Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Peder

Medlem
Idag firar jag Österrikes nationaldag med en Pinot Gris från http://www.artisanwines.at/shop/ och Falstaff har givit den 91p och jag ger den 90 och otroligt prisvärd dessutom gör den till ett bra vardagsvin.


IMG_20161026_190329.jpg
 

SwedeDane

Comtes
IMG_19581.jpg

Massolino Barolo Margheria -11

Ett trevligt vin som känns lite bråkigt innan luftning, systerflaskorna kommer få ligga till sig, men denna visar ändå upp en harmoni efter en hyfsad luftning där frukten, nyponen och mineraliteten parar ihop sig på ett riktigt trevligt sätt. Eftersmaken ligger kvar ett bra tag så vinet räckte bra länge för en gångs skull! :rolleyes: Håller Parafadan klart högre generellt men jag gillar't!

Ackompanjerades av en köttfärssås som även fick en dos av vinet som rundade av smaken bra mycket bättre än de andra dussinviner som annars får åka med i!!
 

Daniel A

Administratör
DSC_1641.JPG

(Wax-ception? Gud så drygt att dubbelvaxa... god damn hipsters!)

DSC_1639.JPG


NV. Sami-Odi, Little Wine #5 - Barossa
100 % Syrah, 14,4 %.
Inte varje dag ett NV-rödtjut dyker upp. Jag var alldeles för nyfiken för att motstå testning! Enligt producentens webbsida, en blandning av: 2012 (11%), 2013 (3%), 2014 (39%) & 2015 (47%).

Och vilket vin sedan. Kött och bär initialt! Sedan blir det lite grönt och stjälkigt under det. På toppen har vi en del ek och björnbär. På tungan är det lite sådär allmänt “grönt”, med en fin samling mökare bär. Det drar betydligt mer åt det eleganta hållet än det varmklimatssvulstiga. Tanninerna är närvarande, men det är oväntat balanserat. Något knutet överlag, och det känns som att storheten ligger några år i framtiden, men mycket, mycket gott redan nu. 91p
Passade riktigt fint till lite hästkött!
DSC_1643.JPG

-----
Efter middag blev det en något efterbliven men intressant provning. Sockershocken kom att bli total. Sex gånger PX!

DSC_1647.JPG


1971 Toro Albala, Don PX, gran reserva
Russin, lakrits, torkad frukt, kakao. I munnen mer av samma, samt lite chark efter en halvtimme i glaset. Har viss försök till avrundning och balans. Åldern verkar ha trubbat av sockersötman en smula, och gett lite plats åt en angenäm syra. Mycket bättre än jag väntade mig, och förvånansvärt mycket som hänt med alla extra år. 90p.

1982 Toro Albala, Don PX, gran reserva
Russin, vanilj, chokladkaksmulor, vagt charkigt. Efter en stund dyker, oväntat nog, en distinkt körsbärsdoft ut, samma typ som brukar finnas i vissa tyngre (torra) rödviner. Förvirrande! På tungan är det sliskigt sött, och tyvärr med en lätt bismak av kartong (defekt?). 85p

1986 Toro Albala, Don PX, gran reserva
Fy fan vad äckligt. Som jag tänker mig en parfymbutik stinker. Jasmin. På tungan är det lite spritigt plus allmänt error. Världens konstigaste defekt? 59p.

1986 Toro Albala, Don PX, gran reserva
Det här var bara ett knäppt tillägg i vår flight: öppen och halvfull i 6+ månader. Markant skillnad mot den nyöppnade. Kanske eftersom jag letade efter det, men en vag parfymton finns här också. Men även: ett stort täcke av oxiderade drag, mycket russin, lite torkad frukt. På tungan är det givetvis stickigt sött här också, men den här flaskan uppvisade mest syra efter 71an. Intressant, men kanske inte så gott! 83p.

Toro Albala hänger ju i Montilla-Moriles, så det kändes rimligt att plocka upp lite sherry som referensviner.

NV Harveys, Pedro Ximénez, 30yo - Sherry
Bränt, nagellack. Påminner mycket om Don PXarna men hade mer oomph överlag. 86p.

NV Gonzalez-Byass, Noé 30yo - Sherry
Ja, hej och hå kocentration! Relativt bra, men ändå inte riktigt mitt glas vin. Tacksamt högre syra än de övriga. 87p.

Den kortfattade, och extremt väntade, slutsatsen är att PX är för stickigt sött, men blir bättre om den är gammal och dammig! Härefter blev det brandy gjord på PX-druvor (rätt bra), och som någon form av botemedel mot sötman blev det lite Ardbeg Supernova, 2010-edition som avslutning!
 

Magikern

Medlem
Cuvée Barberini Domaine de la Solitude 2001

Doften är mest mognadstoner och torkade jordgubbar. Smaken är betydligt bättre med torkat kaffe, mörk bitter choklad och torkade jordgubbar och garrigue.

Inledningsvis satte jag 93 direkt när jag parade ihop det med kraftigt kött men vinet tappade fort och jag stannar troligen vid 91+ på grund av beskan.

Tror inte många missade vinet i nyhetssläppet och det är värt varenda krona om man får en bra flaska. Gissar på att variationen är stor.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dricker en väldigt trevlig spanjor just nu. Sista minuten-tips från små partier: 2012 Perelada Empordà Finca Malaveïna (90397)

Skön balans mellan generös frukt och stram traditionell vinmakning. Mycket råtobak som ligger som ett bastant fundament under en mustig matta av mörka körsbär och plommon. Mycket bra tannin och syra i utmärkt balans med den rikliga frukten. Ceder, kakao, jord och stall bidrar med komplexitet i bakgrunden. Ett utmärkt och fylligt vin med en attraktiv prislapp som är fullt ut drickmoget. Det bör även klara sig en bra stund i källaren om man har tålamod och gillar att vänta. (90p)

Fick det blint och hamnade i Italien. Tänkte merlot eller bdx-blend från Toscana främst. Backade upp med en stram priorat. Läs mer om vinet här.
 

Zmirc

Medlem
Château Peyrabon 2001
Frukten klart i behåll. Ett stråk av stjälkighet eller grön paprika. Viss beska mot slutet. Gott men jag fyller inte på med mer, värt sina 269 på bolaget.

M. Chapoutier St. Joseph Les Granits 1995
En flaska i toppform. Sötaktig lite solvarm frukt och ett grövre drag av järn, jord. Balanserat, harmoniskt. Den här flaskan hade klarat ytterligare lagring men varför vänta när det är så gott. Önskar att jag hade fler.
 

Pontus

Medlem
2006 Ben Glaetzer Amon Ra Shiraz. Doft av surkörsbär, mandelmassa, mynta och nagellack. Trots 10 år på nacken är smaken ungdomligt sötfruktig och domineras av surkörsbär och mandlar. Silkiga tanniner och relativt hög syra bakom den massiva frukten. Kvardröjande fat i eftersmaken drar ner helhetsbetyget. Denna borde nog legat i minst 5 år till. 91p+.
 

matage

Medlem
Domaine du Pegau C9dP 2011
image.jpeg


Min första Pegau och jäklar vad vi klickade. Första glasen igår bjöd på drivor av julkryddor (min enda association slutade med julöl/stout) hög syra och vassa tanniner. Ungt men jävlar så gott!!

Idag har det lugnat ned sig en aning men fortfarande underbart skitigt, vital svart frukt och uppfriskande syror. Oklart vilken dag jag föredrar men det var helt klart mer krävande igår.
Skönt att man köpte en laddning på FV när det begav sig. SB idag är ju näranog dubbla priset ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Domaine du Pegau C9dP 2011
Visa bifogad bild 8529

Min första Pegau och jäklar vad vi klickade. Första glasen igår bjöd på drivor av julkryddor (min enda association slutade med julöl/stout) hög syra och vassa tanniner. Ungt men jävlar så gott!!

Idag har det lugnat ned sig en aning men fortfarande underbart skitigt, vital svart frukt och uppfriskande syror. Oklart vilken dag jag föredrar men det var helt klart mer krävande igår.
Skönt att man köpte en laddning på FV när det begav sig. SB idag är ju näranog dubbla priset ;)
2011an på SB är en Laurence!!
 

Håkan

Medlem
Eftermatennedjogg i soffan. Dönnhoff Oberhauser Brucke Riesling Spätlese 2006 och lite Gruyere. Bruke brukar vara den kraftigaste av Dönnhoffs spätleses och en tung årgång som 2006 blir det en balans på gränsen men det känns trots allt som om den håller sig på rätt sida. Auslesesötma, mycket honung, bivax, en del tropisk frukt med rätt mycket röd grapefrukt på slutet, kan nog kännas lite bitter för vissa, för mig balanserade det upp den rätt höga sötman. Tycker nog att syran ändå är något klen och de elegantare lägena i Nahe känns bättre 2006. Jättebra men 2005 och 2007 Brucke är bättre.
IMG_0185.JPG
 

Peder

Medlem
IMG_20161029_180428.jpg
IMG_20161029_184214.jpg
IMG_20161029_173417.jpg



Middag ikväll med en gammal handlavin.se-kund som hade med sig en Halbturn Red som han en gång i tiden köpt av mig. Sedan blev det en Beerenauslese Chardonnay 2013 från en producent vid namn Manfred Weiss från Neusiedlersee som avslutning.

Vi öppnade även en grekisk Chardonnay från 2004 som hade gått ur tiden och snabbt oxiderade, men som var rolig i början men med ganska högt skördeuttag på 32.000 flaskor på 4.3 hektar. Hade varit rolig att prova för 4-5 år sedan.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite skoj från veckan och helgen!

IMG_20161029_134032.jpg


Bonneau du Martray CC 98:a tyvärr lite trött. Massiva mängder smör och fat men saknas frukt och fräschör.
Ganevat en Sauvagny 2009 väldigt bra i typisk jura-stil. Lätt oxiderad, mycket citrus och äpplen. Hög syra, torrt och ganska generös kropp. Enda minuset är en lite tråkig päronsplitt-ton. Pavie 88a presterade långt bättre än förväntningarna. Förvånande mycket gröna toner, en hel del bränd rökighet men inte på något vis övermoget. Bra frukt och balans i munnen. Riktigt gott!

Telmo Rodriguez As Caborcas 2013.
Örtig och kryddig med syrliga röda bär. Lite som ett mellanting mellan Pinot och kallklimats-Syrah. Slankt och friskt i munnen med snälla tanniner i en torr stil. Väldigt bra!
Calabretta Elisir NV
Doftar pad thai, korv, bacon och uthus. Skev smak med gröna, kärva tanniner och en rå, kartig syra. Inget vidare...
Kir-Yanni Diaporos Xinomavro 2012.
Extremt Italienskt i stilen. En del träig fatkaraktär, mycket körsbärsfrukt och lite blommig parfym. Torrt, hög syra, tydliga tanniner, medelfylligt och mycket smak. Väldigt bra, och mycket vin för 250kr. Blir säkerligen bara bättre med lite tid i källaren.
Foillard Morgon Côte du Py 2014.
Ren och snygg utan något naturfunkigt alls. Röda bär, en hel del kryddighet och lite jord. Bra syra, slankt och med lite mjukare struktur än jag minns förra årgången. Mums!
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


700 g côte de boeuf med parmesanpotatis, ingefärssås och lite fräsch mozzarellasallad samt en riktigt bra argentinsk malbec kändes som en bra idé och likaså att avsluta kvällen med frugans nykomponerade paj med vit choklad och kokos snyggt ackompanjerad av hallon och björnbär samt lite förvånansvärt frisk beerenauslese i glasen. Mycket bra helhet även om rieslingen hade behövt lite mer sötma för att fungera optimalt.

2012 Trapiche Terroir Series Malbec Single Vineyard Finca Orellana
Utan att vara ett märkvärdigt vin så kan jag rekommendera det till alla som vill prova på ett ärligt och nyanserat uttryck av både druva och ursprung. Fylligt och visköst. Kraftigt och intensivt med god balans. Mörk choklad, björnbär, plommon och viol primärt med snygga bakgrundsnyanser bestående av lagerblad, soja, lakritsrot och trycksvärta. Hyfsat avrundade tanniner och mjuka syror, men inte utan bett eller ryggrad. Mycket gott vin med bra komlexitet. (89p)

2013 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese
Fick en ny uppenbarelse som jag aldrig har noterat i riesling tidigare – rabarber! Ganska klassisk ändå med krispig passionsfrukt, citrus och petroleum. Sött givetvis, men lätt, friskt och syrarikt i ännu högre grad. Med tanke på prädikatet så blev jag förvånad. Beerenauslese brukar väl ändå ha mer tyngd än så här?! Nåväl, det spelar ingen roll. Det fungerade lysande oavsett. Jag älskar dessutom piccoloflaskan som är precis lagom till två små glas och som dessutom är löjligt charmig. (90p)
 
Toppen