Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. LeChat

LeChat Medlem

CE2D54CB-540E-4A42-B038-DA2FFE0FF5E1.jpeg
    Konst.

F83996AF-B2AB-4396-BA6F-F5A8A58A75FA.jpeg
    Mat.
    Och så in h-lvete gott! Grillade skivor av lammstek med vitlökssmör.

751CA8B1-116B-4BAB-B7E1-F5011EE53F39.jpeg
    Högg en enkel flaska i farten. Funkar fint till maten nu men kan gärna få 2-3 års ytterligare mognad.

Last edited: 18 april 2021
  2. The Wall

The Wall Medlem

Gilla för val av vin, noter osv. intensiv avsky och extrem ogilla på TCA. Skruvkork är kanske inte lika charmigt, men hellre ett ”kritsch” och perfekt vin än ”plopp” och TCA.

Last edited: 18 april 2021
    Michael_M0!, StefanAkiko, Mats och 2 andra gillar detta.
  3. JonasBo

JonasBo Medlem

Tog fram den flaska jag haft längst i min vinkarriär, Brigaldara Amarone della Valpolicella Classico 2011 som jag fick som födelsedagspresent av min bror för sju år sedan. Då jag inte ännu upptäckt Piemonte

Mognaden är perfekt
    Och det hade kanske resterande varit också om det inte varit för den höga alkoholen (17%!) som tar över något.
    Kul ändå att uppleva. Tack brorsan!
    IMG_20210418_190732.jpg IMG_20210418_190741.jpg IMG_20210418_190745.jpg

Michael_M0!, StefanAkiko, Deek och 6 andra gillar detta.
  4. The Wall

The Wall Medlem

Amarone kan faktiskt bli drickbart om man väntar något decennium eller två, men man riskerar att få en alkoholsmocka. Gissar att flaskan inte är köpt i Sverige pga 17%.

5. JonasBo

JonasBo Medlem

Jag är rätt säker på att den är köpt på bolaget. Den fanns och finns kvar i standardsortimentet.

6. Mina Vinare

Mina Vinare Medlem

En lång och intensiv helg med både födelsedagsfirande samt umgänge bjöd på en hel del vin och bäst var söndagens viner.

2009 3 (2).jpg

2009 Spottswoode, St. Helena ”Estate - Cabernet Sauvignon” har en tät och intensivt ungdomlig mörkröd färg. Doften är elegant med mynta, örtighet och ett allmänt friskt intryck. Finstämd fatvanilj av det lyxiga slaget och närmast gräddighet med jordgubbar och hallon. Parfymerad och exotisk med inslag av ceder och varm grusväg. Vit choklad och mocka samt lite svett mot slutet. Jättefin doft.

Smaken är frisk men krämig av röda bär. Cassis, körsbär och hallon med en fin syra som balanserar det hela. En lång och intensiv eftersmak av rostade fat och smörkola samt exotisk fruktighet med inslag av aprikos och persika. Röd citrusfrukt och en härlig solmogenhet över det hela. Varmt och fruktigt men svalt och elegant på samma gång med perfekt integrerade tanniner. Syndigt gott (99p).

Det saknas lite ”extra allt” i doften för ett perfekt betyg men annars är det så bra som vin kan bli. Elegans med frukt och harmoni utan att något sticker iväg och tar över. Har följt detta från unga år och även om det var betydligt mer burdust då, så har det alltid varit ett ruskigt bra vin. The WA har gått hela vägen från 96/97p med Antonio och Bob till 100p med Lisa och jag är beredd att hålla med henne om att detta har utvecklats till ett närmast perfekt vin.

En egendom jag besökt och här är det mer ”old school” än många andra ställen i Napa och det ger extra heder åt resultatet. Ingen brådska att dricka detta utan håller i många år ännu – säkert 15/20 eller mer. Är helt övertygad om att i en provning med de mest prestigefulla Bordeauxerna kommer det aldrig att göra bort sig.

2009 Blankiet Estate, Napa Valley “Proprietary Red Wine - Paradise Hills Vineyard” har en tät och närmast svartröd färg men en antydan till utveckling i kanten. Doften är extrovert med massor av eldstad, rostat kaffe och mörk choklad men med en örtighet av grön paprika i slutet som livar upp det hela. Stor doft är det minsta man kan säga om detta. Tjära, läder och gummi typ nybromsade bildäck och sedan fatvanilj med blåbärssylt. Lite lätt kokos och mintchoklad med fetma och parfym typ hudlotion samt Nickelkola. Inte för alla - men jag gillar det här.

Smaken är koncentrerad och viskös med massor av mörk frukt av solmogna bär. Lakrits och violpastill med tydliga men finmalda och integrerade tanniner. Lite salmiak och kaffebeska typ espresso som ger ett ganska tufft avslut med inslag av torv och malt. Kraftfullt och maskulint men inte för mycket utan fin harmoni och balans. Gott och inställsamt (96p).

Rejält mycket mörkhet i det här vinet som närmast får tankarna att gå åt Syrah till. Känns nästan lite konstigt och mina tankar far mer åt stilen som Charles Smith representerar med sina viner. Det är ett riktigt bra vin men inget lurar en åt något annat än nya världen och kanske blir kraftfullheten och kompaktheten vinets akilleshäl. Det blir lite för mycket av allt.

Ingen brådska att dricka upp detta heller men här kan jag kanske ändå känna att det inte blir så mycket mer utveckling utan här handlar det mer om att dricka upp innan det blir för stumt och kompakt. Också en producent jag besökt och även om en fransman som ägare och fransmän vid rodret när vinet buteljerades, så är det här allt vad Kalifornien och nya världen representerar. Gott är det hur som helst.

7. Håkan

Håkan Medlem

Provade för några år sen Messorio 99 mot l'Evangile 98, kändes inte riktigt snällt mot Messorio som blev rätt syltigt i jämförelse. Tror nog bara att Masseto är den enda Toscanska Merloten som står på mot Bordeaux, och inte i kvaliteten utan i stilen. Jag hade två Messorio 99or och den andra provade jag i ensamt majestät och då tyckte jag den var magnifik.

buteljen, magnum och Daniel A gillar detta.
  8. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Radigaffi funkar också. I alla fall för mig. :)Kan även tänka mig att Patrimo skulle kunna vara med i matchen.

buteljen och magnum gillar detta.
  9. buteljen

buteljen Medlem

Hur menar du med att det endast är Masseto som kan stå upp mot Bx? Vad skiljer Masseto stilmässigt från Messorio eller Redigaffi som gör att den har de egenskaperna? :)
    Jag kände samma sak att det var lite taskigt att jämföra med TR, för Masseton briljerade verkligen i sammanhanget med sina syskon från samma årgång. Men det är ju i princip alltid så när man jämför två bra viner mot varandra, den ena blir alltid sämst och kommer lite på skam även om den är suverän som solitär.

Last edited: 19 april 2021
    chambertin och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  10. Håkan

Håkan Medlem

Hej, jag glömde Redigaffi, vilket jag aldrig provat (var nära en gång men min kompis hittade inte flaskan). Masseto tycker jag är mer komplex och bygger inte lika mycket på kraft som Messorio. Tyvärr är det länge sen jag provade Masseto eftersom den spårat ut i pris.
    Jag har aldrig provat Macchioles viner mot varandra och när jag tittade i min bok ser jag att jag har högre poäng på Scrio än Messorio. Men det baseras på väldigt få samples (97, 99 och 01), där 99 Scrio är en av de bästa Syraher jag druckit.
    Svårt ibland med att prova 15.5% Merloter från Toscana mot Pomeroler med 13%, antingen kan Pomerolen verka urtrist eller så kan Toscanaren verka vara en syltig alkoholbomb.

Omar Khayyam och buteljen gillar detta.
  11. buteljen

buteljen Medlem

Här provade jag Macchioles viner sida vid sida årgång 2015. Tyckte Messorion vad bättre än forumfavoriten Paleo då. Men alla lite för unga naturligtvis.
    https://www.finewines.se/posts/165499/

Omar Khayyam och Håkan gillar detta.
  12. Håkan

Håkan Medlem

Superkul att prova mot varandra. Får helt klart uppgradera mig på Supertuscans. Ekar rätt tomt i källaren där (förutom några årgångar Sammarco och några ströflaskor Sassicaia)

Omar Khayyam och buteljen gillar detta.
  13. The Wall

The Wall Medlem

De som finns tillgängliga på SB nu väger in på 16,5%. Jag hade fått för mig att de flesta producenter vill ange 15% som max på SB, men hade tydligen inte helt rätt. För några år sedan dök Santa Duc upp med en extra klisterlapp med annan alkoholhalt än den på etiketten angivna.

StefanAkiko och JonasBo gillar detta.
  14. buteljen

buteljen Medlem

Ytterligare ett vin som druckits i helgen. Lika bra som de övriga!

IMG_0155.jpg

2011 François Rousset-Martin Château-Chalon Voile No 8 Les Vignes Aux Dames
    Vinet har legat 8 år under flor innan det buteljeras istället för 6 år som är det vanligaste.

Lätt i kroppen och elegant som en fjäril. Laserskarp syra. Oerhört skir känsla. Packad med energi. Mer citrus, stenig mineralitet och sälta än den vanliga nötigheten man brukar mötas av i ett gult vin, även om nötigheten också finns där. Tight och mycket spännande att se vad som kommer med ålder.

15. Daniel A

Daniel A Medlem

Tack för att du "tog en för laget" på den här! Jag lägger min ensamma flaska långt bak, långt ner.

StefanAkiko, Vera Wind och buteljen gillar detta.
  16. buteljen

buteljen Medlem

Ja det tror jag är rätt, även om den var oerhört njutbar även som ung. Just energin i vinet är så otroligt tilltalande,
    Försökte få tag på mer men det verkar vara slut ...

Daniel A gillar detta.
  17. Kaptenen

Kaptenen Medlem

Austri 2010

20210419_191427.jpg
    Trevlig doft men till en början nästan otjänligt. Surt och vresigt. Med luft och värme blir det bättre men aldrig bra. Enkelt vin. Körsbär(-skärnor), trä, tobak och kanske lite sötlakrits. Nja...

Omar Khayyam, StefanAkiko, magnum och 2 andra gillar detta.
  18. Alto Moncayo Veraton 2016

Efter en hel dag ute i solen med en del vin innan för västen och en livlig diskussion vid matbordet så blev det ingen större analys/diskussion av vinet mer än att jag avbröt diskussion med ”jävlar vad gott”

det jag fick med mig var tung härlig kropp, mörk frukt, kryddigt, bläck, pepprig och en lång eftersmak, en aning hög alkoholhetta men som inte alls var något problem till köttet. måste nog öppna en flaska till snart för att se om det verkligen var så gott

min känsla var även att detta är ett vin jag gärna dricker hyfsat ungt. Kan ge det 1-2år till men vet inte om jag kommer kunna hålla mig mer än så.. har dock ingen erfarenhet av äldre ågrångar av grenacha & alto moncayo så ska inte säga för mycket

Bifogade filer:

Kaptenen, zippan, Michael_M0! och 8 andra gillar detta.
  19. v_skogh

v_skogh Medlem

Drack samma vin i helgen och håller mig dig.
    Kändes väldigt polerat denna gång. Senast upplevde jag det mycket "bråkigare" men även då förbannat gott. Kan vart 18 månader sedan sist.

20. LeChat

LeChat Medlem

6A437EA4-B66C-42B1-BCA9-488542474D20.jpeg
    2015 MastroJanni Brunello di Montalcino

Solokvist, javisst! Det får bli enkel, men gudomlig mat. Carbonara! Till detta bjuder jag mig själv på en 2015 Mastrojanni, vilket är en helt ny bekantskap för mig. Vem vet, kanske en ny kompis.

Inte helt integrerade fat, men ändå väldigt smaskig i nuläget. I munnen är det främst sötlakrits, mörka körsbär, choklad och lite ekbeska som sticker ut. Ska nog vänta iallafall ett par år innan nästa flaska. Men hen var trevlig och snygg.

KimHartman, Kaptenen, Omar Khayyam och 8 andra gillar detta.

Dela sidan