Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...tillägg till smaknot 1970 Château Troplong Mondot:
Vinet bara fortsätter växa! Efter fem timmars sniff-sniffande och sörpel-smuttande är CF-karaktären liten på nosen och nästan helt borta ur smaken. Andra fabulösa aromer har tillkommit: Kött, segelduk, blåbär, slånbär, heliotrop, sumi-ink och andra underbarheter. Tanninerna har ansamlat kraft att snörpa min mun...

Första smutten efter "plopp" hade absolut inga tanniner och var lika tunn som handlingen i Fredagen den 13:e, Episod 5.

Begriper verkligen inte kemin i att vissa viner öppnar tunnt och blir maffiga, medan andra öppnar tunnt och bara blir sämre, evt med en kort peak... Kan heller inte känna igen vilket vin som kommer växa på sig respektive vilket vin som bara kommer dö sotdöden...

  • Idéer, någon?
 
Last edited:

The Wall

Medlem
...tillägg:
Vinet bara fortsätter växa! Efter fem timmars sniff-sniffande och sörpel-smuttande är CF-karaktären liten på nosen och nästan helt borta ur smaken. Andra fabulösa aromer har tillkommit: Kött, segelduk, blåbär, slånbär, heliotrop, sumi-ink och andra underbarheter. Tanninerna har ansamlat kraft att snörpa min mun...

Första smutten efter "plopp" hade absolut inga tanniner och var lika tunn som handlingen i Fredagen den 13:e, Episod 5.

Begriper verkligen inte kemin i att vissa viner öppnar tunnt och blir maffiga, medan andra öppnar tunnt och bara blir sämre, evt med en kort peak... Kan heller inte känna igen vilket vin som kommer växa på sig respektive vilket vin som bara kommer dö sotdöden...

  • Idéer, någon?
Jag sällar mig till de frågandes skara. Upplevde lite samma sak med en del av vinerna i påskas. ”Det här.....kan bli bra....eller inte....eller....?”
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag sällar mig till de frågandes skara. Upplevde lite samma sak med en del av vinerna i påskas. ”Det här.....kan bli bra....eller inte....eller....?”
Viner som är på papperet bra brukar växa på sig, men inte alltid.
Och tvärt om, men inte alltid...
  • Någon med förståsigpåhatten i läge [PÅ] ?
 

Vera Wind

In vini veritas?
För bara ett halvår sedan började jag samla vin. I januari gick jag med i Munskänkarna och har köpt en 3-4 vin som de rekommenderar som fynd. Besviken varenda gång.
Så även ikväll. Som tur var hade jag bara köpt en flaska av Domaine du Bon Remède La Grange Delay 2018. Inte dåligt på något sätt, men inte minnesvärt på något sätt heller.
Så nu konstaterar jag att jag inte har samma smak som den/de som betygsätter vin för Munskänkarna.
Som tur var har jag mycket annat som jag vet att jag gillar, vid det här laget. :)
24539806_400.png
 

Thirsty

Smygnykterist
För bara ett halvår sedan började jag samla vin. I januari gick jag med i Munskänkarna och har köpt en 3-4 vin som de rekommenderar som fynd. Besviken varenda gång.
Så även ikväll. Som tur var hade jag bara köpt en flaska av Domaine du Bon Remède La Grange Delay 2018. Inte dåligt på något sätt, men inte minnesvärt på något sätt heller.
Så nu konstaterar jag att jag inte har samma smak som den/de som betygsätter vin för Munskänkarna.
Som tur var har jag mycket annat som jag vet att jag gillar, vid det här laget. :)
Visa bifogad bild 22987
Vet inget om vinet ifråga men att förvänta sig något minnesvärt från ett ungt vin i 90 kr klassen kanske är lite optimistiskt? :confused:
 

The Wall

Medlem
För bara ett halvår sedan började jag samla vin. I januari gick jag med i Munskänkarna och har köpt en 3-4 vin som de rekommenderar som fynd. Besviken varenda gång.
Så även ikväll. Som tur var hade jag bara köpt en flaska av Domaine du Bon Remède La Grange Delay 2018. Inte dåligt på något sätt, men inte minnesvärt på något sätt heller.
Så nu konstaterar jag att jag inte har samma smak som den/de som betygsätter vin för Munskänkarna.
Som tur var har jag mycket annat som jag vet att jag gillar, vid det här laget. :)
Visa bifogad bild 22987
Det gäller att hitta någon som har liknande smakpreferenser. Bara att leta, leta, leta.
 

Mina Vinare

Medlem
1999 Domaine du Vieux Télégraphe, Châteauneuf-du-Pape ”La Crau” har en klar och transparent djupröd färg med en lätt antydan till tegelrött i kanten. Doften är först lite sluten men öppnar upp efterhand med syltad och sötmogen frukt. Jordgubbar och kirsch med en söt orientalisk kryddighet. Läder och en lätt köttig ton med viss medicinalkaraktär och garrigue. Sälta och lite torr dammighet på slutet.

Smaken är oväntad livlig och pigg med fin sötmogen frukt. Ett ganska tydligt inslag av lakrits och tobak med en viss kärnighet i avslutet. En helt okej syra som ger en bra balans men det är frukten som dominerar och ger en närmast sammetslen känsla. Jordgubbar och lite lätt inslag av torkad frukt typ fikon med ett klassisk och typisk utryck av nori-ark som ger ett torrt och lätt dammigt intryck. Must och lite klassisk mäsk efterhand. Gott och moget men inte övermoget (91p).

vt 99 (2).jpg


Överraskande piggt och livfullt men det känns som det är på gränsen. Mer mognad behöver inte jag men för den som vill chansa går det säkert bra att vänta ytterligare några år. Det känns dock som om det är väldigt nära till lite volatila inslag ju längre kvällen lider, även om det aldrig slår över.

Har legat i källaren sedan inköpet 2003 men genom åren har den väl aldrig tillhört dom allra största favoriterna och årgången är väl inte direkt känd som något extra utan mer en allmänt bra och klassisk årgång, lite som 2006. Det saknas en aning komplexitet för att bli riktigt spännande men samtidigt är det piggt för att snart vara 22år gammalt – piggare än en del yngre Bordeauxer och Baroloviner som druckits på sistone.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lördag i födelsedagsträskveckan:
Förberedelserna klara, om några timmar smäller det! Dagens tema: 1962. En stympad hands fingrar äldre än jubilaren.

LP hade HSL, dekanterades ej.
Barolon är dbldekanterad (rejält m geggamoja).
PXL_20210417_060516063.jpg


Ploppnoter (kvalitetssäkring mot korkskada mfl):
Båda vinerna korrekta. Sauternes med viss maderisering och lätt oxidativa drag. Smal sötma, knasigt smarriga syror!
Barolon är spikrak! Tunn, "piercing fruit" och *ptjae*. Vid ploppet var det just inte mer märkvärdigt än så.

Skoj detalj: Barolons kork kom upp hel medan LP:ns kork krävde en hel del arbete. Oavsett, inga korksmulor i någondera vinerna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lördag i födelsedagsträskveckan:
Förberedelserna klara, om några timmar smäller det! Dagens tema: 1962. En stympad hands fingrar äldre än jubilaren.

LP hade HSL, dekanterades ej.
Barolon är dbldekanterad (rejält m geggamoja).
Visa bifogad bild 22993

Ploppnoter (kvalitetssäkring mot korkskada mfl):
Båda vinerna korrekta. Sauternes med viss maderisering och lätt oxidativa drag. Smal sötma, knasigt smarriga syror!
Barolon är spikrak! Tunn, "piercing fruit" och *ptjae*. Vid ploppet var det just inte mer märkvärdigt än så.

Skoj detalj: Barolons kork kom upp hel medan LP:ns kork krävde en hel del arbete. Oavsett, inga korksmulor i någondera vinerna.
Barolon... Amen dra mig baklänges så underbar den hade blivit till Pecorella! Fantastiskt!!! 97-98 p. Inte perfekt, men hade allt! Kommer leva på denna platå under åtskilliga fler år. Saknade alla former av klassiska Nebbiolomarkörer annat än tanninerna. Strävheten var fortfarande i och av bra slag. Klassiskt!

PXL_20210417_103647751.jpg


1962 Fontanafredda Barolo, 97p
Amazing wine!
Started out anaemic with a rather strange nose and displayed a watery acidic bagatelle in the mouth.
Fast forward 5 hours of dbl decanting (quite some sediment and a leathery deposit that came out only after some work):
At Pecorella, this wine is absolutely singing!
The nose is convoluted, small, new rubber shoes and leather. Important fact: no oxidization notes.
In the mouth is where the magic is at:
The pure red fruit of the highest degree. Nervy acidity and intense presence. Also a beautiful open structure with a couple of fists of tannin. Long, amazing and pristine.
Precisely the "classic" style of Barolo that I first fell in love with. Can never have too much of this.
Magical!

Swänska enligt FylleGogge:
Fantastiskt vin!
Började anemiskt med en ganska konstig näsa och visade en vattnig sur bagatelle i munnen.
Snabbspolning 5 timmars dbl-dekantering (en hel del sediment och en läderaktig avlagring som kom ut först efter lite arbete):
På Pecorella sjunger detta vin absolut!
Näsan är invecklad, små, nya gummiskor och läder. Viktigt faktum: inga oxidationsanmärkningar.
I munnen är där magin ligger:
Den rena röda frukten i högsta grad. Nervsyra och intensiv närvaro. Också en vacker öppen struktur med ett par nävar av tannin. Långt, fantastiskt och orört.
Just den "klassiska" stilen av Barolo som jag först blev kär i. Kan aldrig ha för mycket av detta.
Magisk!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1962 Château Lafaurie-Peyraguey, 98p
Den här lämnades hemma eftersom restauranger måste Coronastänga tidigt och jag ville sitta och fulisnjuta av denna näsa och amborsiska droppar samman med mus-knaper av gudomlig ost. Som @chambertin sanningsenligt och faktabserat säger: Sauterner av bättre snitt är i princip odödliga. Jomen, visst är det sant!

Den här har blivit PX-mörkt gyllenbrun och smakar som en mix av halvtorr Madeira och lätt PX-touchad Oloroso med Botrytis och torkad persika. Magiskt gott! Blint hade det förmodligen blivit en "konfysgissning". Syrorna är bland det bästa man någonsin kan få från Sauternes eller Alsace. Hustrun tog ett steg bakåt av nosen och vägrade smaka.

Gillar du inte Sherry är detta förmodligen inte ditt förstahandsval då du letar efter mogen skit att stoppa in på källarens drick-inom-30-år-hylla. Lär sjunga vackert också om 50 år. Med bra kork blir detta säkerligen en fullt ut njutbar 100-åring.​

Omfamnar med stor och intensiv glädje min inre gammvinsdrickare.
Det här är så smarrigt att det inte finns något stopp i mig! Skulle kunna klunka i mig hela flaskan på en kabom. Så sjukt underbara syror! Men, självdisciplinen åstadkommer en återkorkning och placering i källaren, för några månaders löpande, vetenskaplig utforskning av dess trajectory.
 

matage

Medlem
Middagen idag bjöd på kolgrillad Entrecote och sås. Punkt!
Drog igång en ambitiös ugnsrengöring som inte blev klar så den enda side dish jag fick till var fyra kvarglömda lätt slokande padrones. Men vad gör väl det :)

Hedges Red Mountain -2016
Jänkarblend från WA som jag första gången kom i kontakt med på Maui av alla ställen.
En hel del mycket inbjudande mintchoklad på näsan (caveat pollenallergi), en touch brett, rått kött och nåt mellanting mellan röd/svart frukt.

Mintchokladen går igen i munnen. Betydligt stramare och vuxnare än jag minns tidigare flaskor men utan uppnäsa. Örter, lite grön paprika, röda bär, en del ek men framförallt den där uppfriskande touchen av mint. Inget kraftpaket och långt ifrån svulstigt men rakryggat och sjukt gott både till och efter köttet.

En bra kandidat till sommarens grillvin (de få flaskor jag har kvar)
E212BAD0-36BA-4B1D-B141-E94BAA30B4E2.jpeg

BC641B4C-F5D2-48A9-846F-25946A952831.jpeg
 

LeChat

Medlem
8940B707-A5E2-4E2D-8B0D-5E17660E001E.jpeg

2017 Domaine Tempier Bandol Pour Lulu

Ungt är det, men redan en njutning. Doften säger ung syrah tycker jag, men av den druvan finns det inte en droppe i denna cuvee. Okej, jag får helgardera: Vinet känns i alla fall franskt!
Själv vill jag nog helst ha lite mer mognad i Bandolen men min fru kommer att älska den.

2012 Il Poggione Brunello di Montalcino
Nästa vin har just denna mix av ungdomliga syror med bra energi samtidigt som den har fått en mer utvecklad smak med mognadstoner. Att den även har en gnutta av brett är bara ytterligare ett plus i kanten. Skitgott helt enkelt!

Bra brunello är verkligen ett sinnligt vin. Vacker färg, underbar doft och en balanserad smak med friska syror och lagom tanninstruktur. Här finns både kraft och elegans. Vissa producenter lagrar i barrique och andra använder botti. Det är bara att välja. Mycket kompetent druva!
På tallriken blir det grillad entrecôte, sparris & bea.

0D85F1F7-0515-405E-8FDE-C46D907AC8BC.jpeg

2008 Damien Hugot BdB Brut
Igår blev det chardonnay med och utan bubblor. Hugot har en komplex doft med bl.a. honung, lime, smör och i munnen är den härligt avrundad. Börjar komma in i drickfönstret på allvar.

2018 Richard Kershaw Wines Chardonnay Clonal Selection Elgin
Kershaw bjuder på bra syror och smörade popcorn. Välgjort och balanserat. Väldigt lättgillat och supergott!

På tallriken blev det pappardelle och scampi med en sås på bl.a. citron, parmesan, grädde, vitlök, tomat, basilika och ännu mer parmesan.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Skulle vilja ha hjälp här med att plocka fram lite god syrah från USA som jag borde prova. Har egentligen bara denna och en Andremily (bättre) färskt i minnet som båda imponerade på mig.
...
Leta tex på kkwine.dk. Många grymma amerikanska viner
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
20210417_182708.jpg

Enbart ett glas på coravin so far. Köpte 2 flaskor och denna hade lite lägre nivå än den andra.
Doften börjar inte bra alls. Mycket vått trä och klassiska "over the top" dofterna. Även smaken var balsamvinäger och påtaglig alkohol bitterhet. 13.5% alkohol.
Nu 3 timmar senare i glaset så doftar det körsbär, kryddor, plommon..
Smaken är en aningens tunn och den levererar mer elegans än kraft och fyllighet.
2.2/5 blir betyget idag.
 

buteljen

Medlem
Drack dessa två i helgen över två dagar. Fantastiska viner båda två. Selossen var helt magisk.
IMG_0426.jpg


NV Jacques Selosse Substance
Deg juli 17.
Bärnstensfärgad
I doften en enorm komplexitet. Känns som det är helt öppen direkt och man blir nästan attackerad av lager på lager av olika doftnoter - en hel blomsteraffär (hyacint), orientaliska kryddor, ingefära, kanderad apelsin, mormors hårda karamell, gräddkola, farinsocker, honung, viss rökighet, något slags skumgodis (inte banan) och trocadero (som tydligen är en blandning av apelsin och äpple). Väldigt intensivt, koncentrerat, kraftfullt, komplext och dynamiskt.
I smaken är det minst lika komplext och en stor del av noterna återkommer här. Stort, kraftfullt, koncentrerad kropp. Lager på lager på midpalate och finishen är superlång och fylld med kvalitetsnoter. Oerhört fin balans mellan alla komponenter.

Dag 2 var det lite spretigare och kanske inte lika precist.
Den bästa Selosse jag druckit. Sjukt bra vin.

1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires
Köptes jan 17 via Franska Vinlistan. Någon som har koll på datum för deg på den batchen?

Gyllene grönskimrande i färgen.
I doften mer återhållsamt och finstämt jmfrt med Substancen, men ändå stor koncentration med toner av grillad citrus, gula äpplen, lite krutrök, lite bröd, florala aromer och en svag nötighet (paranöt?).
I munnen mycket slankare jmfrt med Substancen. Elegant och finlemmat, medelstor kropp. Inte lika mycket lager på lagerkänsla men superfin balans. Lång finish men tappar lite komplexitet i finishen och det blir nästan bara friska toner av grillad citrus.

Dag 2 kommer det fram mer ostronskal och apelsin. Bjuder mer på sig själv dag 2.
Känns som det absolut inte är någon brådska att dricka nästa flaska.

Inmundigades med Oscietrakaviar dag 1 och ankleverparfait dag 2. Mycket trevligt.
 

LarsW

Medlem
Frescobaldi Lamaione 1997
Inköpt på plats i början av milleniet på en av SAS Wineclub-resor.
Lagrad temperaturkontrollerat i 14 grader i snart 20 år.
Köpte 3 flaskor, drack den andra för 5 år sen och den var goooood!
Nu dags för den sista till en lammstek med tillbehör.

I näsan är det kork.... sen är det mer kork och kork och kork och KORK! :mad:
Av rent akademiskt intresse smakar jag på det. Man skönjer nästan skönheten som döljer sig bakom all KORK! :vägg:
Suck!
När ska vi bli av med denna misshandel som drabbar alltför många av våra viner?
Är det inte dags att lämna medeltiden med tanke på förlutningsmedel för vin? :rolleyes:

Aja... måste ju ha vin till lammet.
Som ersättning föll valet på:
Luddite Shiraz 2012
I näsan är det mynta, körsbär, blåbär och hallonbåtar. Lite animaliska toner, parmaskinka och blodpudding. Och visst är det ek där!
I munnen är det röda och blåa bär: Körsbär, blåbär och frystorkade hallon. Hö, läder och vanilj. Timjan och mintpastill. Syran är fortfarande ganska stram och det är härligt bett i tanninerna. Lite väl eldigt av alkoholen som inte försvinner, tänker en god stund till i källaren kommer göra gott, tänker 5+ år minst.
Inte riktigt där ännu men gott redan nu om man har en kraftig köttbit till!
91+p

thumbnail_20210417_213619.jpg
 

buteljen

Medlem
Drack även två röda under helgen:
IMG_0433.jpg

2010 Tertre Rôteboeuf
80% Merlot and 20% Cabernet Franc från St Emilion

Börjar få aningens, aningens teglad kant.
I doften de finaste mörka körsbärspralinerna doppade i mörk choklad, grafit, lakrits, mocha, läder, tobak, järn, kryddor. Stor komplex doft. Finns även en klar vanilj/rostat ton som visar att eken inte är helt integrerad ännu.

I munnen oerhört balanserat trots 15,5% alkohol. Saftig mörkröd frukt. Mycket tanniner men de är förvånansvärt sammetslena, men visst finns det ett strävt grepp fortfarande. Full bodied med krämig, tuggig konsistens. Väldigt lång finish med mörka körsbär. Avslutar lite strävt. Här kan man snacka om ett hedonistiskt, sexigt vin. Stort men samtidigt elegant.

Fantastiskt vin, men det verkar vara lite delade meningar om det. Vissa älskar det och ger 100 p andra tycker det är för extraherat och att terroiren inte kommer fram. Har druckit lite för lite St Emilion för att kunna ha en åsikt om det. Jag gillar verkligen detta och är så nyfiken på hur det kommer att utvecklas. Det här var första flaskan av ett gäng, så kommer att kunna följa det under en lång tid!

Satte upp detta vin mot ett annat vin med mycket Merlot - nämligen:

2015 Le Macchiole Messorio Toscana IGT
100% Merlot

Drack detta i december förra året halvblint med Paleo (CF) och Scrio (Syrah) i flighten och det körde över de andra två ganska rejält då. Men i sällskap av Tertre Rotebeuf ligger det i lä. Man kan absolut känna samma stil av vin med körsbär, choklad, tobak, den maffiga kroppen, strukturen och en hyfsat lång finish i jämförelse. Men det är fortfarande alldeles för ungt, har blåröd färg fortfarande och har för sträva tanniner. Skulle vara kul att få tag på en 10a för att jämföra med samma årgång. Men visst är 15 ett bra vin som kommer att bli kanon om ett antal år.

Bra helg!
 
Last edited:
Toppen