letar men hittar inget stall eller läder. Det är desto mer hö, cigarrer/ceder och svarta oliver. Timjan och lite koppar. Tanninerna finns där utan att snörpa ihop munnen. Bra syra och medel lång eftersmak.
Detta vin är precis som förväntat, inga överraskningar. Och det är bra! Tänker det kan få lite mer djup och kanske lite mer komplexitet med några år till på rygg.
Till rödvinsbrässerade oxkinder med potatispuré funkade det perfekt.
89+p
Visa bifogad bild 22864

Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo 1998
Kryddpeppar, röda vinbär och paprika i näsan. Lite torrt hö och vanilj.
I munnen är det… torrt! Mulliga röda vinbär och syrliga lingon. Hö och ek. Tanninerna känns 20 år yngre och dominerar vinet. Medel eftersmak som är lite pepprig.
Kul vin… men mer kul än intressant, känns ganska obalanserat och spretigt.:rolleyes:
85p

Franz Hirtzberger Riesling Smaragd Singerriedel 2008
Korinter, ananas och cykelslang i näsan. Liche och papaya. Honungssötma i doften som lurar en att tro det är ett sött vin.
I munnen koncentrerad frukt: Lime, ananas, papaya, mango och liche. Bergamott och vanilj. Sötman i doften men är inte söt. Lite beska från grapefuktskal. Lite simmig och vaxkänsla i munnen.
Saknar lite syra att hålla koll på skeppet
Men på det stora ett jäkla gott vin!
Inte vänta för länge att dricka men håller nog 4-5 år till minst!
91p

Pol Roger Champagne Blanc de Chardonnay 1996
Lycklig nu! :cigarr:
Mogna gula äpplen, marsipan och grillad citron. Grädde och bränt socker. Djupa mognadstoner men med en frisk vind av hav. Kork men inte korkad, tänk den finaste korkeken som Ferdinand sitter och vaktar. Efter några timmar är doften fantastisk!
I munnen är det honung, melon, mild citrus, vispad grädde, gula äpplen och vaniljglass! Läckra mognadstoner och en läcker smak av Créme Brûlée som hintar år den sagolika Cristal 1997 som dracks i Malmö för sån 2 år sen. Lååång eftersmak.
Denna växte med kvällen och sista glaset är sagolikt gott!
Satt och velade ett tag mellan 93 och 94 men blir så glad av viner som detta så det blir 94p!
Bästa skumpa/vin hittills i år? Tänker delad första plats med @Crist(al)ian 77 Grand Siecle 93/95/96. Så bra är den!
Visa bifogad bild 22863


Lopez de Haro Gran Reserva Bianco 2012
Vanilj, viol och (bi)vax i näsan. Insulin (tänk dammigt tyg… typ…). SMÖR!
I munnen är det en mild ton av citron, konserverad sådan. Ekad vanilj och smör i kvadrat. Blomsterhonung och kolafudge. Får ofta vibbar mot Fino sherry med dessa viner och det här är inget undantag. Bäst lite kylt och några timmar efter korkdragning.
91p

Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape 1995
Väldigt mogna körsbär (eller är det plommon?) och källare i näsan. Ceder, torrt hö och charkuteri. Sniffar-vin!
I munnen är det mjukt och tanninerna har definitivt gått i pension, syran är inte långt efter. Det är körsbär, hö och lite läder. Spad från svarta oliver och mörk choklad. Mognadstoner de luxe.
Det här är gott men kan inte komma ifrån känslan att det nog hade vart bättre för 10 år sen, känns lite trött helt enkelt.
89p

Sandeman Porto Vintage 1963
58 år. Och fortfarande så gott. Bara det.
Hur längesen är 1963...? Beatles släppte sitt första album. Första Bond-filmen. Stig Wennerström haffas för spioneri för Sovjetunionen. Kennedy mördas i Dallas.
Vinet då?
Korinter och körsbärslikör i näsan. Fortfarande eldigt. Mandelbiskvi och romerska bågar.
I munnen är det körsbär, mjölkchoklad och mandelmassa. Nejlika, apelsin och dadlar. Det är ganska spritigt. Frukten blir svagare i mitten och mot slutet. Med en lite besk eftersmak.
Svårt (omöjligt) att inte jämföra mot Taylors och Fonseca från 1970/77 som jag druckit desto mer av. Här kommer Sandeman i skymundan. Men strunt i det! Gott är det! Och ålder!! Och kul!!!
91p
Visa bifogad bild 22862


Alfred Merkelbach Ürziger Würzgarten Riesling Auslese 2002
Sol, citronskal, honung, honungsmelon och en hint av gummislang i näsan. Lite, men bara lite, botrytis.
Komplex och samtidigt så okomplicerad i munnen. Lager av citrus, aprikos, ananas och andra tropiska frukter. Halvsött och trevlig beska. Letar efter ord för att ersätta ”mineral”… det är både sten som skiffer och metall som järn. En syra som håller samman utan att strama upp i munnen. Medel lång eftersmak.
Mycket hög klunkabilitet på denna!
91p

Ridge Lytton Springs 1992
Tog några timmar på sig att vakna men sen var det bara att njuta.
Svarta vinbär, tändsticksplån och cigarrlåda i näsan. Tobak, läder och lapsang-te.
I munnen svarta vinbär och gott om dem, tobak och bacon. Eucalyptus och mynta. Grillade fikon och björnbär.
Tanninerna har fortfarande kraft kvar och syran finns där. Man anar att det snart kommer bli så där mulligt som vinerna blir på ålderns höst men detta har fortfarande vitalitet.
Lång eftersmak.
Så det är så här årgången 2018 kommer smaka 2047! Får se till att gömma de flaskorna djuuuuupt i källaren! :D
92p

Ch Climens 1988
Smörkola, saffran, persika och ananas i doften. Botrytis och honungsmelon. Inte den kraftigaste sauternes jag doftat på men en av de elegantare!
I munnen ligger allt på plats. Inget som bråkar eller vill komma först. Tropisk frukt i hela spektrat (ananas/papaya/liche/apelsin/mango), mandel, honung, smör, mogna päron och en hint av citrus. Lite tunn mot slutet och inte jättelång eftersmak. Hade önskat mig en aning mer syra för perfektion.
Men kvar har vi ett stort vin som säkert dricker bra i ett årtionde till!
93p
Visa bifogad bild 22861
Kul med så mogen Polle BdB 1996! Det mesta i den prisklassen har haft en förmåga att försvinna för mig...

Synd att mogen champagne i allmänhet och BdB i synnerhet ska vara så j@v¥lskt gott! Hade aldrig öppnat min GS för så många törstiga munnar om jag vetat att den var så god.:D

Att jämföra med den Cristalen är stort. Konvergerade mot 100 pinnar för mig.
 

LarsW

Medlem
Kul med så mogen Polle BdB 1996! Det mesta i den prisklassen har haft en förmåga att försvinna för mig...

Synd att mogen champagne i allmänhet och BdB i synnerhet ska vara så j@v¥lskt gott! Hade aldrig öppnat min GS för så många törstiga munnar om jag vetat att den var så god.:D

Att jämföra med den Cristalen är stort. Konvergerade mot 100 pinnar för mig.
Fördelen när ens huvud-vinkällare ligger ett land bort i 15 år.:D
Nackdelen är dock densamma som fördelen...
 

Mina Vinare

Medlem
Är inte helt övertygad om Dead Arm - de första 10 åren kan det vara litet för mycket av det goda - alkohol, tanniner och ekfatskraft. och frågan är hur balanserat det hela blir efter 10-20 år när frukten är uttorkad?

Just denna typ av extraherade jättar brukar trots allt vara mer drickbara när det finns söt frukt kvar som mjukar upp det hela, och till en t-bensstejk till exempel (tänk söndagsmiddag på Peter Luger i Brooklyn).

Jag drack en hel del D'Aremberg tidigare - både vita och röda - men känns som de har snöat in på kraft. Litet som diskussionen om GSM-viner i södra Frankrike på steroider. Eller? @Mina Vinare @petterkalle @Bearman @Håkan @LeChat @Franska Vinkompaniet

- och då är södra Rhône (och södra Frankrike samt Priorat) min första vin-kärlek och viner på just Syrah, Grenache, Mourvedre, Cinsault, Carignan och allehanda blandningar av dessa druvsorter fortsatt en inte obetydande del av källaren och av vad jag dricker (tillsammans med vita druvsorter från dessa områden), även om jag blivit mer känslig med åren för just de mest extraherade och alkoholstarka pjäserna.

I sak håller jag med dig och har inte alls samma sug efter den typ av vin som du beskriver. Samtidigt tycker jag inte att D'Arenberg tillhör de värsta syndarna. Nu har jag varken köpt eller druckit några på väldigt många år så dagens viner vet jag inget om.

Det var faktiskt bland annat en 1998 Dead Arm som fick in mig på Australienspåret för snart tjugo år sedan. Därefter blev det en del inköp och konsumtion av D'Arenbergs viner. Minns speciellt The Laughing Magpie 2001 och 2002 som mycket vin för pengarna och grymt goda. Dom gör ju en massa olika viner och minns viner på Cabbe, GSM blends och vita som varit riktigt prisvärda och goda.

Sedan kan jag hålla med om att det ibland blir lite för mycket av det goda men så länge de har balans brukar det smaka finfint. Tycker kanske att ett av de största problemen är när syran känns påklistrad eller när det blir för mycket medicinaltoner och hostmedicin. För mycket frukt stör inte mig.

Har två flaskor 2001 Dead Arm kvar i samlingen men har inte varit så sugen på att öppna någon av dem. Den senaste jag öppnade var närmast odrickbar och har läst massor av liknade kommentarer om just 2001an. Väntar på att få läsa något positivt innan korkskruven åker fram igen. Eller så skulle man kanske bara chansa på en?

Drack både 2003 och 2009 Amon-Ra för ett tag sedan och bägge var fantastiskt bra viner. Speciellt 2009an som är i ett riktigt drickfönster nu. Bara att gratulera dem som har flaskor kvar. Där har vi också ett vin som överpresterar i relation till priset.
 
Toppen