Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sonderlese

Medlem
En oförglömlig kväll hos @Jos med @Keen @Thirsty och @vintomas. Adam/Albin stod för maten som matchade vinerna perfekt.
Vi försökte utse en WOTN men det var för svårt när alla levererade så bra, men om jag var tvungen att välja så var mina topp 3 utan inbördes ordning: Krug 96, Dancer Chevalier-Montrachet 08 & Haut-Brion 90.
Nu till lite korta noter.

Salon 96
Visa bifogad bild 22921
Frisk doft av citrus, lite kola, krita, knäck och brioche.
Oerhört pigg och frisk i munnen, börjar få mognadstoner men känns fortfarande ung. Väldigt linjär och precis, och växer mycket efter tid i glaset och när temperaturen stigit. Verkligen en champagne som inte är för alla, men för mig som gillar mogen bdb är den otrolig.
95p

Cristal 96
Visa bifogad bild 22922
Doftar kola, knäck, röda äpplen och betydligt mer mogen doft än Salon.
Lite oxiderad med en fantastiskt härlig utvecklad smak. Efter att ha värmts upp lite i glaset kommer pinot-noiren fram mer röda äpplen, vårblommor, hasselnötter. Avslutningen är underbar med grädde och knäck som ligger kvar i gommen i minuter.
I en väldigt fin fas nu, elegant och strukturerad, fantastiskt bra!
94p

Krug 96
Visa bifogad bild 22925
Lite blygare i doften initialt men efter tid i glaset visar sig till slut ett kraftpaket, verkligen en smäll på käften.
Krugparfymen växer mer och mer och dofter av krut, röda äpplen, karamell, grädde och citronskal är fantastisk. I munnen är den stor, kraftig och fyllig och efter några timmar i glaset växer den ytterligare och har elegansen och smakprofilen av en GC bourgogne.
96p

Vincent Dancer Chevalier Montrachet 2008
Visa bifogad bild 22926
När vinet först hälls upp konstaterar vi att det doftar initialt klassisk sauvignon blanc, men efter ett tag börjar mer typiska bourgogne-karaktärer framträda. Doften är väldigt djup och mineralrik med limeskal och en fin kryddighet.
I munnen är det fylligt med lite skalbeska. Med tid i glaset växer vinet verkligen, den är otroligt fet och kraftfull men så elegant. Efter ytterligare någon timme kommer någon form av ljus mögelost fram, som verkligen inte är oangenäm. Oerhört precis med en fantastisk struktur och längd.
95p

Louis Jadot Bienvenues Batard-Montrachet 1996
Visa bifogad bild 22928
Bärnstensfärgad, doftar aprikos och karamell initialt, sedan kommer mer stenfrukter och ananas.
I början är inte syran så framträdande vilket gör att balansen känns lite off, men efter 20 min i glaset så kommer den fram och visar balansen i vinet. Utrypisk mogen chard och en längd som sitter i minuter.
Kola, persika, vårblommor, vitpeppar och citronzest slåss i munnen. Finns lite skalbeska i den här också men inte lika framträdande som i Vincent Dancer.
94p

Domaine de la Romanée Conti Echezeaux 2017
Visa bifogad bild 22923
Otrolig doft! Körsbär, omogna jordgubbar, mineral, gröna toner, en drös av kryddor och lite lingon. Kan dofta på det här i dagar!
Oerhört pepprig och koncentrerad, som en bomb i munnen. Syran är hög och tanninerna är tydliga, men strukturen vittnar om att något väldigt bra ligger där under. Öppnar upp sig mer och mer under kvällen men behöver sannolikt minst ett årtionde innan den börjar bli redo.
94p

Armand Rousseau Gevrey Chambertin 1er cru Clos st. Jacques 2006
Visa bifogad bild 22924
Fantastisk doft även här. Doften är fyllig med lite söta jordgubbar och mörk frukt och känns typisk gevrey. Även om det märks att vinet är mer moget än Echezeaux i samma flight så är den här också tight och knuten. Det är tydliga tanniner, fin balanserad syra och fyllig mörk frukt som avslutas med en fantastisk sälta. Tror den här skulle behöva ligga 5-10 år till för att öppna upp sig mer, men verkligen fantastisk nu också.
94p

Efter att vi konstaterat att vi endast hade 2 flaskor per person började det bli lite oroligt att vi inte skulle få tillräckligt av det goda så @Jos, som den goda värd han är, plockade fram den här också så vi slapp gå törstiga.
Domaine Drouhin-Laroze Chambertin Clos de Beze 2017
Visa bifogad bild 22931
Doftar solmogna jordgubbar och mörka bär. Efter tid i glaset börjar den bli mer kryddig och lite vanilj dyker upp.
Även det här vinet är knutet, men oerhört strukturerat med mycket körsbär, lingon och skogshallon. Har verkligen potential att bli väldigt bra om 10+ år.
93p
Latour 1983
Visa bifogad bild 22927
Dekanterades i 3h.
Mörkröd färg, fantastisk mogen bdx-doft, lite sårskorpa, svamp, läder och ceder.
Otroligt balanserad, fortfarande rätt mycket tanniner men väldigt behagligt. Körsbär, svamp, skog med en elegans som skiner över HB 90. Underbart bra och har många år framför sig och är ett bra bevis för att man inte ska bortse 83. Känns som att denna kommer utvecklas positivt i många år till.
94p
Haut-Brion 1990
Visa bifogad bild 22929
Luftades i flaskan i 3h och sedan in i karaff. Doftar våta löv, stall (inte brett), läder, svartpeppar, cigarr och björnbär.
Syran är hög men balanserad, det är pepprigt, kraftigt med en fantastisk kraft. Johan sa det bäst, det smakar verkligen dyr bordeaux. Vinet dricker fantastiskt nu men kommer hålla många år till.
Vinet håller upp fantastiskt under 7h och ligger långt fram i loppet om WOTY och bland de bästa bdx jag druckit.
96p

E. Guigal La Landonne 1998
Visa bifogad bild 22930
Dekanterades i ca 3h. Kraftbomb! Massor av chark, rosmarin, mörka bär men samtidigt känns doften elegant.
I munnen är det kraftigt, köttigt, men oerhört strukturerat och elegant. Vinet skriker tyst, med en avslutning mot mörk jordig karamell.
Dricker bra nu men ingen stress att dricka upp de här och vore intressant att återkomma om 10 år.
95p
Chateau d'Yquem 2001
Visa bifogad bild 22933
Sista vinet under en helt fantastisk kväll. Mörk bärnstensfärgad med en otrolig doft. Det är varm saffran, kryddigt och moget. Enormt expansiv doft som efter ett tag påminner lite om calvados.
Den smakar mindre mogen än färgen och doften ger intryck av.
Mycket saffran i munnen också, fylligt och kraftigt och samtidigt extremt välbalanserat. Massor av persika, krämigt med mycket honung. Ett nästintill perfekt vin som kan få ytterligare något poäng om något årtionde.
96p

Slutligen en bild på hela uppställningen
Visa bifogad bild 22932
Stort tack till alla inblandade!
GOOD LORD!!!
 

Pontus

Medlem
Är inte helt övertygad om Dead Arm - de första 10 åren kan det vara litet för mycket av det goda - alkohol, tanniner och ekfatskraft. och frågan är hur balanserat det hela blir efter 10-20 år när frukten är uttorkad?

Just denna typ av extraherade jättar brukar trots allt vara mer drickbara när det finns söt frukt kvar som mjukar upp det hela, och till en t-bensstejk till exempel (tänk söndagsmiddag på Peter Luger i Brooklyn).

Jag drack en hel del D'Aremberg tidigare - både vita och röda - men känns som de har snöat in på kraft. Litet som diskussionen om GSM-viner i södra Frankrike på steroider. Eller? @Mina Vinare @petterkalle @Bearman @Håkan @LeChat @Franska Vinkompaniet

- och då är södra Rhône (och södra Frankrike samt Priorat) min första vin-kärlek och viner på just Syrah, Grenache, Mourvedre, Cinsault, Carignan och allehanda blandningar av dessa druvsorter fortsatt en inte obetydande del av källaren och av vad jag dricker (tillsammans med vita druvsorter från dessa områden), även om jag blivit mer känslig med åren för just de mest extraherade och alkoholstarka pjäserna.
Frukten är inte nära att vara uttorkad efter 10 år. Den har endast tonats ner en del, till förmån för den underliggande syran. 20 år är nog tveksamt att lagra den. Allt beroende på smak iofs.

Edit: Sen håller nog inte riktigt med om att de snöat in på kraft. Du menar senare årgångar då? Jag har inte druckit något efter 2012.
 
Last edited:
Frukten är inte nära att vara uttorkad efter 10 år. Den har endast tonats ner en del, till förmån för den underliggande syran. 20 år är nog tveksamt att lagra den. Allt beroende på smak iofs.

Edit: Sen håller nog inte riktigt med om att de snöat in på kraft. Du menar senare årgångar då? Jag har inte druckit något efter 2012.
Senaste årgången Dead Arm jag drack var 2010.
Så här tyckte jag tydligen 2017:
"This is a big wine, no doubt. But the tannic grip has eased up considerably, and it is now ready to drink, although I suspect that this wine has at least another decade to reach peak maturity. Dark plums, chocolate, blackberries, fresh. The oak is there, but more or less integrated. We drank this side by side with a Luke Lambert Yarra Valley Syrah and it was very clear that this had a more classic McLaren or Barossa fruit profile. Liked it quite a bit actually." Gav det 92 poäng.
:D

[Edit: jag tror jag har druckit ca 30 olika D'Arenberg (vita och röda) i årgångarna 2000-2013 varav en hel del innan jag började föra bok. Av de jag druckit och skrivit ner har jag egentligen bara gett 90+ poäng till ett enda rött - just den du också gillade ovan nämnda Dead Arm 2010 samt The Last Ditch 2005 (Viognier). Har nog tyckt att många av de röda, i och för sig ofta billigare än Dead Arm, varit litet för mycket oomph för sin kostym.]
 
Last edited:
I sak håller jag med dig och har inte alls samma sug efter den typ av vin som du beskriver. Samtidigt tycker jag inte att D'Arenberg tillhör de värsta syndarna. Nu har jag varken köpt eller druckit några på väldigt många år så dagens viner vet jag inget om.

Det var faktiskt bland annat en 1998 Dead Arm som fick in mig på Australienspåret för snart tjugo år sedan. Därefter blev det en del inköp och konsumtion av D'Arenbergs viner. Minns speciellt The Laughing Magpie 2001 och 2002 som mycket vin för pengarna och grymt goda. Dom gör ju en massa olika viner och minns viner på Cabbe, GSM blends och vita som varit riktigt prisvärda och goda.

Sedan kan jag hålla med om att det ibland blir lite för mycket av det goda men så länge de har balans brukar det smaka finfint. Tycker kanske att ett av de största problemen är när syran känns påklistrad eller när det blir för mycket medicinaltoner och hostmedicin. För mycket frukt stör inte mig.

Har två flaskor 2001 Dead Arm kvar i samlingen men har inte varit så sugen på att öppna någon av dem. Den senaste jag öppnade var närmast odrickbar och har läst massor av liknade kommentarer om just 2001an. Väntar på att få läsa något positivt innan korkskruven åker fram igen. Eller så skulle man kanske bara chansa på en?

Drack både 2003 och 2009 Amon-Ra för ett tag sedan och bägge var fantastiskt bra viner. Speciellt 2009an som är i ett riktigt drickfönster nu. Bara att gratulera dem som har flaskor kvar. Där har vi också ett vin som överpresterar i relation till priset.

Dead Arm 2002 var mitt första köp på auktion! Jag köpte och drack mycket D'Arenberg och då särskilt de vita samt de röda blendsen. Håller med om att när de var i balans var de riktigt prisvärda, men kanske mer solida bordsviner än något stort. Dock var känslan just att det lätt gick överstyr med balansen.
 

Vingubben

Medlem
Tydligt stilbyte hos denna producent cirkus 2006 när Erwan tagit över efter pappa Francois (2005).
Innan: strama, torra och fruktlösa viner som kanske belönade den tålmodige.
Efter: mjuka, vaniljiga och fruktiga som kanske ibland blir för snälla (karaktärslösa). Nu pratar jag om de vanliga vinerna i deras sortiment, inte Clos de Corton.

Intressant att höra om det är äldre viner ni inte gillat eller de nyare? @Vingubben och @The Wall

För egen del tycker jag bara att det blivit litet för dyrt för vad det är. Faiveley Mercurey 1er Cru Clos des Myglands t ex som kanske i bra årgångar känts som ett trevligt alternativ till Bourgogne Rouge men inte för typ 400 kr. Då köper jag hellre t ex Domaine Rewa Pinot Noir från Nya Zeeland för 100 kr mindre. Med ursäkt för att jag inte minns exakt vad dessa viner kostar, men det är i alla fall känslan när man står på flygplats i Paris eller Bryssel och funderar om man ska köpa en flaska Faiveley, pre-covid alltså.

Jag har druckit Clos de Corton både som ung, 2016 förra, året och med lite ålder, 2003 för tre år sedan. 2016 riktigt trevlig med grym potential men 2003 korrekt och bra men rätt slätstruken. Dock rätt stor skillnad i årgångar så svårt att göra en jämförelse. Jag har dock i förta hand köpt deras deras byviner, Mercurey och NSG, som brukar leverera bra för sitt pris, eller rättare sagt brukade. NSG har väl dubblerats i pris senaste fem åren.
 

Pontus

Medlem
Senaste årgången Dead Arm jag drack var 2010.
Så här tyckte jag tydligen 2017:
"This is a big wine, no doubt. But the tannic grip has eased up considerably, and it is now ready to drink, although I suspect that this wine has at least another decade to reach peak maturity. Dark plums, chocolate, blackberries, fresh. The oak is there, but more or less integrated. We drank this side by side with a Luke Lambert Yarra Valley Syrah and it was very clear that this had a more classic McLaren or Barossa fruit profile. Liked it quite a bit actually." Gav det 92 poäng.
:D

[Edit: jag tror jag har druckit ca 30 olika D'Arenberg (vita och röda) i årgångarna 2000-2013 varav en hel del innan jag började föra bok. Av de jag druckit och skrivit ner har jag egentligen bara gett 90+ poäng till ett enda rött - just den du också gillade ovan nämnda Dead Arm 2010 samt The Last Ditch 2005 (Viognier). Har nog tyckt att många av de röda, i och för sig ofta billigare än Dead Arm, varit litet för mycket oomph för sin kostym.]
Så många som 30 har jag inte druckit, men kanske 10 Dead Arm. De flesta har legat i spannet 90-93. Denna flaskan stack verkligen ut som sjukt bra! Troligen en kombination av bra årgång, flaska och lagring. Otroligt fin balans, komplexitet osv - fullt i klass med ett toppvin från Norra Rhone (även om stilen är en annan). Ett decennium i källaren verkar annars vara ett bra riktmärke i min smak. Har en 2010a kvar i källaren och den (flaskan) ryker nog inom kort. Och dessvärre inga fler efter det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är inte helt övertygad om Dead Arm - de första 10 åren kan det vara litet för mycket av det goda - alkohol, tanniner och ekfatskraft. och frågan är hur balanserat det hela blir efter 10-20 år när frukten är uttorkad?

Just denna typ av extraherade jättar brukar trots allt vara mer drickbara när det finns söt frukt kvar som mjukar upp det hela, och till en t-bensstejk till exempel (tänk söndagsmiddag på Peter Luger i Brooklyn).

Jag drack en hel del D'Aremberg tidigare - både vita och röda - men känns som de har snöat in på kraft. Litet som diskussionen om GSM-viner i södra Frankrike på steroider. Eller? @Mina Vinare @petterkalle @Bearman @Håkan @LeChat @Franska Vinkompaniet

- och då är södra Rhône (och södra Frankrike samt Priorat) min första vin-kärlek och viner på just Syrah, Grenache, Mourvedre, Cinsault, Carignan och allehanda blandningar av dessa druvsorter fortsatt en inte obetydande del av källaren och av vad jag dricker (tillsammans med vita druvsorter från dessa områden), även om jag blivit mer känslig med åren för just de mest extraherade och alkoholstarka pjäserna.
Dead Arm 2001 är fortfarande fullpackad med frukt, men man kan nu börja skönja vad den kommer att bli.
Smak är ju en personlig sak, och den förändras ständigt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
D2252339-E675-41E1-B035-697496D4EDA8.jpeg

2015 Argiano Brunello di Montalcino

Inte ofta jag plockar fram det italienska artilleriet. Gillar det här även om det är ganska uppenbart ungt och aningen outvecklat just nu. Mängder av potential med snorbra längd och intensitet. Fylligt och generöst med utmärkt balans. Bra med tanniner och struktur, men ändå ganska tillgängligt och mjukt.

Mörka körsbär, ceder och tobak primärt. Lite rosor, vinbärsblad och förstadiet till karljohanssvamp i bakgrunden. Riktigt gott nu, troligtvis jäkligt gott sen! (92p)

För ovanlighetens skull har jag två till på lager. Får se hur länge jag lyckas spara dem! ;)
 

Jos

Medlem
En oförglömlig kväll hos @Jos med @Keen @Thirsty och @vintomas. Adam/Albin stod för maten som matchade vinerna perfekt.
Vi försökte utse en WOTN men det var för svårt när alla levererade så bra, men om jag var tvungen att välja så var mina topp 3 utan inbördes ordning: Krug 96, Dancer Chevalier-Montrachet 08 & Haut-Brion 90.
Nu till lite korta noter.

Salon 96
Visa bifogad bild 22921
Frisk doft av citrus, lite kola, krita, knäck och brioche.
Oerhört pigg och frisk i munnen, börjar få mognadstoner men känns fortfarande ung. Väldigt linjär och precis, och växer mycket efter tid i glaset och när temperaturen stigit. Verkligen en champagne som inte är för alla, men för mig som gillar mogen bdb är den otrolig.
95p

Cristal 96
Visa bifogad bild 22922
Doftar kola, knäck, röda äpplen och betydligt mer mogen doft än Salon.
Lite oxiderad med en fantastiskt härlig utvecklad smak. Efter att ha värmts upp lite i glaset kommer pinot-noiren fram mer röda äpplen, vårblommor, hasselnötter. Avslutningen är underbar med grädde och knäck som ligger kvar i gommen i minuter.
I en väldigt fin fas nu, elegant och strukturerad, fantastiskt bra!
94p

Krug 96
Visa bifogad bild 22925
Lite blygare i doften initialt men efter tid i glaset visar sig till slut ett kraftpaket, verkligen en smäll på käften.
Krugparfymen växer mer och mer och dofter av krut, röda äpplen, karamell, grädde och citronskal är fantastisk. I munnen är den stor, kraftig och fyllig och efter några timmar i glaset växer den ytterligare och har elegansen och smakprofilen av en GC bourgogne.
96p

Vincent Dancer Chevalier Montrachet 2008
Visa bifogad bild 22926
När vinet först hälls upp konstaterar vi att det doftar initialt klassisk sauvignon blanc, men efter ett tag börjar mer typiska bourgogne-karaktärer framträda. Doften är väldigt djup och mineralrik med limeskal och en fin kryddighet.
I munnen är det fylligt med lite skalbeska. Med tid i glaset växer vinet verkligen, den är otroligt fet och kraftfull men så elegant. Efter ytterligare någon timme kommer någon form av ljus mögelost fram, som verkligen inte är oangenäm. Oerhört precis med en fantastisk struktur och längd.
95p

Louis Jadot Bienvenues Batard-Montrachet 1996
Visa bifogad bild 22928
Bärnstensfärgad, doftar aprikos och karamell initialt, sedan kommer mer stenfrukter och ananas.
I början är inte syran så framträdande vilket gör att balansen känns lite off, men efter 20 min i glaset så kommer den fram och visar balansen i vinet. Utrypisk mogen chard och en längd som sitter i minuter.
Kola, persika, vårblommor, vitpeppar och citronzest slåss i munnen. Finns lite skalbeska i den här också men inte lika framträdande som i Vincent Dancer.
94p

Domaine de la Romanée Conti Echezeaux 2017
Visa bifogad bild 22923
Otrolig doft! Körsbär, omogna jordgubbar, mineral, gröna toner, en drös av kryddor och lite lingon. Kan dofta på det här i dagar!
Oerhört pepprig och koncentrerad, som en bomb i munnen. Syran är hög och tanninerna är tydliga, men strukturen vittnar om att något väldigt bra ligger där under. Öppnar upp sig mer och mer under kvällen men behöver sannolikt minst ett årtionde innan den börjar bli redo.
94p

Armand Rousseau Gevrey Chambertin 1er cru Clos st. Jacques 2006
Visa bifogad bild 22924
Fantastisk doft även här. Doften är fyllig med lite söta jordgubbar och mörk frukt och känns typisk gevrey. Även om det märks att vinet är mer moget än Echezeaux i samma flight så är den här också tight och knuten. Det är tydliga tanniner, fin balanserad syra och fyllig mörk frukt som avslutas med en fantastisk sälta. Tror den här skulle behöva ligga 5-10 år till för att öppna upp sig mer, men verkligen fantastisk nu också.
94p

Efter att vi konstaterat att vi endast hade 2 flaskor per person började det bli lite oroligt att vi inte skulle få tillräckligt av det goda så @Jos, som den goda värd han är, plockade fram den här också så vi slapp gå törstiga.
Domaine Drouhin-Laroze Chambertin Clos de Beze 2017
Visa bifogad bild 22931
Doftar solmogna jordgubbar och mörka bär. Efter tid i glaset börjar den bli mer kryddig och lite vanilj dyker upp.
Även det här vinet är knutet, men oerhört strukturerat med mycket körsbär, lingon och skogshallon. Har verkligen potential att bli väldigt bra om 10+ år.
93p
Latour 1983
Visa bifogad bild 22927
Dekanterades i 3h.
Mörkröd färg, fantastisk mogen bdx-doft, lite sårskorpa, svamp, läder och ceder.
Otroligt balanserad, fortfarande rätt mycket tanniner men väldigt behagligt. Körsbär, svamp, skog med en elegans som skiner över HB 90. Underbart bra och har många år framför sig och är ett bra bevis för att man inte ska bortse 83. Känns som att denna kommer utvecklas positivt i många år till.
94p
Haut-Brion 1990
Visa bifogad bild 22929
Luftades i flaskan i 3h och sedan in i karaff. Doftar våta löv, stall (inte brett), läder, svartpeppar, cigarr och björnbär.
Syran är hög men balanserad, det är pepprigt, kraftigt med en fantastisk kraft. Johan sa det bäst, det smakar verkligen dyr bordeaux. Vinet dricker fantastiskt nu men kommer hålla många år till.
Vinet håller upp fantastiskt under 7h och ligger långt fram i loppet om WOTY och bland de bästa bdx jag druckit.
96p

E. Guigal La Landonne 1998
Visa bifogad bild 22930
Dekanterades i ca 3h. Kraftbomb! Massor av chark, rosmarin, mörka bär men samtidigt känns doften elegant.
I munnen är det kraftigt, köttigt, men oerhört strukturerat och elegant. Vinet skriker tyst, med en avslutning mot mörk jordig karamell.
Dricker bra nu men ingen stress att dricka upp de här och vore intressant att återkomma om 10 år.
95p
Chateau d'Yquem 2001
Visa bifogad bild 22933
Sista vinet under en helt fantastisk kväll. Mörk bärnstensfärgad med en otrolig doft. Det är varm saffran, kryddigt och moget. Enormt expansiv doft som efter ett tag påminner lite om calvados.
Den smakar mindre mogen än färgen och doften ger intryck av.
Mycket saffran i munnen också, fylligt och kraftigt och samtidigt extremt välbalanserat. Massor av persika, krämigt med mycket honung. Ett nästintill perfekt vin som kan få ytterligare något poäng om något årtionde.
96p

Slutligen en bild på hela uppställningen
Visa bifogad bild 22932
Stort tack till alla inblandade!
Trevliga noter, snyggt! Och tack alla för magiska viner!
 

Mina Vinare

Medlem
Med tanke på dialogen kring Dead Arm, så lockade den att gå för aussieshiraz till söndagsmiddagen.

the relic (2).jpg


2004 The Standish Wine Company, Barossa Valley ”The Relic” har en mörk och tät djupröd färg. Doften är klassisk och stor med mintchoklad, rökighet - typ vedspis och en varm jordig ton. I början en hel del lakrits och medicinaltoner men som dämpas efterhand. Därefter kommer det mer solmogen röd frukt och blommighet med en ganska sötfruktig karaktär. Mer mörka och murriga drag mot slutet. Ganska fin doft men inte så värst komplex.

Smaken är ren och sötfruktig med tydligt inslag av mentol och örtighet. Körsbär, jordgubbar och samtidigt lite mörkare drag typ drottningsylt. Mer eukalyptus efterhand och tyvärr en ganska påtaglig medicinalkaraktär. Ganska frisk syra och ingen tung alkohol men en aning endimensionellt avslut. Gott och korrekt men ändå en bit ifrån fornstora dar (92p).

Nja, inte helt vad jag hoppades på. Alltid en favorit hos The WA – både på Bobs tid men även hos senare kritiker med rejält höga poäng. Denna fick hela 99p när det begav sig och kanske symboliserar det den tiden och hypen kring Australien. I min smak blir det lite känslan av att det var bättre förr. Det smakade också bättre förr. Ingen panik vad gäller hållbarhet men ett bättre vin med ytterligare lagring blir det inte. Borde nog druckits för fem år sedan.

Dan Standish var vinmakaren hos Torbreck som gjorde dem berömda. Träffade faktiskt honom 2014 när jag besökte Barossa Valley. En väldigt sympatisk man (som alla australiensare) och dessutom väldigt pedagogisk. Han berättade massor av spännande saker kring vinmakandet och sådant som man som konsument kanske inte alltid reflekterar över. Nyöppnade buteljer, Riedel Syrahglas och alla viner ur hans sortiment. Alla fantastiskt goda och årgång 2009 samt 2010. Då mådde jag som en prins. Tyvärr köpte jag aldrig med mig något hem vilket jag ångrar än idag.
 

Michael_M0!

Medlem
Frukten är inte nära att vara uttorkad efter 10 år. Den har endast tonats ner en del, till förmån för den underliggande syran. 20 år är nog tveksamt att lagra den. Allt beroende på smak iofs.

Edit: Sen håller nog inte riktigt med om att de snöat in på kraft. Du menar senare årgångar då? Jag har inte druckit något efter 2012.

Hur är Arenbergs Pinot:er?
vill minnas att jag har någon flaska från Adelaide Hills..
 

Michael_M0!

Medlem
Med tanke på dialogen kring Dead Arm, så lockade den att gå för aussieshiraz till söndagsmiddagen.

Visa bifogad bild 22937
Dan Standish var vinmakaren hos Torbreck som gjorde dem berömda. Träffade faktiskt honom 2014 när jag besökte Barossa Valley. En väldigt sympatisk man (som alla australiensare) och dessutom väldigt pedagogisk. Han berättade massor av spännande saker kring vinmakandet och sådant som man som konsument kanske inte alltid reflekterar över. Nyöppnade buteljer, Riedel Syrahglas och alla viner ur hans sortiment. Alla fantastiskt goda och årgång 2009 samt 2010. Då mådde jag som en prins. Tyvärr köpte jag aldrig med mig något hem vilket jag ångrar än idag.

Hur var det att besöka Barossa? Värt ett besök? Träffade du fler producenter, och besökte du andra närliggande vinområden?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 22935
2015 Argiano Brunello di Montalcino

Inte ofta jag plockar fram det italienska artilleriet. Gillar det här även om det är ganska uppenbart ungt och aningen outvecklat just nu, Mängder av potential med snorbra längd och intensitet. Fylligt och generöst med utmärkt balans. Bra med tanniner och struktur, men ändå ganska tillgängligt och mjukt.

Mörka körsbär, ceder och tobak primärt. Lite rosor, vinbärsblad och förstadiet till karljohanssvamp i bakgrunden. Riktigt gott nu, troligtvis jäkligt gott sen! (92p)

För ovanlighetens skull har jag två till på lager. Får se hur länge jag lyckas spara dem! ;)
Spara på du! :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lovsång till skruvisar!
För mig helt okänd producent. Finns en flaska av Doyles på hela CT...
2004 Doyles Fis-Hermans Cabernet Merlot, 91p
PXL_20210412_070914356.jpg

Ofantligt stor och läcker doft! Plommonkompott, Merlot-fetma, CS-svartbinbär. Frukt, bär och mer frukt! Som en yngre, mycket bättre, Pomerol.
I munnen är det som Sydfrankrike hälsar på i Bdx eller en fläskig Napa i stilen. Inte en typisk Oz. Grymma tanniner som håller skutan på rätt kurs och inte lämnar någon oberörd. Rätt låga syror, mycket fylligt och gott som phan. Mer klunkabiliskt än komplext, men har alla komponenter på rätt plats. Känns ungt med avsevärd fräschör i frukten.

Följde med som svans i en auktions-lot. Satte därför den symboliska inköpskostnaden 25 kr på den.

Återigen: skruvkork drar ännu en magnifik vinstlott!
 

Mina Vinare

Medlem
Hur var det att besöka Barossa? Värt ett besök? Träffade du fler producenter, och besökte du andra närliggande vinområden?

Besökte både Barossa Valley och McLaren Vale i januari 2014 och de är bägge värda ett besök men rent allmänt så är Barossa ganska sömnigt utöver vinet. Det är ganska fina omgivningar men också väldigt mycket landsbygd utan något större utbud än att besöka vinproducenter. Vi bodde i Tanunda som känns något lite mindre än Nuriootpa men som bägge ligger mitt i distriktet. Så man har nära till producenterna utan att behöva köra alltför långt mellan besöken. Finns ett par restauranger i Tanunda men inte så mycket mer. Tror utbudet är något större i Nuriootpa men kändes lite mer slitet och nedgånget.

McLaren Vale kändes betydligt livligare och dessutom har man nära till kusten och havet med helt fantastiska stränder. Sedan finns det mer att se och göra för dem som inte bara är intresserade av vin. Dessutom ligger Adelaide centrum nära (ca: 40min med bil) om man vill ha storstadsbesök (vi åkte bara igenom utan att stanna).

Vi bodde i själva samhället McLaren Vale som inte är speciellt stort men har allt man behöver inom räckhåll. Dessutom en trevlig atmosfär och nära till alla producenterna.

Jag kan tänka mig att man kan bo i Adelaide hela vistelsen och köra till både Barossa och McLaren Vale om man inte skall besöka så många producenter och kanske nöjer sig med en tur per område och dag.

Från Barossa körde vi till McLaren Vale via Adelaide Hills men gjorde inga besök. Såg dock trevligt ut och vacker omgivning. Fick många tips om att detta var det ”kommande” vinområdet i form av experimentlusta och innovativa ungdomliga krafter.

Rent generellt har de flesta producenter öppet för besök med fokus på försäljning av deras produkter. Det är ganska lättillgängligt men delvis kommersiellt. Det är bara att titta in i ”butiken” och prova det man vill. Vissa tar betalt - andra inte.

Dock bokade jag de flesta besöken i förväg vilket starkt rekommenderas om man vill få ett lite mer personligt besök samt rundvisning. En del producenter tar inte emot besök utan att man förhandsbokar – oftast dom riktigt spännande och lite mindre producenterna.

De producenter som jag besökte och hade förhandsbokat var: Glaetzer (Amon-Ra), Greenock Creek, Rusden, Standish, Torbreck, Two Hands, Noon och Mollydooker. Flera av dem hade jag inte behövt förhandsboka om det bara gällde att smaka vin.

Two Hands tillexempel var mer som en restaurang/bar där vemsomhelst bara kan titta in och beställa det man vill prova och äta - men mot betalning. Vi kom förhandsanmäld (två vuxna och två barn) och fick en härlig rundtur, lätt lunch, provning och vinglas med hem - helt utan att betala en krona. Så där gjorde det uppenbarligen skillnad att haft en del mejlkonversation i förväg.

Glaetzer, Standish och Noon hade troligen inte gått att besöka om jag inte hade förhandsbokat.

Sedan besökte jag flera andra producenter som Penfolds, Yalumba, Arakoon, Rockford, Kaesler Grant Burge, Fox Creek men utan att förhandsboka. Penfolds är som en butik där allt kostar om man vill prova. Lite samma stuk hos Yalumba (fast mindre) men kul att de har ett eget tunnbinderi som man kan besöka och se i full drift. Sedan besökte jag ännu fler men minns inte alla namn. Dock inget minnesvärt eftersom de fallit bort.

Nu blev det ett långt svar men frågan framkallade fina minnen och tyvärr också en hel del reslust så här i coronatider. Australien rent generellt gillade jag skarpt och vi spenderade också flera nätter i Sydney som är en helt fantastisk stad. Skulle flytta dit imorgon om någon kom med det erbjudandet. Trevligare människor än australiensare får man nog leta efter.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Födelsedagsveckans första afton.
Precis som man vill att ädelblodig och mogen Bdx skall bete sig i glaset (även om man ju änskar MER!). Har ännu inte fått nog av detta med mognande Bdx i mitt erbarmliga liv. Erkännas bör att Riojans bombning var lite tråkig, men är ju en del av "the game". Portvinet var det bara ett kvarts glas pervers njutning kvar i.
image.jpg


Codorniu Mosaics From Barcelona, 82p
Begynnande mognad i färgen.
Enkelspårig näsa med frukt, gröna druvor, frukt, gröna druvor och lite citrus.
Smaken är tunn, domineras av tuttifruttipastiller och är helt enkelt ointressant.
Snygg flaska!
Etikettsdrickaren i mig ger den således naturligtvis 96 poäng :p

1986 Faustino V Reserva, **
Den första korken i mitt liv som jag kunnat lyfta upp utan att använda några verktyg. Vinet var fullständigt, fullständigt, helt dött. Avloppsvatten och döda ekorrar. Drunknade daggmaskar i sin soppa efter en vecka under solen...

1975 Château Beau-Séjour Becot, 91p
From a 0.75. Cork soaked 7/8 and ccame out in one piece. Started out as an anemic nothingness, but already after two hrs in the decanter, it was singing.
Slightly pale, mature Bdx colurs.
Nose is just utter oxidisation, possibly with some small forest-in-the-fall.
In the mouth, it's singing! Pure, red berries and fruit, amazing balance of good acidity, pure fruit and a medium dose of the tannins that so many "know-it-alls” proclaimed would never allow this brilliant vintage to shine.
Guess what, 1975 is shining! :)
On this plateau for at least another 20 years.
 

Michael_M0!

Medlem
Besökte både Barossa Valley och McLaren Vale i januari 2014 och de är bägge värda ett besök men rent allmänt så är Barossa ganska sömnigt utöver vinet. Det är ganska fina omgivningar men också väldigt mycket landsbygd utan något större utbud än att besöka vinproducenter. Vi bodde i Tanunda som känns något lite mindre än Nuriootpa men som bägge ligger mitt i distriktet. Så man har nära till producenterna utan att behöva köra alltför långt mellan besöken. Finns ett par restauranger i Tanunda men inte så mycket mer. Tror utbudet är något större i Nuriootpa men kändes lite mer slitet och nedgånget.

McLaren Vale kändes betydligt livligare och dessutom har man nära till kusten och havet med helt fantastiska stränder. Sedan finns det mer att se och göra för dem som inte bara är intresserade av vin. Dessutom ligger Adelaide centrum nära (ca: 40min med bil) om man vill ha storstadsbesök (vi åkte bara igenom utan att stanna).

Vi bodde i själva samhället McLaren Vale som inte är speciellt stort men har allt man behöver inom räckhåll. Dessutom en trevlig atmosfär och nära till alla producenterna.

Jag kan tänka mig att man kan bo i Adelaide hela vistelsen och köra till både Barossa och McLaren Vale om man inte skall besöka så många producenter och kanske nöjer sig med en tur per område och dag.

Från Barossa körde vi till McLaren Vale via Adelaide Hills men gjorde inga besök. Såg dock trevligt ut och vacker omgivning. Fick många tips om att detta var det ”kommande” vinområdet i form av experimentlusta och innovativa ungdomliga krafter.

Rent generellt har de flesta producenter öppet för besök med fokus på försäljning av deras produkter. Det är ganska lättillgängligt men delvis kommersiellt. Det är bara att titta in i ”butiken” och prova det man vill. Vissa tar betalt - andra inte.

Dock bokade jag de flesta besöken i förväg vilket starkt rekommenderas om man vill få ett lite mer personligt besök samt rundvisning. En del producenter tar inte emot besök utan att man förhandsbokar – oftast dom riktigt spännande och lite mindre producenterna.

De producenter som jag besökte och hade förhandsbokat var: Glaetzer (Amon-Ra), Greenock Creek, Rusden, Standish, Torbreck, Two Hands, Noon och Mollydooker. Flera av dem hade jag inte behövt förhandsboka om det bara gällde att smaka vin.

Two Hands tillexempel var mer som en restaurang/bar där vemsomhelst bara kan titta in och beställa det man vill prova och äta - men mot betalning. Vi kom förhandsanmäld (två vuxna och två barn) och fick en härlig rundtur, lätt lunch, provning och vinglas med hem - helt utan att betala en krona. Så där gjorde det uppenbarligen skillnad att haft en del mejlkonversation i förväg.

Glaetzer, Standish och Noon hade troligen inte gått att besöka om jag inte hade förhandsbokat.

Sedan besökte jag flera andra producenter som Penfolds, Yalumba, Arakoon, Rockford, Kaesler Grant Burge, Fox Creek men utan att förhandsboka. Penfolds är som en butik där allt kostar om man vill prova. Lite samma stuk hos Yalumba (fast mindre) men kul att de har ett eget tunnbinderi som man kan besöka och se i full drift. Sedan besökte jag ännu fler men minns inte alla namn. Dock inget minnesvärt eftersom de fallit bort.

Nu blev det ett långt svar men frågan framkallade fina minnen och tyvärr också en hel del reslust så här i coronatider. Australien rent generellt gillade jag skarpt och vi spenderade också flera nätter i Sydney som är en helt fantastisk stad. Skulle flytta dit imorgon om någon kom med det erbjudandet. Trevligare människor än australiensare får man nog leta efter.

Stort tack för ditt uttömmande svar! Förstår helt klart att det är bra minnen. Även om mitt svar är kort så läser jag allt med intresse. Toppen med alla praktiska tips också.

Det var inte möjligt att gå/cykla mellan egendomarna? Antar att spotta och bila är det som fungerar bäst. Du körde inte genom Clare/Eden Valley?

Viner jag vill köpa är bl.a. från just Two Hands och kanske Greenock.

Håller med dig om Australiensare :)
 

Mats

Gone todash....
@StefanAkiko tack för tipset om Sakeman&Sakesson. Beställde en flaska umeshu från dem som är på väg till bolaget. OM du hade tips om vilken av deras saké-flaskor du tycker man borde prova så vore det tacksam med råd och rön här. Samma sak gäller @Boletus

https://www.sakeman-sakesson.se/product-page/karakuchi-uonuma
https://www.sakeman-sakesson.se/product-page/kaon-jukusei-gedatsu
https://www.sakeman-sakesson.se/product-page/takashimizu-seisen-futsu-shu
Vill du ha en annan saké så sitter jag just med Ninki-ichi "Gold Ninki" (junmai daiginjo) i glaset. Inte bland de bästa och stora men en av de bättre jag köpt i Sverige om man gillar den fruktiga typen.
 
Toppen