Lite noteringar från måndagsgruppens årliga vinmiddag:
Fyra mousserande (helt blint):
Första vinet har en doft av citrus, musselskal, hav och äpplen, nästan åt äppelmarmelad. Smaken var till en början nästan söt, kändes lite mycket dosage, med toner av äppelmarmelad. Smaken blev mer integrerad (dvs sötman nästan försvann) efter ett tag och det känns som om lite mer lagring kanske skulle kunna sitta fint 93p
Facit: Salon 2002, whops, här gicks det ut hårt. Ingen dosage, varifrån kom sötman???
Vin nummer två hade mer nötiga toner och äpplena var lite mindre söta och mer aromatiska. Även här var det musselskal i doften. Smaken var väldigt fyllig, med rätt syrliga äpplen och en hel del nötter och och en del mineral. Jättebra, mer mogen än 1. 94p
Facit: Diebolt Vallois Fleur de Passion 2002.
I vin nr 3 ändrade sig stilen, blev mer svavel och ek, kändes nästan som äppelkaka. I smaken var det ganska mycket apelsin, ganska söta sådana. Helt klart svagast av de fyra och inte riktigt min typ av vin. 90 p
Facit: Wilmart Grand Cellier d'Or 2011. Inte förvånad, Wilmart är sällan nåt för mig
Nummer 4 var helt klart stramare, nästan asketisk. Doften hade en del citrus, hav och champinjoner. Smaken var stram, vinet kändes väldigt ungt men lovar gott. 93 p
Facit: David L'Eclapart Amateur 2011
Lite friterade ostron var gott till.
Dags för fyra vita. Här gick helt klart en skiljelinje mellan vin två och tre. Känndes som minst 20 års skillnad i mognad.
Vin ett kändes lätt oxiderat, rätt mycket bokna äpplen och ganska örtigt. Smaken kändes lite sherrylik och hade en del nötter och bokna äpplen. Dessvärre några år för gammalt. 85 p
Facit: Chateau Latour Martillac blanc 1982
Vin nummer två var ett helt annat kapitel, kan ha varit kvällens bästa vin. Stram doft med ganska mycket mognadstoner och äpplen, fläder. Smaken var helt mogen, en hel del citrusmarmelad som nästa drog åt pomerans. Glad att jag tog vit Bordeaux och misstänkte att det var något av de bättre. Väldigt gott. 96 p
Facit: Chateau Laville Haut Brion 1982. Suck, varför skall bra vara så dyrt.
Nummer tre var något helt annat, det kändes som vi lämnade Bordeaux
Doften var stram, en del citrus och en del ek. Smaken var insmickrande, fet, söt citrus, skumbananer, smörkola, hela godispaletten närvarande. Nästan lite för mycket. 92 p
Facit: Batard Montrachet Morey Coffinet 2009
Nummer fyra var en nivå större än nr tre, i början var det väldigt stramt men det blev fetare med tid i glaset. Väldigt väldigt bra, helt klart vit Bourgogne och helt klart grand cru. 94 p
Facit: Batard Montrachet Bachelet Monot 2009
Vi käkade lite piggvar och faktiskt så sparkade piggvaren liv i Latour Martillac. Kul.
Dags för röda, mina viner men jag frångår min princip att inte ge poäng till viner jag inte provat blint.
Vin 1: Först känns det lite slutet men efter ett tag kommer det röda bär, rök, plommon, och lite stall. Smaken är väldigt aromatisk med rökt kött, mörka bär, julkryddor, enbär. Väldigt gott men inte så gott som etiketten säger. 94 p
Facit: Chateau Lafleur 1998. Viner för ekonomiskt oberoende imponerar inte alltid.
Vin 2: Här är det hedonism. Vilken doft. Mörka bär, multna toner, stall, kaffe. Wow. Smaken är minst lika bra, satan i gatan vad bra. 97 p
Facit: Chateau Smith Haut Lafitte 1998. Kul, till kanske en sjättedel av priset av nr 1.
Vin 3: Här är det mörka bär, plommon en del multna toner i doften. Smaken är lång, stram med massor av mörka bär, choklad och kaffe. Riktigt gott. 93 p
Facit: Chateau Quinaut l'Enclos 1998.
Vin 4 är ganska stalligt med en del mörka bär och ganska mycket fat. Smaken känns nästan lite kokt med mörka bär, korinter och ganska mycket fatbitterhet. Vi kom inte överens om det var för ungt, om det var skadat på något sätt eller om det helt enkelt skall vara så här. Hursomhelst, hade väntat mig mer. 89 p
Facit: Chateau Troplong Mondot 1998.
Dags för sista röda, och vi avslutar med fanan i topp. Söt doft med mörka bär, choklad och en del körsbär. Smaken är söt men stram, massor av mörka bär, murrig, mogen. Hedonistiskt gott. 94 p
Facit: Chateau Beausejour Becot 1998. Samma poäng som Lefleur.
Bordeaux 1998 levererar, väldigt kul viner.
Lammrostbiff till lyfte vinerna ett snäpp.
Dags för sött avslut, för mig kanske för sött. Goda viner men tre söta är kanske lite mycket. De var alla väldigt goda och ganska så lika. Det sista kanske lite för sött för min smak.
Följande provades och jag var här rätt trött och förde inte så mycket anteckningar.
Chateau Lafaurie Peyragey 1997, Chateau La Tour Blanche 1997 och Chateau Rieussec 1997. Rieussecen var lite klumpig och väldigt söt, Lafaurie Peyragey bra men La Tour Blanche lite bättre. Elegenasen gjorde att alla föredrog la Tour Blanche. Vi åt en äppelkaka till och sen var det dags för avslut.
Kul var det. Nästan så att Smith Haut Lafitte fortarande sitter i smaklökarna.