Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack dessa två i helgen över två dagar. Fantastiska viner båda två. Selossen var helt magisk.
Visa bifogad bild 23011

NV Jacques Selosse Substance
Deg juli 17.
Bärnstensfärgad
I doften en enorm komplexitet. Känns som det är helt öppen direkt och man blir nästan attackerad av lager på lager av olika doftnoter - en hel blomsteraffär (hyacint), orientaliska kryddor, ingefära, kanderad apelsin, mormors hårda karamell, gräddkola, farinsocker, honung, viss rökighet, något slags skumgodis (inte banan) och trocadero (som tydligen är en blandning av apelsin och äpple). Väldigt intensivt, koncentrerat, kraftfullt, komplext och dynamiskt.
I smaken är det minst lika komplext och en stor del av noterna återkommer här. Stort, kraftfullt, koncentrerad kropp. Lager på lager på midpalate och finishen är superlång och fylld med kvalitetsnoter. Oerhört fin balans mellan alla komponenter.

Dag 2 var det lite spretigare och kanske inte lika precist.
Den bästa Selosse jag druckit. Sjukt bra vin.

1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires
Köptes jan 17 via Franska Vinlistan. Någon som har koll på datum för deg på den batchen?

Gyllene grönskimrande i färgen.
I doften mer återhållsamt och finstämt jmfrt med Substancen, men ändå stor koncentration med toner av grillad citrus, gula äpplen, lite krutrök, lite bröd, florala aromer och en svag nötighet (paranöt?).
I munnen mycket slankare jmfrt med Substancen. Elegant och finlemmat, medelstor kropp. Inte lika mycket lager på lagerkänsla men superfin balans. Lång finish men tappar lite komplexitet i finishen och det blir nästan bara friska toner av grillad citrus.

Dag 2 kommer det fram mer ostronskal och apelsin. Bjuder mer på sig själv dag 2.
Känns som det absolut inte är någon brådska att dricka nästa flaska.

Inmundigades med Oscietrakaviar dag 1 och ankleverparfait dag 2. Mycket trevligt.

Drack även två röda under helgen:
Visa bifogad bild 23014
2010 Tertre Rôteboeuf
80% Merlot and 20% Cabernet Franc från St Emilion

Börjar få aningens, aningens teglad kant.
I doften de finaste mörka körsbärspralinerna doppade i mörk choklad, grafit, lakrits, mocha, läder, tobak, järn, kryddor. Stor komplex doft. Finns även en klar vanilj/rostat ton som visar att eken inte är helt integrerad ännu.

I munnen oerhört balanserat trots 15,5% alkohol. Saftig mörkröd frukt. Mycket tanniner men de är förvånansvärt sammetslena, men visst finns det ett strävt grepp fortfarande. Full bodied med krämig, tuggig konsistens. Väldigt lång finish med mörka körsbär. Avslutar lite strävt. Här kan man snacka om ett hedonistiskt, sexigt vin. Stort men samtidigt elegant.

Fantastiskt vin, men det verkar vara lite delade meningar om det. Vissa älskar det och ger 100 p andra tycker det är för extraherat och att terroiren inte kommer fram. Har druckit lite för lite St Emilion för att kunna ha en åsikt om det. Jag gillar verkligen detta och är så nyfiken på hur det kommer att utvecklas. Det här var första flaskan av ett gäng, så kommer att kunna följa det under en lång tid!

Satte upp detta vin mot ett annat vin med mycket Merlot - nämligen:

2015 Le Macchiole Messorio Toscana IGT
100% Merlot

Drack detta i december förra året halvblint med Paleo (CF) och Scrio (Syrah) i flighten och det körde över de andra två ganska rejält då. Men i sällskap av Tertre Rotebeuf ligger det i lä. Man kan absolut känna samma stil av vin med körsbär, choklad, tobak, den maffiga kroppen, strukturen och en hyfsat lång finish i jämförelse. Men det är fortfarande alldeles för ungt, har blåröd färg fortfarande och har för sträva tanniner. Skulle vara kul att få tag på en 10a för att jämföra med samma årgång. Men visst är 15 ett bra vin som kommer att bli kanon om ett antal år.

Bra helg!
Vilken kvartett!

Substance har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker. Ibland magiskt bra och ibland lite för mycket av det goda. Beror nog mer på jagvariation.

BdM 95 har jag alltid gillat. Bästa Heidsieck jag druckit. Vet inte vad du betalade men ångrar grovt att jag inte köpte när FVL sålde för 1000 kr.

Rötöböff låter som ett vin i min smak!:D

Ligger på att göra-listan tillsammans med Messorio.
 

matage

Medlem
Säsongsmiddag Sparris med Jürgen Grossman på MFW igår.
Trimbach Cve Frédéric Emile 2008
Kändes fortfarande väldigt ung men med fin glasutveckling över 3h.
Inte mycket petroleum och initialt lätt knuten men öppnar upp med lime/citron, en touch ingefära, vit frukt med lång mineralstinn eftersmak. Fortfarande en aning spretigt men långt ifrån blygt utan helt klart den smakrikare skolan. Skulle nog må bra av minst 5 år extra i källaren.
8B7D5CDD-1EE3-4169-A5E7-97C7196B4557.jpeg


René Bouvier Charmes-Chambertin GC 2005
Riktigt fin i mognadskurvan. Klara mognadstoner men fortfarande med en trevlig lite primär "bråkighet".
Slånbär/kråkbär, sandelträ och flashbacks från när man snidade smörkniv i eneträ i slöjden toppat med lite peppar och en touch kryddnejlika.
Medelfylligt men stor lång smak. Håller säkerligen många år till men som sagt - riktigt gott redan nu!
Ett vin jag gärna skulle sitta en helkväll med till en god bok :)
09FC1BBB-9A6C-4B40-B17D-268838F81480.jpeg
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Vilken kvartett!

Substance har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker. Ibland magiskt bra och ibland lite för mycket av det goda. Beror nog mer på jagvariation.

BdM 95 har jag alltid gillat. Bästa Heidsieck jag druckit. Vet inte vad du betalade men ångrar grovt att jag inte köpte när FVL sålde för 1000 kr.

Rötöböff låter som ett vin i min smak!:D

Ligger på att göra-listan tillsammans med Messorio.
Ja jag förstår funderingarna kring Substance. Det är verkligen mycket av allt. Man läser ju ofta om att det är ett "true vin de terroir"/soil. Men det är intressant att fundera över hur mycket vinmakningen/soleran påverkar när det är så otroligt intensivt och kraftfullt. Förstod när jag läste på lite att hans single vineyard-viner inte är solera utan perpetuelle reserves. Vad jag förstår är de inte lika kraftfulla som Substancen så det pekar ju kanske också på att vinmakningen för Substance påverkar rätt mycket.

Japp BdM 95 kostade 1009 kr/flaska. Mycket bra pris och mycket bra vin. Nästa gång skall jag dricka det utan någon konkurrent vid sidan!

Rotebeuf är verkligen bra. Så glad att jag köpte två lådor! Jag var lite halvskeptisk innan jag provade eftersom Jane Anson flera gånger uttryckt att den behöver enormt mycket tid och hon skriver även i boken "I have to confess it's not exactly my style". Så hade förväntat mig något mycket tuffare och spretigare. Men det var väldigt njutbar redan nu.
 

buteljen

Medlem
vad är skillnaden?
Solera är sk "fractional blending" och har olika nivåer av vin. Jag tror Selosse har fyra olika nivåer på sin substance-solera. När han gör en buteljering drar han ut 11 % tror jag från ståltank nr 3. Sen fyller han på nr 3 med vin från ståltank nr 2 och ståltank nr 2 fylls på med vin från ståltank nr 1 som då fylls på med årets nya vin som fermenterats i ekfat. Typ så. Vet inte exakt hur många tankar han har och om vissa kanske är ek men själva processen fungerar så.
En perpetual reserve är som min dagliga kaffekopp typ. Jag startar med en kopp på morgonen, sen dricker jag, fyller på igen i samma kopp fastän den inte är slut, dricker igen, fyller på osv. Alltså man har bara en tank som fylls på och tas ur. Tror han startade "kaffekoppen" i början av 2000-talet men är osäker (säkert olika för de olika single vineyardvinerna)
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
bubbio 1970.jpg

1970 Enopolio di Bubbio Barolo: Rosé-Barolo? Ser ut så i alla fall. Doft av skog, murket trä, champinjoner och rosor. I smaken finns sötmandel, mörk choklad, blodapelsin, körsbär och rosor. Fin syra, bra frukt, distinkta, men balanserade tanniner. Lätt, fräscht och elegant. "Lagom funky". Blint hade jag nog snarare gissat på ett välgjort naturvin från 2019 än en 50-plussare från Piemonte.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 23041
1970 Enopolio di Bubbio Barolo: Rosé-Barolo? Ser ut så i alla fall. Doft av skog, murket trä, champinjoner och rosor. I smaken finns sötmandel, mörk choklad, blodapelsin, körsbär och rosor. Fin syra, bra frukt, distinkta, men balanserade tanniner. Lätt, fräscht och elegant. "Lagom funky". Blint hade jag nog snarare gissat på ett välgjort naturvin från 2019 än en 50-plussare från Piemonte.
Wish I was there!
Var den bra eller mer "underlig"?
(Din beskrivning drar åt "underlig".)
 

The Wall

Medlem
En bagatell, som är så bagatellartad att det knappt går att beskriva den som annat än:
Snipig, tunn soppa utan andra markörer för gammvin att det är lätt oxiderat och jag blev på kanelen.
1997 Labouré-Roi Bourgogne Passetoutgrains Yokohama Bay Sheraton, 59 p
CT här
Visa bifogad bild 23049
Min erfarenhet är att Labouré-Roi brukar vara ett säkert kort när man vill bli besviken, tyvärr.
 

Daniel A

Administratör
_20210422_180718.JPG


2018 François Rousset-Martin, Croix Sarrant
100 % Chardonnay från nyplanterad vingård (4 år gamla rankor!) i Jura.
Öppnar med dammig grusväg, flour, gröna och gula äpplen, blöt sten, ibland en puff av sauvblanc-krusbär. Tämligen knuten, men bjuder mer på sig själv dag två. I munnen är det kartiga vildäpple, lätt bokna äpplen, yuzu, men överlag ganska ofruktig. Stram med stenhård syra. Behagligt grapefruktbeskt avslut. Något rå men ren känsla över det hela (de unga rankorna?). 89+p.

God potential för framtiden! Men också EXAKT vad jag var ute efter till sparris+sockeyelax (= mager lax) dag 1 och ännu bättre till sparris+sparrissoppa dag 2. Tycker generellt att Jura (inkl. vin jaune) sitter perfekt till sparris, oavsett om det är savagnin eller chardonnay.
 

Håkan

Medlem
Norheimer Kirchheck Riesling Spätlese 2005, Dönnhoff. Allt Rieslingprat senaste dagarna gjorde mig lite sugen och en av de kvarvarande 2005orna fick sätta livet till. Norheimer Kirchheck är en av de mindre kända av Dönnhoffs vingårdar och anses ofta vara en av de svagare. Men ett år som 2005 när druvorna fick mogna ut helt är det en angenäm drickupplevelse. Rik och elegant med bra syra, fina toner av honung, äpplen, citrus bestående av citron men även med kanderad apelsin, precis lagom sötma. För mig ligger 2005orna på topp just nu och ger en härlig upplevelse.
20210422_195517.jpg
 

Foodcoma

Medlem
Domaine Labet en billat 2018
Första vinprovningen med en kompis sedan jag och sambon fick barn i slutet på februari. Herregud vad trevligt det är att dricka vin med någon likasinnad. Hade haft lite span på att öppna denna då det lite varstans på nätet nämnts att den är i en fin drickfas redan nu. Sagt och gjort så fick det bli så. Blandad ålder på vinstockar på 48, 78 och 125 år. Plockade sent i en varm årgång och 14.6% står det på flaskan så man kan väl misstänka att den ligger någonstans närmre 15 kanske.. Var lite oroad för detta då jag på senaste druckit två olika viner från Maison Valette (macon chaintre -15 och mesdemoiselles -15) i Bourgogne som båda klockat in på runt 14,5% och där många skrivit att alkoholen inte alls stör eller märks av. Men där både jag och min respektive tydligt noterat en lite trist alkoholhetta i slutet som dragit ner på helheten.

Men den oron var helt obefogad i detta fallet. Frukten upplevs som lite sötare än vad jag är van vid i Jura, kanske inte så konstigt med tanke på senare skördedatum. Inte så mycket citronsyra utan snarare gula plommon och ananas. Lite tändsticksreduktion i början. Lakrits. Tjong i syran. Mineralitet i form av en försynt nöt i bakgrunden? Backas upp av lite fin grapefruktbeska. Där finns en fin fettoljighet från mogen frukt snare än fat. Men det som är mest slående med vinet är den fina balansen mellan koncentration, syra och att maskera den höga alkoholen, otroligt skickligt och får mig främst att tänka på Philippe Petit som gick på lina mellan twin towers på 70-talet. Pga. den fina balansen är det inga problem att dricka vinet helt på egen hand utan vare sig mat eller tilltugg. Det här var gott. Har en flaska till som jag skall försöka spara 3-4 år iaf. även om det är svårt att sia om utvecklingen för vinet lär det väl knappast bli sämre inom det tidsspannet.


labet en billat 2018.jpg


labet back label.jpg


Philippe.png
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
En trevlig kväll på Grappe med @JakobZ med 4 bdx från 2 toppårgångar. Var även en bonus i form av Suduiraut 99 (blint) men har inga noter från den mer än att jag vid första doft sa ”Det här är absolut inte en sauternes” :oops: Skyller på att den var väldigt kall då saffran och de brända sockertoner kom när den värmts upp lite.
Château La Tour Carnet 2010
BE0DF011-5AB4-48C1-89BA-61734C60D1D0.jpeg

Mörka körsbär, blyerts, kraftfull mörk frukt och ek svarta vinbär

Pang på i munnen med plommon, svarta vinbär och lite stjälk i bakgrunden. Det är stramt med hög syra och höga tanniner. Kraftig frukt och i en väldigt härlig drickfas just nu. Slår långt över sin prisklass. 91+

Château Brane-Cantenac 2010
363F5004-0F3A-4381-828F-727A2AA3B020.jpeg

Initialt lite medicin, stjälk och mörka bär. Efter ett tag kommer mer grön paprika och svartpeppar.
Fin struktur och väldigt kryddig smak. Blyerts och bläck i mängder och mer elegant än carnet. Hög syra men mindre märkbara tanniner än La Tour Carnet även om Brane-Cantenacfick ett par extra timmar i karaffen som säkert förklarar en del. Känns som att den är i en lite svår fas just nu, frukten är rätt svag men de tertriära aromerna har inte helt kommit fram än så skulle nog låta den här ligga i några år till innan man öppnar nästa. 91

Château Batailley 1982
7FF5C6BB-B384-4144-9D25-8612ECBF1D82.jpeg

Fantastisk doft direkt, stall och sårskorpa, rosor och bläck. Efter ett tag kommer lite sötare röd frukt fram tillsammans med läder och lite rök.
Även i munnen är det rätt söt mogen frukt men förvånansvärt låg syra. Tanninerna är obefintliga och det är verkligen en njutning att dricka även om jag tycker den hamnar i skymundan bakom La Fleur Petrus. 91+

Château La Fleur-Pétrus 1982
9BC0CBB2-E2CB-4383-BAA6-A53D5805765D.jpeg

En fantastisk doft men betydligt mindre ålderstecken på doften än Batailley. Väldigt rödfruktig med en del blöta löv. Efter ett tag kommer mer cigarrlåda och svamp fram. Jakob beskrev det bra och sa att det doftar som en höstdag i skogen.

I munnen är det strukturerat, fylligt med fina tertriära aromer av svamp och skog tillsammans med mörk frukt och bläck. Dricker väldigt bra just nu och tror inte den kommer förbättras något väsentligt även om jag inte tror den börjar dala på många år. Perfekt mogen bdx som verkligen visar varför vi lagrar vin. 93
 
Toppen