Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krisman

Medlem
IMG_7779.JPG

François Villard "Mairlant" Saint Joseph 2013
Stor tät doft med massor av svartpeppar, packad av mörk frukt, moreller, björnbär och fat.
Torr, stram härligt "norra Rhonigt" med massa kraft men elegans i en härlig kombination. Björnbär och fat återkommer i smaken, torra men ganska mogna tanniner, I eftersmaken är det tydliga tobakstoner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 9542
François Villard "Mairlant" Saint Joseph 2013
Stor tät doft med massor av svartpeppar, packad av mörk frukt, moreller, björnbär och fat.
Torr, stram härligt "norra Rhonigt" med massa kraft men elegans i en härlig kombination. Björnbär och fat återkommer i smaken, torra men ganska mogna tanniner, I eftersmaken är det tydliga tobakstoner.
Eftersmak?
Är inte eftersmaker just sådant som sämre viner och hostmediciner har? Eller magmediciner som 正露丸 SEI-RO-GAN?
Kanske man kan tänka sig att bättre viner har finish, avslutning och ending?
Kanske?

(Omfamnar ibland min inre beska lågstadiefröken.)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Levererar kvalitet? Utan tvekan!
Två enklare spanjorer mot en modern fransman och en klassisk italienare.
Pena Tejo 2008 från Utiel-Requena; 80% Tempranillio, 20% Cabernet Sauvignon. Ganska brunröd, transparent, fruktig doft med tydliga inslag av vanilj, röda vinbär, hallon. Doftar gott men mer saft än vin. Fruktig smak med vinbär, vanilj, en gnutta körsbär. Ganska kort, lite syrlig. Ett enkelt vin, inget att rekommendera. 80 p.
Marques de Riscal 2008; Ganska blåröd, relativt transparent. Liten doft som blir bättre med tiden. En gnutta källare, röda bär, vinbär, antydan till vanilj. Viss syra och tanniner. Mest vinbär i smaken. Lite av en besvikelse men håller hyfsat i glaset. 82 p.
Belle Demoiselle 2011; Mörkt blåröd och transparent. Stor doft av charkuterier, prickig korv, mörka bär, lite peppar, lite parfym, lite rök. Mums. Bra syra och tanniner i balans. Kryddig smak med en bra beska i balans med frukten. Riktigt gott redan nu, tål nog att lagras. 90 p.
Lazzarito 1997; Brunkant och transparent som det skall. Doften är kraftig och dominerad av jordkällare och våta stenar. I bakkanten finns frukten, körsbär, och parfymen, rosor, portvin. Smaken mer frukt och inte lika dominerad av ålder. Rosor, körsbär, vinbär, lång eftersmak med lite rökighet. Härligt men kanske gått lite över tiden men fortfarande ett stort vin. 89 p.
Visa bifogad bild 9539
Vigna La Rosa och Vigna Lazzarito var en gång för länge, länge sedan anledningen till varför jag föll för vin. De representerar Riktigt Bra Barolos då åren är gynnsamma och källarfolket anstränger sig litet. Inte alltid omedelbart insmickrande, och kan behöva sina år på mage. Alltid överprisade (tyvärr).
 

gece

Man vänjer sig.
Provning på temat "USA mot Europa" häromdagen. Vinerna stod i något slags tematiskt par, där den ena var från USA, den andra från EU. Den så hugade fick gissa druva och härkomst.
  1. Vitt. Väldigt mycket grön och syrlig frukt. I munnen ganska mycket ALKOHOL men också ett satans jävla tryck i alla komponenter, "intensitet" hette det visst. Känns ganska varmklimatskt men är för friskt och syrligt för det. Kunde vara en Sauvignon Blanc där nässlorna tonats ner, men jag tror mer på Riesling här. Tysk? Gott men lite mycket.
    2015 Weingut Wittman Riesling Morstein Grosses Gewächs (DE)
  2. Vitt. En hel del ek, artificiell apelsin, citron, yoghurt, lambic, stendamm. Ganska slank i munnen, gräddkola i avslutet. Elegant med kraft. Borde vara en jänkar-Chard men jag har sett burgunder med klart mindre finess och elegans.
    2014 Littorai R.A. Thieriot Vineyard Chardonnay (US)
  3. Transparent röd med en lätt touch av lila. Nosen är blåbär, lingon, hallon, lakrits, saftig & syrlig, frisk och ganska lättgillad. En hel del fat i munnen som inte märktes på doften, rökigt & rostat. "Uppenbar Pinot Noir" och inte dum alls, förmodligen amerikan.
    2014 Domaine de la Côte "La Côte" (US; 100% PN)
  4. Transparent roströd. Helt klart en del ålder. Stallig och stram, men med en ganska intensiv mogen & torkad syrlig röd frukt under det hela. Gillar denna kombination, riktigt bra. Jag är lost på distrikt, men det är iaf inte jänkaren i gänget, det här.
    1999 Gaja Barbaresco (IT; 100% Nebbiolo)
  5. Opakt röd. Svarta vinbär, stall, stendamm. Sträv och lite låg syra, ganska varmklimatig? Lite svår att komma in på livet men gillar't ordentligt. Begriper inte varför men dett borde vara Syrah - känns kanske främst som rätt struktur - och spelar säkert kort med att gissa på norra Rhônedalen...
    2012 Thierry Allemand Cornas "Chaillot" (FR; 100% Syrah)
  6. Tätare röd än förra, nästan svart. Packat med mörkt frukt, ändå lite stram/knuten. Enbär och blommor i munnen, gräddkola på avslutet. Hårda tanniner som klingar av märkligt fort. Fullständigt lost, men kan det vara en bättre jänkar-Zin kanske?
    2014 Saxum Wines Broken Stones (US; 41% Syrah, 19% Grenache, 16% Petite Sirah, 13% Mourvèdre, 8% Tempranillo, 3% Rousanne - samt 15,7% alkohol, vilket den döljer väldigt väl, får sägas)
  7. Mörkt röd. Nässlor, paprika, björnbär, hallon, stendamm. Sluten och lite kärv men jäkligt bra därunder. Oklart vad detta är men är nog jänkare pga parhästen(#8), men dra till med en Cab Franc.
    2012 Dominus Estate (US; 93% Cabernet Sauvignon, 2% Cabernet Franc, 5% Petit Verdot)
  8. Mörkt röd. Dill! samt choklad och syrlig röd frukt. Även lite salmiak och gräddkola i munnen. Bör ha en hel del tid på fat bakom sig och har en jäkla intensitet och yppighet som borde lugnat sig under den tiden för normala viner, så detta är inte normalt. Nästan lite mycket av det goda och jag kommer på mig själv med att tänka att man kanske skulle späda ut den lite? Om inte detta är en Tempranillo-dominerad Rioja äter jag upp min hatt.
    1994/1996/2000 Vega Sicilia Unico Reserva Especial (ES; 80% Tempranillo, 20% Cabernet Sauvignon)
    Som tur var hade jag ingen hatt med mig.
  9. Mörkt röd. Svarta vingummin, stendamm, blod, torkade tranbär, svarta vinbär. Skyhög syra, lite sluten men ändå ganska frisk och pigg. Rysligt bra. Förmodligen europé, men stilen känns inte igen. Säg Bordeaux för att vi inte varit där än...
    2009 Luis Pato Quinta do Ribeirinho (PT; 100% Baga)
  10. Mörkt röd. Svarta vinbär, både färska och i syltform. I allmänhet rätt syltigt, men klarar sig ändå från att bli sliskig. Gott+ men ingen topp i sammanhanget.
    2014 Turley Mead Ranch Zinfandel
Innan avtäckning blev det som vanligt omröstning om topp-tre. Jag valde, i stigande ordning, Gaja, Allemand och Pato, med La Côte, Dominus och Vega Sicilia precis utom pallplats. Gruppen i stort valde istället VS, Saxum och (som favvo) La Côte.

En riktigt toppkväll med skön variation där egentligen bara en röd tråd fanns mellan vinerna, allt var bra. Tack och på återseende :cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Eftersmak?
Är inte eftersmaker just sådant som sämre viner och hostmediciner har? Eller magmediciner som 正露丸 SEI-RO-GAN?
Kanske man kan tänka sig att bättre viner har finish, avslutning och ending?
Kanske?

(Omfamnar ibland min inre beska lågstadiefröken.)
Jag fattar inte varför eftersmak måste smaka illa? En god eftersmak låter förträffligt. Klart bättre än att blanda in "finish" och "ending" åtminstone. Din beska lågstadiefröken ger en dålig eftersmak. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag fattar inte varför eftersmak måste smaka illa? En god eftersmak låter förträffligt. Klart bättre än att blanda in "finish" och "ending" åtminstone. Din beska lågstadiefröken ger en dålig eftersmak. ;)
Besk och vresig. Det är min inre lågstadiefröken det. Vid ordval är det ju bättre att välja bland dem man har än att låta bli att kommunicera :)
Vid Monty Pythons klassiska vinprovning beskrivs en dryck fö som att ha: "After burn" :)

Men, tyvärr har vinintresset falnat (mycket pga TCA, ändå mer pga flaskpriser och mckt pga att skiten behöver lagras med kapitalkostnad och krav på tempererat utrymme).

Älskar saké! Mer och mer. Nästan allt på flaska är gott, aldrig kork, aldrig korkskada, flaskpriserna rimliga, behöver ingen lagring, utbudet och variationen mellan producenter, metoder och rissorter är enormt...

When in Tokyo,
Do as the Romans!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2012 Jean-Luc Colombo Cornas Les Terres Brulées
Härlig kraft med mörka bär och peppar i doften. Svartpeppar, cigarrbox och tobak. Ganska mjuka tanniner. Ett riktigt trevligt vin från en mycket bra producent i Rhone! Rekommenderas för Syrah-älskaren!
IMG_0019.JPG
 

Ekdahl

Medlem
Spenderade en mycket givande eftermiddag på Ästad vingård i Halland igår. Första gången där, och hela känslan är lite surrealistisk med känsla av en väldigt rik amerikan strösslat pengar mitt i halländska bond- och kulturlandskapet. Finns några tidigare trådar om stället här och här såg jag. Skall bli spännande och se vad de kan åstadkomma framöver och jag kommer gärna tillbaka dit, men nog om Ästad - det var för Terrific Wines vindag med ett gäng fina producenter jag var där för.
IMG_3025.JPG

Bra upplägg med dels fri provning bland de olika producenterna och dels seminarier med presentation av vinmarkaren själv och en lite mer uppstyrd provning. Plus också för lagom många producenter (7 st) och antal folk. Mycket utrymme för långa och intressanta diskussioner med vinmakarna själva. Nedan är mina intryck (ur huvudet, tog inga noter) av de producenter jag provade igenom, flera oväntade ögonöppnare skulle det visa sig.

Louis Sipp - Alcace
Ny bekantskap så vitt jag vet. Genomgående bra viner utan att sticka ut, endast vita. Bäst var Riesling Osterberg 2001 med underbara mognadstoner som nog var något bonusvin då den inte är listad på SB. Av de från SBs sortimentet var Riesling Grand Cru Kirchberg de Ribeauville 2013, kommer bli grymt om 10 år, samt Gewurztraminer Nature´S 2013 vilket jag nästan lite motvilligt provade då jag inte är något fan av Gewurztraminer, men denna visade i allafall vad lite bättre kvalitet kan visa upp. Men jag gillar fortfarande inte Gewurztraminer. Hade för övrigt en intressant diskussion med deras representant (vinmakaren? frågade inte) om petrolium/gummi smaken i Rieslingen - han verkade inte alls uppskatta att jag tyckte de hade mycket av det i sina Rieslingar då det enligt honom är ett tecken på dålig hantering av druvorna - för mig är det endast gott!
IMG_3021.JPG


Clotilde Davenne - Chablis/Bourgogne
Clotilde själv var där och presenterade sina viner, mycket sympatiskt. Hon och hennes viner är ju omtalade här på forumet och var bl.a. månadens vin i juli 2016. Den producent jag bäst kände till och låg närmast av hjärtat men jag måste säga att det var också den som kanske imponerade minst på mig. Tycker att hennes instegsviner levererar bra till priset men att premier och grand cru-vinerna lämnar lite mer att önska, också med tanke på vad de kostar. Tror att det har att göra med att hon inte alls ekar sina viner, vilket jag har en personlig preferens för när det gälller Chablis/Bourgogne. Satt och chitchattade lite med vinjournalisten Anders Fagerström som dock verkade uppskattade hennes viner mer än jag gjorde. Men kul att pröva hennes Saint Bris som är en Sauvignon Blanc. Endast en väldigt liten areal i utkanten av Chablis där detta är tillåtet om jag förstod det rätt. Själv ville hon jämföra det med Sancerre, jag sa mer att det påminde om en bättre NZ-SB (mycket aromatisk med nässlor och krusbär). Hon såg inte så nöjd ut när jag sa det.
IMG_3035.JPG


Rings
Omtalad här på forumet senaste tiden för Freinsheim Spätburgunder. Såg fram emot att prova den för att se hur många jag skall köpa på mig, men tyvärr lämnade den mig lite tom på känslor. Mycket bra, men väl slank och elegant (subtil) - kanske gör sig bättre när man får prova i lugn och ro. Då imponerade deras urval av Riesling mer faktiskt - bäst var GG Weilberg Riesling 2015 men även deras instegsvin Kalmergel Riesling 2015 för 139 kr är mycket bra.
IMG_3026.JPG


Girard Winery
Återigen var det de svarta fläckarna i mitt synfält som fångade mitt intresse. Deras Chardonnay och Cabernet Sauvignoner lämnade mig oberörd (även om Diamond Mountain är bra, men för 500 kr?), men deras Zinfandel och Pitite Sirah var verkligen bra. Jag som aldrig köper Zinfandel annars kan nog tänka mig att plocka upp denna, inte ett spår av slisk och syltighet och dessutom rejäla tanniner. Återigen vinmakaren själv på plats.
IMG_3034.JPG


Gramona
Sparade det bästa till sist - en cavamakare, hur intressant kan det bli...? Faktiskt hur intressant som helst visade det sig. Slutade att jag stod och pratade med Xavier Gramona i minst 30 min och lämnade med en personlig inbjudan till vingården vilket nog skall lösas då jag skall till Barcelona i oktober. Han gör bara årgångsviner, låter de ligga många år på jästfällningen (sa han 5 år?), undviker malolaktisk jäsning, ingen dosage, biodynamiskt i övrigt (pratade om Selosse flera gånger - säkert hans ledstjärna). Han har en mycket vetenskaplig ansats och samarbetar/tar in forskningsrapporter från både USA, Frankrike och Spanien.
Först ut var Gramona Imperial Brut Gran Reserva 2008 (han hade också 2011 vilket är listat på SB, den prövade jag inte). Kändes väldigt ung men ändå komplex. Sedan prövade jag Gramona III Lustros Gran Reserva 2009, wow helt klart ett snäpp upp i kvalitet men också ung. Efter en lång diskussion om ålder och lagringsbarhet så öppnade han en Gramona III Lustros Gran Reserva 2006 som började visa tecken på ålder med lite oxidation. Mycket bra vin som säkert kommer bli ännu bättre om 5 år. Själv påstod han att 20 år är inga problem och att han gör ett av få mousserande viner utanför Champagne som klarar 20 års lagring. Hans viner är väldigt intressanta och bra - nästa uppdrag blir att ställa de mot några dugliga Champagner och se vad som händer. Perfekt avslutning på en bra lördagsutflykt.
IMG_3031.JPG
 
Roda.jpg



Inte idag men vid gårdagens besök på SK Mat i Götet drack vi en Roda Reserva 2009 till en 6-rätters avsmakningsmeny. Helt fel vin till menyn såklart, men då hela spektaklet var en present till min bror som i princip bara dricker lådvin och just Rioja fick det bli så.​
Inte första gången jag dricker Roda, men jisses så gott det är. Personligen hittar jag dock inte mycket klassisk Rioja här. Vet inte hur många gånger jag blivit blindad på detta vin och jag är alltid helt fel ute :rolleyes:
 

Krisman

Medlem
Eftersmak?
Är inte eftersmaker just sådant som sämre viner och hostmediciner har? Eller magmediciner som 正露丸 SEI-RO-GAN?
Kanske man kan tänka sig att bättre viner har finish, avslutning och ending?
Kanske?

(Omfamnar ibland min inre beska lågstadiefröken.)
Ursäkta mitt dåliga ordval då...
I finishen fanns tydliga tobakstoner.

Man kan ju tänka att vissa tycker tobak är en oangenäm smak och därför såndant som sämre viner har...
 

Pontus

Medlem
2007 Domaine Bois de Boursan Chateauneuf-du-Pape Cuvee des Felix. Perfekt drickfönster nu! Helskön doft av blod, mörk frukt, örter och tobak. Smak av mörk frukt, plommon, körsbär, julkryddor och vitpeppar. Ganska sval munkänsla trots det varma året. Skönt integrerade fat, relativt hög syra. Väldigt elegant trots sin kraft! Detta är en relativt liten producent som använder traditionella metoder (ingen avstjälkning osv). Ett givet alternativ till er som gillar Pegau, stilen känns igen. 94p.
 

LeChat

Medlem
IMG_7030.JPG

2005 Chateau Grand Puy Lacoste

Igår blev det återigen Bordeaux och entrecote. Har länge varit sugen på att prova en flaska av 2005 GPL men hela tiden känt att det varit för tidigt. Hade samma känsla igår men överjaget fick mitt längsta finger och vips så var korken ur flaskan.
Vinet är slankt och har bra balans. Det känns exklusivt med lätta fattoner som integrerats på ett snyggt sätt. Här finns inga bråkiga tanniner som måste dämpad men jag trodde faktiskt att den skulle sjunga lite mer och ha hunnit bli lite mer komplex i smaken. Känns lite klent för att vara 2005 faktiskt. Det är första flaskan ur en låda som jag provar och förmodligen är det bara mer tid som behövs. Man bör nog vänta med att konsumera dessa till efter 2020 om man ska få ut potentialen hos detta vin. Känns som att det nu är i mellanfasen där de sekundära aromerna inte hunnit blommat ut.

IMG_7033.JPG

2008 Elio Altare Barolo

Jag har ingen större koll på Barolo och vet därför inte riktigt vilka producenter som jag föredrar. Jag gillar både traditionella som t ex GD Vajra och från den moderna skolan så tycker jag att Elio Altare gör riktigt god Barolo. Därför får det bli en 2008 Elio Altare Barolo ikväll.
Det är ett riktigt sniffarvin men har också små ljuvliga tanniner som ger det karaktäristiska bettet hos en god Barolo. Ja detta är bra! Det är bara några veckor sen sist jag drack den. Den flaskan vara underbar! Kvällens flaska är också riktigt bra och det slår mig att 2008 är ett Baroloår som jag verkligen gillar. Goda och tillgängliga, om inte samma kväll som öppnandet, så i alla fall riktigt bra dagen efter. Har tyvärr en annan erfarenhet av tex årgång 2006 (dock inte Altares 2006a). När ska de drickas? Små monster som tar plats i källaren, eller kommer de ge riklig utdelning för den som har tålamod att vänta ut dem? Jag väntar väl, men är rädd för att det blir julmust av dem.
Så tillbaka till bourgognekupan istället med Altares 2008. Det här är däremot oerhört positivt! :)

Hm.... textstorleken blev ena enorm......?


 
Last edited:

Dalskåning

Medlem
Svårt att hålla mig gällande mitt senaste inköp.
Och tiden talar ju inte för att det ska bli bättre.

Vid öppnandet av den GL Grand Cru riesling från 1985 så går korken av. Inga problem, silen fick åka fram.

Petroleumdoften har en stark karaktär av lacknafta och det är knappt jag vågar smaka det nyss upphällda vinet som för övrigt har en fantastiskt härlig gyllengul färg.
Jag gör det ändå och smaken är frän och påminner inte alls om de yngre årgångarna av vinet.

Det är tydligt att det är för gammalt!

Men....

Efter en stund i glaset så händer nåt.
Den fråga doften försvinner och kvar är aromer av mogna äpplen, lite aprikoser och nånstans i bakgrunden lite terpentin.
Inget att få resning över, vinet är fortfarande för gammalt, men smaken är nu mer än ok och riktigt gott.
Annorlunda men gott.
Initialt så landar en spritig skarp smak på tungan, men den dunstar snabbt och kvar är en ganska lång eftersmak av äpplen, päron och lite små gula plommon.

En väldigt annorlunda upplevelse och jag vet inte om en van näsa hällt ut skiten eller höjt det till skyarna....

Jag får nog anledning att smaka lite imorgon igen och återkomma .
 

Attachments

  • IMG_2168.JPG
    IMG_2168.JPG
    41,2 KB · Visningar: 194

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag och min gode vän snickarn hade sökt vår tillflykt till såhär års befriande folktomma Roslagen för att i bästa fall slå in en spik eller två på stugprojektet. För att inte överivra oss i byggandet ädla konst fann vi det bäst att öppna upp lite flarror och teoretiska lite om hur fint allt helt säkert allt kommer bli när vi väl är klara.
-Att DH 06 är löjligt bra har väl knappast undgått någon på forumet men just idag bara för att den är slut på monopolet fick jag nog min bästa flaska någonsin. Kudos.
-Utbrister således i vinnörden eviga mantra, jag drack för tidigt, jag köpte för få.
Till kvällens döda djur briljerade därtill en Chateau Brillette -09 som bara är så perfekt-bdx-mums precis nu. Hamnade i källaren under oklara omständigheter för några år sedan och kom ut nu drickmogen och klar. Drick nu eller drick nu. Välj själv.

20170305_220757.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
san lorenzo etna rosso stielle.jpg

Måndagsitalienare:
2010 Girolamo Russo Etna San Lorenzo: doft av jordgubbar och åkerbär, tillsammans med lite blöt jord. Smak av jordgubbar, körsbär, bläck och rosor och viol, bra syra, tanninerna helt integrerade med frukten, ytterst varsamt fatat. Svalt, slankt, men ändå koncentrerat. Ett vin i perfekt balans, skulle lätt kunna bluffa sig in som en elegant Barbaresco.
2003 Rocca di Castagnoli Stielle Toscana IGT: Kalle och chokladfabriken plus en massa körsbär, initialt är det här skitgott, men det blir snabbt "too much". Passar knappast till någon mat. Ändå ett kul vin i sin prisklass, om man gillar stilen.
 
Toppen