Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
Visa bifogad bild 10597
2012 Domaine Fontaine-Gagnard Chassagne-Montrachet 1er Cru La Boudriotte
Champagne dricker vi ofta men stilla vita viner blir det nästan aldrig. Men till rödspättan med brynt smör i torsdags blev det faktiskt en flaska som legat ett tag i källaren.

Fet frukt, god mineral men kunde varit tydligare och låg syra. Vet inte hur detta ska smaka, det är gott men förväntade mig lite mer wow än vad det blev. Den blir lite fadd i smaken vilket kanske blir än mer framträdande med den låga syran. Har druckit chablis med lite ålder som uppträtt lite liknande. Jag önskar framförallt mer fräschhet, friskhet i smakerna och mer mineral, dock ingen tokhög syra. Kanske inte min typ av vitt?
Visa bifogad bild 10596
Har tyvärr druckit få högklassiga vita Bourgogner och själv uppskattar jag stilen men om du vill ha hög syra i kombination med klassisk vit Bourgogne kan jag rekommendera Bonneau de Martray, Corton Charlemange GC. I alla fall de två årgångar jag testat (1998 och 2002) levererar bra syra och friskhet. Men priset är ju därefter :(.
 

Silenos

Medlem
Jag önskar framförallt mer fräschhet, friskhet i smakerna och mer mineral, dock ingen tokhög syra. Kanske inte min typ av vitt?

Oaktat att jag aldrig druckit något från producenten (undvikit pga premoxproblem), så skulle jag säga att det troligtvis framför allt är fel typ av årgång. Testa nåt från 2014.
 
M

Mouton

I månader har jag ( trots att bdx är min Gud) gått med ett formidabelt Brunnello sug. Inte blir det bättre av en viss Svensson med törst för 2012, eller en viss Barolo gubbe's sug efter gammalt. Nåväl, sagt å gjort. H-vete vilket vin, mörkt murrigt och på sin absoluta topp.. När det smakar så här,, mer Brunello åt folket
image.jpeg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
FX Pichler - M Riesling 2015
Doften är en riktig käftsmäll. Fullt av söt frukt. Aprikos, persika, päron och honungsmelon. Avgrundsdjup och man vill bara borra ner näsan tills man drunknar. Även ett uns blommighet i bakgrunden. Är kass på blommor men kanske rosor.

Smaken är inte lika fantastisk men bra. Ungt utan att vara besvärande tack vara klassisk rieslingsötma. Passade utmärkt till hälleflundra med picklad rödlök.

Ett stort vin till överkomligt pris av en kanonproducent som jag druckit alldeles för lite av.

95 pinnar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite vinösa vykort från Sonoma:

image.jpeg

2014 Wind Gap Wines Pinot Noir

Superläcker pinot i mycket slank och lättdrucken stil. Saknar ändå det lilla extra. Mycket ren och rödbärig utan uttalade fat. Inköpt på lokala "Konsum". Hade hoppats på mer med tanke på mina andra upplevelser av producenten. Kommer dock besöka dem idag och prova lite mer. (88p)


image.jpeg

2014 Bonny Doon Vineyard Picpoul Beeswax Vineyard

Kul vin gjort på druvan picpoul. Dracks till lite råbiff. Mycket enkelt vin med päron, ätdruva och citrus. Knappt någon syra. Funkar bra i sammanhanget. (84p)


image.jpeg

2013 Engracia Pinot Noir Silva Vineyard

Stor positiv överraskning! Härligt generös, kryddig och komplex pinot med det mesta på plats. Lite sandelträ, körsbär, peppar, krut och blodapelsin. Endast 12,1 % alkohol är svårt att tro med tanke på den generösa inramningen. Fin balans och hög intensitet. Mycket gott! (90p)
 

Hipshot

Medlem
1996 Musar.
Luktar som när man ryktar en svettig hingst med halvfuktig halm. Smak av järn och blod, övermogna bär. Strax över helt OK.
Ger nu upp med försöken att notera smak.
Drack även Krug NV 163eme edition och 2007 Terroir al limit soc lda priorat l'arbossar.
Riktigt bra grejor, speciellt spanjoren, bästa vinet på väldigt länge!
 
Last edited:

Krisman

Medlem

tobbe81

Medlem
Hur har du kalibrerat fram rätt luftningstid? Jag tycker det är oerhört svårt att veta hur länge olika viner bör luftas. Dessutom antar jag att det även är en smakfråga (?).
Vin äldre än 10 år brukar jag lufta någonstans mellan 6-10 h om jag vet till 100% att jag ska dricka dem senare samma dag.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Sitter och smuttar på en Agricola Punica Barrua 2010. Med tanke på frågan från @Zingo så kändes det som att det var läge att kolla status på vinet.
Medium röd, ganska transparent, ingen synlig ålder i färgen,
Stor doft av kol, varm drottningsylt, fat, påminner om grenache, jordgubbe, avocadoskal, ett stråk av vanilj, tranbär, övermogna druvor?
Smaken är lätt till medium i kroppen, syrlig, hetta i slutet, medium längd, fat tränger igenom, ålder, tanninerna närvarande men lätta,
Sammantaget ett bra men inte helt övertygande vin, saknas en del i svansen, inget som hänger kvar och gör det riktigt intressant.
Ger det 87p, hade hoppats på något mer.
 

Daniel A

Administratör
Det har druckits vin i Simrishamn igen. Den här gången var @MartinE inte med (vid tidpunkten var han i Baskien, så inte direkt synd om honom), så vi tog det lite lugnt med bubblorna. Jag lyckades släpa med mig en polare, så hyfsat tidigt drog vi iväg till @Skaggs och Emmas boning på andra sidan landet. Hälsoupplysning: vi tömde bara två av flaskorna (Egly och Mount Abora, intressant nog).
DSC_2003.JPG


Flight #1 Välkomstbubbel

NV Egly-Ouriet, V.P.
Deg. mai 2016. 82 månader på jästen.
Äpplig, mini-oxidation (en nöt), lite blomsterrabatt / växthus, först allmänt lite brödigt, sedan lite rostat. Väldigt intensiv i smaken, även om den inte är lika komplex som nosen. Tämligen tillgänglig, (relativt) avrundad syra. Mycket gott nu, säkert mycket gott om några år också! 90p.
Fick ledtråden att det var en 70/30-blandning. Gissade korrekt på 70 % PN och 30 % chardonnay. Trodde producenten hörde hemma i Ambonnay, och gissade på oklar buteljering från Paul Dethune. När jag fick veta att byn var rätt men producenten fel så borde jag såklart genast gissat på Egly-Ouriet...:vägg:


Flight #2 Vitt x4
Alla viner var mina, men jag visste inte ordningen de serverades i. Jag hade druckit två tidigare, och lyckades med rimlig säkerhet para ihop vin och glas!

DSC_2006.JPG


2014 Mauro, Godello - Bierzo

Dracks senast på The Remedy i London september 2016. Det golvade typ halva vinbaren, speciellt vid avtäckning, för att det var fantastiskt gott, och relativt okänt. Kände att det var dags att se vad det gick för nu, många vinupplevelser senare!
Det är kraftig doft. Krut, smör, popcorn, “lyxiga fat”, lite gräsigt / grönt, bra frukt. Det är en ordentlig pangsyra, men det finns frukt och struktur som kan balansera ut det. Väldigt intensivt. En kommentar vid bordet var “full frontal nudity”! :D Sjukt gott nu, kan säkert ligga 10+ år till. 93p och WOTN för samtliga närvarande.

2014 Arnaud Ente, Aligoté
Färgmässigt tämligen anemiskt jämfört med resten av flighten. Visar sig att såväl doft som smak är rätt jävla anemiskt också. Händer inte mycket alls, smakar lite tunt. Stenhårda ord, och kanske led vinet lite bland de andra flaskorna. Hade med en vän med inte överdrivet stor vinös erfarenhet som sade: “ett bra vitt vin. Punkt.” Och jag håller med. Det här är inte mer än ett bra vitt vin. Mer förväntade jag mig definitivt! 87-88p.

2014 Mount Abora, Koggelboss chenin blanc
Senast jag drack den här tyckte jag det var svingott. Jag var också trött och ordentligt rund om fötterna då, så kände att vinet skulle få provas “på riktigt”.
Lite naturvinsfunk över det hela (som dock försvinner med lite luft). Fruktigt, lite blommigt (inte olikt blommigheten i Egly-Ouriet) svagt oxidativ stil. Ett välgjort och mycket bra vin (speciellt för sitt pris på 165 riksdaler!)! 89p.

2014 Silwervis chenin blanc
Det finns en bra presentationen av vinet här. http://www.finewines.se/threads/2014-silwervis-chenin-blanc.4708/
En VÄLDIGT udda skapelse. Otroligt mycket vingummi på doften, och, I kid you not, inlagd sill. Det är liksom någonting “picklat” över det här. Lite (stjärn?)anis, fänkål. Lite angenäm beska, något klen syra. Kan under dagens gång inte bestämma mig för vad jag tycker. Det är ett seriöst och intressant vin, väldigt konstigt, men jag vet inte om det faller mig i smaken. Var feg och skrev inget betyg.


Flight #3 “Pizzaflighten”
DSC_2007.JPG

2015 Occhipinti, Il Frappato
Skitigt, kryddigt, mer skit, lite röda bär, ytterligare lite skitighet. Tänjer liiite på mina gränser för hur mycket skitighet jag uppskattar. På tungen är det en massa röda bär, och ja, skitigt. Hög syra och bra tanninbett. Ett mycket drickvänligt vin! 88p.
Jag trodde att det var ett turbonaturvin från Beujolais eller något från Sicilien. Efter lite velande slängde jag en gissning på Occhipinti, Il Frappato. OH YES! Den känslan är skön!


Flight #4 Bonusbonanza
När det dricks vin i Simrishamn så blir det ALLTID bonusar!

DSC_2009.JPG

NV Larmandier-Bernier, Rosé de Saignée
Bra men lite tråkigt den första timmen. Sedan: lite funky, bär, rabarber och blodapelsin. Vi kom gemensamt fram till att en komponent här var “regnblöta smultron”... På tungan är det lite rabarbersaft, rödbärigt. Lite beska (blodgrape där det vita följer med lite). En utmärkt och väldigt klunkvänliga rosé de Saignée! 89+p.

2014 Arnaud Ente, Bourgogne blanc
Jag kände för att ta i lite i mitt bonusval - helt oplanerat, men eftersom jag har några viner som ligger i Simrishamn var jag tvungen att gräva fram den här.
Och nu pratar vi! Det här var anledningen till att jag köpte Arnaud Ente! Citron, äpplen, smör, kokos, citronskal. Fantastisk ungdomlighet på doften! Smaken är riktigt intensiv med riktigt bra syra. Jag tycker att det här är riktigt bra nu; det har i allra högsta grad en god framtid. Om 5-10 år skulle jag gärna dricka den här och Mauron igen - för idag vinner Spanien! 92p.

DSC_2010.JPG

(2013) Villa Job, Risic blanc
Jag tror att @Skaggs alltid måste få in sista vinet. ;)
Mycket bra vin! För första gången i mitt liv hittar jag physalis i ett vin, och riktigt mycket av det också. Utöver det finns en del passionsfrukt, och definitiva mognadstoner. Bra kraft på tungan också. Lite skalmaceration som ger en angenäm strävhet. Om det ska gnällas så är syran lite klen. Ett mycket bra, udda och roligt vitt vin! 90p.
Ledtrådar för gissning var “Gamla världen, en av de stora druvorna”. Jag visste att det var ett naturvin, så var lite inne på södra Frankrike. Men där nere finns det inte så många stora vita druvor… Stilen sade mig att det var Italien, men där finns ju verkligen inga stora vita druvor? Helt orimligt gissar jag på Italien och sauvignon blanc. Har aldrig varit så nöjd när en gissning är rätt!
Det här är 80 % sauvignon blanc med 20 % reservviner (från solera?)! Riktigt häftigt!
 

MartinE

Medlem
Det har druckits vin i Simrishamn igen. Den här gången var @MartinE inte med (vid tidpunkten var han i Baskien, så inte direkt synd om honom), så vi tog det lite lugnt med bubblorna...
Just nu sitter jag och dricker Sapience 2006, så det är absolut inte synd om mig! :cigarr:

IMG_4194.JPG


Och inte ens @Skaggs hämtpizza klarar av att matcha maten i San Sebastian! ;)

Men der låter som att jag missade en riktigt bra provning!
 
Toppen