Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Nu blev det ett långt svar men frågan framkallade fina minnen och tyvärr också en hel del reslust så här i coronatider. Australien rent generellt gillade jag skarpt och vi spenderade också flera nätter i Sydney som är en helt fantastisk stad. Skulle flytta dit imorgon om någon kom med det erbjudandet. Trevligare människor än australiensare får man nog leta efter.
jag är övertygad! låter supertrevligt.
 
Tyvärr har jag dålig koll här. @Omar Khayyam vet nog?
Näe, där fick man för att man var kaxig "provat 30 olika flaskor av D'arenberg" :oops: visste inte ens att de gjorde pinot noir.

De olika vinerna som jag har provat några olika årgångar av i de flesta fallen är:

Röda:
Dead Arm (shiraz, den mest seriösa av rödvinerna jag provat)
The Footbolt (Shiraz, någonstans mellan Love Grass och Dead Arm i mjukhet och seriositet, men kanske inte min grej ändå - litet over the top Barossa Shiraz om jag minns rätt)
Love Grass (shiraz, ganska ointressant instegsvin)
The Custodian (Grenache, ganska stor och litet sötfruktig som min fru dock gillade så den hade vi hemma ett tag - lite som en "guilty pleasure" från min sida)
The Stump Jump (kanske den jag tänkte på när jag tänkte på överextraherad GSM-blend från D'Arenberg)
The Ironstone Pressings (litet bättre variant av Stump Jump, GSM)
The Coppermine Road (Cabernet Sauvignon som jag vill minnas att jag gillade helt ok och som vi hade när vi grillade ute i på somrarna, la den i coolern med is eftersom det kunde bli typ 30 grader varmt)
The Galvo Garage (bordeaux blend som jag inte minns så mycket av annat än att jag inte var så övertygad)

Vita:
The Last Ditch (Viognier och riktigt bra nya världen Viognier i generös men balanserad stil)
The Hermit Crab (Viognier och Marsanne, kostade typ USD 12 för femton tjugo år sedan och var ett av de första viner jag köpte och gillade. Rosor och marsipan var hur jag kom ihåg den. prövade igen för en sex-sju år sedan och var kanske inte lika bra som när jag först började dricka vin... eller så har man utvecklat sin smak... bang for the buck i alla fall)
The Money Spider (Roussanne, riktigt bra om man gillar generös och varmfruktig Roussanne)
 

Michael_M0!

Medlem
Näe, där fick man för att man var kaxig "provat 30 olika flaskor av D'arenberg" :oops: visste inte ens att de gjorde pinot noir.

De olika vinerna som jag har provat några olika årgångar av i de flesta fallen är:

Röda:
Dead Arm (shiraz, den mest seriösa av rödvinerna jag provat)
The Footbolt (Shiraz, någonstans mellan Love Grass och Dead Arm i mjukhet och seriositet, men kanske inte min grej ändå - litet over the top Barossa Shiraz om jag minns rätt)
Love Grass (shiraz, ganska ointressant instegsvin)
The Custodian (Grenache, ganska stor och litet sötfruktig som min fru dock gillade så den hade vi hemma ett tag - lite som en "guilty pleasure" från min sida)
The Stump Jump (kanske den jag tänkte på när jag tänkte på överextraherad GSM-blend från D'Arenberg)
The Ironstone Pressings (litet bättre variant av Stump Jump, GSM)
The Coppermine Road (Cabernet Sauvignon som jag vill minnas att jag gillade helt ok och som vi hade när vi grillade ute i på somrarna, la den i coolern med is eftersom det kunde bli typ 30 grader varmt)
The Galvo Garage (bordeaux blend som jag inte minns så mycket av annat än att jag inte var så övertygad)

Vita:
The Last Ditch (Viognier och riktigt bra nya världen Viognier i generös men balanserad stil)
The Hermit Crab (Viognier och Marsanne, kostade typ USD 12 för femton tjugo år sedan och var ett av de första viner jag köpte och gillade. Rosor och marsipan var hur jag kom ihåg den. prövade igen för en sex-sju år sedan och var kanske inte lika bra som när jag först började dricka vin... eller så har man utvecklat sin smak... bang for the buck i alla fall)
The Money Spider (Roussanne, riktigt bra om man gillar generös och varmfruktig Roussanne)

Tack för noterna!
Önskar jag kunde spara ditt inlägg, men vet inte om det går att göra? Blev helt klart sugen att utforska mer i deras utbud nu.

Vinet jag tänkte på var denna:
https://www.vivino.com/SE/sv/d-arenberg-the-feral-fox-pinot-noir/w/13395
 

Tomasr

Medlem
2018 Guímaro camino real (senaste ts-släpp)
Drack det svalt utan mat, de sa bara slurp så var det slut. Som tur var hade frun somnat i soffan så jag drack upp flaskan i stort sett själv. Det här kommer att bli en favorit i sommar som kommer gå hem hos alla här. Beställde genast fler och blev nyfiken på mer från producenten så en finca meixeman slank också med.
Meixeman är en favorit här, mycket trevlig!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Näe, där fick man för att man var kaxig "provat 30 olika flaskor av D'arenberg" :oops: visste inte ens att de gjorde pinot noir.

De olika vinerna som jag har provat några olika årgångar av i de flesta fallen är:

Röda:
Dead Arm (shiraz, den mest seriösa av rödvinerna jag provat)
The Footbolt (Shiraz, någonstans mellan Love Grass och Dead Arm i mjukhet och seriositet, men kanske inte min grej ändå - litet over the top Barossa Shiraz om jag minns rätt)
Love Grass (shiraz, ganska ointressant instegsvin)
The Custodian (Grenache, ganska stor och litet sötfruktig som min fru dock gillade så den hade vi hemma ett tag - lite som en "guilty pleasure" från min sida)
The Stump Jump (kanske den jag tänkte på när jag tänkte på överextraherad GSM-blend från D'Arenberg)
The Ironstone Pressings (litet bättre variant av Stump Jump, GSM)
The Coppermine Road (Cabernet Sauvignon som jag vill minnas att jag gillade helt ok och som vi hade när vi grillade ute i på somrarna, la den i coolern med is eftersom det kunde bli typ 30 grader varmt)
The Galvo Garage (bordeaux blend som jag inte minns så mycket av annat än att jag inte var så övertygad)

Vita:
The Last Ditch (Viognier och riktigt bra nya världen Viognier i generös men balanserad stil)
The Hermit Crab (Viognier och Marsanne, kostade typ USD 12 för femton tjugo år sedan och var ett av de första viner jag köpte och gillade. Rosor och marsipan var hur jag kom ihåg den. prövade igen för en sex-sju år sedan och var kanske inte lika bra som när jag först började dricka vin... eller så har man utvecklat sin smak... bang for the buck i alla fall)
The Money Spider (Roussanne, riktigt bra om man gillar generös och varmfruktig Roussanne)
Mycket bra genomkörare!
Laughing Magpie?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sitter o firar att ha överlevt 55 år i Jämmerdalen.
Pizzan är överstånden, nu gäller långlagrad Mimoletto.
PXL_20210413_130432750.jpg

1964 Fontanafredda Barolo, 97p
Zatanz vilket underbart vin!
Nosen är typiskt mega-oxiderad, men i munnen! Ååh! Det här är ambrosia! Mmmmm!
Tunn start, men redan efter 45 min tittar Barologuden fram med sitt stora leende! Med dagens strävhet undrar man ju över hur pass drickbart det här var i slutet av 60-talet...

Födelsedagsvecka.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men att du för övrigt är väldigt öppen inför all dryck det håller jag verkligen med om. Fattar inte hur du orkar var så vidöppen, imponerande!
Har ju vuxit upp i vinträsket tillsammans med @Mats vilket betyder att ständiga utmaningar blandat med Bordeaux är det enda som funkar ;)

Har inget problem med att jag aldrig kommer bli färdig med att rita upp hela vinkartan. Har mina vinambitioner investerade i att dels vara generalist och dels i att dränka mig i mina favoriter. Älskar njutningen. I ärlighetens namn har jag aldrig uppskattat monomaniker utom bland ingenjörer och den spretiga grupp jag kallar konstnärer, som till stora delar lever och verkar för andras skull (författare, kirurger, piloter, atleter, entreprenörer...).

Hade jag inte jagat så friskt och glatt hade jag nog heller aldrig funnit alla de fantastiska viner som resonerar med mitt gomsegel, dvs vid sidan av Pouilly Fumé, Bdx, Mosel, Madiran och oxiderad vit Rioja.

Väl medveten om att alla distrikt, druvsorter mm går alldeles vansinnigt bra att dyka ner djupt i. Enda problemet är att brunnarna är bottenlösa vilket betyder att vi alla måste hitta en nivå där vi säger "nu är det nog". Det gäller även dem som snöat in på Champis.

Jag kanske sätter stopp lite tidigare än ändra i kombo med intensitet i fokus. Kanske därför jag hinner med många? Kanske jag helt enkelt är mer ADHD (behöver ständigt nya intryck) än autist (allt nytt är bara besvärligt eller av ondo).

Som det sägs så klokt: huvudsaken det som klunkar i glaset är gott :p
 

Mina Vinare

Medlem
Stort tack för ditt uttömmande svar! Förstår helt klart att det är bra minnen. Även om mitt svar är kort så läser jag allt med intresse. Toppen med alla praktiska tips också.

Det var inte möjligt att gå/cykla mellan egendomarna? Antar att spotta och bila är det som fungerar bäst. Du körde inte genom Clare/Eden Valley?

Viner jag vill köpa är bl.a. från just Two Hands och kanske Greenock.

Håller med dig om Australiensare :)

Spontant skulle jag tro att det går fint att cykla men framförallt då i Barossa. Minns det som ganska låglänt just där producenterna är koncentrerade och inte alltför utspridda. Beror ju såklart på hur många och vilka producenter man vill besöka också.

McLaren Vale är bitvis betydligt mer kuperat även om det inte ser ut så på en karta eller Google. Inte så att det är brant men ganska backigt och jag skulle nog bli ganska trött efter ett tag. Producenterna ligger väl hyfsat koncentrerat men just det kuperade landskapet kan nog köra slut på den mest ihärdige.

Sedan är vädret och årstiden en faktor att väga in. När vi kom till Barossa var det en kallfront som tydligen berodde på något väderfenomen norröver och kvällstemperaturerna var nere runt 10/12 grader och dagtid som en svensk högsommar kring 20-strecket och lite till i solen. När vi lämnade McLaren Vale sju dagar senare var temperaturen över 40 grader. Den temperaturen i kombination med att cykla efter att provat vin tror jag inte är så hälsosam oavsett om det är kuperat eller ej.

Clare Valley besökte vi aldrig men körde genom Eden Valley på färden mot McLaren Vale och Yalumba ligger väl i princip mer i Eden än Barossa Valley. Annars besökte vi ingen annan där.

Two Hands har ett stort utbud av viner i alla prisklasser och det mesta smakar riktigt gott. Kanske lite (för?) mycket kommersiellt men hög kvalitet.

Greenock Creek är ju en pytteliten producent jämfört med mycket annat men riktigt hantverk. En personlig favorit. Litet ställe och som besök var det inte alltför imponerande även om trevliga och mycket vänliga människor. Nu skall det vist vara sålt av familjen till Kinesiska investerare så frågan är vad som händer i framtiden. Känns lite trist.
 

LeChat

Medlem
4716FF6A-05C6-4A7E-A7BC-2B9F63625054.jpeg

1998 Chateau Musar


Jag brukar tänka bourgogne när jag dricker mogen Musar men ikväll känns den betydligt mer exotisk. Mer av mellanösterns smaker. Bl.a. söt lakrits, fikon, apelsin, rågmacka med Onsalakorv:rolleyes:

Har nu druckit några flaskor av 1998 Musar och precis som tidigare så är det ett vin med stor persona. Kvällens flaska hade nog lite mer brettkaraktär än tidigare. Dessa orena drag tror jag gör att vinentusiaster hamnar i två läger gällande Musar. En del gillar och tycker att det tillför komplexitet medan andra anser vinet mer eller mindre som defekt. Spännande hur olika vi upplever dofter och smaker.
 

Martin F

Medlem
Visa bifogad bild 22963
1998 Chateau Musar


Jag brukar tänka bourgogne när jag dricker mogen Musar men ikväll känns den betydligt mer exotisk. Mer av mellanösterns smaker. Bl.a. söt lakrits, fikon, apelsin, rågmacka med Onsalakorv:rolleyes:

Har nu druckit några flaskor av 1998 Musar och precis som tidigare så är det ett vin med stor persona. Kvällens flaska hade nog lite mer brettkaraktär än tidigare. Dessa orena drag tror jag gör att vinentusiaster hamnar i två läger gällande Musar. En del gillar och tycker att det tillför komplexitet medan andra anser vinet mer eller mindre som defekt. Spännande hur olika vi upplever dofter och smaker.
Du har inte tips på någonstans där man kan köpa mogen Musar nu när Lobenberg inte längre funkar för svenskar?
 

LeChat

Medlem
Du har inte tips på någonstans där man kan köpa mogen Musar nu när Lobenberg inte längre funkar för svenskar?
Tyvärr inte.:( Det fanns så mycket hos Lobenbergs som jag önskar att jag kunde köpa. Att de dessutom gav 10 % rabatt motiverade än mer att handla av just dem. Hoppas det löser sig.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dagen tema: lönar det sig att låta vinerna ligga?
la tour martillac 515.jpg

2005 Château La Tour-Martillac: doft av murkna löv, skog, champinjoner, läder, ceder, katrinplommon och svarta vinbär. I smaken finns bläck, cassis, plommon, polerad ek, blyerts, grafit och massor av bläck. Jättefin frukt och syra, tanninerna och faten ligger där de ska. Fint avslut med svarta vinbär och svartpeppar. Skolboksexempel på bra Bordeaux. Fin balans och bra tryck. Inne i mognadfönstret, men kan nog bli ännu bättre med några ytterligare år. Gav det 90p för tre år sedan, det är klart mer nu.
2015 Château La Tour-Martillac: Doft av mynta, viol, svarta vinbär, vanilj och stall. Smak av röda plommon, trä, vanilj, viol, mynta och rosmarin. Eldig frukt med en hel del ek, massor av örter och rätt så tuffa tanniner. Gott vin, men känns mer som södra Rhône än Bordeaux. Kommer helt klart att vinna på lagring.
Hade man druckit 2015 stand-alone hade man nog tyckt att den var riktigt bra, men nu blir den helt utskåpad av 2005. På frågan "är det värt att lagra sina Bordeauxer 10 år till (om de är från 2000-talet)" så är svaret otvetydigt Ja!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagen tema: lönar det sig att låta vinerna ligga?
Visa bifogad bild 22964
2005 Château La Tour-Martillac: doft av murkna löv, skog, champinjoner, läder, ceder, katrinplommon och svarta vinbär. I smaken finns bläck, cassis, plommon, polerad ek, blyerts, grafit och massor av bläck. Jättefin frukt och syra, tanninerna och faten ligger där de ska. Fint avslut med svarta vinbär och svartpeppar. Skolboksexempel på bra Bordeaux. Fin balans och bra tryck. Inne i mognadfönstret, men kan nog bli ännu bättre med några ytterligare år. Gav det 90p för tre år sedan, det är klart mer nu.
2015 Château La Tour-Martillac: Doft av mynta, viol, svarta vinbär, vanilj och stall. Smak av röda plommon, trä, vanilj, viol, mynta och rosmarin. Eldig frukt med en hel del ek, massor av örter och rätt så tuffa tanniner. Gott vin, men känns mer som södra Rhône än Bordeaux. Kommer helt klart att vinna på lagring.
Hade man druckit 2015 stand-alone hade man nog tyckt att den var riktigt bra, men nu blir den helt utskåpad av 2005. På frågan "är det värt att lagra sina Bordeauxer 10 år till (om de är från 2000-talet)" så är svaret otvetydigt Ja!
+1
...eller kanske snarare: +20 år
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Födelsedagsveckan tog sig en paus igår, var helt enkelt för mycket jobb. Orkade inte ens tänka tanken på att dricka vin.
Räknar hitintills denna vecka 3 vaskningar, varav en Muscadet som var korkad. De andra två var "bara" sönderoxiderade.
Torsdagens vin var tänkt att bli en sjtärnvåt hommage till Gérard Bertrand, men var tyvärr lite trött.

PXL_20210415_143928958_3.jpg


1995 Château L'Hôspitalet Extrème, La Clape, Languedoc, 91p
This starts out as a 88-ish point delicious and balanced slightly tired gentleman. It's slightly over on the sour, grumpy side. As unremarkable as it is, it's still quite delicious. A whiff of oxidization on the nose.
------------ 3 hrs later --------------
Now, this is singing! A fully mature blanket of cosy aromas comforts my weary soul. Nothing breaks the harmony with this one. Even if slightly tired, still dramatic and pleasant. Wood is usurped. Not as amazing as I had hoped.
Like a really, really, really good mature CdR.
Small harvests of ~30 hl/ha, 50% Syrah, 40% Mourvèdre, 10% Grenache, 16 months in new oak.

FylleGoogles tagning:
Detta börjar som en 88-ish punkt läcker och balanserad lite trött gentleman. Det är lite över på den sura, vresiga sidan. Så obemärkligt som det är, det är fortfarande ganska gott. En doft av oxidation på näsan.
------------ 3 timmar senare --------------
Nu sjunger det! En helt mogen filt med mysiga aromer tröstar min trötta själ. Ingenting bryter harmonin med den här. Även om det är lite trött, ändå dramatiskt och trevligt. Trä utnyttjas. Inte så fantastiskt som jag hade hoppats på.
Som en riktigt, riktigt, riktigt bra mogen CdR.
Små skördar på ~ 30 hl / ha, 50% Syrah, 40% Mourvèdre, 10% Grenache, 16 månader i ny ek.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagens födelsedagsvin:
En av mina stora favoriter från Bordeaux: Château Troplong Mondot och enligt min ödmjuka uppfattning, en av Bdx:s mest gedigna högkvalitetsproducenter. Deras 2005 är ett av det mest vansinnigt perfekta Bdx-vin jag någonsin druckit. I afton brummar vi på med deras tagning av 1970. Helt för avslappnad pleasure drinking samman med rapportskrivning och sedermera någonting från Netflix och lite ost...

1970 TM.jpg


1970 Château Troplong Mondot, 96p
High shoulder fill, the cork came up in one piece, fully soaked.
Deep, rich, distinguished nose: A whole lot of Cabernet franc aromas in the Loiresque way partnering up with candied blood orange rind, dark chocolate and quite simply A LOT going on. To die for!
Pristine red fruits, fantastic balance with the acids being slightly prominent. Still tannic, long and CF prominently shining through in the finish. CF as in St Nicolas de Bourgeuil type particular green vegetal aromas in a mix with wet terracotta. Finishing also with dry pipe tobacco, autumnal forest floor and Bdx earth.
Very close to 2015 notes by others.
Will remain great for a very long time to come.

Fylle-Google hittar på:
Hög axelfyllning, korken kom i ett stycke, helt blöt.
Djup, rik, framstående näsa: En hel del Cabernet franc-aromer på Loiresque-sättet som samarbetar med kanderad blodorange, mörk choklad och helt enkelt MYCKET pågår. Att dö för!
Orörda röda frukter, fantastisk balans med syrorna som är något framträdande. Fortfarande tannisk, lång och CF framträdande framträdande i mål. CF som i St Nicolas de Bourgeuil typ speciella gröna vegetabiliska aromer i en blandning med våt terrakotta. Efterbehandling med torrpiptobak, höstlig skogsbotten och Bdx-jord.
Mycket nära 2015 anteckningar av andra.
Kommer att vara bra under en mycket lång tid framöver.
 
Toppen