Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. Sonderlese

Sonderlese Medlem

GOOD LORD!!!

Thirsty, Michael_M0!, Jos och 2 andra gillar detta.
  2. Pontus

Pontus Medlem

Frukten är inte nära att vara uttorkad efter 10 år. Den har endast tonats ner en del, till förmån för den underliggande syran. 20 år är nog tveksamt att lagra den. Allt beroende på smak iofs.

Edit: Sen håller nog inte riktigt med om att de snöat in på kraft. Du menar senare årgångar då? Jag har inte druckit något efter 2012.

Last edited: 11 april 2021
    Omar Khayyam gillar detta.
  3. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Senaste årgången Dead Arm jag drack var 2010.
    Så här tyckte jag tydligen 2017:
    "This is a big wine, no doubt. But the tannic grip has eased up considerably, and it is now ready to drink, although I suspect that this wine has at least another decade to reach peak maturity. Dark plums, chocolate, blackberries, fresh. The oak is there, but more or less integrated. We drank this side by side with a Luke Lambert Yarra Valley Syrah and it was very clear that this had a more classic McLaren or Barossa fruit profile. Liked it quite a bit actually." Gav det 92 poäng.
    :D

[Edit: jag tror jag har druckit ca 30 olika D'Arenberg (vita och röda) i årgångarna 2000-2013 varav en hel del innan jag började föra bok. Av de jag druckit och skrivit ner har jag egentligen bara gett 90+ poäng till ett enda rött - just den du också gillade ovan nämnda Dead Arm 2010 samt The Last Ditch 2005 (Viognier). Har nog tyckt att många av de röda, i och för sig ofta billigare än Dead Arm, varit litet för mycket oomph för sin kostym.]

Last edited: 11 april 2021
    Michael_M0! och Pontus gillar detta.
  4. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

+1

Jos och Sonderlese gillar detta.
  5. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Dead Arm 2002 var mitt första köp på auktion! Jag köpte och drack mycket D'Arenberg och då särskilt de vita samt de röda blendsen. Håller med om att när de var i balans var de riktigt prisvärda, men kanske mer solida bordsviner än något stort. Dock var känslan just att det lätt gick överstyr med balansen.

6. Vingubben

Vingubben Medlem

Jag har druckit Clos de Corton både som ung, 2016 förra, året och med lite ålder, 2003 för tre år sedan. 2016 riktigt trevlig med grym potential men 2003 korrekt och bra men rätt slätstruken. Dock rätt stor skillnad i årgångar så svårt att göra en jämförelse. Jag har dock i förta hand köpt deras deras byviner, Mercurey och NSG, som brukar leverera bra för sitt pris, eller rättare sagt brukade. NSG har väl dubblerats i pris senaste fem åren.

The Wall och Omar Khayyam gillar detta.
  7. Pontus

Pontus Medlem

Så många som 30 har jag inte druckit, men kanske 10 Dead Arm. De flesta har legat i spannet 90-93. Denna flaskan stack verkligen ut som sjukt bra! Troligen en kombination av bra årgång, flaska och lagring. Otroligt fin balans, komplexitet osv - fullt i klass med ett toppvin från Norra Rhone (även om stilen är en annan). Ett decennium i källaren verkar annars vara ett bra riktmärke i min smak. Har en 2010a kvar i källaren och den (flaskan) ryker nog inom kort. Och dessvärre inga fler efter det.

Omar Khayyam och StefanAkiko gillar detta.
  8. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

Dead Arm 2001 är fortfarande fullpackad med frukt, men man kan nu börja skönja vad den kommer att bli.
    Smak är ju en personlig sak, och den förändras ständigt.

Pontus gillar detta.
  9. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

D2252339-E675-41E1-B035-697496D4EDA8.jpeg
    2015 Argiano Brunello di Montalcino

Inte ofta jag plockar fram det italienska artilleriet. Gillar det här även om det är ganska uppenbart ungt och aningen outvecklat just nu. Mängder av potential med snorbra längd och intensitet. Fylligt och generöst med utmärkt balans. Bra med tanniner och struktur, men ändå ganska tillgängligt och mjukt.

Mörka körsbär, ceder och tobak primärt. Lite rosor, vinbärsblad och förstadiet till karljohanssvamp i bakgrunden. Riktigt gott nu, troligtvis jäkligt gott sen! (92p)

För ovanlighetens skull har jag två till på lager. Får se hur länge jag lyckas spara dem! ;)

KimHartman, Fredrik L, MagnusH70 och 15 andra gillar detta.
  10. Jos

Jos Medlem

Trevliga noter, snyggt! Och tack alla för magiska viner!

Champagne99, Keen, Oscaro och 1 annan gillar detta.
  11. Mina Vinare

Mina Vinare Medlem

Med tanke på dialogen kring Dead Arm, så lockade den att gå för aussieshiraz till söndagsmiddagen.

the relic (2).jpg

2004 The Standish Wine Company, Barossa Valley ”The Relic” har en mörk och tät djupröd färg. Doften är klassisk och stor med mintchoklad, rökighet - typ vedspis och en varm jordig ton. I början en hel del lakrits och medicinaltoner men som dämpas efterhand. Därefter kommer det mer solmogen röd frukt och blommighet med en ganska sötfruktig karaktär. Mer mörka och murriga drag mot slutet. Ganska fin doft men inte så värst komplex.

Smaken är ren och sötfruktig med tydligt inslag av mentol och örtighet. Körsbär, jordgubbar och samtidigt lite mörkare drag typ drottningsylt. Mer eukalyptus efterhand och tyvärr en ganska påtaglig medicinalkaraktär. Ganska frisk syra och ingen tung alkohol men en aning endimensionellt avslut. Gott och korrekt men ändå en bit ifrån fornstora dar (92p).

Nja, inte helt vad jag hoppades på. Alltid en favorit hos The WA – både på Bobs tid men även hos senare kritiker med rejält höga poäng. Denna fick hela 99p när det begav sig och kanske symboliserar det den tiden och hypen kring Australien. I min smak blir det lite känslan av att det var bättre förr. Det smakade också bättre förr. Ingen panik vad gäller hållbarhet men ett bättre vin med ytterligare lagring blir det inte. Borde nog druckits för fem år sedan.

Dan Standish var vinmakaren hos Torbreck som gjorde dem berömda. Träffade faktiskt honom 2014 när jag besökte Barossa Valley. En väldigt sympatisk man (som alla australiensare) och dessutom väldigt pedagogisk. Han berättade massor av spännande saker kring vinmakandet och sådant som man som konsument kanske inte alltid reflekterar över. Nyöppnade buteljer, Riedel Syrahglas och alla viner ur hans sortiment. Alla fantastiskt goda och årgång 2009 samt 2010. Då mådde jag som en prins. Tyvärr köpte jag aldrig med mig något hem vilket jag ångrar än idag.

KimHartman, Vera Wind, The Wall och 6 andra gillar detta.
  12. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Hur är Arenbergs Pinot:er?
    vill minnas att jag har någon flaska från Adelaide Hills..

13. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Hur var det att besöka Barossa? Värt ett besök? Träffade du fler producenter, och besökte du andra närliggande vinområden?

14. StefanAkiko

Spara på du! :cool:

15. Pontus

Pontus Medlem

Tyvärr har jag dålig koll här. @Omar Khayyam vet nog?

16. StefanAkiko

Lovsång till skruvisar!
    För mig helt okänd producent. Finns en flaska av Doyles på hela CT...
    2004 Doyles Fis-Hermans Cabernet Merlot, 91p
    PXL_20210412_070914356.jpg
    Ofantligt stor och läcker doft! Plommonkompott, Merlot-fetma, CS-svartbinbär. Frukt, bär och mer frukt! Som en yngre, mycket bättre, Pomerol.
    I munnen är det som Sydfrankrike hälsar på i Bdx eller en fläskig Napa i stilen. Inte en typisk Oz. Grymma tanniner som håller skutan på rätt kurs och inte lämnar någon oberörd. Rätt låga syror, mycket fylligt och gott som phan. Mer klunkabiliskt än komplext, men har alla komponenter på rätt plats. Känns ungt med avsevärd fräschör i frukten.

Följde med som svans i en auktions-lot. Satte därför den symboliska inköpskostnaden 25 kr på den.

Återigen: skruvkork drar ännu en magnifik vinstlott!

17. Mina Vinare

Mina Vinare Medlem

Besökte både Barossa Valley och McLaren Vale i januari 2014 och de är bägge värda ett besök men rent allmänt så är Barossa ganska sömnigt utöver vinet. Det är ganska fina omgivningar men också väldigt mycket landsbygd utan något större utbud än att besöka vinproducenter. Vi bodde i Tanunda som känns något lite mindre än Nuriootpa men som bägge ligger mitt i distriktet. Så man har nära till producenterna utan att behöva köra alltför långt mellan besöken. Finns ett par restauranger i Tanunda men inte så mycket mer. Tror utbudet är något större i Nuriootpa men kändes lite mer slitet och nedgånget.

McLaren Vale kändes betydligt livligare och dessutom har man nära till kusten och havet med helt fantastiska stränder. Sedan finns det mer att se och göra för dem som inte bara är intresserade av vin. Dessutom ligger Adelaide centrum nära (ca: 40min med bil) om man vill ha storstadsbesök (vi åkte bara igenom utan att stanna).

Vi bodde i själva samhället McLaren Vale som inte är speciellt stort men har allt man behöver inom räckhåll. Dessutom en trevlig atmosfär och nära till alla producenterna.

Jag kan tänka mig att man kan bo i Adelaide hela vistelsen och köra till både Barossa och McLaren Vale om man inte skall besöka så många producenter och kanske nöjer sig med en tur per område och dag.

Från Barossa körde vi till McLaren Vale via Adelaide Hills men gjorde inga besök. Såg dock trevligt ut och vacker omgivning. Fick många tips om att detta var det ”kommande” vinområdet i form av experimentlusta och innovativa ungdomliga krafter.

Rent generellt har de flesta producenter öppet för besök med fokus på försäljning av deras produkter. Det är ganska lättillgängligt men delvis kommersiellt. Det är bara att titta in i ”butiken” och prova det man vill. Vissa tar betalt - andra inte.

Dock bokade jag de flesta besöken i förväg vilket starkt rekommenderas om man vill få ett lite mer personligt besök samt rundvisning. En del producenter tar inte emot besök utan att man förhandsbokar – oftast dom riktigt spännande och lite mindre producenterna.

De producenter som jag besökte och hade förhandsbokat var: Glaetzer (Amon-Ra), Greenock Creek, Rusden, Standish, Torbreck, Two Hands, Noon och Mollydooker. Flera av dem hade jag inte behövt förhandsboka om det bara gällde att smaka vin.

Two Hands tillexempel var mer som en restaurang/bar där vemsomhelst bara kan titta in och beställa det man vill prova och äta - men mot betalning. Vi kom förhandsanmäld (två vuxna och två barn) och fick en härlig rundtur, lätt lunch, provning och vinglas med hem - helt utan att betala en krona. Så där gjorde det uppenbarligen skillnad att haft en del mejlkonversation i förväg.

Glaetzer, Standish och Noon hade troligen inte gått att besöka om jag inte hade förhandsbokat.

Sedan besökte jag flera andra producenter som Penfolds, Yalumba, Arakoon, Rockford, Kaesler Grant Burge, Fox Creek men utan att förhandsboka. Penfolds är som en butik där allt kostar om man vill prova. Lite samma stuk hos Yalumba (fast mindre) men kul att de har ett eget tunnbinderi som man kan besöka och se i full drift. Sedan besökte jag ännu fler men minns inte alla namn. Dock inget minnesvärt eftersom de fallit bort.

Nu blev det ett långt svar men frågan framkallade fina minnen och tyvärr också en hel del reslust så här i coronatider. Australien rent generellt gillade jag skarpt och vi spenderade också flera nätter i Sydney som är en helt fantastisk stad. Skulle flytta dit imorgon om någon kom med det erbjudandet. Trevligare människor än australiensare får man nog leta efter.

18. StefanAkiko

Födelsedagsveckans första afton.
    Precis som man vill att ädelblodig och mogen Bdx skall bete sig i glaset (även om man ju änskar MER!). Har ännu inte fått nog av detta med mognande Bdx i mitt erbarmliga liv. Erkännas bör att Riojans bombning var lite tråkig, men är ju en del av "the game". Portvinet var det bara ett kvarts glas pervers njutning kvar i.
    image.jpg

Codorniu Mosaics From Barcelona, 82p
    Begynnande mognad i färgen.
    Enkelspårig näsa med frukt, gröna druvor, frukt, gröna druvor och lite citrus.
    Smaken är tunn, domineras av tuttifruttipastiller och är helt enkelt ointressant.
    Snygg flaska!
    Etikettsdrickaren i mig ger den således naturligtvis 96 poäng :p

1986 Faustino V Reserva, **
    Den första korken i mitt liv som jag kunnat lyfta upp utan att använda några verktyg. Vinet var fullständigt, fullständigt, helt dött. Avloppsvatten och döda ekorrar. Drunknade daggmaskar i sin soppa efter en vecka under solen...

1975 Château Beau-Séjour Becot, 91p
    From a 0.75. Cork soaked 7/8 and ccame out in one piece. Started out as an anemic nothingness, but already after two hrs in the decanter, it was singing.
    Slightly pale, mature Bdx colurs.
    Nose is just utter oxidisation, possibly with some small forest-in-the-fall.
    In the mouth, it's singing! Pure, red berries and fruit, amazing balance of good acidity, pure fruit and a medium dose of the tannins that so many "know-it-alls” proclaimed would never allow this brilliant vintage to shine.
    Guess what, 1975 is shining! :)
    On this plateau for at least another 20 years.

Patrik Sellin, The Wall, vintomas och 3 andra gillar detta.
  19. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Stort tack för ditt uttömmande svar! Förstår helt klart att det är bra minnen. Även om mitt svar är kort så läser jag allt med intresse. Toppen med alla praktiska tips också.

Det var inte möjligt att gå/cykla mellan egendomarna? Antar att spotta och bila är det som fungerar bäst. Du körde inte genom Clare/Eden Valley?

Viner jag vill köpa är bl.a. från just Two Hands och kanske Greenock.

Håller med dig om Australiensare :)

20. Mats

Mats Gone todash....

Vill du ha en annan saké så sitter jag just med Ninki-ichi "Gold Ninki" (junmai daiginjo) i glaset. Inte bland de bästa och stora men en av de bättre jag köpt i Sverige om man gillar den fruktiga typen.

Gradin, StefanAkiko och Omar Khayyam gillar detta.

Dela sidan